اخبار مربوط به کرونا در ایران در روز دوشنبه 5 اسفند 1398

در این خبر آنچه که در روز دوشنبه 5 اسفند 1398 درباره کرونا در رسانه‌ها خبررسانی شده، آمده است.
دوشنبه، 5 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اخبار مربوط به کرونا در ایران در روز دوشنبه 5 اسفند 1398
به گزارش راسخون؛ در این خبر آنچه که در روز دوشنبه 5 اسفند 1398 در خصوص بیماری کویید19 در ایران در رسانه‌ها خبررسانی شده، آمده است.


19:00
تمامی مراکز ورزشی و خانه‌های کودک در تهران تعطیل شد

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران اعلام کرد که تمامی مراکز ورزشی، خانه‌های کودک و سراهای محلات در تهران تعطیل شد.

«غلامحسین محمدی» که مسئولیت اطلاع رسانی در باره تدابیر اتخاذ شده علیه ویروس کرونا را در شهرداری پایتخت بر عهده دارد، شامگاه دوشنبه گفت: تمامی مجموعه های ورزشی شهرداری تهران اعم از آبی و غیرآبی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

وی تاکید کرد:‌ تمامی فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مجموعه های مختص بانوان از جمله مراکز شهربانو، شهر دخت و بوستان های بانوان تا اطلاع ثانوی تعطیل است و همچنین خانه های کودک، سرای محلات و کلاس های فوق برنامه و سایر برنامه های غیرضروری اماکن مذکور تعطیل است.

محمدی ادامه داد: فعالیت تخصصی سرای محله و خانه سلامت به منظور ارائه خدمات مورد نیاز به شهروندان در حوزه مراقبت و پیشگیری از ویروس کرونا طبق روال گذشته ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: نظر به ضرورت پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا در سطح شهر تهران و با عنایت به اهمیت تصمیم گیری به موقع در خصوص حفظ سلامت شهروندان و کارکنان شهرداری تهران تعطیلی این مراکز لغو شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ظرف شش روز گذشته تاکنون ۶۴ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۲ نفر جان باخته اند.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در تهران ۳ نفر اعلام شده است.


17:00
محسن طاهری، مداح پیشکسوت به دلیل ابتلا به کرونا در دوبی بستری شد

محسن طاهری، مدیرعامل سابق خانه مداحان و یکی از ذاکران پیشکسوت اهل بیت (ع) که به کشورهای مختلف سفر کرده بود، روز گذشته پس از ورود به فرودگاه امارات و بعد از معاینات پزشکی معمول در فرودگاه این کشور عربی به دلیل تب بالا، مشکوک به ویروس کرونا تشخیص داده و بستری شد.

براساس این گزارش، این مداح اهل بیت (ع) هم‌اکنون در بیمارستان شیخ راشد شهر دبی به دلیل ابتلا به کرونا بستری است.
 

16:00
نشست خبری سخنگویان دولت و وزارت بهداشت/ تعداد فوت‌شده‌ها از میان مشکوکین ۱ درصد است

به گزارش راسخون، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشکر از مردم برای حضور در انتخابات گفت: دولت تمام تلاش خود را برای یک انتخابات پرشور و سالم کرد.

وی بیان داشت: امروز همه باید در کنار یکدیگر به مبارزه با کرونا برخیزیم، همه باید کنار وزارت بهداشت بایستیم و از سیاسی کردن این موضوع اجتناب کنیم، اکنون شاهد سوداگری در لوازم بهداشتی هستیم، باید بیش از هر دوره دیگر با هم مهربان باشیم.

سخنگوی دولت بیان داشت: به پزشکانمان اعتماد کنیم. از همه احزاب، گروه‌ها و رسانه ها می خواهم از سیاسی کردن این موضوع اجتناب کنند. از مردم به جد درخواست داریم که همراهی با نظام سلامت ایران را بیش از هر دوره دیگری در زندگی روزمره و کنش اجتماعی خود قرار دهند.

وی تاکید کرد: متاسفانه شاهد برخی سوداگری های تلخ در خصوص لوازم بهداشتی مورد نیاز مردم هستیم. در این شرایط همه هرچه داریم در اختیار هم قرار دهیم. امروز روز اعتماد است و باید همبستگی خود را با یکدیگر بیش از هر زمان دیگری حفظ کنیم و بیش از هر دوره دیگری با همدیگر مهربان و همدل باشیم.

ربیعی افزود: برخی از سوداگری های اقتصادی که امروز هم من بیش از جلسه با وزیر صمت که بنابر مصوبه دیروز دولت در این زمینه مسوولیت گرفت صحبت کردم که خوشبختانه در زمینه شوینده ها و لوازمی که می تواند پاکیزه کند ما مشکلی نداریم. چند خط جدید تولید اضافه کردند. برخی خطوطی که در صنایع وجود داشت تغییر جهت به تولید شوینده هایی که برای سلامت مردم است که از همین امروز به بازار عرضه خواهد شد.(بیشتر بخوانید)
 

15:47
بهرام سرمست: قم قرنطینه نمی شود

بهرام سرمست ظهر امروز در حاشیه جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: به لحاظ مدیریتی تصورم این نیست که قرنطینه راهکار مناسبی باشد و تبعات اجتماعی و بار فرهنگی و روانی به برای قم همراه دارد.

وی با بیان اینکه از مردم انتظار داریم با رعایت بهداشت فردی به کنترل این بیماری کمک کنند، افزود: تجربه کشور چین در خصوص قرنطینه موفق نبوده و در ابتدای انتشار خبر شیوع کرونا در قم هم موضوع قرنطینه مطرح شد و نظرها نیز متفاوت بود.

استاندار قم تصریح کرد: اگر بخواهیم در قم قرنطینه که عملاً امکان‌پذیر نیست را اجرا کنیم، باید جامعه هدف را روشن کنیم ولی برای همه جمعیت نمی‌توان قرنطینه را اجرا کرد.


15:27
دکتر ولایتی منحنی کرونا به‌سمت نزول می‌آید

دکتر علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگوی مستقیم با شبکه خبر اظهار کرد: برخی به‌نیابت از بیمارستان مسیح دانشوری اقدام به اظهارنظر می‌کنند که بعداً مشخص شد فردی است که قصد تخریب یا وابستگی داشته است و به‌نیابت از بیمارستان مسیح دانشوری مطالبی را اعلام کرده که اغلب آنها کذب بوده است و در راستای تشویش اذهان عمومی بوده است.

وی ادامه داد: بیماری کرونا سخت‌تر از اپیدمی آنفلوآنزا نیست که به‌لطف خدا جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت و مراکز درمانی آموزشی بر آن فائق شدند. ان‌شاءالله به‌زودی که زیاد طول نخواهد کشید این منحنی اپیدمی به‌سمت نزول خواهد آمد و کنترل می‌شود.

ولایتی گفت: از آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت شنیدم که وضعیت قم استیبل پایدار شده است؛ یعنی رو به صعود نیست و منحنی سیر یکنواخت پیدا کرده است و به‌تدریج نزول پیدا می‌کند. با توجه به تدابیر اتخاذشده برای کنترل اپیدمی، ان‌شاءالله در روزهای آینده خبرهای بهتری خواهیم داد و هیچ جای نگرانی نیست.

درست است که این بیماری درمان ندارد اما درمان‌های حمایتی، سه نوع آنتی‌بیوتیک، یک نوع دارای ضدویروس و یک نوع داروی ضدانگل تاحدودی اثر پیدا می‌کنند. هر بیمار 5 دارو می‌گیرد که براساس طرح سازمان بهداشت جهانی است و هر نوع مراقبت لازم در اینجا صورت می‌گیرد.
 

15:00
اعلام آمادگی سپاه برای ارائه هرگونه کمک و خدمات برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

سرلشکر سلامی در تماس تلفنی با وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ، از آمادگی سپاه برای ارائه هرگونه کمک و خدمات در مقابله و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد. (بیشتر بخوانید)
 

14:32
وزیر بهداشت شایعه استعفایش را تکذیب کرد

«سعید نمکی» در پی انتشار نامه‌ای کذب در شبکه های اجتماعی مبنی بر استعفای وی به دلیل شیوع ویروس کرونا ضمن اعلام جعلی بودن این استعفانامه تاکید کرد: سوگند می‌خورم تا آخرین لحظه حیاتم و با تمام وجودم از خدمتگزاری صادقانه و بی‌وقفه به نازنین ترین مردم جهان دریغ نورزم. (بیشتر بخوانید)
 

13:40
احمد امیرآبادی فراهانی درباره شایعه ابتلایش به کرونا و ادعایش مبنی بر اینکه 40 نفر در قم در اثر کرونا فوت کرده اند

احمد امیرآبادی فراهانی درباره شایعه ابتلایش به کرونا: من کرونا ندارم، سُر و مُر و گنده هستم

(در پاسخ به این سوال که آیا توصیه به قرنطینه نشده‌اید؟) نخیر. چه کسی این را گفته است؟

(در پاسخ به این که آیا در هنگام ورود به مجلس از شما خواسته نشده که وارد مجلس نشوید؟) چنین چیزی نبوده است.

(در پاسخ به این سوال که چرا پس از ترک جلسه از سوی شما اقدام به ضد عفونی کردن میز و صندلی شما کردند؟) غلط کردند همچین کاری کردند. اشتباه کردند به من چه مربوط است.

(در پاسخ به این سوال که آیا تستی دادید یا نه؟) من نه تست دادم و نه تستم مثبت بوده، نه چیزی گفته‌اند نه قرنطینه شدم بلکه در پاویون مجلس و جلوی در خانه ملت هستم و حتی جلسه هیات رئیسه مجلس را هم شرکت کردم

نماینده مردم قم: اسامی 40 نفر از فوتی‌های قم را به معاون وزیر بهداشت داده‌ام و منتظر استعفای حریرچی هستم
 

13:10
پایش روزانه سربازان برای پیشگیری و مقابله با کرونا

یک منبع آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح از اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در مراکز نظامی و مجموعه های تابعه این ستاد خبر داد.

یک منبع آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت مراکز نظامی سراسر کشور و تدابیر نیروهای مسلح در خصوص پیشگیری از ابتلای سربازان و کارکنان نیروهای مسلح به ویروس کرونا اظهار کرد: بر اساس ابلاغ اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح به تمام مراکز نظامی و تابعه این ستاد تدابیر لازم در خصوص پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اتخاذ شده است.

وی گفت: پایش سلامتی سربازان و کارکنان نیروهای مسلح روزانه انجام می‌شود و موارد مشکوکی که حتی دارای علائم سرماخوردگی ساده باشد، جدا سازی شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرد.


13:07
آمار مبتلایان به ۶۴ نفر افزایش یافت

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان به کرونا را ۶۴ نفر اعلام کرد.

به گفته آقای جهانپور "تا پیش از ظهر امروز تعداد ۱۸ نفر در استان های مختلف مبتلا به کرونا" شده‌اند.

وی گفته است "از این تعداد هشت نفر در استان قم، یک مورد در استان همدان، سه مورد در تهران، دو مورد در مرکزی، دو مورد در استان اصفهان و دو نفر در گیلان مبتلای جدید به کرونا ویروس شناسایی شده است".

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت "از این ۱۸ نفر چهار نفر" جان باخته اند.

با این حساب شمار مبتلایان کرونا ویروس مجموعا به ۶۴ نفر و مجموع فوتی ها به ۱۲ نفر رسیده است.

آقای جهانپور همچنین اظهارات نماینده قم درباره وجود ۵۰ فوتی در قم را تکذیب کرد.
 

12:59
معاون کل وزارت بهداشت : اگر تعداد کشته شدگان قم، نصف یا یک چهارم عدد اعلام شده نماینده قم باشد، من استعفا میدهم

 


12:56
اخرین وضعیت شهر قم

 
معاون وزیر بهداشت: وضعیت قم به ثبات رسیده است و بیمارستان‌ها تجهیز شده‌اند
 

12:17
بهبودی ۲ بیمار مبتلا به کرونا در گیلان

استاندار گیلان گفت: دو مورد جدید ابتلای قطعی به کروناویروس در استان گزارش‌ شده و دو نفر دیگری که پیش‌تر بستری بودند، پس از مداوا در بیمارستان و بهبودی، به خانه بازگشته‌اند.
 

11:40
سازمان بهداشت جهانی کیت تشخیص کروناویروس را به ایران فرستاد

سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفته است که چهار محموله کیت تشخیص کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده است.
 

10:40
ابلاغ دستورالعمل مقابله با کروناویروس به مدارس

بر اساس دستورالعمل ابلاغی، ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها باید در یک طرح ضربتی و سراسری نسبت به برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی باهدف انتقال مفاهیم اصول بهداشت فردی و توصیه‌های پیشگیرانه بهداشتی در قالب محتواهای آموزشی دیداری و شنیداری به دانش آموزان کارکنان، اقدام کنند.

براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش، برخی از مفاد این دستورالعمل به شرح زیر است:

-از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان استان؛ مناطق و مدارس در آموزش والدین استفاده و مراقبت از دانش آموزان در یک اقدام هماهنگ و همسوی خانه و مدرسه صورت بگیرد (ادامه...)


10:31
بیمار مبتلا به کرونا از بیمارستان مرخص شد

بیمار ۳۹ ساله مبتلا به کرونا ویروس در بیمارستان فیروزگر تهران، پس از ۳ روز تلاش کادر درمان، از بیمارستان مرخص شد.

این در حالی است که یکی از بیماران مبتلا به همین ویروس در بیمارستان مسیح دانشوری نیز، از بخش آی سی یو به بخش ایزوله منتقل شده است.
 

10:30
جزئیات جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی درباره کرونا

آقای اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بعد از جلسه غیر علنی نمایندگان با وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران گزارشی از این جلسه ارایه کرد.

آقای عباسی با اشاره به اینکه بسیاری از گزارش‌هایی که درباره بستری شدن اشخاص در بیمارستان‌ها ارایه شده، نشان از ابتلای آن‌ها به ویروس آنفولانزا است، گفت: تقریبا در کل کشور ۴۷ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و متاسفانه ۱۲ نفر تاکنون براثر این بیماری فوت کرده اند.

وی ادامه داد: طبق گزارش وزارت بهداشت دو نفر از مبتلایان در تهران بودند که آن‌ها هم از قم به تهران آمده بودند.

آقای عباسی با اشاره به اینکه به هر خانواده قمی یک بسته شامل ماسک و مایع ضد عفونی کننده داده شده است، اظهار داشت: در این شهر عامل ابتلا به این ویروس افرادی بوده اند که از پاکستان، افغانستان و چین وارد کشور شده بودند و برخی از این افراد از مبادی ورودی غیر قانونی وارد کشور شده اند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس همچنین افزود: طبق گزارش وزارت بهداشت از نظر امکانات بهداشتی و پزشکی کمبودی در کشور نیست و شهروندان در این باره نگرانی نداشته باشند؛ فقط توصیه این است که برای پیشگیری افراد از ماسک و مایع ضدعفونی کننده استفاده و از دست دادن و روبوسی خودداری کنند. (بیشتر بخوانید)



09:30
فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به کرونا چگونه دفن می‌شوند؟

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن تشریح فرآیند پذیرش بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها، درباره شرایط دفن فوت‌شدگان ناشی از کرونا، تمهیدات وزارت بهداشت برای خوابگاه‌ها و... توضیحاتی ارائه کرد.(بیشتر بخوانید)


08:24
معاون درمان همدان: موارد قطعی کرونا تا کنون در استان نداشتیم

حسن بهرامی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: نوع جدیدی ازویروس کرونا از کشور چین به سایر کشو‌های دنیا انتقال داده شده است.

