5 کشور مهمی که قصد کنار گذاشتن دلار آمریکا دارند کدامند؟ دلیل این اقدام چیست؟

سال 2018 سالی مملو از اتفاقاتی بود که فضای ژئوپلتیک جهانی را به دو اردوگاه تقسیم کرد: کسانی که هنوز از ارز آمریکایی به عنوان یک ابزار مالی جهانی حمایت می‌کنند، و کسانی که از این ارز جهانی روی‌گردان شده‌اند.
يکشنبه، 24 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
5 کشور مهمی که قصد کنار گذاشتن دلار آمریکا دارند کدامند؟ دلیل این اقدام چیست؟
به گزارش راسخون به نقل از راشاتودیی؛ تنش‌های جهانی ناشی از تحریم‌های اقتصادی و درگیری‌های تجاری از جانب واشنگتن، کشورها را مجاب کرده است تا نگاهی دوباره به سیستم پرداخت‌ها که در حال حاضر تحت سلطه دلار آمریکا است، بیندازند.
 

چین

درگیری تجاری مداوم میان آمریکا و چین و هم‌چنین تحریم‌ها علیه بزرگ‌ترین شرکای تجاری پکن، چین را وادار کرده است تا گام‌هایی برای کاهش وابستگی دومین اقتصاد بزرگ جهان بردارد. چین علناً درباره این موضوع اظهار نظری نکرده است. با این حال، بانک مردم چین، مرتباً سهم این کشور در خزانه‌داری آمریکا را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، چین به جای کنار گذاشتن سریع دلار، در صدد بین‌المللی کردن پول خود، یعنی یوان در کنار دلار آمریکا، ین ژاپن، یورو و پوند انگلیس است. پکن اخیراً چندین اقدام برای تقویت یوان انجام داده است؛ از جمله انباشت ذاخیر طلا، راه‌ندازی معاملات نفتی بر اساس یوان و استفاده از این ارز برای تجارت با شرکای بین‌المللی خود.  


هند

هند از ششمین کشور بزرگ اقتصادی در جهان به شمار می‌آید و یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان کالا در جهان محسوب می‌شود. جای تعجب ندارد که این کشور مستقیماً تحت تأثیر درگیری‌های ژئوپلیتیکی جهان و هم‌چنین تحت تأثیر تحریم‌های اعمال‌شده بر شرکای تجاری‌اش قرار گیرد.

در اوایل سال جاری، دهلی به دلیل اعمال مجازات‌های اقتصادی آمریکا علیه روسیه، پرداخت مالی خود با این کشور برای تامین سامانه موشکی S-400 به روبل تغییر داد. این کشور هم‌چنین پس از بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران، مجبور شد برای خرید نفت ایران پرداخت مالی خود را از دلار به روپیه تغییر دهد. در ماه دسامبر سال 2018 نیز هند و امارات برای تجارت و سرمایه‌گذاری توافق کردند از ارز سومی استفاده نکنند و از ارزهای ملی خود استفاده کنند.
 

ترکیه

در اوایل سال جاری میلادی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برنامه‌هایی برای پایان دادن انحصار دلار آمریکا با هدف تجارت غیردلاری با شرکای بین‌المللی ارائه داده است. پس از آن نیز، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد آنکارا برای تجارت از طریق ارزهای ملی چین، روسیه و اوکراین آمادگی دارد.  ترکیه هم‌چنین در مورد جایگزینی احتمالی دلار آمریکا با ارزهای ملی در معاملات تجاری خود با ایران سخن به میان آورد.

این اقدام به دلایل سیاسی و اقتصادی اتخاذ شده است.  روابط میان آنکار و واشنگتن از زمان کودتای نافرجام در این کشور برای برکناری اردوغان در سال 2016 رو به وخامت رفته است.

اردوغان بارها و بارها از واشنگتن به علت آغاز جنگ تجاری در جهان و تحریم ترکیه و هم‌چنین تلاش برای منزوی ساختن ایران انتقاد کرده است. هم‌چنین تصمیم ناتو برایی خرید سامانه موشکی S-400 آتش این اختلاف را بیش‌تر کرده است.

علاوه بر این، ترکیه نیز در تلاش است با کنار گذاشتن دلار، از پول ملی خود حمایت کند. لیره تقریبا نیمی از ارزش خود را طی یک سال گذشته از دست داده بود. با افزایش تورم و قیمت کالاها، روند نزولی ارزش پول ملی این کشور شدت گرفت.
 

ایران

هنوز از بازگشت پیروزمندانه ایران به عرصه تجارت جهانی نگذشته بود که اندکی پس از انتخابات آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، وی این کشور را از برجام که در سال 2015 بین تهران و گروهی از کشورها، از جمله انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا امضا شده بود، خارج شد.

همین موضوع موجب شد دوباره تحریم‌های شدید علیه ایران از سر گرفته شود. این اقدام آمریکا موجب نگرانی‌های بسیاری برای کشورهای دیگر شد، از این جهت که هر کس این تحریم‌ها را نقض کند، از جانب آمریکا با آنها برخورد شود. این اقدامات تنبیهی موجب منع معاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران شد. همین امر موجب شد تا تهران برای دریافت پول حاصل از صادرات به دنبال گزینه دیگری غیر از دلار آمریکا باشد. ایران با هند توافق کرد تا با یکدیگر از طریق روپیه مراوده مالی داشته باشد. همچنین ایران با عراق در روباط تجاری خود به گزینه مبادله کالا به کالا توافق کردند. شرکا همچینن قصد دارند از دینار عراق برای معاملات دوجانبه استفاده کنند.
 

روسیه

رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین گفت آمریکا با «تخریب جایگاه دلار» یک «خطای استراتژیک بزرگی» انجام داده است. پوتین هرگز خواستار محدود کردن معاملات دلار یا ممنوعیت استفاده از ارز آمریکا نشده است. با این حال، آنتوان سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، در اوایل سار جاری اظهار داشت که این کشور مجبور است منابع خزانه‌داری را به دارایی‌های امن‌تر مانند روبل، یورو و فلزات گران‌بها تبدیل کند.

این کشور به علت تحریم‌هایی که از سال 2014 بنا بر تعدادی از موضوعات بر این کشور تحمیل شده است، گام‌هایی برای کاهش سیطره دلار بر اقتصاد این کشور برداشته است. روسیه پس از آن‌که آمریکا این کشور را به تحریم سیستم مالی تهدید کرد، یک سیستم پرداخت ملی به عنوان جایگزن سوئیفت، ویزا و مسترکارت ایجاد کرده است.

تا کنون، مسکو توانست است تا بخشی از صادرات این کشور را از زیر سلطه دلار خارج کند و با تعدادی از کشورها از جمله چین، هند و ایران توافق‌های مبادله ارزی امضا کند. روسیه حتی پیشنهاد کرده است در تجارت با اتحادیه اروپا از یورو با جای دلار آمریکا استفاده شود.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما