اعتراضات مردم آمریکا / هم‌صدایی مردم کشور‌های مختلف با معترضان آمریکایی

شهر‌ها و ایالت‌های مختلف آمریکا همچنان صحنه اعتراضات مردمی به خشونت پلیس این کشور است.همراهی به خشونت و تبعیض نژادی به کشورهای دیگر هم رسید
يکشنبه، 18 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
اعتراضات مردم آمریکا  / هم‌صدایی مردم کشور‌های مختلف با معترضان آمریکایی
به گزارش راسخون، با گذشت بیش از ۱۰ روز از قتل بی‌رحمانه جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی‌تبار به دست پلیس شهر مینیاپولیس، شهرها و ایالت‌های مختلف آمریکا همچنان صحنه اعتراضات به نژادپرستی است. 

این اعتراضات به کشورهای دیگر همچون کانادا، آرژانتین، اتریش، فرانسه و ... نیز رسیده است.

پلیس آمریکا برای سرکوب معترضان به روش‌های غیراخلاقی و غیرانسانی مختلفی همچون زیر گرفتن افراد با ماشین و تیراندازی مستقیم روی آورده است.

پلیس شهر مینیاپولیس جورج فلوید، شهروند بی‌دفاع سیاه‌پوست را که مدعی بود «کلاهبرداری» کرده به شکل فجیعی خفه کرد و به قتل رساند. طبق ویدئویی که از قتل این تبعه سیاه‌پوست آمریکا منتشر شده، پلیس پس از توقف، او را به زمین می‌زند و در حالی که بر گردن او زانو زده است، دستانش را از پشت می‌بندد. در این لحظه فلوید فریاد می‌زند که نمی‌تواند «نفس بکشد» و التماس می‌کند که او را نکشند. اما بی‌توجهی پلیس به او و فشاری که به گردنش وارد می‌شود باعث خفگی این شهروند بی‌دفاع می‌شود.
 

ترسیم عبارت «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» بر خیابان منتهی به کاخ سفید

ترسیم عبارت «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» بر خیابان منتهی به کاخ سفید که با رنگ زرد بر روی زمین نقش بسته است، چنان بزرگ است که از فضا هم قابل رویت است.
تصاویر ماهواره‌ای شرکت پلنت لبز (Planet Labs) شرکت آمریکایی که از زمین تصویربرداری می‌کند، این عبارت را واضح نشان می‌دهد.
نقاشی‌های دیواری در اعتراض به قتل جورج فلوید

کادر درمانی آمریکا هم در اعتراضات ضد نژادپرستی مشارکت کردند

پرستاران، پزشکان و سایر کارکنان بخش بهداشت و درمان آمریکا که با فاجعه مرگبار «کرونا» مواجه هستند، در روز‌های گذشته مشارکت فعالی در اعتراضات ضد نژادپرستی داشته اند.
 
اعتراضات مردم آمریکا همچنان / هم‌صدایی مردم کشور‌های مختلف با معترضان آمریکایی

کادر درمانی آمریکا همچنین در اعتراض به خشونت پلیس و ادای احترام به جرج فلوید نُه دقیقه سکوت کردند.
 

آزادی بدون وثیقه دو افسر پلیس خشن آمریکایی

تظاهرات سه روز پیش مردم شهر بوفالو در ایالت نیویورک آمریکا در اعتراض به قتل جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی، با بروز رویدادی خاص همراه شد. در این تظاهرات که روز پنجشنبه برگزار شد، دو افسر پلیس یک پیرمرد ۷۵ ساله را که در تظاهرات شرکت داشت هُل دادند و او را به زمین انداختند.
اعتراضات مردم آمریکا همچنان / هم‌صدایی مردم کشور‌های مختلف با معترضان آمریکایی

پس از گذشت دو روز، دیروز این افسران به دادگاه احضار شدند. این دو افسر پلیس به ضرب و جرح از نوع درجه دو متهم شده اند. اما آن‌ها در دادگاه اعلام کردند بیگناه هستند. این دو افسر پلیس که از خدمت معلق شده بودند، بدون وثیقه آزاد شدند.

تظاهرات ۱۰۰هزار نفری در شهر فیلادلفیای آمریکا علیه نژادپرستی و جنایت اخیر پلیس این کشور

فیلمی از زد و خورد پلیس با معترضان به نژادپرستی در لندن

 


۷۴ درصد آمریکایی‌ها معتقدند نژادپرستی مشکلی بزرگ در این کشور است

بر اساس نتایج نظرسنجی شبکه ‌ای‌بی‌سی نیوز، ۷۴ درصد آمریکایی‌ها معتقدند نژادپرستی و تبعیض در ارتباط با حقوق سیاه‌پوستان، مسئله‌ای فراگیر در آمریکاست.
 

