واکنش خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی

در پی انتشار بیانیه ایران در رابطه با علل سقوط هواپیمای اوکراینی مقامات خارجی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.
شنبه، 21 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
واکنش خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی
به گزارش راسخون؛ پس از انتشار اطلاعیه سپاه پاسداران در رابطه با علل سقوط هواپیمای اوکراینی مقامات خارجی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که در ذیل آمده است:
 


رئیس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی با روحانی: بیانیه امروز رفتار قانونمند و همکاری‌های مؤثر ایران برای ما قابل تقدیر است

 
واکنش خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی
 
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دومین تماس تلفنی رئیس جمهور اوکراین با وی طی دو روز گذشته، با اشاره به انتشار بیانیه ستادکل نیروهای مسلح ایران و اعلام رسمی نتیجه تحقیقات سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، افزود: در این بیانیه اعلام شد که خطای انسانی موجب این سانحه بوده و افرادی که در این حادثه دخالت داشته‌اند به مقامات قضایی تحویل داده خواهند شد.

روحانی با بیان اینکه همکاری‌ها برای تکمیل تحقیقات با مشارکت متخصصان اعزامی از اوکراین ادامه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: همزمان به‌زودی اقدامات قوه قضائیه ایران برای رسیدگی به این موضوع آغاز خواهد شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: همان‌طوری که به‌دلیل از دست رفتن تعدادی از ایرانیان در این سانحه بسیار متأسف و اندوهگین هستیم، به همان شدت به‌خاطر اینکه از سایر ملّیت‌ها نیز در این حادثه جان باخته‌اند اندوهگین هستیم.

روحانی با تأکید بر اینکه "ما در ایران و شما در اوکراین باید به‌گونه‌ای تلاش کنیم که این فاجعه و غم را برای دو ملت قابل تحمل کنیم و غم و اندوه خانواده‌ها را کاهش دهیم"، گفت: در آینده نزدیک یک نماینده ویژه  را به کشور شما اعزام می‌کنم تا از نزدیک تأسف و تأثر ملت و دولت ایران را رسماً به شما اعلام کند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه "ما به تمامی تعهدات حقوقی‌مان در این مسئله پایبند هستیم"، گفت: به وزیر خارجه دستور می‌دهم با وزیر خارجه شما در تماس باشد و همکاری‌ها در این زمینه ادامه یابد.

روحانی گفت: همکاری متخصصان فنی ایران و اوکراین تا پایان تحقیقات سانحه سقوط هواپیما با جدیت ادامه خواهد یافت و نسبت به خاطیان این حادثه گذشت نخواهد شد.

«ولادیمیر زلینسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تسلیت دوباره این حادثه به دولت و ملت ایران، گفت: بیانیه امروز شما برای ما بسیار حائز اهمیت بود و رفتار قانونمند و همکاری‌های مؤثر ایران در این شرایط خاصی که برای کشورتان ایجاد شده برای ما قابل تقدیر است.

زلینسکی افزود: امیدوارم همکاری‌های بین ایران و کارشناسان اعزامی اوکراین تداوم یابد تا بتوانیم این تحقیقات را طبق پروتکل‌های حقوقی و قانونی به پایان برسانیم و هرچه سریعتر پیکر جان‌باختگان به خانواده‌های آنان تحویل گردد.
 

نخست‌وزیر کانادا: ایران باید پاسخگو باشد


واکنش خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی
 
به گزارش ایسنا، شبکه اسکای نیوز عربی در خبری فوری اعلام کرد که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفته است که پس از اعتراف مسئولان ایران به  هدف‌گیری هواپیمای اوکراینی، این کشور باید پاسخگو باشد.

ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (شنبه)اعلام کرد: بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.

بر اساس این گزارش ، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز پس از این اعلام گفت: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.
 

رئیس جمهور آمریکا دوباره فارسی‌زبان شد!


واکنش خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی
 
رئیس‌جمهور آمریکا که همواره در اجرای سیاست‌هایش در قبال ایران با شکست مواجه شده است، این بار با انتشار پیام‌هایی به زبان فارسی تلاش کرد مردم ایران را با خود همراه کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که از ناآرام شدن ایران در پی سیاست‌های تحریمی خود ناامید شده، پس از تجمعات پراکنده شب گذشته در برخی نقاط تهران، در صفحه توئیتر خود به زبان فارسی از این اعتراضات حمایت کرد.

