با آمدن ممبینی، تداخل کاری کمیته داوران با دپارتمان از بین می رود

علی خسروی در گفتگو با راسخون: سیستم "var" در فوتبال ایران 5 سال دیگر هم اجرا نخواهد شد/وضعیت داوری ما ناامید کننده نیست

کارشناس داوری فوتبال ایران با بیان اینکه سیستم "var" در فوتبال ما 5 سال دیگر هم اجرا نخواهد شد، گفت: سطح داوری و فوتبال ما به هم وابسته است اما وضعیت قضاوت های داوران ما ناامید کننده نیست و باید برای جوانگرایی در این حوزه به کمیته داوران کمک کنیم.
سه‌شنبه، 1 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
علی خسروی در گفتگو با راسخون: سیستم "var" در فوتبال ایران 5 سال دیگر هم اجرا نخواهد شد/وضعیت داوری ما ناامید کننده نیست
کارشناس داوری فوتبال ایران با بیان اینکه سیستم "var" در فوتبال ما 5 سال دیگر هم اجرا نخواهد شد، گفت: سطح داوری و فوتبال ما به هم وابسته است اما وضعیت قضاوت های داوران ما ناامید کننده نیست و باید برای جوانگرایی در این حوزه به کمیته داوران کمک کنیم.
 
علی خسروی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، در خصوص اینکه آیا زیرساخت های ورزشگاه های ما آماده ی استفاده از "var" در لیگ نوزدهم را دارد؟ اظهار داشت: فدراسیون فوتبال در پایان لیگ هجدهم اعلام کرد که دوره ی جدید را با سیستم var برگزار می کنند اما وقتی دیدند که آماده کردن تجهیزاتآن و مجهز کردن ورزشگاه ها زمان می برد، تصمیم گرفتند که از این کار صرف نظر کنند. هر ورزشگاهی برای نصب این سیستم باید حداقل مجهز به 25 دوربین باشد. اگر بخواهند از این شیوه استفاده کنند باید تمامی ورزشگاهها را تجهیز کنند.
 
وی افزود: تا زیرساخت های مورد نظر فراهم شود، خیلی طول می کشد. اگر بخواهیم به صورت علمی نگاه کنیم، سیستم "var"  توسط فیفا به یک شرکت آلمانی به نام "هوکای" واگذار شد. این شرکت 9 ماه قبل از جام جهانی روسیه کارهای خود را شروع کرد. مسئول این کار آقای "دیوید اِلِری" از داوران قدیمی انگلیس است. 4 سال است که فدراسیون انگلستان دارد  این سیستم را آف لاین تمرین می کند و هنوز به نتیجه نرسیده اند. همان کاری که چند بار در ایران هم انجام شد. حتی برای داوران جام جهانی چندین بار این کلاس "var"  گذاشته شد. کشور تایلند برای لیگ خود از یک شرکت دیگری استفاده کرد اما فیفا آنها را جریمه کرد و گفت که باید از شرکتی استفاده کنید که تحت نظر ما باشد.
 
کارشناس داوری فوتبال ایران ادامه داد: طبق مذاکراتی که مسئولان فدراسیون با فیفا داشته اند، آنها قبول کرده اند به خاطر تحریم ها اگر شرکتی داخل ایران بتواند این سیستم را راه اندازی کند، با نظارت خودشان چک می شود و اگر مشکلی نداشت می توانیم از آن استفاده کنیم. باید این نرم افزار آماده شود و کلاس های آموزشی برای داوران بگذارند. البته فکر می کنم در آینده ای نزدیک این کلاس ها برگزار شود. تائید این نرم افزار و اینکه بتوانیم از آن در فوتبال ایران استفاده کنیم، به فیفا بستگی دارد. با همه ی این اتفاقات یقین بدانید که این سیستم به لیگ نوزدهم نمی رسد.
 
علی خسروی گفت: ما تا 5 سال آینده فکر می کنم نتوانیم با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، به سیستم "var"  مجهز شویم. به هرحال ایجاد زیرساخت های این سیستم هزینه ی زیادی لازم دارد. باید امیدوار باشیم تا زودتر این کار انجام شود. خوشبختانه ممبینی رئیس کمیته داوران شده است و قبلا هم مدیر بازرگانی و بیزینس فدراسیون بود. اگر بتوانیم در لیگ نوزدهم تمرینات مختلف را در زمینه ی این سیستم انجام دهیم و بعضی بازی ها را آف لاین تمرین کنیم، می توانیم به نتیجه ی مطلوب برسیم. ما حتی می توانیم به صورت آنلاین در بازی های دوستانه این سیستم را اجرا کنیم. فقط باید امیدوار باشیم تا این سیستم به لیگ بیستم برسد.
علی خسروی در گفتگو با راسخون: سیستم "var" در فوتبال ایران 5 سال دیگر هم اجرا نخواهد شد/وضعیت داوری ما ناامید کننده نیستکارشناس داوری فوتبال ایران با بیان اینکه سیستم "var" در فوتبال ما 5 سال دیگر هم اجرا نخواهد شد، گفت: سطح داوری و فوتبال ما به هم وابسته است اما وضعیت قضاوت های داوران ما ناامید کننده نیست و باید برای جوانگرایی در این حوزه به کمیته داوران کمک کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: کیفیت تصاویر باید عوض شود. دوربین ها باید باکیفیت تر و قوی شوند. دوربین ها باید به صورت Sd شوند و کیفیت پخش بالا برود تا دقیقا آن چیزی را که داور داخل زمین می بیند، آنها در اتاق "var"  ببینند. فرقی نمی کند ورزشگاه مدرن باشد یا زمین خاکی. محلی که دوربین ها نصب می شود، باید قابل رویت برای تماشاگران تلویزیونی باشد و هم داوران اتاق "var" . باید طبق قانون با 25 دوربین اجرایی شود.
 
کارشناس داوری فوتبال افزود: داوری های ما از دوره ی اول تا دوره ی هجدهم فرقی با هم نداشته و ندارد. داوری ها بعضی اوقات خوب بوده، بعضی وقت ها بد و ضعیف بوده است. داوری ما هم مثل سطح فوتبال ما است. سطح داوری با فوتبال مرتبط است. این قدر اعتراضات در زمین و کنار زمین هست که در قضاوت ها تاثیر می گذارد. این دو لازم و ملزوم هم هستند. قضاوت ها هم خوب بوده و هم بد اما در مجموع ناامید کننده هم نبوده است. باید امیدوار باشیم و داوران جوان تر را جایگزین قدیمی ها کنیم. کمک کنیم تا این بستر برای جوان ها فراهم شود و بتوانیم پیشرفت کنیم.
 
علی خسروی در خصوص تداخل شرح وظایف دپارتمان داوری با کمیته ی داوران گفت: فکر می کنم با سیستم جدید و آمدن ممبینی، تصمیمات با رئیس کمیته داوران است. دپارتمان مسئول اجرا باشد و این تداخل کاری از بین برود. پیش بینی می کنم که مشکلات قبلی این دو حوزه از بین برود. امیدوارم مسئولان اهمیت زیادی برای نصب سیستم "var" قائل شوند تا هم اعتراضات کم شود و هم کیفیت داوری بالا برود.
 
سید مجتبی سیدی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.