سایه ی تعلیق بر سر فوتبال ایران/فیفا مسئولان فدراسیون را قبول ندارد!؟

اگر به این ایراد فیفا که گفته "کلمه «معادل» باید از شروط تحصیلی کاندیداها حذف شود، دقت کنیم، پی خواهیم برد که این نهاد بین المللی اکثر فدراسیونی ها را قبول ندارد و گنجاندن این بند در اصلاح اساسنامه، یعنی رفتن خیلی از مسئولان فعلی فدراسیون از فوتبال.
دوشنبه، 12 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
سایه ی تعلیق بر سر فوتبال ایران/فیفا مسئولان فدراسیون را قبول ندارد!؟
به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، عصر روز جمعه بود که فیفا نامه ای هشداردهنده و البته تهدیدآمیز به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرد و ضمن رد اصلاحات صورت گرفته در اساسنامه، 80 ایراد ریز و درشت را به آن گرفت. فدراسیون بین المللی فوتبال در این نامه تنها یک هفته به فدراسیون ایران فرصت اصلاح این موارد را داده و تهدید کرده که اگر تا (16 خرداد) اساسنامه با اصلاحات نهایی به فیفا ارسال نشود، ممکن است دوباره فوتبال ایران تعلیق شود.
 
ایرادهای اساسی فیفا به اساسنامه ی فدراسیون فوتبال کدامند؟
 
با اینکه فیفا 80 ایراد را به اساسنامه ی فدراسیون فوتبال وارد دانسته اما بدون شک مهمترین آنها 6 ایراد زیر است که فدراسیون شاید به تنهایی قادر به رفع و اصلاح آن نباشد. در زیر به این 6 ایراد اساسی و مشکل ساز برای اصلاح اساسنامه می پردازیم:

1- حذف کلمه «عمومی» از تعریف فدراسیون فوتبال به‌عنوان «نهاد عمومی غیردولتی» به‌دلیل احتمال دخالت دولت ازطریق بودجه عمومی در ورزش کشورهای مختلف
 
2- حذف وزیر ورزش و جوانان به‌عنوان یکی از اعضای مجمع به‌دلیل حفظ استقلال فدراسیون فوتبال از دخالت دولتی‌ها و قید کردن به صراحت استقلال فوتبال از دولت

3- حذف بند تعیین اعضای کمیته قضایی فدراسیون (شامل کمیته اخلاق، کمیته انضباطی و کمیته تعیین وضعیت) با نظر رئیس و انتخاب این اعضا با نظر مجمع

4- حذف کلمه «معادل» از شروط تحصیلی کاندیداها، به این‌معنی که برخی از اعضای فدراسیون فوتبال مدارک معادل دکتری و فوق‌لیسانس دارند و کلمه معادل برای فیفا و ای اف سی قابل‌قبول نیست.

5- حذف شرط 10سال سابقه مدیریت در فوتبال برای حضور نیروهای جوان‌تر در فدراسیون فوتبال و استفاده از خلاقیت آنها

6- حذف بند انتخاب اعضای تعیین صلاحیت کاندیداها با نظر رئیس و تغییر آن به انتخاب با نظر مجمع برای جلوگیری از احتمال ایجاد شائبه در انتخابات
 
چرا تعلیق، فوتبال ایران را تهدید می کند؟

اگر قبول کنیم که فدراسیون فوتبال و اعضای حقوقی آن توان اصلاح ایرادات وارده از سوی فیفا را در اساسنامه اعمال کنند، بدون شک صدای وزارت ورزش در خواهد آمد. اگر به بند 2 نوشته ی فوق توجه کنید، متوجه خواهید شد که حذف نام وزیر ورزش به‌عنوان یکی از اعضای مجمع، با مخالفت این وزارتخانه مواجه خواهد شد. حال فدراسیون در اصلاح اساسنامه دو راه بیشتر پیش رو ندارد. یا اینکه بتواند موافقت وزیر را هر طور شده بگیرد و اسمش را از اساسنامه حذف کند یا اینکه خطر تعلیق فوتبال را به جان بخرد و این بند را همچنان در اساسنامه داشته باشد اما بدون فعالیت فوتبالی! چرا که در این صورت فوتبال ایران دوباره تعلیق خواهد شد و در هیچ رده ای مجاز به فعالیت نخواهد بود.
 
هدف فیفا از تهدید فدراسیون ایران!

وسواس فیفا روی اساسنامه ی فدراسیون های زیرمجموعه تنها به دلیل استقلال آنهاست. وقتی این نهاد بین المللی می بیند که دخالت سیاسون در فوتبال، هدف و اصل جوانمردی در این رشته را زیر سوال می برد، به ناچار وارد می شود و با ابزارهایی که در اختیار دارد، سعی می کند فدراسیون هایی که استقلال کاری و فکری ندارند را وادار به رعایت قوانین فیفا کند. در این بین بارها فیفا به فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه های متعدد متذکر شده بود که دخالت سیاسیون را به حداقل برساند. اما عدم شفاف سازی فدراسیون در اصلاح اساسنامه باعث شد تا بار دیگر این اساسنامه با ایراد فراوان به فیفا ارسال شود. حالا فیفا وقتی دید که ظاهرا مسئولان فدراسیون ایران علاقه ای به مستقل شدن ندارند و می خواهند زیر چتر وزارت ورزش باشند، تهدید نهایی خود را با ارسال نامه ای به گوش سئول نشینان رساند.
 
آیا فدراسیون شجاعت حذف وزیر ورزش را دارد؟

فیفا توپ را بار دیگر به زمین فدراسیون فوتبال انداخته است. این نهاد صراحتا اعلام کرده که باید نام وزیر از اساسنامه ی فدراسیون حذف شود و شائبه ی دخالت سیاست در ورزش از بین برود. اما فدراسیون در این بازه ی زمانی اندکی که در اختیار دارد، چاره ای ندارد جز گذشتن از نام وزیر و قدم نهادن در راه پرخطر و مبارزه با  کارشکنی های وزارتخانه. حالا باید دید که آیا این شجاعت در مسئولان فدراسیون وجود دارد یا نه. البته اگر فدراسیون نشین ها می خواهند همچنان حمایت وزیر را در بزنگاههای مختلف پشت سر خود داشته باشند، باید هر طور شده رضایت آنها را برای حذف نام وزیر از اساسنامه بگیرند.
 
فیفا، سئول نشینان را به رسمیت نمی شناسد؟

اگر به این ایراد فیفا که گفته "کلمه «معادل» باید از شروط تحصیلی کاندیداها حذف شود، دقت کنیم، پی خواهیم برد که این نهاد بین المللی اکثر فدراسیونی ها را قبول ندارد و گنجاندن این بند در اصلاح اساسنامه، یعنی رفتن خیلی از مسئولان فعلی فدراسیون از فوتبال. طبق شنیده های نگارنده، برخی از مسئولان و کارکنان شاغل در فدراسیون، مدرک معادل دکتری و فوق‌لیسانس دارند که کلمه "معادل" برای فیفا و ای اف سی قابل‌قبول نیست. به نظر می رسد فیفا قصد دارد فوتبال ایران نتنها در اساسنامه بلکه در ساختار فدراسیون هم تغییرات اساسی ایجاد کند و فوتبال به دست اهلش اداره شود. کاری که تا الان با ریش سفیدی و راه های مختلف فدراسیون نشین ها به سرانجام نرسیده است.
 
فوتبال باید توسط فوتبالی ها اداره شود

آنچه که فیفا روی آن تاکید دارد، حضور افراد آگاه و جوان و آشنا به مسائل روز پیرامون فوتبال در امور فدراسیون فوتبال است. همه ی اهالی فوتبال چه کسانی که در نقش بازیکن، مدیر، رسانه های ورزشی و منتقد در این عرصه فعالیت می کنند، چیزی جز اعتلای فوتبال ایران در سر ندارند. همه متفق القول اذعان دارند که بیشنر مشکلات کنونی که فوتبال ایران با آن دست به گریبان است، از مدیریت ناکارآمد و غیرفوتبالی نشات می گیرد. بدون شک پرونده های متعددی که باشگاه های فوتبال و فدراسیون در نهادهای بین المللی با آن درگیر است، در این ضرب الاجل تعیین شده ی فیفا بی تاثیر نبوده است و فیفا می خواهد هرچه زودتر اساسنامه ی فدراسیون فوتبال ایران اصلاح شود تا شاید هرچه زودتر برخی از مشکلات ناشی از سوء مدیریت غیرفوتبالی ها تمام و حل شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.