ما را به خیر آمریکا امیدی نیست، شر نرساند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که آمریکا نباید مانع کمک‌رسانی کشورها و نهادهای بین‌المللی به ایران شود.
دوشنبه، 18 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ما را به خیر آمریکا امیدی نیست، شر نرساند
به گزارش راسخون، «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح امروز دوشنبه در نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود با اشاره به شیوع کرونا گفت:  از این شرایط ناراحت هستیم و از رنج هیچ کسی خوشحال نیستیم هرچند برخی از کشورها خواستند از این آب گل‌آلود ماهی خود را بگیرند. بیش از 30 کشور و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی  در زمینه مقابله با کرونا به ایران کمک کردند. علاوه بر این ایرانیان خارج از کشور از طریق سفارتخانه‌های ما کمک‌های زیادی را جمع‌آوری و ارسال کردند که از سوی دولت و ملت ایران تشکر می‌کنم.  

وی افزود:کرونا موجب همبستگی در دنیا شد. در ایران هم این همبستگی در داخل ایجاد شد. کمپین‌های بین‌المللی زیادی تشکیل شد و ضمن ابراز همدردی با ملت‌ها، بعد انسانی این چالش از جمله تحریم‌ها را برجسته کردند که از این کمپین‌ها نیز قدردانی می‌کنم.
 

مقامات آمریکا سردرگم هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به اظهارات رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد، مبنی بر اینکه ایران برای رفع تحریم‌ها تماس نگرفته است. وی در این باره گفت: ما نه تنها در الان بلکه در موضوعات مختلفی شاهد سردرگمی میان مقامات مختلف آمریکایی هستیم. گاهی این تصور ایجاد می‌شود که نکند در آن کشور حاکمیت دوگانه حاکم است. رییس‌جمهور یک حرف می‌زند، وزیر خارجه‌اش یک حرف دیگر می‌زند، افراد دیگری که متصدی امور ایران هستند، راه خود را می‌روند و در کنگره نیز افکار مختلفی وجود دارد. آنچه مهم است ظالمانه و غیرقانونی بودن این تحریم است که همه دنیا به این مسئله اذعان دارد. اگر در خانه کسی هست یک حرف بس است. ما حرف خود را به دنیا و آمریکا رسانده‌ایم که تحریم‌ها غیرقانونی و ظالمانه است و کل تحریم‌ها باید برداشته شود.
 

آمریکا مانع کمک دیگران نشود

 موسوی ادامه داد: آمریکایی ها اگر در این شرایط کمکی نمی کنند مانع کمک‌رسانی کشورها و نهادهای بین‌المللی نشوند و باید بگذارند نقل و انتقال‌های مالی برای مقابله با کرونا به سهولت انجام شود. از تمام کشورهای مستقل و متمدن دنیا می‌خواهیم به این تحریم‌های غیرقانونی، ظالمانه و بی اصل و بنیاد وقعی ننهاده و این تحریم‌ها را اجرا نکنند تا با یاری همدیگر این مشکل را برطرف کنیم. 
 

ما را به خیر آمریکا امیدی نیست، شر نرساند

وی ادامه داد: درخواست ما عمومی است که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه اعلام کرده این تحریم‌ها را نپذیرفته و غیرقانونی است. ظریف به دبیرکل سازمان ملل و همتایان خود نامه نوشته و دیوان لاهه هم رای داده و آمریکا را مکلف کرده حداقل تحریم‌های انساندوستانه را بردارد. اینها نشان می‌دهد ایران درخواست خود را مطرح کرده اما با خوی قلدری مقامات آمریکایی منافات دارد و نشان می‌دهد آنها به دنبال بهانه‌جویی هستند. دولت و ملت ایران به آنها (آمریکایی ها) دلبسته نیستند و امیدی ندارند. به خیر آنها امیدی نداریم حداقل شر نرسانند تا ایران بتواند اقدامات خود را انجام دهد.
 

آمریکا عملا واردات دارو را تحریم کرده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره این گزاره که تحریم ها بر مبارزه با کرونا تاثیری نداشته است، گفت: من چندان با این مسئله موافق نیستم. ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها است و علیرغم ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه دارو و غذا و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما عملا راه ورود آنها به کشور بسته شده است. ایران سال‌ها تحریم بوده و با تحریم‌ها عادت کرده‌ایم.
 

