واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی

مقامات سیاسی داخلی در پی گزارش تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح درباره سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی واکنش نشان دادند.
شنبه، 21 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
به گزارش راسخون، مقامات داخلی درباره مشخص شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی واکنش‌هایی نشان دادند که در ادامه آورده شده است:

پس از سقوط هواپیمای مسافربری بلافاصله تحقیقات در مورد چگونگی این رویداد در دستور کار مسئولین مربوطه قرار گرفت. صبح جمعه در فاصله  کمتر از 48 ساعت پس از این اتفاق، با محرز شدن خطای انسانی برای فرماندهان ارشد نظامی کشور، رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در جریان موضوع قرار می گیرند.

رهبر معظم انقلاب به محض اطلاع از خطای فاجعه‌بار صورت گرفته در سامانه پدافند کشور، روز گذشته (ظهرجمعه) دستور تشکیل فوری جلسه شورای عالی امنیت ملی و بررسی موضوع را صادر کرده‌ و تاکید می کنند به محض اتمام بررسی در جلسه شورای عالی امنیت، اصل حادثه و نتایج بررسی‌ها، صریح و صادقانه از سوی نهادهای ذیربط به اطلاع مردم رسانده شود.

در پی دستور رهبر انقلاب جلسه شورای عالی امنیت ملی شب گذشته (جمعه 20 دی ماه) با حضور اعضا تشکیل شده و بیانیه صبح امروز ستاد کل نیروهای مسلح و پیام رئیس جمهور خطاب به ملت ایران بخشی از  نتایج این جلسه بوده است.
 

پیام مقام معظم رهبری در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی/ لزوم پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی و مراقبت از عدم تکرار

 
واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
 
 رهبر انقلاب پیامی در این باره صادر کردند در ذیل آمده است: 
بسم الله الرحمن الرحیم
با اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل درباره‌ی حادثه‌ی هواپیمای مسافربری اوکراینی و اثبات دخالت خطای انسانی در آن، مصیبت درگذشت جان‌باختگان این حادثه‌ی اندوهبار برای اینجانب بسیار سنگین‌تر شد. لازم میدانم اولاً به خانواده‌های معظم این عزیزان بار دیگر همدردی عمیق و تسلیت صمیمانه‌ی خود را ابراز کنم و از خداوند متعال برای آنان بردباری و آرامش روحی و قلبی تمنا نمایم. ثانیاً به ستاد کل نیروهای مسلح مؤکداً درباره‌ی پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه‌ی دردناک سفارش کنم. ثالثاً مراقبت و پیگیری‌های لازم برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای را از مدیران و مقامات ذی‌ربط مطالبه نمایم.
پروردگار عزیز و کریم به درگذشتگان لطف و رحمت و به داغداران صبر و اجر عنایت فرماید.

سیّدعلی خامنه‌ای
۲۱ دی ۱۳۹۸


 

بیانیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی


واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
 
متن این اطاعیه‌ به شرح زیر است:
ملت شریف و انقلابی ایران اسلامی؛
درپی وقوع حادثه دلخراش سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 خطوط هوایی کشور اوکراین در اولین ساعات صبح چهارشنبه 98/10/18 و در بحبوحه تهاجم موشکی به پایگاه آمریکای جنایتکار و احتمال تاثیر اقدامات نظامی در این حادثه، ستاد کل نیروهای مسلح بلافاصله به منظور بررسی این احتمال اقدام به تشکیل هیئت بازرسی متشکل از کارشناسان فنی و عملیاتی، مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری نمود که نتایج بررسی شبانه‌روزی و دقیق این هیئت به استحضار ملت شریف ایران می‌رسد:

1-درپی تهدیدهای رئیس جمهور و فرماندهان نظامی آمریکای جنایتکار مبنی بر هدف قرار دادن تعداد زیادی از اهداف در خاک جمهوری اسلامی ایران در صورت انجام عملیات متقابل و نظر به افزایش بی سابقه تحرکات هوایی در منطقه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفتند

2- در ساعات پس از انجام عملیات موشکی، پرواز های جنگی نیروهای تروریست آمریکایی در پیرامون کشور افزایش یافته و برخی اخبار نیز از مشاهده ی اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی در کشور به واحدهای دفاعی واصل و اهداف متعددی در برخی صفحات رادار مشاهده شد که موجب حساسیت بیشتر در مجموعه‌های پدافند هوایی گردیده است.