تظاهرات در «واشنگتن دی سی» علیه تبعیض نژادی

دهها هزار نفر از مردم آمریکا روز گذشته (شنبه) به اعتراضات سراسری علیه خشونت و تبعیض‌نژادی پلیس در این کشور پیوستند و بیشترین جمعیت معترضان در «واشنگتن دی سی» پایتخت آمریکا حضور پیدا کردند.

بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، شیکاگو، واشنگتن دی سی و نیویورک همگی شاهد حضور جمعیت عظیمی از معترضاتی بود که در اعتراض به قتل «جورج فلوید» شهروند 46 ساله سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا، به خیابان‌ها آمده بودند.

آنطور که رسانه‌های غربی و راشاتودی گزارش کرده‌اند، تظاهرات‌ها در اکثر شهرهای آمریکا به صورت کاملاً آرام و صلح‌آمیز برگزار شد.

طبق این گزارش، هزاران معترض آمریکایی برای اعتراض به قتل فلوید در مقابل «یادبود لینکلن» (Lincoln Memorial) از بناهای مشهور شهر واشنگتن دی سی در آمریکا، تجمع کردند و سپس با عبور از خیابان «پنسیلوانیا» مستقیماً به سمت کاخ سفید حرکت کردند اما به دلیل نرده‌هایی که به تازگی در پی اعتراضات سراسری آمریکا در اطراف میدان «لافایت» کشیده شده بود، موفق نشدند، جلوتر پیش‌روی کنند.

معترضان در حالیکه در اطراف کاخ سفید راهپیمایی می‌کردند و پلاکاردهایی را به دست گرفته بودند، فریاد می‌زدند: «تا وقتی عدالت نباشد، صلح و آرامش وجود نخواهد داشت».
 

مسدود کردن پل «گلدن گیت» در کالیفرنیا از سوی معترضان

با ادامه تظاهرات سراسری در ایالات متحده در اعتراض به قتل بی‌رحمانه جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس نژادپرست این کشور، تظاهرکنندگان پل «گلدن گیت» در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا را مسدود کردند.

حاضران در این تظاهرات که شمار آن‌ها به هزاران نفر می‌رسید با مسدود کردن این پل موجب کندی و توقف حرکت خودرو‌ها در آن شدند.
 

هم‌صدایی مردم کشور‌های مختلف با معترضان به جنایت نژادپرستانه پلیس آمریکا

در کشور‌هایی مانند استرالیا، انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک و ...، شهروندان با حضور خود در راهپیمایی‌ها، اعتراض خود را به قتل بی‌رحمانه جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی و نژادپرستی پلیس این کشور نشان دادند.

این اعتراض‌ها در حالی صورت گرفته که برخی مقامات این کشور‌ها سعی در جلوگیری از تجمعات اعتراضی داشتند. به طور مثال در استرالیا اسکات موریسون، نخست‌وزیر این کشور، تلاش داشت تا با هشدار درباره شیوع ویروس کرونا از تجمع و اعتراض شهروندان جلوگیری کند.

وزیر بهداشت انگلیس نیز با ذکر خطر شیوع ویروس کرونا سعی در منصرف کردن شهروندان داشت، اما علی‌رغم این تذکرات، بارش باران، هوای سرد و حضور پلیس، تظاهراتی در لندن، منچستر و بیرمنگام برگزار شد.
 

اروپایی‎ها هم معترض وهم صدا با مردم آمریکا شدند

 روز گذشته، شهرهای اروپایی صحنه خروش مردمی بود که در همراهی با ملت آمریکا، به نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان معترض شدند.

این اعتراضات نتیجه برخورد خشن دولت واشنگتن با مردمی است که به خون خواهی از قتل «جورج فلوید» سیاه‌پوست به دست پلیس نژادپرست ایالت مینه سوتا برخاسته‌اند.

قتل ۱۳ روز پیش در حالی اتفاق افتاد که یک افسر پلیس با زانوی خود حدود ۸ دقیقه به گلوی فلوید که ملتمسانه می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم» فشار آورد تا نهایتاً وی بر اثر خفگی، جان خود را از دست بدهد.

