کفاشیان و فدراسیون ناجی هم می شوند؟!

فوتبالی ها معتقدند که بازگشت دوباره ی علی کفاشیان به فدراسیون، خطاست و نباید به خاطر مشکلاتی که فیفا اخیرا روی آن دست گذاشته، دست به دامان رئیس سابق شد.
سه‌شنبه، 27 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
کفاشیان و فدراسیون ناجی هم می شوند؟!
به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، "علی کفاشیان روز گذشته (دوشنبه) بعد از یک سال دوری، در ساختمان فدراسیون فوتبال حاضر شد". خبر کوتاه بود اما پرمعنا. رئیس خندان سابق که به همراه عباس ترابیان تیرماه سال گذشته با رای کمیته اخلاق در پرونده فساد معروف به شرکت ام پی سیلوا، به ۵ سال محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی محکوم شده بود، حالا بدون اینکه پاسخ اعتراض به رای او از سوی کمیته ی استیناف بیاید، دوباره فعالیت خود را از سر گرفته است. کفاشیان که علاوه بر محرومیت، به پرداخت جریمه ی نقدی هم محکوم شده بود، هیچ گاه در مورد مبلغ گم شده ی مورد اتهام که گفته می شد، معادل 316 هزاردلار بوده، نتوانسته به مراجع قضایی فدراسیون، مردم و رسانه ها پاسخ روشنی دهد.
 
*حال این سوال پیش می آید که چرا وقتی هنوز جواب اعتراض کفاشیان به رای محرومیت 5 ساله اش نیامده، چطور او توانسته مجوز فعالیت دوباره بگیرد و دور و بر فوتبال بچرخد؟ به نظر می رسد که روزهای آینده باید منتظر خبرهای شوکه کننده ای از وضعیت فدراسیون فوتبال بود. اما آنچه مسلم است او نمی تواند و نمی توانسته بدون کسب مجوز فعالیت کند و خودش را به ساختمان سئول برساند.
 
کفاشیان با حکم تبرئه بازمی گردد
*هرکس اگر ذره ای از علی کفاشیان شناخت داشته باشد، می داند که او در پس خنده هایی که روی چهره دارد، خوب بازی را بلد است و بی گدار به آب نمی زند. او بلد است در شرایطی که می داند فوتبال به او نیاز دارد، چطور امتیاز بگیرد. حالا به نظر می رسد وقتی از او درخواست کمک کرده اند، وی نیز به شرط تبرئه شدن در پرونده ی فساد مبلغ گم شده، قبول کرده تا به فدراسیون برگردد. اگر در روزهای آتی خبر رسمی تبرئه شدن رئیس سابق فدراسیون از راهروهای کمیته ی استیناف به بیرون آمد، تعجب نکنید. این رای چراغ سبز ورود کفاشیان به فدراسیون بود تا شاید از دردسرها و محرومیت های بعدی فوتبال جلوگیری شود؛ البته شاید!
 
چرا فوتبال دست به دامان رئیس سابق شد؟
*از آنجایی که فیفا ایرادهای جدی و زیادی به اساسنامه ی فدراسیون فوتبال گرفت و زمان کمی برای اصلاح آن به فدراسیون داد، به نظر می رسد که سرپرست فعلی فدراسیون با مشورت وزارت ورزش، از علی کفاشیان که هنوز به عنوان نائب رئیس اول در فدراسیون سمت دارد و فیفا او را به رسمیت می شناسد، دعوت کرده تا بتواند با لابی ها و کانال هایی که دارد، فیفا را به تائید اساسنامه ی اصلاح شده متقاعد کند تا شاید گره ای از این مشکل بزرگ باز شود. اولین اقدام برای اینکه بتوان از اقدامات بعدی فیفا جلوگیری کرد، برگرداندن کفاشیان به راس فدراسیون است که گویا مسئولان ورزش مصم هستند تا دوباره صندلی ریاست را برای او خالی کنند.
 
