معضل ایدز در آمریکا؛ مناطقی از آمریکا که حتی امکانات پزشکی دهه‌های گذشته را هم ندارند

آمار مبتلایان به ایدز در آمریکا بسیار زیاد است با این وجود در برخی از مناطق این کشور به گونه ای است که این بیماری به همان قدر کشنده است که در سال 1989 کشنده بوده است.
چهارشنبه، 30 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
معضل ایدز در آمریکا؛ مناطقی از آمریکا که حتی امکانات پزشکی دهه‌های گذشته را هم ندارند
به گزارش راسخون؛ یاداشت نویس نیوزویک نوشت: روزنامه The Atlanta Journal-Constitution نوشت: «آتلانیا نیاز به بودجه اضطراری برای جلوگیری از بروز بحران ایدز در این منطقه دارد.» سازمان مستقل مردم نهاد Pew Charitable Trusts در گزارشی نوشت: «پزشک کافی برای درمان HIV در جنوب آمریکا وجود ندارد.» اگر فکر می کنید این تیترها مربوط به سال 1989 است، سخت در اشتباه هستید. این تیترها مربوط به دو سال اخیر هستند.

برخی از ایالت‌ها، مانند نیویورک موفق به کاهش نرخ مبتلایان به ایدز شده‌اند. سازمان بهداشت و سلامت نیویورک اعلام کرد فقط در سال 2017،  2،157 نیویورکی مبتلا به این بیماری شدند؛ که البته به نسبت سال 2013 22 درصد کاهش داشته است. 

اما این آمار و ارقام در کل آمریکا به این گونه نیست. در آلاباما (یکی از ایالت‌های جنوبی آمریکا) به نسبت سال 2013 ابتلا افراد به ایدز به میزان 9 درصد افزایش داشته است.  این افزایش به دلیل معضلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بخش های جنوبی آمریکاست. بیش از نیمی از مبتلایان جدید HIV مربوط به جنوب آمریکا می‌شود و جالب آنکه بیشتر این افراد سیاه‌پوست یا افراد مربوط به آمریکای لاتین که در آمریکا زندگی می‌کنند، است. با وجود جمعیت تنها 38 درصدی بخش جنوبی آمریکا، اما این منطقه در سال 2017 بیش از 52 درصد مبتلایان به ایدز در آمریکا را تجربه کرده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا گفته است در صورت ادامه یافتن این وضعیت در جنوب آمریکا، از هر دو مرد سیاهپوستِ همجنسگرا در آمریکا یک نفر به بیماری ایدز مبتلا خواهد شد.

به رغم این آمار و ارقام، برای ایالت‌های جنوبی آمریکا به ازای هر فرد حداقل 200 دلار کمتر به نسبت دیگر ایالت‌های آمریکا بودجه در نظر گرفته می‌شود.

یادداشت نویس نیوزویک می‌نویسد: «من خود در کارولینای شمالی بزرگ شدم، این ایالت از نظر آمار مبتلایان به بیماری ایدز، در رتبه ششم آمریکا قرار دارد. در زمان کودکی من، این بیماری ناپیدا بود. بدین معنا که ما در مورد این بیماری در کلیسا چیزی نمی‌شنیدیم و در مدرسه درباره آن صحبت نمی‌کردیم. این معضل بیشتر در نیویورک و سان فرانسیسکو دیده می‌شد. این موضوع تا زمان به کالج رفتن من به همین منوال بود تا اینکه موضوع پایان نامه ام را در مورد ایدز در آلاباما اختصاص دادم. در این زمان بود که چشمانم به روی حقیقت باز شد. چهره بیماری HIV دیگر به مردهای جوان سفیدپوست اختصاص نداشت. بلکه به من مربوط می شد [یادداشت نویس نیوزویک یک سیاه پوست است]
 
«بعدا که کشیش شدم، به دیدن خانواده‌هایی در آلاباما رفتم که از صحبت با پسران در حال مرگ خود خودداری می‌کردند. با مردی بستری در آتلانتا ملاقات کردم که به دلیل بدرفتاری‌های که در زمان تحمل بیماری اش با او شده بود، روحیۀ دیدن افراد را دیگر نداشت.

«این موضوع غیرقابل قبول است؛ چرا که ما پیشرفت‌های قابل توجه‌ای در درمان این بیماری به دست آورده‌ایم، ولی نتوانستیم مانع فراگیری این بیماری شویم. این باعث نشد نگاه‌های نفرت‌انگیز به این بیماران کم شود و یا مراکز درمانی قبول کنند و یا در کلیسا را به روی ما باز کنند.»

لازم به ذکر است بیش از 500 هزار نفر فقط در بخش جنوبی آمریکا مبتلا به ایدز هستند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.