3- در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره 752 خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی میگردد

4- ستاد کل نیروهای مسلح ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم وطن و جان باختگان اتباع سایر کشورها و عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده، اطمینان کامل می دهد با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید تا با خطا های صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد

5- همچنین ابلاغ گردید تادر اسرع وقت مسئولین مربوطه در سپاه با حضور در رسانه ملی توضیحات مشروحی را به مردم شریف ارائه نمایند.
 

بیانیه رئیس جمهور درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی


واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
 

متن بیانیه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
ملت شریف ایران

با نهایت تأسف و تأثر، ساعاتی قبل از نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی مطلع شدم. در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و دهها انسان بی‌گناه قربانی شدند.

جمهوری اسلامی ایران از این اشتباه فاجعه بار بسیار متأسف است و اینجانب از سوی جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های قربانیان این فاجعه دردناک، عمیقا تسلیت عرض می کنم و به کلیه دستگاه‌های ذیربط دستور می‌دهم که تمامی اقدامات لازم برای جبران، همدردی و دلجویی از ایشان به عمل آورند. همچنین ضمن ابراز تأسف شدید، همدردی دولت ایران را به ملت‌ها، دولت‌ها و خانواده‌های قربانیان غیرایرانی تقدیم می‌نمایم. وزارت امور خارجه، همکاری کامل کنسولی برای شناسایی و بازگرداندن پیکرهای قربانیان به خانواده‌هایشان را به عمل می آورد.

این حادثه دردناک موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.

همچنین ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف سامانه‌های پدافندی کشور، ترتیبات و تمهیدات لازم اتخاذ گردد تا هرگز چنین فاجعه‌ای تکرار نشود.

مجددا ضمن اظهار همدردی با خانواده‌های قربانیان این حادثه دردناک، برای درگذشتگان از درگاه الهی، غفران و رحمت الهی، و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

حسن روحانی           
رئیس جمهوری اسلامی ایران


 

توئیت وزیر امور خارجه در خصوص اعلام نتایج دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی


واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
 

ظریف در توئیتر نوشت:

یک روز غم انگیز

نتیجه گیری اولیه تحقیقات داخلی توسط نیروهای مسلح:

خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.

عمیق پشیمانیم، پوزش و عرض تسلیت به مردم ما، به خانواده های همه قربانیان و سایر ملل تحت تأثیر.


همچنین متنی که محمدجواد ظریف در اینستاگرام منتشر کرده به این شرح است:

آهوان گم شدند در شب دشت
آه از این رفتگان بی برگشت

با تمام وجود سر خم می‌کنم. در برابر جانکاهی فاجعه، دربرابر از دست شدن انسان‌ها و رخ در رخ خانواده‌هایی که هنوز چشم بر آسمان دارند.

تمام قد تعظیم می‌کنم در برابر رویاهایی که بر زمین افتادند، دربرابر دیدارهایی که هرگز تازه نشد و در سوگ انتظاری که برای همیشه به درازا خواهد کشید.

مهم نیست کجای یک ساختار ایستاده ایم، کجای یک اشتباه بدفرجام، در این تراژدی تاریخی باید شرمسار ایران، شرمسار شهروندان بود که مردم بر همه چیز مقدم اند.

نه در مقام وزیر خارجه که به عنوان یک هموطن، شانه به شانه‌ی همه ایرانیان، داغدار اندوه بزرگی هستم که وطن را فرا گرفته.
 