کفاشیان رئیس فدراسیون نمی شود
*در گفتگویی که نگارنده با علی کفاشیان داشت، او در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد برای ریاست فدراسیون اقدام کند؟ تاکید کرد: به هیچ وجه چنین برنامه ای ندارم و کاندید ریاست فدراسیون نخواهم شد. برای گرفتن پست ریاست فدراسیون هم محدودیت سنی دارم و هم بازنشسته هستم. حالا با توجه به این صحبت ها، به نظر می رسد کفاشیان فقط و فقط برای اینکه از برخی مشکلات و دردسرهای جدید جلوگیری شود، پذیرفته تا به کمک فدراسیون نشین ها بیاید. او اولین جلسه ی خود را با بهاروند سرپرست فعلی فدراسیون برگزار کرد تا در برای رهایی از مشکلات کنونی چاره ای بیاندیشند. طبق شنیده های ما گویا وزارت ورزش به بهاروند اعلام کرده تا صندلی سرپرستی را برای کفاشیان خالی کند و او تا گرفتن تائیدیه ی فیفا و در پی آن اخذ مجوز برگزاری انتخابات رئیس جدید فدراسیون به عنوان نفر اول فوتبال دوباره فعالیت داشته باشد.
 
رئیس سابق ناجی فوتبال می شود یا فوتبال ناجی او؟!
* برکسی پوشیده نیست که بخش عمده ای از مشکلات کنونی فوتبال به مدیریت غیرشفاف و بدون برنامه ی خود کفاشیان برمی گردد که نتوانست در دوره ی مدیریت 8 ساله ی خود دستاوردی برای ما داشته باشد. بدون شک اگر تدبیری در مورد مشکلات کنونی ای که فوتبال ایران با آن دست به گریبان است و فیفا هم روی آنها حساس شده، نشود روزهای به مراتب تیره تری را باید برای آن متصور بود.مشکلاتی که شاید به تشکیل مجدد کمیته ی انتقالی به مانند آنچه بعد از جام جهانی 2006 اتفاق افتاد، منجر شود. حالا اینکه چطور کفاشیان توانسته کمیته ی استیناف را راضی کند تا رای کمیته ی اخلاق را بشکند و تبرئه شود، کاری نداریم. اما سوال اصلی اینجاست که اگر او تخلفی مرتکب شده چطور بعد از یک سال تبرئه می شود و اگر تخلفی هم متوجه او نیست، چطور با گذشت یک سال هنوز به اعتراضش در مورد محکومیت 5 ساله اش، پاسخ روشنی نداده اند. بدون شک کمترین حق مردم و افکار عمومی روشن شدن تمام زوایای این پرونده است تا مشخص شود که آیا واقعا کسی به بیت المال دست درازی کرده یا اینکه حالا که مشکلات جدید پیش آمده و وقتی دیده اند فیفا کفاشیان را قبول دارد، می خواهند با تبرئه کردن او، در واقع برای رئیس سابق امتیاز قائل شده اند؟! اگر واقعا تخلفی از سوی کفاشیان صورت گرفته باید محرز شود تا بدانیم و افکار عمومی نیز بداند آنکه قرار است در این بزنگاه حساس ناجی فوتبال شود، مقصر بوده یا نه.
 
آزموده را آزمودن خطاست!
*حال که قرار شده، مشکلات کنونی با ورود کفاشیان حل شود، امیدواریم که نظارت دقیق تری روی اعمال و کارها باشد تا دیگر شاهد گاف های جدیدتری نباشیم. یکی از دغدغه های جدی و مطالبه های به حق فوتبالی ها این است که فوتبال به دست اهالی آن اداره شود. شاید یکی از مخالفت هایی که با کفاشیان از همان بدو ورود به ساختمان سئول شکل گرفت و هنوز هم وجود دارد، این است که او را از جنس فوتبال نمی دانند. هرچند او نیز در سالهایی که بر مسند فوتبال تکیه زد، سعی نکرد با فوتبالی ها رابطه ی حسنه ای برقرار کند و از خاک خورده های آن در فدراسیون سود ببرد. فوتبالی ها معتقدند که بازگشت دوباره ی کفاشیان به فوتبال، خطاست و نباید به خاطر مشکلاتی که فیفا اخیرا روی آن دست گذاشته، دست به دامان رئیس سابق شد. هرچند کفاشیان به لحاظ قانونی بازنشسته است و نمی تواند ریاست فدراسیون را برعهده بگیرد اما برخی معتقدند وقتی پای او مجدد به فدراسیون باز شود، تلاش خواهد کرد تا دوباره صندلی ریاست را بدست بیاورد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما