تجمع کارگران شرکت هپکو به کجا رسید؟

روز دوشنبه۲۵شهریور کارگران هپکو در اعتراض به آنچه "تعیین تکلیف سهامداری این شرکت" عنوان شد، در مسیر راه آهن شمال جنوب تجمع کردند. نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل هپکو با همکاری سازمان خصوصی سازی و وزیر اقتصاد حل شدنی است. معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز خبر داد: مطالبات کارگران هپکو طی چند روز آینده پرداخت خواهد شد.
پنجشنبه، 28 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
تجمع کارگران شرکت هپکو به کجا رسید؟
به گزارش راسخون به نقل از ایسنا؛ روز دوشنبه۲۵شهریور کارگران هپکو در اعتراض به آنچه "تعیین تکلیف سهامداری این شرکت" عنوان شد، در مسیر راه آهن شمال جنوب تجمع کردند، آنها که اخیرا تجمعات اعتراضی خود را نسبت به وضعیت شرکت و معوقاتشان از سر گرفته بودند، خواستار تعیین سهامدار جدید برای هپکو شدند. در پی دستور رییس جمهور و جلسات مسئولان استان با وزیر صنعت و مسئولان سازمان خصوصی سازی و با موافقت سهامدار عمده هپکو، "ابوالفضل روغنی گلپایگانی" بعنوان مدیرعامل جدید هپکو معرفی شد ولی کارگران معتقدند که مشکل هپکو با اینکار رفع نشده و خواستار تغییر سهامدار هستند.

استاندار مرکزی با حضور در میان کارگران، ضمن دعوت از کارگران به همراهی با مجموعه استان در پیگیری آرام مطالبات موجود و اشاره به اقدامات انجام شده اخیر، از کارگران خواست که ریل را ترک کنند؛ ولی حضور کارگران بر روی ریل حدود 11 ساعت ادامه یافت و همین امر باعث اقدام نیروی انتظامی برای متفرق کردن کارگران شد.
 

مشکل هپکو حل شدنی است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل هپکو با همکاری سازمان خصوصی سازی و وزیر اقتصاد حل شدنی است.

به گزارش ایسنا، سید مهدی مقدسی در نشست مطبوعاتی به محوریت مشکلات صنایع بزرگ استان مرکزی با اشاره به مشکلات صنایع بزرگ در استان‌های صنعتی کشور بیان کرد: تحریم‌های سال‌های اخیر و تغییرات نرخ ارز باعث شد که کشور به ظرفیت‌های داخلی خود نگاه جدی‌تری داشته باشند.

وی با بیان این‌که «در این سال‌ها صنعت خودروسازی، صنعت داروسازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با وجود همه تحریم‌ها به داخل توجه کرد و توان داخل نیز متبلور شد»، افزود: در کنار ارتقا در برخی از حوزه‌ها، تعدادی از صنایع بزرگ کشور گرفتار مشکلات ساختاری شدند و هپکو، و آذرآب از جمله این صنایع هستند که در واگذاری‌ها ناموفق،افراد به دلیل نداشتن توان مالی و برنامه‌ریزی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با تاکید بر این‌که «مشکلات این صنایع با همکاری مشترک قابل حل است»، تصریح کرد: مجلس در کنار وظیفه قانونگذاری وظیفه نظارتی دارد و در این راستا در طول سال‌های اخیر از مقامات کشوری برای بازدید از وضعیت صنایع استان دعوت شد. اگر انسجام در عملکرد وزرای اقتصادی باشد، چنین معضلاتی در صنایع کشور و استان مرکزی وجود نخواهد داشت.

وی بیان کرد: در راستای رفع مشکلات هپکو و آذرآب تلاش‌های بسیاری صورت گرفت، با شخص رییس جمهوری، معاون اول رییس جمهوری، وزرا و معاونان وزرای اقتصادی دولت مذاکره شد، معاون اول رییس جمهوری قول پیگیری مشکلات را داد، از وزیر تعاون برای سفر به استان مرکزی در هفته آینده دعوت شده است و در واقع همه در تلاش برای رفع مشکلات هستند، اما به دلیل نگاه جزیره‌ای به موضوع، معضلات همچنان باقی مانده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح پیشنهادی به وزرای اقتصادی دولت جهت برون رفت هپکو از مشکلات فعلی گفت: پیشنهاد شد که یک گروه معدنی در قالب کنسرسیوم متشکل از شرکت معدنی‌صنعتی گل گهر سیرجان که بسیار مشتاق برای استفاده از ظرفیت هپکو است، چادرملو، مس و پیمانکاران بزرگ معدنی از جمله جهاد نصر 60 درصد سهام شرکت هپکو را در اختیار گیرند و حتی شرکت گل گهر مشروط بر حمایت‌هایی آماده مشارکت در این کنسرسیوم است.

وی افزود: این پیشنهاد با وزیر تعاون مطرح شد، پیشنهاد به وزیر اقتصاد نیز منتقل شد و قول بررسی داد و با توجه به این‌که این شرکت‌ها خواهان فرصتی برای پرداخت بدهی‌های شرکت هستند تا بتوانند منابع خود را وارد تولید کنند، انتظار داریم که وزارت صمت نیز این گروه‌های معدنی را دعوت و موضوع هپکو را یک بار برای همیشه حل کند.

مقدسی با تاکید بر این‌که «وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی باید فارغ از نگاه جزیره‌ای کنار هم برای حل مشکلات هپکو همکاری کنند و از تصمیمات جزیره‌ای بپرهیزند»، بیان کرد: در خصوص این پیشنهاد با رییس جدید سازمان خصوصی‌سازی صحبت کردم؛ طرح این پیشنهاد و پیگیری موضوع هپکو را در اولین جلسه خود در هفته آینده خواهند داشت و قطعا در صورت همکاری سازمان خصوصی‌سازی و وزیر اقتصاد مشکل هپکو حل شدنی است.

وی تصریح کرد: مجموعه استان تا امروز به دنبال رفع مشکلات و در کنار کارگران بوده و لازم است که شورای تامین با رافت اسلامی با کارگران برخورد کند. کارگران مطالبات خود را صنفی دانستند و با این رویکرد اجازه سوءاستفاده را به موج سواران داخلی و خارجی ندادند.


خبر خوش برای کارگران هپکو

معاون سازمان خصوصی‌سازی خبر داد: مطالبات کارگران هپکو طی چند روز آینده پرداخت خواهد شد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما