پشت پرده سیاه نمایی علیه خادمان سلامت

جنگ روانی دشمن علیه ملت ایران سابقه ای دیرینه دارد. اما در طی هفته های گذشته روند این جنگ نامتقارن علیه ملت ایران شکل و ابعاد تازه ای یافته و بیش از هر زمانی تلاش دشمن متمرکز بر سیاه نمایی تلاش‌ها و دستاوردهای مدافعان سلامت کشورمان در مقابله با شیوع ویروس کرونا شده است. زیرا دشمن تصور می‌کند بحران اخیر می‌تواند فرصتی برای براندازی باشد.
يکشنبه، 17 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : صادق دلاوری
موارد بیشتر برای شما
پشت پرده سیاه نمایی علیه خادمان سلامت
روند شیوع ویروس کرونا در جهان همچنان ادامه دارد و هر روز بر تعداد قربانیان مبتلا به این ویروس افزوده می‌شود. آن‌هم در حالی که تاکنون هیچ‌گونه مرز و سیستم بهداشت و درمانی نتوانسته به‌ طور قاطع و قابل تایید بر این بیماری غلبه پیدا کرده و آن را ریشه کن نماید.
 
به طوری که هم اکنون بنابر آمارها، ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که تا پیش از این بحران از جمله پیشروترین کشورها در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بودند. امروز در رتبه اول مرگ و میر ناشی از ابتلا شهروندان خود به این بیماری قرار گرفته اند.
 
برای درک بهتر عمق فاجعه بد نیست این نکته بیان شود که بر اساس رده بندی‌های جهانی حوزه بهداشت و درمان سال 2019  اغلب کشورهای غربی از جمله ایتالیا در لیست ده کشور برتر جهان قرار داشتند و بسیاری از مردم جهان برای دریافت خدمات درمانی به این کشورها مراجعه می‌کردند. به طوری که بخش قابل توجهی از درآمد ارزی این کشورها ناشی از رونق گردشگری سلامت آنها بود. اما این ساختارهای پیشرفته بهداشتی و درمانی در مواجهه با ویروس کرونا تاب آوری نداشتند و به سختی از هم پاشیدند. به طوری که تنها در یک روز 800 شهروند ایتالیایی مبتلا به کرونا در این کشور جان خود را از دست دادند، که این حجم بی سابقه از مرگ و میر در یک روز عملا ناکارآمدی سیاست‌های بهداشتی و درمانی غرب و شاید غیر‌واقعی بودن رتبه سازی‌های آنها در حوزه بهداشت و درمان را به رخ جهانیان کشید.
 
خوشبختانه در این شرایط پیچیده و بحران زده شاهدیم که بنابر آمار مراجع بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی، کشور ما و خاصه نظام بهداشت و درمان آن در مواجهه با پاندمی ویروس کرونا توانسته است به صورت مطلوب عمل کرده و مانع از بروز تلفات گسترده در کشور گردد. خصوصا در برهه زمانی فعلی که ملت ایران تحت تحریم و فشار حداکثری دولت ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانان شرقی و غربی آن قرار داد و تحریم‌های اقتصادی مانع از تهیه و دریافت تجهیزات روزآمد بیمارستانی و اقلام دارویی از بازارهای جهانی شده است و برای کوچکترین خرید بهداشتی باید دست به دامن ساختار معیوب کانال تبادل مالی اروپا موسوم به اینستکس شد.
 
اما متاسفانه در این شرایط که رزمندگان جبهه بهداشت و سلامت کشور اعم از کادر درمانی و حتی کارشناسان و مسئولین نهادهای عضو ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در سراسر کشور و در سخت‌ترین شرایط دوران فعالیت حرفه ای خود در حال دفاع از جان هموطنان خود هستند. برخی چهره های سیاسی و رسانه ای فضا را برای سوءاستفاده سیاسی و سیاه نمایی علیه نظام مناسب دیده و با تحلیل و خبرسازی دروغین یا همان Fake News زمینه برهم خوردن آرامش و امنیت روانی جامعه را مهیا و با دست خود سلامت بخش قابل توجهی از جامعه را به خطر می‌اندازند که البته این تلاش‌ها بخشی از یک طرح کلان‌تر براندازانه علیه نظام مستقر کشورمان است.
 

