نقدینگی۳۰۰ هزار میلیارد تومان فرضیات حبابی بودن بازار سرمایه را از بین خواهد برد

"سهام عدالت پاسخ به سوال‌ها و ابهام‌ها " در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقدینگی۳۰۰ هزار میلیارد تومان فرضیات حبابی بودن بازار سرمایه را از بین خواهد برد
به گزارش راسخون، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امشب ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع سهام عدالت پاسخ به سوال‌ها و ابهام‌ها پرداخت.

آقامحمدی با اشاره به آزادسازی سهام عدالت گفت: با موافقت مقام معظم رهبری حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه خواهد شد؛ چنین نقدینگی عظیمی تمام فرضیات برخی فعالان اقتصادی مبنی بر حبابی بودن بازار سرمایه را از بین خواهد برد.

او با اشاره به ساز و کار سهام عدالت افزود: تمامی ۵۰ میلیون نفری که دارای سهام عدالت بودند و عضو شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند نیاز نیست اقدام خاصی انجام دهند به این دلیل که وارد کردن شرکت‌های سهامی استانی به بازار سرمایه به سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شده و آن‌ها خود به خود سهامدار این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهند بود.

آقامحمدی با اشاره به اینکه کسانی که می‌خواهند سهام خود را به نام کنند و شخصاً در مورد آن تصمیم بگیرند باید به سایت سازمان خصوصی‌سازی و پس از آن به سازمان بورس مراجعه کنند؛ ادامه داد: مقام معظم رهبری در این خصوص اختیارات را به سازمان بورس و اوراق بهادار واگذار فرمودند و افراد می‌توانند با مراجعه به این سازمان و اعلام تقاضا کد بورسی خود را فعال کرده و سهام خود را به نام کنند.

آقا محمدی گفت: سهام عدالت که از سال ۸۵ به مردم واگذار شد، برای دو دهک مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی با ۵۰ درصد تخفیف ارائه شد و طی ۱۰ سال گذشته از محل سود سهام این شرکت‌ها، بقیه اقساط واصل شد، بنابراین سهام عدالت این دو دهک یک میلیون تومانی کامل است، سهامداران عدالت ۳۰ روز فرصت دارند انتخاب کنند که خودشان مدیریت سهامشان را می‌خواهند مدیریت کنند یا خیر.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه از سال ۸۸ قرار بود تا سهام عدالت به بورس راه پیدا کند افزود: طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری قرار بود تا این اتفاق بیافتد، اما متاسفانه در دولت‌های مختلف این امر اتفاق نیافتاد.

او تصریح کرد: اگر مردم به سود بلند مدت فکر می‌کنند بهتر است شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را انتخاب کنند، زیرا در عرضه‌های اولیه ممکن است مزایایی در نظر گرفته شود.

او با اشاره به اینکه اگر همه به بورس بیایند ما می توانیم عرضه را زیاد کنیم گفت: کسانی هستند که پست‌های مدیریتی را دوست دارند و این را نمی توان انکار کرد لذا مدل آنها بیشتر این است که موضوع واگذاری هلدینگی شود، آنها سهام را می دهند و پول را جمع می‌کنند اما مدیریت به دست خودشان می‌ماند و این موضوع مطلوب نیست، مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که باید مدیریت و مالکیت را به دست مردم داد. لذا برخی از شرکت‌ها وجود دارند که ممکن است سهام آنها در شرایطی باشد که امکان عرضه مستقیم را نداشته باشند، در اینجا اشکالی ندارد اما این مربوط به تعداد محدودی می شود ،اما برخی به صورت افراطی پیش می روند که جلوی آنها نیز گرفته شده است .

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه از این به بعد اقتدار بورس متفاوت شده است افزود: مقام معظم رهبری فرمودند به شورای عالی بورس یک هویت مستقل بدهید تا تصمیماتش لازم الاجرا باشد، بورس باید قواعدش را اعمال کند.

او با اشاره به اینکه تا حالا بانک پایه بودیم اما از این به بعد دو پایه خواهیم بود گفت: شرکت های بزرگ از این به بعد معنی ندارد که به بانک ها مراجعه کنند، شرکت های بزرگ باید از بازار بورس تغذیه کنند، در این صورت بانک ها وام ها را به افراد ضعیف و متوسط می دهند این در حالی است که بانک ها به مردم پولی نمی دادند، متوسط وامی که بانک به مردم می دهد ۷ میلیون تومان است، هر کسی که می خواهد زندگیش را اداره کند باید بتواند اعتباری را دریافت کند، از این به بعد بانک ها ناچار می شوند اعتباری را میان اقشار مختلف مردم توزیع کنند.

او خاطرنشان کرد: هرکس طرح مشخصی دارد می‌تواند با پول مردم مشارکت کند و این کار شدنی است و لذا تحول بنیادینی را می توان ایجاد کرد و از طرف دیگر برای طبقات ضعیف و متوسط اعتبارات بانکی افزایش پیدا می کند ، نظام اعتباری ما نامتعادل است و بیشتر به بزرگ ها و کسانی که کارخانه  دارند پول می دهد.

آقا محمدی ادامه داد: باید تحول بنیادین در نظام تامین مالی کشور ایجاد شود باید بتوانیم از این به بعد در زنجیره، پول را تزریق کنیم ،ارزش سهام عدالت بیشتر شده مثلا به ۱۵ برابر رسیده است، بازار بورس زنده شده است ،از ۸۰ میلیون ۶۰ میلیون در بورس حضور دارند به طوری که بزرگترین بازار دنیا محسوب می شود ،مردم باید بتوانند بازیگر خوبی باشند و این موضوع یادگیری می خواهد.

او تصریح کرد: بورس از لحاظ کادر و نیروی انسانی جوان است؛ یعنی افراد باسوادی در این بخش حضور دارند ،بورس مرزهای ناشناخته زیادی دارد بورس کالا هنوز بورسی نشده است ،معنی ندارد که گندم را دولت بخرد؛ لذا همه این امور می تواند به بورس منتقل شود و همچنین بورس انرژی هنوز بورس انرژی نشده است؛ الان که انرژی به هم خورده است و مشکلات خارجی داریم باید در بورس، انرژی را سریع رشد دهیم، از این به بعد بورس مسئله جدی زندگی مردم می‌شود، بورس قابلیت های زیادی دارد .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.