جمع‌آوری آب‌معدنی‌‌ ۵۰ هزار تومانی فرانسوی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای/ این آب معدنی‌ها چگونه وارد کشور می‌شوند؟

نایب رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه عرضه برخی کالاهای لوکس با قیمت‌های بسیار بالا، ذهن مردم را مشوش می‌کند، از جمع‌آوری آب‌معدنی‌های فرانسوی ۵۰ هزار تومانی که در برخی فروشگاه‌ها عرضه می‌شد خبر داد.اما به واقع این آب معدنی‌ها چگونه وارد ایران می‌شوند؟
يکشنبه، 27 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
جمع‌آوری آب‌معدنی‌‌ ۵۰ هزار تومانی فرانسوی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای/ این آب معدنی‌ها چگونه وارد کشور می‌شوند؟
به گزارش راسخون؛  منصور عالی‌پور در واکنش به عرضه محصولات لوکس خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مشابه داخل دارند در سالهای پیش گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجاز نیستند کالاهای لوکسی که وارداتشان به کشور ممنوع است را عرضه کنند و در 95 درصد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کالاهای لوکس مجاز هم عرضه نمی‌شود ولی با توجه به سلیقه مشتریان، برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تلاش می‌کنند تا نیازهای این دسته از مشتریان خود را برآورده کنند.

نایب رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای اضافه کرد: البته با توجه به اینکه در حال حاضر قدرت تولید محصولات در داخل کشور افزایش یافته و عمده محصولات مورد نیاز در داخل تامین می‌شود، تلاش شده تا از محصولات داخلی حمایت شود.

وی در واکنش به مجاز بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه برخی محصولات لوکس و گران‌قیمت همچون شیرهای طعم‌دار وارداتی از کشورهای عربی نیز گفت: با توجه به شرایط اقتصادی امروز، ما نسبت به عرضه این محصولات حساسیت ویژه‌ای داریم و در مواردی نسبت به جمع‌آوری چنین کالاهایی از فروشگاه‌ها اقدام کرده‌ایم؛ به عنوان مثال زمانی که با عرضه آب‌معدنی با برند خاص یک شرکت فرانسوی مواجه شدیم که با قیمت 50 هزار تومان عرضه می‌شد، به سرعت تذکرات لازم را برای جمع‌آوری آن دادیم چراکه با وجود برندهای قدرتمند داخلی، دلیلی برای عرضه این برند خارجی وجود نداشت و از سوی دیگر در شرایطی که مردم به سختی درگیر مشکلات اقتصادی هستند، نباید با عرضه چنین محصولاتی ذهن مردم را مشوش کرد.


آب معدنی ۵۰ هزار تومانی چگونه وارد شد؟!

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران با بیان اینکه آب‌های معدنی گران‌قیمت خارجی محتوای خاص یا کارکرد ویژه‌ای ندارند و فقط به دلیل نام برند با این قیمت عرضه می‌شوند، گفت که طبق آخرین اطلاعات انجمن به نظر می‌رسد این نوع آب‌های معدنی از راه قاچاق به کشور وارد شده است.

در روزهای اخیر فروش آب معدنی خارجی با قیمت‌ بالای ۵۰ هزار تومانی در بازار خبر ساز شد، تا جایی که حتی موضوع جمع‌آوری این نوع آب معدنی‌ها نیز مطرح شد. گفته می‌شود این کالا در فرانسه تولید می‌شود و به دلیل برند خاصی که دارد با این قیمت در بازار عرضه می‌شود.

در این رابطه پیمان فروهر - دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران - با بیان اینکه آخرین بار حدود یک سال پیش سازمان غذا و دارو در راستای حمایت از تولید داخل، ورود این کالاها را ممنوع و مجوزهای واردات آن‌ها را تعلیق کرد، تصریح کرد: سازمان غذا و دارو فقط  اجازه داد آب‌های معدنی گران‌قیمت موجود در گمرک توزیع شود که این موضوع مربوط به بیش از یک سال گذشته است؛ بنابراین طبق آخرین اطلاعات انجمن به نظر می‌رسد ورود آب‌های معدنی گران‌قیمت به کشور قانونی نیست و از راه قاچاق به کشور وارد شده است.

وی افزود: تشخیص مبدا ورودی قاچاق سخت است، اما مبدا تولید معمولا کشور فرانسه است.


فقط پول برند می‌دهیم
فروهر با بیان اینکه این نوع آب‌های معدنی گران‌قیمت نیز از منابع زمینی تهیه می‌شوند و تکنولوژی خاصی در ساخت آن‌ها استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: تنها دلیل قیمت بالای این نوع آب معدنی، برند آن‌ها است که در دنیا نیز برندهای لوکسی محسوب می‌شوند، اما مصرف‌کنندگان باید بدانند که محتوای خاص یا کارکرد ویژه‌ای در این آب‌ها وجود ندارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران تصریح کرد: این نوع آب معدنی گران‌قیمت را فقط برخی "از ما بهتران" می‌خرند و در مناطق شمالی تهران توزیع می‌شود.
 
فهرست کالاهای قاچاق موجود در سوپرمارکت‌ها چند صفحه آچهار است
وی با بیان اینکه آب معدنی ۵۰ هزار تومانی هنوز در سوپرمارکت‌های کمربندی شمالی شهر تهران زیاد دیده می‌شود،‌ گفت: فروش کالای قاچاق در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی در سوپرمارکت‌های تهران منحصر به این آب‌های بسته‌بندی نیست و اگر سازمانی بخواهد با کالاهای قاچاق موجود در سوپرمارکت‌ها مبارزه کند، ابتدا باید چند کاغذ آچهار فهرست تهیه کند.

فروهر ضمن اظهار بی‌اطلاعی از برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری این کالا از بازار، گفت: تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که کالای ایرانی در کنار محصول خارجی که با تکنولوژی و کیفیت مشابه ساخته شده، اما قیمت آن ۵۰ برابر تولید داخلی است، قرار بگیرد و هم‌وطنان ما ترغیب شوند که محصول ایرانی را بخرند.


منابع:
خبرگزاری تسنیم
ایسنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.