اصلاح شاخص بورس یا ریزش / آیا حمایت هوشمند از بازار سرمایه می تواند چاره ساز باشد؟

تحلیلگران بازار سرمایه اعتقاد دارند مسیر اصلاح شاخص بورس به‌تدریج متوقف خواهد شد و بازار به یک تعادل نسبی خواهد رسید.قرار شد حمایت های هوشمند از بازار سرمایه صورت بگیرد
شنبه، 1 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
اصلاح شاخص بورس یا ریزش / آیا حمایت هوشمند از بازار سرمایه می تواند چاره ساز باشد؟
به گزارش راسخون،بورس تهران این روزها، دوران پرنوسانی را طی می‌کند؛ تا جایی که چند روز اخیرافت چشمگیری را تجربه کرد. شاخص کل بورس که از ابتدای سال رشد عجیبی را در پیش گرفته بود، پس از ثبت چند رکورد و افزایش غیرمترقبه، سرانجام در هفته سوم مردادماه ریزش‌های سنگینی را تجربه کرد؛ تا جایی که رکوردهای ریزش از رکوردهای صعود پیشی گرفت.

قیمت ها و روند سهام همواره به صورت صعودی حرکت نمیکنند و اکثرا حرکت آنها به صورت پلکانی می باشد و در صورتی که قیمت سهام بیشتر از اندازه واقعی خود رشد کند سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام خود میکنند
 

سقوط تاریخی بورس چرا رقم خورد؟


اصلاح شاخص بورس یا ریزش / آیا حمایت هوشمند از بازار سرمایه می تواند چاره ساز باشد؟اصلاح شاخص بورس یا ریزش / آیا حمایت هوشمند از بازار سرمایه می تواند چاره ساز باشد؟

علیرضا حیدری، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: من فکر می‌کنم ریزش بازار به شکل‌گیری حس بی‌اعتمادی در بازار باز می‌گردد. بالاخره این فضا ایجاد شد که سایر نهادها با دولت هماهنگی چندانی ندارند.
 
وی افزود: طرح بحث‌های عجیب و غریب درباره طرح گشایش اقتصادی از یک‌سو و اتفاقات دیگر نظیر منتفی شدن عرضه دارا دوم از سوی دیگر، بازار را با مکث و وقفه روبه‌رو کرد.
قیمت ها و روند سهام همواره به صورت صعودی حرکت نمیکنند و اکثرا حرکت آنها به صورت پلکانی می باشد و در صورتی که قیمت سهام بیشتر از اندازه واقعی خود رشد کند سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام خود میکنند
 

اما ریزش و اصلاح سهم چه زمانی رخ می دهتد؟

اصلاح قیمت سهم در واقع حرکتی است که قسمتی از روند غالب بازار را خنثی می‌کند به این معنی که قیمت برخلاف موج اصلی حرکت می‌نماید.
 
به طور کلی سهم به صورت پیوسته صعود یا نزول نمی‌کند و معمولاً صعود یا نزول آن بصورت پلکانی می باشد. وقتی که قیمت‌ها بیش از اندازه واقعی خود رشد کنند به واسطه همین امر سرمایه‌گذاران اقدام به فروش سهام خود می‌کنند اگر این رشد قیمتی بیش ازحد باشد در ادامه باعث ایجاد فروش‌های سنگین‌تری میشود که این دوران را دوران اصلاح قیمت سهام می‌گویند.
 
در اکثر مواقع افراد اصلاح سهم را کاهش نسبی قیمت‌ها در یک‌روند صعودی می دانند اما به طورکلی اصلاح می‌تواند یک حرکت نزولی در روند صعودی یا یک حرکت صعودی در یک‌روند نزولی باشد.
 
در تحلیل تکنیکال الگوهای برگشتی در انتهای روندهای صعودی یا نزولی شکل می‌گیرند و برگشت بازار را نشان می دهد در واقع الگوهای برگشتی باعث تغییر روند بازار می‌شوند.
 

ریزش قیمت بورس

اصلاح شاخص بورس یا ریزش / آیا حمایت هوشمند از بازار سرمایه می تواند چاره ساز باشد؟

ریزش قیمت را می‌توان با مثال شاخص بهتر توضیح داد، در دوران اصلاح شاخص تمام شرکت‌های حاضر در بورس دچار افت قیمت نمی‌شوند اما در زمان ریزش شاخص با منفی شدن دسته‌جمعی سهام شرکت‌ها مواجه خواهیم بود. در این مدت با تشکیل صف‌های فروش بصورت سریع و در طولانی‌مدت، ارزش سهام شرکت‌ها به شدت و در کوتاه‌ترین زمان کاهش می‌یابد.
 

تفاوت ریزش و اصلاح قیمتی سهم

برای بررسی اینکه سهم ریزش داشته یا اصلاح در ابتدا کف و سقف نمودار سهم را در نظر میگیریم
  
با توجه به مطالب گفته شده اکر قیمت سهام در ابتدای موج ۲۳۰ تومان بوده و از این قیمت رشد داشت تا قیمت ۶۶۷ تومان. اگر سهم از قیمت ۶۶۷ تومان شروع به کاهش کرد تا زمانی که سهم داخل فیبوی اصلاحی باشد یعنی قیمت آن هنوز پایین تر از ۲۳۰ تومان نیامده باشد میگوییم سهم دچار اصلاح شده نه ریزش.
  
اما در صورتی که قیمت سطح ۲۳۰ تومان را بشکند و از این قیمت پایین تر آید می گوییم سهم دچار ریزش شده است
 

اما اصلاح سهم تا چه زمانی ادامه دارد؟
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ریزش قیمت یا به عبارت فنی‌تر اصلاح بازار البته تا زمانی ادامه دارد که سهامداران به این نتیجه برسند سمت و سوی برنامه‌های همه نهادها حمایت از بازار سرمایه است. در این صورت می‌توان انتظار داشت نقدینگی تازه مجددا وارد این بازارها شود.
 