اینستکس همه تعهد اروپایی ها نیست

موسوی در پاسخ به سوالی درباره انجام اولین تراکنش در اینستکس گفت: اینستکس مقدمه‌ای است که کشورهای اروپایی به سایر تعهدات خود عمل کنند. این سازوکار فی نفسه انجام تعهد نیست. آنها اینستکس را راه‌اندازی کردند تا تعهدات 11 گانه خود را اجرا کنند. در واقع اینستکس بستری است که یک سال طول کشید. انتظار  ایران آن است که سایر تعهدات انجام شود. مبادلات و ارتباطات هم می‌تواند از طریق اینستکس باشد. ما این راه‌اندازی را به فال نیک می‌گیریم اما این همه تعهد اروپایی‌ها نیست.
 

اتباع خارجی در ایران در صورت ابتلا به کرونا، رایگان درمان می شوند

وی در ادامه درباره شرایط درمان اتباع خارجی مبتلا به کرونا در کشور گفت: یک عده از اتباع خارجی برای گردشگری به کشور آمده بودند و عده ای دیگر هم در ایران زندگی می کنند، مانند عده زیادی از اتباع افغانستانی.  اگر این افراد به مراکز درمانی ما مراجعه کنند بدون دریافت پول و براساس انساندوستی مورد درمان قرار می‌گیرند. درمان کرونا در ایران رایگان است. تا آنجا اطلاع دارم هر کسی مراجعه کرده به صورت رایگان از این درمان استفاده کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه بر تاثیر شیوع کرونا بر روابط ایران با برخی کشورهای منطقه گفت: برقراری تماس‌ها موجب شده مقداری در این شرایط کرونایی، عقلانیت در رفتارها حاکم شود و در رفتارهای انسانی هم از سوی همین کشورها کمک‌های خوبی به ایران ارسال شد و ایران هم قدردانی کرد. در بحث اتباع دو کشور میان ایران و امارات و برخی از کشورهای دیگر مانند بحرین این تعاملات ایجاد شده و ادامه دارد و مقامات ذیربط با همدیگر در ارتباط هستند. امیدواریم این مسئله دولت‌ها و ملت‌های منطقه را به فکر وادار کرده و آنها را متقاعد کند علاوه بر مقابله با این ویروس، برای مقابله با ویروس‌های دیگر مانند خشونت و افراط‌گری هم می‌توان هم‌افزایی داشته و با یکدیگر همکاری داشته باشیم.
 

منتظر مجوز وزارت بهداشت و ستاد ملی برای انتقال دانشجویان ایرانی از ایتالیا هستیم

وی درباره درخواست دانشجویان ایرانی در ایتالیا برای بازگشت به کشور گفت: منتظر وزارت بهداشت و ستاد ملی هستیم تا مجوز را به ما بدهد تا پرواز انجام شود. تا آنجایی که اطلاع دارم چند صد دانشجوی ایرانی مقیم ایتالیا درخواست برگشت داده‌اند. بعد از تائید نهایی شاید طی چند روز آینده بتوان دانشجویان ایرانی را از ایتالیا به کشور برگردانیم. 

موسوی درباره تحولات اخیر در افغانستان گفت:  ما خواستار وحدت ملی و حفظ یکپارچگی در میان گروه‌ها و حاکمیت افغانستان و همچنین تقویت روابط دو کشور هستیم. با این رویکرد رایزنی‌هایی با همه طرفین انجام دادیم؛ هم با غنی و هم با عبدالله و هم با سایر گروه‌های تحت تاثیرگذار رایزنی کرده ایم. از تمامی ظرفیت خود استفاده کرده و خواهیم کرد و به تلاش خود برای خروج از این وضعیت ادامه خواهیم داد.  

وی در پاسخ به سوالی درباره اخباری مبنی بر اخراج دو دیپلمات ایرانی از افغانستان و دو دیپلمات افغانستانی از ایران گفت: کم و زیاد شدن دیپلمات‌ها یک عرف دیپلمات‌ها است با هماهنگی دو کشور تعداد دیپلمات‌ها کم یا زیاد می‌شود. این تعابیر را تایید نمی‌کنم. دو نفر از دیپلمات‌های ما در کابل و دو دیپلمات افغانستانی از تهران کم شده که می‌تواند دلالت‌های مختلفی داشته باشد.


منبع: تسینم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.