او با بیان اینکه ترس باعث کاهش ایمنی مردم در برابر این ویروس می‌شود افزود: دانشگاه علوم پزشکی همدان تلاش‌های لازم را برای کنترل این بیماری در استان انجام داده است و اگرمردم بهداشت فردی را رعایت کنند و دائم دست‌ها را بشویند این بیماری در کشور کنترل می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه علایم ویروس‌ها در بیشتر مواقع مشترک است افزود: هر سرما خوردگی را با کرونا اشتباه نگیریم.

بهرامی اضافه کرد: چند مورد از بیماران مشکوک به کرونا را در استان داشته ایم که آزمایش‌های آن‌ها را به تهران فرستادیم و هنوز جوابان‌ها نیامده است.

او مهمترین تفاوت این ویروس رابا آنفولانزا و سرما خوردگی تنگی نفس و افت سطح اکسیژن خون عنوان کرد و ادامه داد: در همدان بخشی از بیمارستان سینا را برای بیماران مشکوک به کرونا قرار دادیم.

بهرامی با تاکید بر اینکه ما هر چند وقت یک بار شیوع یک بیماری را در جهان داریم افزود: سه ماه پیش هم شیوع آنفولانزا را در کشور ما و کشور‌های همسایه داشتیم.

او بهترین راه از نجات از شیوع این بیماری رعایت بهداشت و شستن دست‌ها و رعایت افراد سرما خورده و بیمار و در خانه ماندن آن‌ها دانست.


08:19
برگزاری جلسه ستاد مقابله با کرونا در وزارت صمت

جلسه ستاد مقابله با کرونا ویروس در وزارت صنعت، معدن و تجارت و با حضور رضا رحمانی برگزار شد که مصوباتی در راستای کاهش اثرات آن در پی داشت.

مصوبات این جلسه که شامگاه روز یکشنبه برگزار شد عبارت است از:

مبارزه با گران‌فروشی اقلام مرتبط مقابله با کرونا تشدید می‌شود.

کارخانجات تولید ملزومات بهداشتی در جهت تأمین نیاز مردم شبانه‌روزی فعالیت نمایند.

خرید تضمینی ماسک تولیدی توسط هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

تأمین قطعات و ملزومات مورد نیاز ماشین‌آلات تولید ملزومات بهداشتی واحدهای تعطیل بدون هیچ اتلاف وقت انجام شود.

سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه دارای ارباب رجوع تمهیدات لازم جهت رعایت بهداشت عمومی را در اسرع وقت به انجام برسانند.

شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه مختار هستند در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی‌خود خرید و توزیع ملزومات بهداشتی را به‌ویژه در محیط کاری و پرسنل در دستورکار قرار دهند.

فروشندگان مواد غذایی، نانوایی‌ها و رستوران‌ها ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و درمان هستند.


08:16
کمبود ژل و محلول ضدعفونی تا آخر هفته رفع می‌شود

میثم چراغ گفت: ضد عفونی کننده ها به دو دوسته ضد عفونی کننده های دست و ضد عفونی کننده های سطوح تقسیم می شوند. در مورد ضد عفونی کننده های سطوح اکنون نیز با وجود افزایش تقاضا کمبود جدی ندارد. کمبود جدی در مورد محلول ها و ژل های ضدعفونی کننده دست است که به علت تقاضای شدید مردم بعد از ورود بیماری کرونا در کشور ایجاد شده است.

وی گفت: در گذشته مردم کمتر از این محلول های ضد عفونی کننده دست استفاده می کردند اما اکنون با جوی که ایجاد شده ناگهان درخواست برای تهیه این کالا به یکباره به شدت افزایش یافته و چند صد برابر شده است و همه مردم می خواهند. به همین علت تمام تولیدکنندگان این محصول بسیج شده اند. هم اکنون تولیدکنندگان محلول ها و ژل های ضد عفونی کننده به صورت سه شیفت کار می کنند و تولید این محصول به بیش از ۴۰۰ هزار تا نیم میلیون قلم در روز رسیده و به صورت روزانه میزان تولید آن افزایش می یابد.