شروع جنگ روانی

مفهوم «جنگ روانی» در سال ۱۹۲۰ میلادی توسط «جی. اف. سی. فولر» ابداع شد. اما در آن زمان شاید به ذهن وی خطور نمی‌کرد که چند دهه بعد و در پی توسعه فناوری های ارتباطی خانه‌ی تک تک مردم جهان به یک عرصه‌ی جنگ روانی بدون توقف تبدیل شود و هر فردی با استفاده از تلفن همراه هوشمند بتواند به دنیایی از پیام‌های رسانه ای متناقض مرتبط گردد.
 
بدون شک یک قرن پیش اصلا قابل تصور نبود که ایده ها و نظریات طرح شده در حوزه مدیریت و دستکاری افکار عمومی «ادوارد برنیز» در نهایت با ساخت و ارائه اینترنت و ظهور فضای مجازی به شکل گسترده و فراگیر قابل بهره برداری باشند. اما به لطف این فناوری امکان آن محقق شد. بطوری که امروز به صورت مستمر شاهد وقوع جنگ‌ها و عملیات‌های پیچیده‌ی روانی علیه افکار عمومی جهان هستیم که ملت و کشور ما نیز فارغ و مستثنی از آن نیست زیرا با توجه به ضریب نفوذ بالای فضای مجازی در کشور ما امروز نقش قابل توجی از توده های مردم تحت تاثیر این فضا و محتواهای منتشر شده در آن دارند.

خصوصا به این دلیل که رسانه های سنتی آهسته و پیوسته ضریب نفوذ خود را از دست داده و در حال خارج شدن از لیست رسانه های تاثیرگذار بر مردم هستند. حال امروز که ایران و جهان درگیر مقابله با ویروس کرونا و تبعات آن است به صورت ملموس می‌توان ابعاد جنگ روانی مغرضان و معاندین کشور را در هجمه به وحدت ملی ایجاد شده در مقابل این بیماری مشاهده کرد.
 
به طور مثال تنها کمتر از یک هفته بعد از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشورمان وزیر خارجه‌ امریکا مایک پمپئو در یک سخنرانی رسمی مقامات کشورمان را به پنهان کاری درباره‌ ویروس کرونا متهم کرد. بعد از وزیر خارجه آمریکا هم این برایان هوک مسئول ویژه‌ی وزارت خارجه امریکا بود که بار دیگر به کشورمان حمله کرده و مقامات کشورمان را دروغ گویی درباره میزان مبتلایان و جان باختگان ویروس کرونا متهم کرد و اینگونه عملیات روانی تخریب و تضعیف مدافعان سلامت کشورمان آغاز شد.
 

پشت پرده سیاه نمایی اخیر

به نظر می‌رسد که شایعه سازان و فعالین عرصه جنگ روانی با این هدف در شرایط فعلی دست به تشدید فعالیت های خود زده‌اند که بر اساس تحلیل آنها شرایط فعلی مساعد بروز تنش‌های جدی در جامعه ایرانی است. زیرا به ظن آنها امروز که انبوهی از تهدیدات اقتصادی، سیاسی و بهداشتی متوجه ملیت ایران است می‌توان با نا کارآمد جلوه دادن مسئولین و شخصیت‌های نظام و برچسب زنی به آنها موجبات ایجاد و تشدید شکاف بین ملت و نظام را فراهم کرد و فضا را به سمت فروپاشی ایران برد.
 
از این رو دست اندر کاران جنگ روانی با شعار بی اعتماد سازی مردم به آنچه حاکمیت اعلام می‌کنند برحجم تولیدات محتوایی خود افزوده و از تمام تریبون‌های در دسترس خود از جمله سلبریتی‌ها، شخصیت‌های سیاسی زاویه دار و رسانه های مجازی و حقیقی دست به انتشار آنها می‌زنند.
 
با این حال خوشبختانه تجربه موفق چهار دهه مواجهه مستمر ملت ایران با جنگ‌های روانی‌ متنوع دشمن، موجب پایداری ملت در برابر اینگونه توطئه های روانی و رسانه ای شده است. اما بدیهی است که در مواجهه با این حجم عظیم از هجمه های دشمن و در شرایطی که رسانه های سنتی فاقد نفوذ اولیه خود بر افکار عمومی هستند، بایستی رسانه های نوین دوست‌دار انقلاب و کشور فعالیت‌های روشنگرانه خود را افزایش داده و مانع از کاشته شدن بذر تردید و بی اعتمادی در افکار عمومی کشورمان شوند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.