دستور دادستان کل کشور به دادستان نظامی پایتخت برای پیگیری فوری سقوط هواپیمای اوکراینی


واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
 
متن این نامه به شرح ذیل است:
جناب آقای ترکی، دادستان نظامی تهران
نظر به اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره حادثه تأسف‌انگیز سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، که در صبحگاه روز چهارشنبه 18 دی 98 در حوالی تهران اتفاق افتاد و منجر به جان باختن عده‌ای از هموطنان عزیز و همنوعان غیر ایرانی شد، ضمن اظهار تأثر عمیق از این حادثه دردناک و عرض تسلیت به بازماندگان داغدیده این عزیزان، ضروری‌ است سریعا و با دقت و اهتمام لازم به ماجرا ورود کرده و تحقیقات لازم برای شناسایی تمام علت و عوامل حادثه انجام و نتیجه را برای پیگیری‌های بعدی به اینجانب گزارش کنید.
 

دستور رئیس دستگاه قضا برای تسریع در اقدامات قضایی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی


واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
 
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای بهرامی
ریاست محترم سازمان قضایی نیروهای مسلح
سلام علیکم؛
 احتراماً  با عنایت به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص حادثه تأسف بار سقوط هواپیمایی اکراینی که منجر به شهادت و جان باختن تعدادی از هموطنان و اتباع برخی کشورهای دیگر شده است ضمن تسلیت مجدد به خانواده­های داغدار، بدینوسیله مقرر میدارد: سازمان قضایی نیروهای  مسلح در اسرع وقت با دریافت و جمع آوری مستندات مربوط به ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان هواپیمایی کشور و اخذ توضیح از مقامات مسئول مطلع، نسبت به شناسایی واقعیت قضایی  مقصرین بروز این حادثه ناگوار اقدام و برابر ضوابط و مقررات قانونی رسیدگی و نتیجه را به صورت مستمر  به  اینجانب منعکس نمایند.
 

بیانیه نمایندگان مجلس: اجازه نمی‌دهیم اشتباه یک عضو خانواده باعث سوءاستفاده دشمنان شود

«وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم»
شکستن اقتدار و هیبت استکباری دولت جنایتکار آمریکا در پاسخ به مطالبات میلیون‌ها ایرانی غیرتمند توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که اولین میوه و و ثمره خون یکی از پاک‌ترین فرماندهان سپاه که جوهر وجودی او و دیگر همرزمانش فدا شدن در پای ملتی است که ده‌ها سال است برای حفظ استقلال خود هزینه می‌دهند، جهان را در بهت و حیرت فرو برد و برای اولین بار و برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم که در سابقه جنایتکارانه رژیم آمریکا 53 مورد حمله و لشکرکشی به گوشه و کنار دنیا بود، دنیا شاهد اقدام شجاعانه، مقتدرانه، مدبرانه و دقیق سپاه قهرمان بود.

شیرینی این پیروزی بزرگ در کام ده‌ها میلیون ایرانی قهرمان بود که خبر ناگوار و اندوهبار سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که در آن عزیزان از ایران اسلامی و دیگر کشورها بود، تلخی و اندوهی را به جانمان نشاند که کوچک‌ترین اثر آن چشمانی اشک‌بار با قلوبی شکسته بود، عمیقا با خانواده‌های آن شهدای گرانقدر، همدردی کرده و در غم و اندوه آنها شریک هستیم و از مردم شریف ایران اسلامی انتظار داریم، با شکوه تمام در مراسم ترحیم آن عزیزان شرکت نمایند.

ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از اینکه هم‌سنگران شهید سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی با صداقت تمام اعلام نمودند این اقدام بر اثر اشتباه انسانی بوده و خود را مسئول می‌دانند تشکر می‌نماییم، خضوع و تکریم سردار سرافراز سپاه اسلامی سردار سرلشکر سلامی در جلسه امروز مجلس و سخنان ایشان که از عمق صداقت ایشان نشأت می‌‌گرفت و لاجرم بر دل می‌نشست، بیانگر این واقعیت است که سپاهیان سبزپوش و عزیز ما خود را فدایی مردم می‌دانند و این را انتخاب خود می‌دانند و در مقابل در کنار مردم و خانواده‌های داغدار و عزیز این شهدای عزیز به آمریکا و ازناب او که از هر فرصتی را بر ضربه زدن به ملت قهرمان ایران اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، اعلام می‌داریم. فراموش نمی‌کنیم در یک رویارویی شرافتمندانه و قدرتمندانه با رژیم آمریکای جنایتکار هستیم و اجازه نمی‌دهیم اشتباه یک عضو خانواده باعث سوءاستفاده دشمنان گردد.