چراغ ادامه داد: روز یکشنبه سه مجوز جدید تولید این محصول به سه کارخانه جدید هم داده شد و سازمان غذا و دارو به صورت روزانه مجوزهای جدید را به کارخانه های معتبری که توان تولید دارند می دهد و این کارخانه ها نیز بلافاصله تولید را شروع می کنند و محصولات را وارد می کنند.

وی گفت: از نظر علمی البته توصیه کارشناسان بیماری ها این است که در مرحله اول با شستن مداوم دست ها با آب و صابون از ابتلا به ویروس پیشگیری کنیم اما به هر حال به صورت مکمل استفاده از ژل و محلول ضدعفونی کننده در جاهایی که آب نیست کمک کننده است و از نظر روانی شاید مردم تمایل داشته باشند که این ژل و محلول را در اختیار داشته باشند تا امنیت روانی داشته باشد و وظیفه سازمان غذا و داروست که این نیاز را تامین کند. این ژل و محلول ها در واقع الکل ۷۰ درصد هستند که کار ضد عفونی را انجام می دهند.

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو افزود: روز شنبه میزان تولید ژل و محلول ضدعفونی کننده در کشور به ۴۰۰هزار قلم رسید و با افزایش سرعت و میزان تولید تا آخر هفته به ۸۰۰ هزار قلم می رسد و همین ترتیب هفته آینده به بالای یک میلیون قلم در روز می رسد که به نظر نمی رسد میزان نیاز کشور بیش از این باشد.


توزیع رایگان ژل ضدعفونی بین همه مردم قم

چراغ گفت: در مورد قم هم وزارت بهداشت برنامه ریزی کرده است که صبح امروز (دوشنبه) هیات امنای ارزی وزارت بهداشت به صورت متمرکز حدود ۲۰۰ هزار ژل و محلول ضدعفونی کننده را خریداری کرده و قرار است یک بسته لوازم مورد نیاز خانواده ها را که شامل یک قلم ژل ضدعفونی هم کننده است را بین ۲۰۰ هزار خانوار در قم به صورت رایگان توزیع کنند و روزهای آینده هم این اقدام ادامه پیدا می کند چون وزارت بهداشت اعتبار مناسبی هم برای این کرونا در اختیار گرفته است.

وی افزود: برای تامین الکل و ظرف بسته بندی تولیدکنندگان ژل و محلول های ضد عفونی نیز هماهنگ شده که هیچ مشکلی در تامین مواد اولیه نداشته باشند و جلسات متعددی هم با تولید کنندگان ژل و محلول ضدعفونی کننده داشته ایم و همه این کنندگان برای افزایش تولید وارد عرصه شده اند. مشکلاتی در زمینه پخش این محصولات داشتیم فعلا قرار شده قرارگاه کشوری مبارزه با کرونا مسئولیت توزیع ژل و محلول ها در قم به عهده بگیرند و شرکت های پخش نیز برای توزیع این محصول در داروخانه ها ساماندهی شده اند تا هیچ مشکلی برای دسترسی این محصول نداشته باشیم.

رئیس اداره ملزومات داروی وزارت بهداشت تاکید کرد: تا هفته گذشته حدود ۳۸ تولیدکننده محلول و ژل های ضد عفونی کننده داشتیم. تعداد این شرکت ها به سرعت در حال افزایش است و روزانه مجوز جدید صادر می کنیم. ظرفیت تولید محصولات در کشور بسیار بالاست.

چراغ گفت: برخی تولیدکنندگان ژل و محلول ضد عفونی نگرانی هایی در مورد تامین الکل داشتند چون توزیع الکل طبق ضوابطی انجام می شود و تولید نندگان سهمیه داشتند که با همکاری اداره امور الکل سازان غذا و دارو این مشکل را حل کردیم و قرار شد تا مدت دو ماه سهمیه ها برداشته شود و تسهیلاتی داده شود که به صورت ساده تر به کارخانه های تولید محلول ضدعفونی الکل بگیرند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان الکل هم نگرانی هم برای مواد اولیه داشتند و با مکاتبه ای که با وزارت صنعت شد قرار شد مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان الکل نیز به موقع تامین شود. برای تامین نقدینگی تولیدکنندگان محلول ها نیز قرار شد دانشگاههای علوم پزشکی بدهی های قبلی خود را سریعتر به این شرکتها بدهند که بتوانند مواد اولیه بخرند.

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: با تولیدکنندگان بسته بندی محلول ها و ژل های ضدعفونی نیز صحبت شد و قرار شد مشکلات ارزی آنها نیز برای واردات و خرید مواد اولیه بر طرف شود و این مشکل نیز حل شد.

چراغ گفت: به هر حال به علت تقاضای ناگهانی در بازار چند روزی دچار کمبود محلول و ژل های ضدعفونی دست شدیم اما با توجه به ظرفیت بالای تولید در کشور جای نگرانی وجود ندارد و هر چقدر در کشور نیاز باشد این محصول تولید می شود و تا آخر همین هفته دیگر کمبودی نخواهیم داشت.

وی گفت: با رفع مشکل کمبود ژل و محلول های ضدعفونی دست به سراغ بازار محلول های ضدعفونی سطوح می رویم که البته در این زمینه کمبود جدی ندارد. تعداد تولید کنندگان ضد عفونی کننده های سطوح، بیمارستانی و مراکز درمانی بسیار بالاست و ظرفیت بسیار بالایی داریم. البته ضد عفونی کننده های دیگری مثل ضد عفونی کننده های دامپزشکی، مواد غذایی و خانگی هم هستند که مجوز آنها را سازمان غذا و دارو صادر نمی کند اما در مورد محلول های ضدعفونی سطوح و بیمارستانی به قدری ظرفیت تولید داریم که از نیاز کشور بیشتر است و درصد بسیار پایینی از این ظرفیت تاکنون فعال بوده است.


00:14
برگزاری مجازی کلاس‌های دانشگاه تهران در روزهای تعطیلی/* نخستین تجربه الکترونیکی همه کلاس‌های دانشگاه در ایران

تا زمانی که دانشگاه تهران بر اساس اعلام وزارت بهداشت تعطیل باشد و برگزاری کلاس ها به صورت فیزیکی مقدور نباشد، کلاس‌های نظری دانشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نیلی احمدآبادی گفت: در راستای مقابله با گسترش ویروس کرونا، هیأت رئیسه دانشگاه تهران تصمیم گرفت که کلاس‌های نظری نیمسال دوم ۹۹-۱۳۹۸ تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزار شود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: برگزاری کلاس ها به صورت الکترونیکی کار بسیار سختی است زیرا دانشگاه تهران کلاس های بسیاری دارد و باید پهنای باند به میزان لازم فراهم و پاسخگوی نیاز باشد.
 

* نخستین تجربه الکترونیکی همه کلاس‌های دانشگاه در ایران

وی گفت: تا به حال چنین تجربه‌ای در ایران اجرا نشده است و کار سختی است اما امیدواریم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی یادآور شد: از امروز پنجمکلاس های الکترونیکی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

احمدآبادی تصریح کرد: این اقدام الزام وزارت علوم نبوده و تصمیم هیأت رئیسه دانشگاه بوده است.


00:07
مرجع تصمیم‌گیری درباره تعطیلی دانشگاه‌ها نظرات فنی دانشگاه علوم پزشکی و تایید شورای تامین است

یک مقام مسوول در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هرگونه تصمیم در مورد تعطیلی فعالیت دانشگاه‌ها براساس شرایط روز، نظرات فنی دانشگاه علوم پزشکی و تایید شورای تامین اتخاذ خواهد شد.(بیشتر بخوانید)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.