وی که خود بیشترین نقش را در فشار‌های اقتصادی اخیر به ملت ایران داشته، در پیام توئیتری خود از مردم ایران به عنوان مردمی «رنج‌کشیده» نام برد و دولتش را حامی و پشتیبان آن‌ها خوانده است.

ترامپ برای اولین بار سال گذشته در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیامی را در توئیتر به زبان فارسی منتشر کرده بود.

در پی اعلام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، شب گذشته تجمعاتی در برخی نقاط تهران از جمله در مقابل دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شریف برای گرامیداشت یاد جان‌باختگان شکل گرفت که در برخی موارد با تحریک عده‌ای به شعار‌های ساختارشکنانه منجر شد.

نکته جالب آنکه رئیس‌جمهور آمریکا بر خلاف اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ که با تعلل و تاخیر به حمایت از آشوبگران پرداخت، شب گذشته به مجرد برپایی چند تجمع اعتراضی در تهران در صفحه توئیتر خود به زبان فارسی و انگلیسی از معترضان حمایت کرد.
 

واکنش رئیس کمیته روابط خارجی روسیه به اعلام علل سقوط هواپیمای اوکراینی


واکنش خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی
 
رئیس کمیته روابط خارجی روسیه به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه نیوز ایندیا اکسپرس، کنستانتین کاساچف، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان روسیه در پی اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران گفت: اگر آشکارسازی جعبه‌های سیاه و تحقیق انجام شده ثابت نمی‌کند که نیروهای مسلح ایران، این کار را عمدا انجام داده‌اند و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد، [موضوع] این رخ‌داد باید پایان یابد.

او در ادامه اظهار کرد: امیدواریم که همه طرف‌ها درس بگیرند و اقداماتی انجام دهند.

درپی وقوع حادثه سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین در اولین ساعات صبح چهارشنبه  ۹۸/۱۰/۱۸،  ستاد کل نیروهای مسلح، امروز  اعلام کرد: بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.
 

نماینده پارلمان روسیه: ایران با پذیرش اشتباه درباره هواپیمای اوکراینی عقلانیت نشان داد


واکنش خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی
 
«دیمیتری نوویکوف» نماینده پارلمان روسیه در واکنش به سقوط هواپیمای اوکراینی گفت، ایران با پذیرش اشتباه در زمینه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی از خود عقلانیت نشان داد.

کاساچف دیگر نماینده روسی نیز تاکید کرد با پذیرش ایران در اشتباه در زمینه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی باید این رخداد پایان یابد. 

ستادکل نیروهای مسلح در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، با صدور اطلاعیه ای، این حادثه را ناشی از خطای انسانی دانست و  اطمینان داد بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید.


وزیر خارجه سوئد: خواستار همکاری کامل ایران در تحقیقات مربوط به هواپیمای اوکراینی هستیم

 
واکنش خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی
 
وزیر امور خارجه سوئد به عنوان یکی از کشورهایی که شهروندانش در پرواز هواپیمای مسافربری اوکراینی ، حضور داشته‌اند، خواستار همکاری ایران با تحقیقات این حادثه شد.

به گزارش ایسنا، آن لینده وزیر امور خارجه سوئد در واکنش به سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران در پیامی توییتری نوشت: ایران مسئولیت سقوط وحشتناک هواپیما را که به جان باختن ۱۷۶ نفر از ۱۷ شهروند سوئدی هم میان آن‌ها بوده‌اند، بر عهده گرفت.

او همچنین در ادامه نوشت: ما خواستار همکاری کامل ایران در تحقیقات هستیم. ارتباطی نزدیک با کشورهای متاثر[از این حادثه] داریم.

 

واکنش کاربران خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی

واکنش خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی


واکنش خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی

واکنش خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی
 
یک فعال حقوق بشری آمریکایی در توییتر خود نوشت:
ایران در بالاترین سطح هشدار قرار داشته و یک هواپیما را تصادقا ساقط کرده. آیا شما فکر نمیکنید که باید ترامپ را سرزنش کرد؟ این خسارات به خاطر  ترور قاسم سلیمانی اتفاق افتاده.

واکنش خارجی به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی
فعال حقوق بشری هندی - امریکایی:
قاتل تک تک ۱۷۶ مسافر پرواز اوکراین دونالد ترامپ است.
باید حرکت جمعی درست کنیم تا آمریکایی‌ها از تظاهر به اینکه « ما بزرگترین‌ تروریست در دنیا نیستیم» دست بکشند


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.