ما نمایندگان مجلس بدین وسیله حمایت قاطع خود را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد انقلابی و برنامه‌ها و اقدامات این سازمان در پشتیبانی و حمایت از مردم و نظام اعلام می‌داریم.
 

دبیر شورای عالی امنیت ملی: طولانی شدن اعلام دلیل سقوط هواپیما برای بررسی فرضیه‌های دشمن بود


واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهارداشت: ابعاد تأسف از حادثه جانگداز سقوط هواپیمای اوکراینی را سردار سرافراز حاجی زاده از زبان مجموعه حاکمیت و با بیان این عبارت که «ای کاش ما مرده بودیم و شاهد این رخداد غم بار نبودیم»، عنوان کرد.

وی با بیان اینکه همه ایرانیان در این سوگ جانگداز داغدار شدند و در حالی که هنوز جامه مشکی عزای سردار شهید قاسم سلیمانی را بر تن داشتند، مجدداً سوگوار این عزیزان شدند، گفت: یاد و نام فرهیختگان علمی جانباخته در این سانحه که پرورش یافتگان دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بودند، همواره جاوید خواهد ماند.

وی افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود را داغدار اصلی این سوگ ملی می‌دانند. در این حادثه حزن و تأسف و دل شکستگی مجموعه فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران که ۴۱ سال در میدان‌های مختلف دفاع از امنیت و آسایش مردم جانفشانی کرده‌اند، کم سابقه است. طولانی شدن اعلام دلیل سقوط هواپیمای اکراینی به دلیل ضرورت بررسی همه فرضیه‌ها از جمله «اقدامات احتمالی دشمن در جمینگ»، «هک سیستمها»، «موضوع نفوذ» و عوامل مرتبط دیگر بوده است.

شمخانی خاطرنشان کرد: از اولین ساعات سقوط هواپیما، جمهوری اسلامی ایران با دعوت و پذیرش مجموعه کشورهای ذیربط خارجی شرایط بررسی کارشناسی سانحه بدون هیچ محدودیتی را فراهم کرد که این خود نشانه‌ای از حسن نیت ما در پیگیری دقیق و اعلام صادقانه نتیجه بررسی‌ها بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: از همان ابتدا هیچ قصدی برای کتمان دلایل این حادثه وجود نداشت، به ویژه آنکه با توجه به ماهیت و شاخص‌های فنی آشکارساز، اساساً امکان کتمان غیرممکن است. توجه به این نکته ضروری است که اثبات هر یک از عوامل تأثیرگذار بر شلیک موشک، می‌توانست نحوه اطلاع رسانی و واکنش کشور به این رخداد را در شرایط کاملاً متفاوتی قرار دهد.
 

سردار سلامی: دوست داشتم داخل این هواپیما باشم و با این عزیزان سقوط کنم


واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
 
سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی اتفاقات اخیر، اظهار داشت:

آنچه را می‌گویم چیزی است که از قلب من جاری می‌شود؛ من از میدان یک پیروزی شگفت انگیز و بی‌نظیر که ملت ایران در تاریخ حیات خود کسب کرده است می‌آیم؛ از جایی که آمریکا این بار مستقیم و آشکارا از ایران بزرگ شکست خورد؛ هرچند غبارهای حادثه غم انگیز سانحه سقوط هواپیما هنوز اجازه نداده است ابعاد این پیروزی شگفت انگیز و خیره کنده شناسایی شود.

