بارش های سیل آسا در استان لرستان/ تخلیه منازل 9 روستا/ همه دستگاه های مدیریت بحران آماده شدند

از روز گذشته بارش باران در اغلب مناطق لرستان آغاز شده است، رودخانه خرم‌آباد به دلیل بارش‌های سیل‌آسای شب گذشته، در شرایط طغیان قرار گرفته و با ادامه روند بارش‌ها، تا ساعاتی دیگر سرریز خواهد کرد.
سه‌شنبه، 6 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مهدی میرزایی
موارد بیشتر برای شما
بارش های سیل آسا در استان لرستان/ تخلیه منازل 9 روستا/ همه دستگاه های مدیریت بحران آماده شدند
به گزارش راسخون، «سیلاب در راه است» این هشداری بود که در روزهای گذشته هواشناسی لرستان نسبت به آن اخطار داد تا مسئولان استان و مردم برای مقابله با سیلاب احتمالی آمادگی داشته باشند تا همانند سیل ویرانگر فروردین‌ماه امسال غافلگیر نشوند. 

بارش‌ها از ظهر روز گذشته در اکثر نقاط لرستان آغاز شده و همچنان تداوم دارد، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده تا پایان این سامانه بارشی میانگین بارش‌های استان به 130 تا 170 میلی‌متر می‌رسد اما گفته شده که حجم بیشتر بارش‌ها با 150 تا 200 میلی‌متر در  الیگودرز، دورود، جنوب ازنا، شول‌آباد و سپیددشت رخ می‌دهد.
 
بارش های سیل آسا در استان لرستان/ تخلیه منازل 9 روستا/ همه دستگاه های مدیریت بحران آماده شدند
 

تداوم بارش‌ها در لرستان

از آنجا که تمام حجم روان‌آب‌های استان به‌سوی جنوب لرستان و شهرستان پلدختر روانه می‌شود این شهرستان در شرایط خاصی قرار گرفته است و بیم آن می‌رود که با افزایش بارش‌ها دوباره وضعیت سیلابی شود.

برخی از مسئولان لرستان حجم بارش‌های پیش‌ِرو را زیاد می‌دانند اما امیدوارند بتوانند از پس مقابله با آن بربیایند چون خود را آماده می‌دانند. مدیر هواشناسی لرستان نیز معتقد بود: چون دیواره ساحلی کشکان ساخته شده ممکن است مشکل خاصی در این قسمت نداشته باشیم.

میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در روزهای گذشته نسبت به خطر سیلاب در پنج شهر پلدختر، معمولان، دوره‌چگنی، دورود، خرم‌آباد و تمام روستاهای واقع در مسیر رودخانه کشکان و تیره دورود هشدار داد و گفت: ساکنان این مناطق در اسرع وقت منازل خود را تخلیه کنند و اموال خود را به مناطق امن‌تری انتقال دهند.

و اما در پی هشدارها دستگاه‌های خدمات‌رسان استان سعی کرده‌اند هر کدام در حوزه کاری خود، خود را برای مقابله با سیلابی آماده کنند تا در صورت بروز مشکل بتوانند به‌موقع دست‌به‌کار شوند.
 

مسدود شدن محور قدیم پلدختر

همچنین بارش شدید باران موجب شد که محور قدیم پلدختر از سوی عوامل راهداری مسدود شود و محورهای دهلیج، چولهول و پاعلم را جایگزین این محور اعلام کنند.

این در حالی است که با تلاش نیروهای راهداری، تردد در دیگر محورهای استان تا صبح امروز جریان داشته و در برخی نقاط تنها با زنجیرچرخ امکان پذیر است.
 

برپایی کمپ‌های اسکان اضطراری در لرستان

از روز گذشته با کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمپ‌های اسکان اضطراری در شهرستان‌هایی از جمله پلدختر، بروجرد و دورود برپا شد تا اگر لازم باشد مردم در آنجا اسکان یابند. با دستور فرمانده سپاه استان نیز تمام گردان‌های بسیج به‌خط شده‌اند تا در حریم رودخانه‌های استان اقدامات لازم را انجام دهند، در این رابطه روز گذشته نیروهای سپاه و بسیج سعی کردند با پر کردن گونی‌های حاوی ماسه ارتفاع دیواره رودخانه‌ها را افزایش دهند تا مانعی برای ورود سیلاب به محلات و منازل مردم شوند.