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: من با ریزش بازار موافق نیستم؛ به نظر من افت شاخص در روزهای اخیر بیشتر برای اصلاح قیمت‌ها انجام می‌شود. البته دولت نیز در این کاهش قیمت‌ها نقش داشت و با افزایش عرضه شرکت‌های پالایشی و نیز اعلام اینکه قرار است ارزش سهام شناور شرکت‌ها افزایش یابد، به این اصلاح کمک کرد.
 
خاندوزی عنوان کرد: اقداماتی که دولت انجام داد، سبب افزایش عرضه شد، اما از سمت تقاضا حمایتی نشد و تقاضا به سمت ضعف پیش رفت. همچنین هر چه در بازار بیشتر پیش رفتیم، قیمت سهام افزایش یافت، اما قدرت خرید فعالان بازار کاهش داشت.
 
کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه عدم تعادل در عرضه و تقاضا در بازار یکی از عوامل اصلی کاهش رشد شاخص بوده و نباید حاشیه‌ها و شایعاتی مانند عدم رای اعتماد یا مسائلی مانند آن را عامل افت شاخص بدانیم، تصریح کرد: بازار به این اصلاح نیاز داشت ولی مجدداً شاهد خواهیم بود بازار در مسیر صعود قرار خواهد گرفت چرا که مولفه‌هایی که سبب رشد بازار بوده است همچنان به قوت خود باقی هستند.
 

حمایت هوشمند از بازار سرمایه


اصلاح شاخص بورس یا ریزش / آیا حمایت هوشمند از بازار سرمایه می تواند چاره ساز باشد؟

یک عضو شورای عالی بورس درمورد جلسه امروز این شورا توضیح داد: با توجه به اینکه اعضای شورا اتفاق نظر داشتند بازار در حال اصلاح است نه ریزش، قرار شد حمایت های هوشمند از بازار صورت بگیرد و همچنین عرضه دارادوم انجام شود.
 
حسین سلاح ورزی با اشاره به جلسه صبح امروز شورای عالی بورس اظهار کرد: امروز جلسه مفصلی برگزار شد و در این جلسه ضمن ارائه گزارش کاملی از وضعیت بازار در روزهای گذشته و  بررسی عوامل موثر بر نوسانات بازار، همه اعضا این اتفاق نظر را داشتند که اتفاقی که در بازار رخ داده اصلاح است و نمی توان تلقی ریزش از ان داشت.
 
وی ادامه داد: اما برای اینکه بازار در ریل درست قرار بگیرد بحث چگونگی حمایت هوشمند در جلسه مطرح شد و در چند محور مورد بحث قرار گرفت. یکی از محورها تقویت صندوق تثبیت و صندوق حمایت از بازار بود. این صندوق ها از نظر منابع وظیفه تنظیم گری را در بازار دارند. منابع باید تقویت شود، ضمن اینکه خود صندوق ها هم بتوانند از مکانیزم بازارگردانی هوشمند استفاده کنند تا بدون اینکه انحصاری در بازار ایجاد شود، بازار بتواند روال خود را ادامه دهد.
 
این عضو شورای عالی بورس با اشاره به حضور نماینده دولت و بانک مرکزی در جلسه مذکور، گفت: رئیس شورای عالی بورس به عنوان نماینده دولت و رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه حضور داشتند از نگاه مثبت برای تقویت بازار و حمایت از بازار صحبت کردند.
 
سلاح ورزی ادامه داد: همچنین درمورد ساز و کار عرضه دارادوم هم بدر جلسه صحبت و قرار شد این کار هم انجام شود. امیدواریم در روزهای آینده شاهد بهبود بازار باشیم.
 

 روند شتابان بازار سرمایه ادامه دارد؟

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این‌که وقتی شاخص از مرز روانی دو میلیون واحد عبور کرد، بسیاری از کارشناسان ریزش قیمت را پیش‌بینی کردند، گفت: معلوم بود این مقطع مقاومت نقطه‌ای اساسی است و قیمت سهم‌ها را نه داده‌های اقتصادی تایید می‌کرد و نه عوامل بنیادینی که در رشد شاخص موثر بودند

احتمالا حمایت دولت برای جلوگیری از ریزش بازار و جلوگیری از تبعات جدی سیاسی، اجتماعی و امنیتی آن، اجازه کاهش بیشتر را نخواهد داد، اما این‌که بازار پس از این اصلاح به ادامه روند شتابان خود پس از دو اصلاح اسفند ماه و اردیبهشت ماه ادامه دهد، کمی بعید به نظر می‌رسد
به هر حال مدل قابل قبول سهام اینجا باید معامله شود. سهام دست به دست شود، نقدینگی جدید وارد بازار شود، تاثیرات خبرها خودش را نشان دهد و گزارش‌ها بیاید تا بازار پتانسیل شکستن این مقاومت بسیار قوی را داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه در این دو ماه نمی‌توان در انتظار رشد پرشتاب شاخص بورس مانند چهار ماه گذشته بود، تصریح کرد: روند معاملات در بازار در برخی از روزها منفی و در دیگر روزها مثبت است، اما در کل براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته روند بازار با شیبی آرام صعودی خواهد بود.
 

منبع
1.ایسنا / جزییات حمایت هوشمند از بازار سرمایه
2.خبرآنلاین / ریزش بورس تا کجا ادامه دارد؟
3.سبدگردان هدف / ریزش و اصلاح سهم چه فرقی دارند؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.