پنتاگون به دنبال «اجماع جهانی» علیه ایران است؛ چرا؟

دولت ترامپ به دنبال «توافقی بین‌المللی» علیه ایران است. این موضوع زمانی بیان شده است که حملاتی به نفتکش‌های نفتی در دریای عمان روی داده است. اما این به چه معناست؟ و چه اهدافی پشت این حادثه است؟
شنبه، 25 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
پنتاگون به دنبال «اجماع جهانی» علیه ایران است؛ چرا؟
به گزارش راسخون به نقل از راشاتودی؛ پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، روز جمعه به خبرنگاران گفت: «تمرکز من، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، بر ایجاد توافقی بین‌المللی برای حل این مشکل بین‌المللی است.»

شاناهان ادامه داد پنتاگون با ارائه اطلاعاتی به متحدین خود، به اجماع بین‌المللی کمک خواهد کرد. او این سخنان را زمانی گفت که روز جمعه این سازمان ویدئویی را منتشر کرد. این فیلم به ادعای آنها نشان می‌داد که نیروهای سپاه پاسداران ایران در حال تلاش برای جدا کردن مین منفجر نشده از بدنه یکی از نفتکش ‌های آتش‌گرفته در دریای عمان است.

برای مشاور امنیت ملی، جان بولتون و وزیر امور خارجه، مایک پمپئو، ایجاد توافق بین‌المللی احتمالا شکل دیگری خواهد گرفت. پمپئو با استدلال به «اطلاعات» نامشخص و ادعای «حملات غیرمنتظره» تهران در منطقه، ایران را مسبب حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان دانسته است.  وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال به دست آوردن اجماعی، اوایل سال میلادی سفری به خاورمیانه و به کشورهای عربی متحد با این کشور داشته است.

بولتون نیز بیش از یک دهه است که خواستار جنگ آمریکا با ایران است و از سال 2008 تا کنون نیز از اعتصابات و تظاهرات علیه جمهوری اسلامی در داخل ایران حمایت کرده است.


متحد شدن با متحدان

چرا اصلا توافقی در حال شکل‌گیری است؟ دو دلیل وجود دارد: مادی و معنوی

به نوشته راشاتودی، آمریکا به دنبال نشان دادن خود نه به عنوان یک «پلیس جهانی»، بلکه یک چراغ راهنما و اخلاقی است! به عنوان نمونه‌ای از دموکراسی! بنابراین با این کار متحدان بیشتری بر حقانیت این کشور صحه می‌گذارند!

به بیانی دیگر، مقابله با تهران، تلاشی نیست که آمریکا به تنهایی بتواند انجام دهد. ایران دارای جمعیتی نزدیک به 90 میلیون نفری است، که از نظر قدرت نظامی نیز در رتبه چهاردهم قرار دارد و این قدرت را نیز دارد که تنگه هرمز را ببندد. در کنار این موارد ایران جزو پنج کشور اول صادرکننده نفت است.

به بیان ساده‌تر، آمریکا نیاز به متحدان زیادی دارد تا مبارزه با ایران را باور کنند و برای آن کاری کنند؛ چه به صورت دیپلماتیک، چه به صورت نظامی.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما