قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس تصویب شد + واکنش ایران و دیگر کشورها

شورای حکام آژانس انرژی اتمی پس از رای‌گیری در جلسه‌ای حضوری قطعنامه ارائه شده از جانب تروئیکای اروپا درباره ایران را تصویب کرد.این قطعنامه پیشنهادی با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است.نماینده ایران اعلام کرده جمهوری اسلامی اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به این قطعنامه اتخاذ می‌کند و مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیانش خواهد بود
جمعه، 30 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس تصویب شد + واکنش ایران و دیگر کشورها
به گزارش راسخون، دیپلمات‌های حاضر در جلسه حضوری امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند که شورا روز جمعه قطعنامه‌ای تصویب کرد که از ایران می‌خواهد عدم ایجاد دسترسی به دو محل را برای آژانس متوقف کرده و به طور کامل با این نهاد همکاری کند.

متن این قطعنامه که از جانب فرانسه، آلمان و انگلیس ارائه شده و به رویت رویترز نیز رسیده است، مطرح می‌کند که شورا «از ایران می‌خواهد به طور کامل با آژانس همکاری کرده و درخواست‌های آژانس را بدون تاخیر بیشتر اجابت کند، از جمله این که فورا به محل‌های مشخص شده از جانب آژانس دسترسی ایجاد کند».

«لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از دیپلمات‌های حاضر در نشست حضوری شورای حکام گزارش داد: «این قطعنامه تصویب شد. اعضای شورای حکام آژانس اتمی از ایران به دلیل عدم همکاری با تحقیقات آژانس انتقاد کردند. این اولین قطعنامه علیه ایران از سال ۲۰۱۲ است».

منابع دیپلماتیک می‌گویند قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران، با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است. «گرهارت کانتزل» نماینده آلمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، طی سخنرانی در این نشست، مدعی شد: «ممانعت ایران از دسترسی [به چهار مکان] - آنهم بر خلاف پیام بسیار روشن شورای حکام در نشست قبلی - چالشی برای رژیم پادمانی جهانی است».

به نوشته صفحه توئیتر نمایندگی آلمان، کانتزل سپس خواستار واکنش شورای حکام به ایران شد: «اقدامات یک دولت در ممانعت از دسترسی قانونی آژانس برای چهار ماه و تعامل ناکافی به مدت یک سال، سزاوار واکنشی از سوی شورا است».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با بیان اینکه شورای حکام با تصویب این قطعنامه از ایران خواست دسترسی به دو مکان مورد نظر را فراهم کند، گفت: «روسیه و چین [به این قطعنامه] رأی منفی دادند».

نمایندگی روسیه در وین توضیح داد: «برای رسیدن به نتایج مثبت، آژانس و تهران باید به گفت‌وگو مطابق با روش‌های معمول ادامه دهند و نگرانی‌های طرف‌ها در نظر بگیرند. در عین حالی که بر لزوم حل فوری مشکل این مشکل توسط تهران و آژانس تاکید [می‌کنیم]، باور داریم این قطعنامه می‌تواند مخرب و غیرسازنده باشد».

پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد شورای حکام نباید اجازه دهد که دشمنان برجام، منافع عالی ایران را به خطر اندازد. سه کشور اروپایی که به وظایف خود در برجام عمل نکرده‌اند، نباید آلت فعل (این کار) باشند.

کدام کشورها به قطعنامه شورای حکام رای مثبت و کدام ممتنع دادند

این قطعنامه پیشنهادی با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است.

 ۲۵ کشوری که به این قطعنامه رای مثبت دادند شامل استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین هستند.
 
قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس تصویب شد + واکنش ایران

روسیه و چین نیز به این قطعنامه رای منفی دادند.

براساس این گزارش، کشورهای آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

پاراگوئه نیز غایب بوده است.
 

واکنش ایران به تصویب قطعنامه سه کشور اروپایی در شورای حکام

 کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز (جمعه) با قرائت بیانیه‌ای، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه تشریح کرد. 
 
قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس تصویب شد + واکنش ایران

این قطعنامه چیزی جز زیاده طلبی و فزون خواهی نیست
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران، بالاترین سطح از همکاری و پذیرش بازرسی‌های آژانس در بین کشورهای عضو را دارد. در حالی که سالانه بیش از ۳۳ دسترسی تکمیلی از ایران انجام می‌شود، بزرگ نمایی دو درخواست دسترسی آژانس، در حالی که ایران ابهامات و نگرانی‌های اصولی در این خصوص دارد و گفت‌وگوها نیز در این زمینه در جریان است و همچنین تلاش‌ها در جهت ایجاد یک بحران غیر ضروری بر سر راه این همکاری‌ها، اقدامی کاملاً غیر سازنده و سیاسی است.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: از این رو، تصویب این قطعنامه در شورای حکام با هدف درخواست همکاری ایران با آژانس و نادیده گرفتن همکاری‌های موجود، عمیقاً مأیوس کننده و مایه تأسف است. این قطعنامه چیزی جز زیاده طلبی و فزون خواهی نیست و ایران زیاده طلبی را از جانب هر کشور و سازمانی که باشد، کاملاً رد می‌کند.
 
این قطعنامه هیچ ارتباطی با واقعیت‌های فنی ندارد، بلکه صرفاً ناشی از یک دستورکار سیاسی و غیرحرفه‌ای است
وی بیان کرد: این قطعنامه هیچ ارتباطی با واقعیت‌های فنی ندارد، بلکه صرفاً ناشی از یک دستورکار سیاسی و غیرحرفه‌ای است. از شورای حکام انتظار می‌رفت که این همکاری‌ها را مورد شناسایی قرار داده تا زمینه برای تداوم همکاری‌های نمونه ایران و آژانس، همچنان حفظ شود. ما باید در برابر کسانی که می‌خواهند این همکاری‌ها و دستاوردها را به خاطر امتیازات سیاسی کوته بینانه نابود کنند، متحد بایستیم.

به گفته نماینده ایران مسئولیت همکاری نمی‌تواند تنها توسط ایران برعهده گرفته شود و اگر این امر خدشه‌دار شود، همه بایستی تأثیرات منفی آن را تحمل کنند.
غریب‌آبادی عنوان کرد: مایه تأسف جدی است که این قطعنامه از سوی کشورهایی ارائه شده که یا دارنده سلاح هسته‌ای هستند و یا اینکه میزبانی چنین سلاح‌های مخرب و کشنده‌ای را برعهده دارند. آیا این به سخره گرفتن تمامی هنجارها و قواعد بین‌المللی نیست که چنین کشورهایی نگرانی پادمانی دارند؟! از سوی دیگر، همین سه کشور تاکنون گام‌های ملموس و عملی برای اجرای تعهدات خود تحت برجام بر نداشته‌اند و این بی عملی آن ها، در کنار اقدامات مخرب و غیرقانونی و یکجانبه رژیم آمریکا، موجب شده است تا آینده برجام در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می‌کنیم ولی به هیچ عنوان آن را به عنوان یک تعهد حقوقی در نظر نمی‌گیریم
وی خطاب به آنها گفت: چنانچه نمی‌توانید گامی برای نجات برجام بردارید، حداقل شرایط را پیچیده‌تر و دشوار تر نکنید!! بی عملی شما در اینجا نیاز است که ظاهرا از همین هم ناتوان هستید.

نماینده ایران در آژانس اضافه کرد: باید به این نکته مهم اشاره کنم که ما وضعیت موجود را دامی آمریکایی- اسرائیلی نیز تلقی می‌کنیم که ظرف دو سال گذشته نه تنها از هیچ تلاشی برای ویرانی برجام فرو گذار نکردند، بلکه از انواع فشارها بر آژانس، از جمله با ارائه ادعاهای واهی و بی اساس، استفاده کردند تا مسیر صحیح همکاری‌ها را منحرف کرده و توجهات را از عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی مرتبط خود یا خارج ماندن از ترتیبات و اسناد مهم بین‌المللی مرتبط با خلع سلاح و کنترل تسلیحات، تغییر جهت دهند.

وی گفت: این که اظهار شود این قطعنامه برای حمایت از نظام پادمانی و راستی آزمایی آژانس است، خود یکی از تناقضات مهم در رفتار و عمل هم آژانس و هم بانیان این قطعنامه است. اگر می‌خواهید رژیم پادمان و راستی آزمایی حفظ شود و به مخاطره نیفتد، به شما توصیه اکید می‌کنیم که یک رهیافت حرفه‌ای و بی‌طرفانه اتخاذ کنید.

نماینده ایران اضافه کرد: اینکه از یک سو، گزارش اجرای پادمان ۲۰۱۹ مدیرکل و همچنین گزارش وی در مورد اجرای پادمان در شرایط کووید- ۱۹ حاکی از وجود مشکلات عدیده پادمانی در تعدادی از کشورها یا عدم ارائه مناسب همکاری است و از سوی دیگر، دبیرخانه آژانس و نهادهای سیاستگذار آژانس، به ویژه شورای حکام، در مورد وضعیت رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی که هیچ بازرسی را نمی‌پذیرند در وضعیت بی اقدامی به سر می‌برند، حاکی از یک استاندارد دوگانه و رهیافت تبعیض آمیز دارد.

غریب‌آبادی گفت: مایلم همچنین تأکید کنم که جمهوری اسلامی ایران پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و موقت بر اساس تعهد سیاسی خود ذیل برجام اجرا می‌کند، و از آنجایی که به تصویب آن نرسیده است، به هیچ عنوان آن را به عنوان یک تعهد حقوقی در نظر نمی‌گیرد.
 
ایران این قطعنامه را کاملا رد می‌کند و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد کرد
وی خاطرنشان کرد: این قطعنامه نه موجب ترغیب ایران به ارائه دسترسی به آژانس بر اساس ادعاهای واهی و بی اساس می‌شود و نه موجب اعمال فشار به آن. جمهوری اسلامی ایران، این قطعنامه را کاملا رد می‌کند و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد کرد که مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیان چنین قطعنامه‌ای خواهد بود.

غریب‌آبادی افزود: چند نصیحت جدی هم برای دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارم: به حدود اختیارات خود پایبند باشید؛ قدردان همکاری‌های ایران و آژانس باشید؛ مأموریت خود را به صورت حرفه‌ای و مستقلانه و بیطرفانه اجرا کنید؛ با گزارشات و مواضع عجولانه خود محملی را برای سوء استفاده کنندگان و کسانی که دستورکار سیاسی دارند، فراهم نکنید؛ به شیوه‌ای عمل کنید که متهم به فروپاشی آخرین سنگر چندجانبه گرایی در وین و نابودی برجام نشوید.
 

واکنش روسیه به قطعنامه شورای حکام

پس از تصویب قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، «میخائیل اولیانوف»؛ نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به تصویب این قطعنامه واکنش نشان داد.

در این ارتباط اولیانوف گفت: شورای حکام آژانس بین‌الملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران خواسته است تا دسترسی به دو مکان تعیین شده از سوی آژانس را فراهم کند.

نماینده روسیه در ادامه گفت: روسیه و چین علیه این قطعنامه رأی دادند. در حالی که تاکید می‌شود که نیاز است تا تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مشکل را بدون تأخیر حل کنند.

اولیانوف همچنین افزود: ما معتقدیم که این قطعنامه می‌تواند غیر سازنده باشد.
 

واکنش «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی


قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس تصویب شد + واکنش ایران و دیگر کشورها
 
«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی امروز (جمعه) بعد از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، گفت این سازمان به فشار بر ایران برای گرفتن پاسخ درباره مکان‌های مورد نظر ادامه می‌دهد.

گروسی بعد از نشست شورای حکام، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این قطعنامه باعث کاهش همکاری ایران خواهد شد، توضیح داد که فعلاً نمی‌تواند دقیق بگوید که چه اتفاقی خواهد افتاد یا چه چیزی رخ نمی‌دهد.

وی گفت: ما همواره تصمیماتی را ترجیح می‌دهیم که مورد اجماع نظر باشد. تمام چیزی که می‌گویم این است که با چیزی به شورا آمدم، اگر تصمیم گرفتم که به شورا بیایم به آن دلیل بود که احساس کردم این موضوع، ماهیتی دارد که شورا را تضمین می‌کند.

وی درباره اینکه اکنون امکان ارجاع دادن موضوع به شورای امنیت وجود دارد، افزود: «این چیزی است که اعضای شورا باید تصمیم بگیرند. اما اگر بتوانیم با یکدیگر همکاری کرده و مسائل را حل کنیم، نیازی به برداشتن گام‌های بیشتر نخواهد بود.»

مدیر کل آژانس اتمی با بیان اینکه تنها راه پیش‌رو در موضوع هسته‌ای ایران، ادامه همکاری‌هاست، اظهار داشت: «پس هیچ راهی جز نشستن و آوردن ایران به پای کار نیست».
 

تلاش‌های ادعایی تروئیکای اروپایی برای حفظ برجام

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس پیش از سفر به آلمان در میان خبرنگاران اعلام کرد که همکاری بین‌المللی درخصوص کنترل ویروس کرونا و مسائل ایران و هنگ‌کنگ ضروری است.

به گفته وزیر خارجه انگلیس، هدف از گفتگوها در آلمان یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای فعالیت‌های ایران در خاورمیانه است.

راب همچنین مدعی شد که در این گفتگوها هدف، مسئول دانستن ایران در ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و باز گذاشتن درب برای ایران جهت یافتن راهی مسالمت‌آمیز و رو به جلو است.

این اظهارات را وزیرخارجه انگلیس پیش از سفر به آلمان برای شرکت در نشست سه جانبه با همتایان فرانسوی و آلمانی خود اعلام کرده است.

از سوی دیگر همزمان با اظهارات وزیر خارجه انگلیس، وزارت امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که این کشور به همراه انگلیس و آلمان روز جمعه استراتژی خود را در ارتباط با ایران طی ماه‌های آتی و با توجه به مسائل اخیر میان تهران و سازمان ملل در ارتباط با برجام، اعلام خواهند کرد.

فرانسه در این بیانیه همچنین گفته است: وزرای خارجه سه کشور اروپایی در برلین با هم ملاقات خواهند کرد و درباره همکاری ایران با ناظران سازمان ملل بعد از درخواست اخیر از تهران برای همکاری کامل و فوری با بازرسان گفتگو خواهند کرد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که روز جمعه در دیدار با وزرای خارجه آلمان و انگلیس موضع خود برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را مجدداً اعلام خواهند کرد.

لودریان گفته، امیدوار است ایران قادر به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

وی گفته است که در دیدار امروز با «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس و «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان استراتژی اروپا درباره ایران در ماههای آینده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

 مرکز نمایندگی چین در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در حساب کاربری خود در توئیتر به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد.
در این ارتباط، چین با ابراز تأسف از تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: چین از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای پادمان‌های ایران با توجه به پیامدهای بزرگی که چنین اقدامی بر چشم‌انداز برجام خواهد گذاشت، به شدت متاسف است. چین و روسیه علیه این قطعنامه رأی دادند.
در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره در گزارش‌های پیشین خود پایبندی ایران به توافق برجام را تائید کرده بود، به تازگی و از زمان روی کارآمدن «رافائل گروسی»، مدیر کل جدید، برخی ادعاها علیه ایران از سوی دبیرخانه آژانس مطرح می‌شود.
 

چین به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد

مرکز نمایندگی چین در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در حساب کاربری خود در توئیتر به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد.
قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس تصویب شد + واکنش ایران و دیگر کشورها

در این ارتباط، چین با ابراز تأسف از تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: چین از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای پادمان‌های ایران با توجه به پیامدهای بزرگی که چنین اقدامی بر چشم‌انداز برجام خواهد گذاشت، به شدت متاسف است. چین و روسیه علیه این قطعنامه رأی دادند.

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره در گزارش‌های پیشین خود پایبندی ایران به توافق برجام را تائید کرده بود، به تازگی و از زمان روی کارآمدن «رافائل گروسی»، مدیر کل جدید، برخی ادعاها علیه ایران از سوی دبیرخانه آژانس مطرح می‌شود.



منبع:
1.آخرین خبر / قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس تصویب شد
2.فارس / ختصاصی| کدام کشورها به قطعنامه شورای حکام رای مثبت و کدام ممتنع دادند +لیست کشورها
3.فارس/ غریب‌آبادی: اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به قطعنامه شورای حکام اتخاذ می‌کنیم
4. مهر / گروسی:فشار بر ایران را ادامه می‌دهیم/ ایران: قطعنامه غیر فنی است
5.مهر / چین به تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام واکنش نشان داد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.