در بحث وضعیت راه‌های استان نیز عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان صبح امروز گفت: با توجه به اینکه از شب گذشته شاهد بارش شدید و بدون وقفه در تمام محورهای استان هستیم اما همه راه‌های مواصلاتی به‌جز محور قدیم خرم‌آباد ــ پلدختر و گردنه پای آستان کوهدشت باز و تردد در آنها برقرار است.
 

ممنوعیت تردد  اتوبوس و تریلر در محور الیگودرز ــ اصفهان

با توجه به شرایط ناپایدار جوی استان و بارش‌های سیل آسا از روز گذشته تعداد ۴۰۰ نفر نیرو در قالب ۴۰ اکیپ فعال با ۲۸۸ دستگاه ماشین آلات راهداری در محورهای استان و نقاط بحرانی مستقر و مشغول به خدمت رسانی هستند.

تردد تریلر و اتوبوس از مورخ ۰۶/‏۱۲/‏۱۳۹۸‬ تا اطلاع ثانوی از محور اصفهان- داران- الیگودرز ممنوع شده است.

محور قدیم خرم آباد- پلدختر از روز دوشنبه مورخ ۰۵/‏۱۲/‏۱۳۹۸‬ ساعت ۱۸ تا اطلاع ثانوی مسدود و تردد در آن ممنون است و محورهای چولهول- دهلیج- پاعلم به عنوان محورهای جایگزین پلدختر خواهند بود.
 
بارش های سیل آسا در استان لرستان/ تخلیه منازل 9 روستا/ همه دستگاه های مدیریت بحران آماده شدند

همچنین گردنه پای آستان در محور کوهدشت- گراب به علت عملیات ریزش برداری ناشی از عملیات انفجار پیمانکار راه و شهرسازی تا اطلاع ثانوی مسدود است.
کیلومتر ۲۷ محور خرم آباد- نورآباد محدوده «چشمه سرده» در مسیر رفت به علت تخریب جاده موقتاً مسدود شده و مسیر جایگزین محور قدیم روستایی چشمه سرده است.
 

افزایش سطح آب رودخانه خرم‌رود و هشدار به تخلیه منازل

در رابطه با وضعیت اکنون شهر خرم‌آباد باید گفت سطح آب رودخانه خرم‌رود افزایش یافته است و با توجه به شدت گرفتن بارش‌ها، برخی از معابر و خیابان‌های اصلی شهر از جمله میدان 22 بهمن، کوی جهادگران، تقاطع بلوار ولایت و حج، گلدشت غربی و شرقی، بلوار کریم‌خان زند و ماسور آبگرفتگی دارند.
 


و اما مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان صبح امروز نسبت به بالا آمدن آب رودخانه خرم‌رود هشدار داد و گفت: دبی سیلابی رودخانه خرم‌آباد در داخل شهر از 7 مترمکعب در ثانیه روز دوشنبه ساعت 8 صبح امروز به 140 مترمکعب در ثانیه افزایش یافته و با توجه به تداوم بارش‌ها به‌سرعت در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه دبی رودخانه خرم‌آباد در داخل شهر هر لحظه در حال افزایش است اضافه کرد: مردم ساکن در منازل واقع در خیابان‌های ساحلی سریعاً منازل خود را تخلیه کنند و به مناطق امن پناه ببرند.
 

اهالی ۹ روستای پلدختر منازل خود را ترک کردند

مرتضی کائیدی بخشدار مرکزی پلدختر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با توجه به اخطاریه‌های سازمان هواشناسی و هشدارهای ستاد مدیریت استان مبنی بر ورود سامان بارشی قوی به شهرستان، اهالی ۹ روستا منازل خود را به دلیل احتمال طغیان رودخانه‌ها تخلیه و به مکان امن پناه بردند؛ اظهار داشت: با توجه به هشدارهای داده شده، دیگر خانه‌هایی که در معرض خطر سیل احتمالی هستند خانه‌های خود را تخلیه و ترک کنند تا مبادا سیلاب فروردین ماه ۹۸ تکرار شود.
 
بارش های سیل آسا در استان لرستان/ تخلیه منازل 9 روستا/ همه دستگاه های مدیریت بحران آماده شدند

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و احتمال طغیان رودخانه‌های کشکان و سیمره به ساکنان روستاهای در معرض خطر سیلاب مانند ملاوی، گوه مهدی، جلگه خلج، مورانی، بابازید، خرسدر، چم مهر، چم گز و چم گرداب اعلام شده جهت جلوگیری از هرگونه اتفاق جانی و مالی، نسبت به انتقال وسایل خود اعم از اسباب و اثاثیه منزل، ماشین آلات، موتورآلات کشاورزی، احشام به خارج از روستا اقدام کنند.

