آزادی جاسوس‌های اسرائیلی از لبنان تا روسیه

آزادی یک جاسوس و جنایتکار در لبنان، باری دیگر نگاه‌ها را به آزادی جاسوسان اسرائیل در سراسر جهان جلب کرده است. از ایساخار تا جاناتان پولارد مشهور و جنجالی. گویا نتانیاهو آزادی تبعه‌های اسرائیلی یا جاسوسان صهیونیستی را به یک دیپلماسی ادامه‌دار برای خود تبدیل کرده است.
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آزادی جاسوس‌های اسرائیلی از لبنان تا روسیه

آزادی یک قاچاقچی در روسیه

اردیبهشت‌ماه امسال نیروهای امنیتی روسیه یک تبعه اسرائیلی به نام ایساخار را به دلیل حمل ماریجوانا در فرودگاه مسکو بازداشت کردند. دادگاهی در روسیه، این زن را به جرم حمل و قاچاق مواد مخدر تحمل هفت سال و نیم حبس محکوم کرد. ایساخار اتهام حمل مواد مخدر را پذیرفته، اما مدعی شده است که قاچاقچی مواد مخدر نیست.

ایساهار در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ در بخش ترانزیت فرودگاه بین‌المللی شرمتووا در شمال غربی مسکو در هنگام پرواز از دهلی‌نو به سرزمین‌های اشغالی دستگیر شد و از وی ۹ گرم ماده مخدر به دست آمد.

او اسفندماه پس از دیدار پوتین و نتانیاهو در مسکو آزاد شد و همراه نتانیاهو به سرزمین‌های اشغالی برگشت. بسیاری این اتفاق را یک هدیه انتخاباتی از سوی پوتین به نتانیاهو دانستند که کمتر از دو هفته به برگزاری رقابت‌ها برای کنست داده شد.

البته برخی مدعی‌اند که زن آزاد شده نقشی فراتر از یک قاچاقچی مواد مخدر را داشته است، زیرا تلاش‌های چندماهه نتانیاهو برای آزادی‌اش و بازگشت وی به همراه نتانیاهو از مسکو به تل‌آویو نشان‌دهنده آن است که وی یک جاسوس مهمی بوده است.

ضمن آنکه در زمانی که بازداشت شد برخی رسانه‌های آمریکایی و مقامات اسرائیلی با توجه دو تابعیتی بودن ایساهار (آمریکایی-اسرئیلی) مدعی بودند که بازداشت ایساخار با هدف گروکشی برای آزادی «الکسی بورکوف» روس انجام گرفته است. بورکوف ماه‌‌ها قبل و به درخواست آمریکا در فلسطین اشغالی بازداشت شد و چندی پیش به آمریکا تحویل داده شد. واشنگتن این فرد را به ارتکاب جرایم سایبری متهم کرده است.
 

آزادی جاسوس لبنانی

در روزهای گذشته این‌بار خبر آزادی یک جاسوس اسرائیلی در لبنان موجب حیرت رسانه‌های منطقه‌ای شد. جاسوس آزاد شده «الفاخوری» نام دارد. او اصلیتی لبنانی دارد اما دارای تابعیت آمریکایی است و متهم به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی هنگام اشغال لبنان بوده است؛ او بر روند شکنجه زندانیان در بازداشتگاه «الخیام» در جنوب لبنان نظارت داشته است و معروف به قصاب الخیام است.

شهریورماه امسال عامر الفاخوری که به آمریکا متواری شده بود، پس از بازگشت به لبنان بازداشت شد. حال دادگاه نظامی لبنان ۲۶ اسفند  دفاعیه صوری را که وکلای «عامر الفاخوری» به بهانه قدیمی شدن اتهام‌های وارد شده به موکلشان ارائه دادند، پذیرفت و حکم آزادی الفاخوری را صادر کرد. آزادی این جاسوس با واکنش‌های بسیاری در لبنان همراه شد. به‌گونه‌ای که کرونا هم مانع اعتراض مردم نشد. مردم لبنان در تعدادی از مناطق این کشور دست به اعتراض زدند. معترضان اتوبان «البحصاص» در طرابلس در شمال لبنان را در هر دو طرف بستند. در «البقاع» لبنان و «بعلبک»  در شرق لبنان هم معترضان لاستیک‌های خودرو را آتش زدند.