به رغم همه‌گیری کرونا در انگلیس که تاکنون افزون بر ۴۰ هزار قربانی گرفته است؛ هزاران نفر از ساکنان لندن در مقابل پارلمان انگلیس تجمع کردند.

در پاریس، پایتخت فرانسه نیز هزاران نفر با وجود دستور پلیس مبنی بر ممنوعیت تظاهرات، در اعتراض به نژادپرستی و برخورد خشونت آمیز پلیس آمریکا و فرانسه با سیاهپوستان به خیابان‌ها آمدند.

پلیس فرانسه با استناد به مقررات فاصله گذاری اجتماعی که تجمع بیش از ۱۰ نفر را برای جلوگیری از شیوع ویروس جدید کرونا ممنوع کرده با برگزاری تظاهرات مخالفت می‌کند.

دیروز، دیگر شهرهای فرانسه از جمله «لیل» و «لئون» هم صحنه تظاهرات بود.

هزاران نفر از ساکنان برلین، پایتخت آلمان نیز روز شنبه در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید تظاهرات کردند. یکی از شعارهای شرکت کنندگان در تظاهرات برلین «بدون عدالت صلحی در کار نیست» بود. گزارش‌های دریافتی از برگزاری تظاهرات مشابه در شهرهای «هامبورگ»، «کلن» و «دوسلدورف» حکایت دارد.

شهر «جنوآ» در شمال ایتالیا نیز صحنه اعتراضات مشابه بود. آنها به نشانه همبستگی با قربانیان نژادپرستی در آمریکا، زانو زدند.

برخی از شهرهای آسیایی نیز صحنه اعلام همبستگی با رنگین‌پوستان آمریکایی بود که قربانی نژادپرستی سیستماتیک دولت واشنگتن هستند. به این ترتیب، هزاران نفر در شهرهای مختلف استرالیا از جمله سیدنی نیز در اعتراض به نژادپرستی، دست به تظاهرات زدند.

گروهی از ساکنان سئول، پایتخت کره جنوبی نیز روز شنبه برای دومین روز متوالی در همبستگی با قربانیان نژادپرستی به خیابان‌ها آمدند. در پایتخت تونس نیز روز شنبه مخالفان نژادپرستی خواستار اجرای «عدالت» به دنبال مرگ جورج فلوید شدند.
 

اعتراضات گسترده در شهرهای آلمان و سوئیس

 روز شنبه  در 25 شهر آلمان اعتراضات گسترده‌ای علیه نژادپرستی و خشونت پلیس برگزار شد.

پلیس از حضور حدود 9 هزار شرکت کننده در این تجمعات اعتراضی خبر داده و این در حالی است که به دلیل شیوع کرونا تنها تجمع حدود 500 نفر در این کشور مجاز اعلام شده بود.

پلیس هامبورگ هم قبل از برگزاری تجمعات اعتراضی با معترضان ابراز همبستگی کرده و در پیامی توئیتری اعلام کرد: ما در کنار شما هستیم! نژادپرستی نباید در جامعه ما هیچ جایی داشته باشد. ما روزانه در این راستا کار می کنیم که همه انسان ها در هامبورگ احساس امنیت کنند.

در میدان الکساندر برلین هم شهروندان زیادی در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس تجمع کردند. پلیس از این معترضان خواست برای مقابله با شیوع کرونا فاصله اجتماعی لازم را رعایت کنند. بر اساس گزارش های اعلام شده حدود 1500 شرکت کننده در این اعتراضات شرکت کردند.

حدود 8 هزار نفر هم در فرانکفورت تجمع اعتراضی برگزار کردند. بر اساس اعلان پلیس شرکت کنندگان در این تجمع اعتراضی قواعد ضد کرونایی را رعایت کردند.
بیش از 600 نفر هم در شهر روستوک آلمان برای اعلام همبستگی با معترضان آمریکایی به خیابان ها آمدند.

منبع:
1.باشگاه خبرنگاران جوان / اعتراضات مردم آمریکا همچنان ادامه دارد/ هم‌صدایی مردم کشور‌های مختلف با معترضان به جنایت نژادپرستانه پلیس آمریکا+ فیلم و عکس
2.مهر / تداوم واکنش‎های جهانی به قتل «فلوید»/ اروپایی‎ها هم معترض شدند
3.فارس / تصاویر | تظاهرات هزاران نفری در «واشنگتن دی سی» علیه تبعیض نژادی
4.تسنیم / اعتراضات گسترده ضد نژادپرستی در شهرهای آلمان و سوئیس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.