بخشدار مرکزی پلدختر گفت: با توجه به سرکشی انجام شده از این روستاها، اهالی آنها خانه‌های خود را تخلیه و به نقاط امن نقل مکان کردند.
 

آمادگی همه دستگاه‌های مدیریت بحران برای سیل احتمالی

طبق پیش بینی های بارش شدید باران و برف که اوایل هفته انجام شد، دستورالعمل هشدار زودهنگام خطاب به استانداران و روسای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران از سوی رییس سازمان مدیریت بحران به تمامی نیروهای دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح کشور ابلاغ شد تا آنان اقدامات پیشگیرانه را با قید فوریت اجرا کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که طبق آخرین پیش بینی ها سازمان هواشناسی احتمال آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل‌ها و معابر در مناطقی از غرب و جنوب غرب کشور وجود دارد که موجب لغزندگی جاده‌ها و اختلال در تردد خواهد شد؛ از سوی این سازمان بر افزایش آمادگی های نیروهای دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح تاکید شد به طوری که هم اکنون ستاده های فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در این مناطق با حضور نیروهای عملیاتی و واکنش سریع از هلال احمر، اورژانس، آب و برق، گاز و ارتباطات به صورت شبانه روزی تشکیل شده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: به طور مثال از اهالی برخی روستاهای پلدختر استان لرستان از جمله چم مهر، بابازید، ملاوی، مورانی، تازه آباد خرسدر و چم گز که در حاشیه رودخانه کشکان هستند خواسته شده تا با قید فوریت منازل خود را ترک و به مناطق امن اسکان اضطراری و موقت عزیمت کنند.
بختیاری افزود: همچنین دانشگاه علوم پزشکی این استان موظف شده با هدف پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا محل های اسکان اضطراری سیل زدگان احتمالی را به مواد ضدعفونی کننده و ماسک‌های بهداشتی تجهیز کند.

وی اظهار داشت: همچنین پرسنل، جوانان، امدادگران و داوطلبان هلال احمر به همراه تیم های واکنش سریع در استان لرستان در حالت آماده باش قرار دارند و تجهیزات برای مقابله با سیلاب نیز فراهم شده و جمعیت هلال احمر این استان نیز آمادگی کامل دارد با بهره گیری از الگوی مدیریتی سیل فروردین ماه امسال کانون‌های بحران را برای امدادرسانی تقسیم بندی کرده و انبار های امدادی را نیز به اقلام مورد نیاز تجهیز کند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در هشدار زودهنگام سیل احتمالی در استان های غربی و جنوب غرب کشور خطاب به استانداران و روسای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سراسر کشور از آن‌ها خواسته شده با توجه به اثر مخاطرات یادشده باید تمام راه‌های منتهی به رود خانه هایی که سیل در آن‌ها جریان دارد؛ در صورت ریسک بالا، با همکاری پلیس راهور  مسدود شود و از تجمع مردم در کنار رود خانه های خروشان و ناایمن، با همکاری نیروهای انتظامی جلوگیری شود.

وی گفت در این هشدار زودهنگام از تمامی مسئولان ارشد استانی خواسته شده سیستم های ارتباطی خود از جمله بیسیم، تلفن همراه، تلفن کابلی و نظایر آن را با بخشداران، مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان، مدیران استانی و و روسای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چک کرده تا در صورت نیاز با مشکل مواجه نشوند؛ در صورت ورود سیلاب به مناطق مسکونی و به منظور جلوگیری از برق گرفتگی حتی الامکان برق سراسری قطع و از وصل کردن و راه اندازی شبکه های تخریب شده جدا خودداری و تا زمان برقراری شرایط ایمن این وضعیت ادامه یابد و  با توجه به احتمال خروج آب از محل پیچانرودها (محل پیچ رودخانه ها) نسبت به افزایش دیواره رودخانه (سیل بند) اقدام لازم انجام شود.

سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ کننده، سیاستگذار، هدایت کننده و نظارت کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.


منبع:
1. فارس/ تکرار کابوس سیل لرستان
2. تسنیم/ شرحی از حال‌وروز سیلابی لرستان
3. ایرنا/ آمادگی همه دستگاه‌های مدیریت بحران برای سیل احتمالی
4. مهر/ تخلیه روستاها و احتمال طغیان رودخانه‌ها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.