وی افزود: بعدها می توان در مورد آن دقیق تر سخن گفت؛ ما بعد از ترور و شهادت سردار عزیز و هم رزمان ایشان، کاملا در فضای روانی یک جنگ ناشناخته با آمریکا قرار گرفتیم. بعد از حادثه این تصور به وجود آمد که آن اقتدار و شکوه و اعتبار ملت بزرگ ایران، تحت تاثیر حادثه شهادت آسیب دیده‌ است. ما برای لحظاتی با احساس جزر در اقتدار ملی مواجه شدیم و نیاز این بود که دوباره به حالت مد برگردیم.

سرلشکر سلامی تاکید کرد: فشار افکار عمومی برای انتقام بسیار سنگین بود و ما هم مثل همه شما و بیش از شما تحت تاثیر این حادثه قرار داشتیم؛ ما یکی از بهترین برادرانمان را از دست داده بودیم، یک اسطوره، یک تکیه گاه بزرگ. اما وقتی مردم را می‌دیدیم، با احساس متفاوتی مواجه می‌شدیم.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه آمریکا فرمانده ما را شهید کرده و اخطار داده بود که اگر عکس العمل نشان بدهید 52 نقطه را خواهیم زد، ادامه داد: ما از یک طرف تحت فشار سرعت عمل برای انتقام بودیم و باید اقدام متقابل را چسبیده به حادثه انجام می‌دادیم. آمریکا آمده بود حرف آخر را به ملت ایران بزند و آمده بود ملت ایران را برای همیشه بشکند و دستانمان را ببندد. آمده بود نشان دهد که مسیر تقابل ما با او یک سویه است و می‌زند و ما جواب نمیدهیم. این در یک چشم انداز طولانی به یک تهاجم طولانی می انجامید.

وی با تاکید بر اینکه قدرتها وقتی در مقابل خود مقاومتی نبینند، فشار خود را افزایش می‌دهند، خاطرنشان کرد: در عین حالی که باید سریع پاسخ می‌دادیم، دشمن می‌گفت عکس العمل نشان خواهد داشت. ما باید چند تفوق به دست می‌آوردیم، اول تفوق اطلاعاتی که باید تعیین می کردیم کجا را باید بزنیم و با چه شدتی، باید تفوق فناوری پیدا می کردیم که آنچه را پرواز می دهیم سالم به مقصد برسد، اندازه آن بایستی با مقیاس عمل آمریکا هماهنگی داشته باشد و بایستی قبل از تدفین شهیدمان اتفاق می‌افتاد. ادامه این مطلب را در اینجا بخوانید.
 

توئیت جهانگیری در پی اعلام نتایج سقوط هواپیمای اوکراینی:

 
واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
 

فرمانده هوافضای سپاه: اپراتور، هواپیما را موشک کروز تشخیص داده بود/ همه مسئولیت را می‌پذیریم

واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی پیرامون سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت:  حادثه دلخراش هواپیمای مسافربری اوکراین را بنده وقتی در غرب کشور -بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه آمریکایی- بودم، شنیدم. زمانی که اطمینان  پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم.ای کاش می‌مُردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

وی افزود: بررسی‌ها و ارزیابی این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضاییه بررسی می‌شود وهمین ابتدای صحبت عرض کنم که ما گردنمان از مو باریک‌تر است. همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر تصمیمی که مسئولان بگیرند مطیع آن هستیم.

سردار حاجی‌زاده گفت:‌ بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سالهای گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود. نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند 52 نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

وی ادامه داد: آنچه در بررسی‌های ما انجام شد، شب حادثه وضعیت آمادگی در سطح جنگی قرار گرفته و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود. در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ی غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشکهای کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند. سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک شستی را شما فشار بدهید. مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود. در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه مواجه می‌شود با هدفی در 19 کیلومتری که «کروز» تشخیص داده می‌شود.

سردار حاجی زاده خاطرنشان کرد: این سامانه ساعت 12 شب در منطقه مورد نظر مستقر می شود و  و زمانی که هواپیمای اوکراینی پرواز می‌کند -با توجه به سمت پروازی که داشته است- از طرف سامانه، موشک کروز تشخیص داده می شود. اما اپراتور باید تماس می گرفته و تایید این موضوع را دریافت می کرده است. (ادامه این مطلب را در این اینجا مشاهده کنید)
 

بیانیه جدید سازمان هواپیمایی کشوری درباره هواپیمای اوکراینی


واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی

متن بیانیه حسن رضایی‌فر مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به شرح زیر است؛

«ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانوادههای داغدار جانباختگان سانحه هواپیمای مسافربری خطوط هوایی کشور اوکراین به اطلاع کلیه ملت شریف ایران میرساند؛ 

سازمان هواپیمایی کشوری از دقایق اولیه وقوع سانحه دلخراش بویینگ 737 خطوط هوایی کشور اوکراین در حوالی فرودگاه امام خمینی (ره) ، اقدامات قانونی و تخصصی خود را در راستای شناسایی علل و عوامل سانحه بر اساس مفاد کنوانسیون شیکاگو و تعهدات بین المللی کشور آغاز و در این راستا ضمن اطلاع رسانی به کشورهای ذینفع در خصوص وقوع سانحه، نسبت به اعلام آمادگی جهت حضور کارشناسان مربوطه و همکاری در خصوص انجام فرآیند بررسی سانحه اقدام نمود.

مسئول بررسی سانحه در اولین فرصت هماهنگی لازم با مراجع ذیربط را انجام داده و تأییدیه عدم انجام هرگونه عملیات نظامی را در مرکز کشور دریافت نموده است و متأسفانه علی رغم پیگیری های متعدد و مکرر سازمان هواپیمایی کشوری، تا زمان صدور اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، هیچگونه اطلاع رسانی در خصوص موضوع اصابت موشک سامانه‌های پدافند به هواپیمای مسافربری کشور اوکراین به این سازمان صورت نپذیرفته است.

با توجه به اطلاعات رادار تقرب فرودگاه مهرآباد تاکنون هیچگونه انحراف پروازی از سوی هواپیمای سانحه دیده به اثبات نرسیده است ، البته این موضوع باید با استفاده از اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیما نیز مورد تایید قرار گیرد.

شایان ذکر است پرواز مذکور در قالب کریدورهای استاندارد و مورد تایید شبکه یکپارچه پدافند کشور (طرح خروجی IKA1A) در حال پرواز بوده است و هیچ مشکلی برای کنترل هواپیما از سوی خلبان گزارش نشده است.

بدیهی است جزئیات تخصصی این رویداد پس از بررسی تمام مستندات موجود در اولین فرصت در اختیار ملت شریف ایران و جامعه بین المللی قرار خواهد گرفت.
در پایان ضمن عرض تأسف از وقوع این رویداد متذکر می‌شود هدف بررسی سانحه، پیشگیری از سوانح مشابه و ارتقاء ایمنی پروازهای کشور می باشد که تمام نهادهای ذیربط باید برای این موضوع اهمیت ویژه ای قائل شوند. »
 

پیام تسلیت نوبخت به خانواده‌های جانباختگان حادثه هواپیمایی اوکراین


واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
 
 محمدباقر نوبخت با صدور پیامی جان باختن مسافران سقوط پرواز تهران - کی‌یف را تسلیت گفت.

متن پیام نوبخت به این شرح است:
بسمه تعالی

«سانحه غم انگیز سقوط هواپیمای مسافربری که منجر به جان باختن مسافران و خدمه پروازی و‬ عده‏ ای از هموطنان عزیز ما شد موجب تألم خاطر شد. اینجانب این ضایعه اسفناک را به خانواده‌های معزز و داغ دیده تسلیت می‌گویم و برای درگذشتگان مغفرت الهی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی از درگاه احدیت خواهانم.»
 

واکنش سیدعطاءالله مهاجرانی به سقوط هواپیما اوکراینی

واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی

 

واکنش امید دانا به بیانیه سپاه پاسداران در خصوص سقوط هواپیما اوکراینی

واکنش داخلی به اطلاعیه سپاه در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.