نوشابه و آب‌میوه‌های شیرین ریسک ابتلا افراد به سرطان را افزایش می‌دهد

کسانی که نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌های شیرین مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان سینه، در این افراد بیشتر از دیگران است.
پنجشنبه، 27 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
نوشابه و آب‌میوه‌های شیرین ریسک ابتلا افراد به سرطان را افزایش می‌دهد
به گزارش راسخون به نقل از نیویورک‌تایمز؛ یک مطالعه جدید نشان داد ممکن است ارتباطی میان نوشیندنی‌های قندی و آب میوه‌های شیرین و ابتلا افراد به سرطان وجود داشته باشد.

این تحقیق که در هفته نامه مشهور بی‌ام‌جی (BMJ) منتشر شده است مطالعه خود را بر روی 101 هزار و 257 نفر که میانگین سنی آنها 42 سال بود انجام داد. این شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌ای مربوط به وعده‌ و میان‌وعده‌های غذایی خود در طول 24 ساعت شبانه‌روز را تکمیل کردند. این پرسشنامه 97 نوشیدنی شیرین و 12 نوشیدنی رژیمی شرین را نیز در لیست خود ذکر کرده بود.

بعد از 9 سال، 2193 مورد آنها دچار سرطان شدند؛ که در این میان 693 مورد آنها مبتلا به سرطان سینه، 291 نفر آنها مبتلا به سرطان پروستاب و 166 نفر دچار سرطان روده بزرگ شدند.

محققان این پژوهش بر این باورند که حداقل مصرفِ نوشابه‌های شیرین می‌تواند ابتلا افراد به سرطان را تا 30 درصد افزایش دهد.

محققان همچنین ارتباطی میان سرطان و مصرف نوشیندنی‌های رژیمی شیرین پیدا نکردند.

 تا کنون مکانیستم احتمالی پیوند نوشیدنی‌های شیرین با سرطان شناسایی نشده است، اما پژوهشگران این گروه تحقیقاتی بر این باورند که ممکن است نوشیدنی‌های شیرین موجب انباشت چربی احشایی در بدن شود و این چربی در اطراف اندام‌ و ارگان‌های داخلی می‌تواند تشکیل تومور شود.

یکی از پژوهشگران اصلی این مطالعه گفت: «ما نمی‌توانیم (راجع به این قضیه) استنتاج علّی کنیم.» او در ادامه افزود: «اما ما بسیاری از عوامل جمعیت شناختی و شیوه زندگی را در این رابطه در نظر گرفتیم و متوجه شدیم ارتباط قابل توجه‌‎ای میانشان وجود دارد.»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.