آزادی جاسوس‌های اسرائیلی از لبنان تا روسیه

حزب‌الله هم طی بیانیه‌ای مخالفت خود را اعلام کرد: «روز اول دستگیری عامر الفاخوری مزدور جنایتکار و قاتل،  فشارها و تهدیدهای آمریکا در خفا و آشکارا آغاز شد تا لبنان را وادار به آزادی وی کند با وجود اینکه  همه جنایات نسبت داده شده به وی و همه سابقه سیاه و خونین او  ثابت شده بود... این روز برای لبنان و عدالت بسیار غم انگیز است و تصمیمی است که تأسف برانگیز است و موجب خشم و محکومیت می‌شود و برای رئیس‌جمهور و اعضای دادگاه نظامی شرافتمندانه‌تر و سودمندتر این بود که به‌جای اینکه تسلیم فشارهای دیکته شده به آن‌ها برای اتخاذ چنین تصمیم ننگینی شوند استعفا می‌دادند.»

البته با توجه به حجم بالای اعتراضات خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که «غسان الخوری» قاضی جنایی لبنان حکم صادر شده دادگاه نظامی در خصوص آزادی «عامر الفاخوری» جاسوس رژیم صهیونیستی در این کشور را مورد بررسی قرار داده و از دادگاه تجدیدنظر خواست تا این حکم را لغو کرده و حکم بازداشت و محاکمه مجدد وی را صادر کند. باید دید که دولت لبنان تسلیم فشارهای آمریکا خواهد شد یا خیر؟


جاسوس بزرگ، آزادی از آمریکا

اما مشهورترین آزادی یک جاسوس اسرائیلی، به سال 2015 برمی‌گردد. «جاناتان پولارد» در سال 1985 میلادی به جرم جاسوسی برای اسرائیل از اطلاعات محرمانه آمریکا به حبس ابد محکوم شد. پولارد در اوایل دهه ۱۹۸۰ کارمند سازمان امنیت نیروی دریایی ایالات‌متحده بود و در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ اسناد و مدارک محرمانه ارتش آمریکا را که در رابطه با کشورهای عربی بودند در اختیار سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) گذاشته بود.

پس از دستگیری پولارد تنش‌هایی میان اسرائیل و آمریکا ایجاد شد. هرچند جاناتان پولارد در سال ۱۹۵۴ در خانواده‌ای یهودی در تگزاس آمریکا به دنیا آمده بود اما او از سال ۱۹۹۵ یعنی ده سال پس از بازداشتش در آمریکا تابعیت اسرائیلی دریافت کرد. او برای راست‌گرایان و تندروهای مذهبی اسرائیل یک قهرمان ملی به‌شمار می‌رود، به همین دلیل در دهه‌های گذشته بارها گروه‌های افراطی اسرائیلی برای آزادی او دست به حرکات اعتراضی زده‌اند.

گفتنی است پولارد برای خدمات جاسوسی خود از اسرائیل صدها هزار دلار دریافت کرده و علاوه بر این با دستگاه‌های امنیتی آفریقای جنوبی نیز در ارتباط بوده است. پولارد پس از آزادی در سال 2015 به یک نمایش دیپلماسی برای نتانیاهو تبدیل شد.

جمع‌بندی

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر هزینه‌های بسیار زیادی در حوزه جاسوسی و موساد داشته است. به باور بسیاری این اتفاق بالاخص با انتخاب کوهن به رهبری موساد تشدید شده است.

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در گزارشی نوشته است موساد با ۷ هزار کارمند دائمی و بودجه ۲.۳ میلیارد دلاری، پس از «سی آی ای» سازمان جاسوسی آمریکا در رتبه دوم سازمان‌های جاسوسی جهان قرار دارد. این حجم از نیرو و سرمایه از سوی موساد به این دلیل است که تلاش‌های این نهاد امنیتی تنها مختص سرزمین‌های اشغالی نیست و در سال‌های اخیر سیاستی جدید در سرکوب حامیان مقاومت فلسطین در پیش‌گرفته است.

این افزایش حجم نیرو و بودجه به باور رسانه‌های اسرائیلی از سال 2016 که «یوسی کوهن» نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رئیس موساد شد آغاز شده است. کوهن برخلاف رهبران قبلی موساد اصلا محافظه‌کار نبوده و این مسئله در انجام ترورهای وسیع در خارج از سرزمین‌های اشغالی کاملاً عیان است. ترور ناکام زیادالنخاله رهبر جهاد اسلامی فلسطین در دمشق و اعتراف صریح نتانیاهو به این ترور همگی نشان می‌دهد که دایره رفتارهای خبیثانه ترور محور اسرائیل گسترده‌تر از پیش شده است. حال نتانیاهو سعی دارد دیپلماسی آزادی جاسوسان اسرائیلی که با گسترش حجم کار موساد هم جدی تر شده است، به پرونده اقدامات خود اضافه نماید. مسئله‌ای که برای جامعه صهیونیستی بسیار حائز اهمیت است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.