جایگاه سعودی ها در صلح عبری-عربی کجاست؟

همزمان با پیشرفت توافق رژیم صهیونیستی با امارات عربی متحده برای عادی‌سازی روابط، اکنون گفته می‌شود سه کشور عربی دیگر نیز به دنبال برقراری مناسبات رسمی با تل‌آویو هستند.
چهارشنبه، 19 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
جایگاه سعودی ها در صلح عبری-عربی کجاست؟
به گزارش راسخون؛ اسرائیل سال های زیادی بود که به دنبال عادی سازی روابط با کشورهای عربی بود و به این هدف خود با مصر، اردن و اکنون امارات متحده عربی دست یافته است. اسرائیل و عربستان سعودی روابط عجیب و غریبی دارند. پیش از این برخی از روابط مخفیانه دو رژیم فاش و علنی شده است. بندر بن سلطان سفیر سابق عربستان در واشنگتن در سال 2013 به طور مخفیانه از اسرائیل دیدن کرد. دو کشور روابط رسمی ندارند. روابط گسترده دیپلماتیک، اقتصادی اطلاعاتی نظامی در پشت صحنه برای دستیابی به منافع مشترک برقرار شده است. عربستان سعودی متحد و هم پیمان رژیم های ترامپ و نتانیاهو علیه ایران، سوریه، حزب الله، حماس و حقوق اساسی فلسطینی ها است. امارات متحده عربی نیز همین طور. در واقع، این یک خیانت از سوی هر دو کشور عربی خلیج فارس است که به احتمال زیاد آزمون زمان را تحمل نخواهد کرد و چندان پایدار نخواهد بود. رژیم های آنها بیش از حد مستبد هستند و نمی توانند بدون چالش به جنگ های خود علیه بشریت ادامه دهند. 

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی در گزارش جدیدی ضمن استفاده از واژه مجعول «خلیج عربی» به جای خلیج فارس، ادعا کرد: «توافق قریب‌الوقوع با امارات، درها را برای پیشبرد روابط با کشورهای بیشتری گشوده است که در صدر آنها عمان، بحرین و عربستان سعودی قرار دارند».

نسخه‌ای از این گزارش ۱۱ صفحه‌ای که به دست وبگاه تایمز اسرائیل رسیده نشان می‌دهد نگرانی‌های امنیتی ریاض همسویی نزدیکی با نگرانی‌های امنیتی تل‌آویو دارد که همین موضوع مسیر را برای همکاری در این زمینه هموار کرده است.

جایگاه سعودی ها در صلح عبری-عربی کجاست؟

در این گزارش ادعا شده است: «شبکه تهدیدات [علیه] پادشاهی [سعودی]، به مقدار زیادی با شبکه تهدیدات [علیه] اسرائیل همپوشانی دارد که می‌تواند به عنوان مبنایی برای همکاری نظامی و اطلاعاتی در چارچوب دوجانبه یا به عنوان بخشی از یک ائتلاف منطقه‌ای باشد».

وزارت امنیت رژیم صهیونیستی که گویا «محمد بن سلمان» ولی‌عهد کنونی را شاه سعودی در آینده نزدیک می‌داند، با اشاره به موافقت ریاض برای عبور پروازهای بین تل‌آویو و ابوظبی و همچنین حمایت از طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن»، نوشت: «شاه آینده [سعودی] سیاست گشایش بیشتر در قبال اسرائیل را پیشبرده است».

به نوشته این پایگاه خبری، گزارش مذکور درباره بحرین نیز مدعی است: «بحرین طی سال‌های اخیر در حوزه امنیتی، سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته‌ای خریداری کرده و ممکن است تمایل داشته باشد یکی از مشتریان فناوری‌های امنیتی اسرائیل باشد».

این وزارتخانه همچنین می‌گوید عمان نیز احتمالا تمایل زیادی را برای در اختیار گرفتن فناوری‌های غیرنظامی اسرائیلی از جمله در حوزه آب، کشاورزی، آموزش، مخابرات و امنیت سایبری نشان خواهد داد.
 

جایگاه سعودی ها در صلح اسرائیلی-عربی کجاست؟


جایگاه سعودی ها در صلح عبری-عربی کجاست؟
 
عربستان سعودی گرچه ادعا کرد تا زمان یافتن راه‌حلی برای مساله فلسطین وارد جرگه سازش نخواهد شد، اما حریم هوایی خود را در مقابل پرواز هواپیماهای رژیم اسرائیل گشود.
 
به گزارش اعتمادآنلاین، به اعتقاد برخی کارشناسان این اقدام محمد بن سلمان بخش‌های تاریکی از روابط دیرینه سعودی-اسرائیلی را برملا کرده و برنامه‌های پیش روی آنها را نیز برای منطقه نمایان‌تر ساخته است.
 
در حالی از گشوده شدن حریم هوایی عربستان در مقابل پروازهای عبوری اسرائیل سخن می‌گوییم که عربستان چند سالی است حریم هوایی خود را به روی قطر بسته است.
 
حریم هوایی عربستان به دلیل اختلاف نظر با قطر، کشور عربی و عضو شورای همکاری خلیج فارس، که سالیان درازی به همراه چهار کشور دیگر برادرخوانده یکدیگر محسوب می‌شدند، مدت‌هاست بسته است، در حالی که امروز اسرائیل جایگاهی به مراتب بهتر از قطر نزد عربستان پیدا کرده است.
 
به گفته کارشناسان، گشوده شدن حریم هوایی عربستان در مقابل پروازهای تجاری (و شاید جنگی) اسرائیل ثابت می‌کند روابط بین دو طرف مدت‌هاست به نقطه اوج خود رسیده، اما زمان‌بندی مناسبی برای علنی شدن آن پیدا نشده است.
 
این زمان‌بندی هم جنبه داخلی (جنگ شاهزاده‌های سعودی برای رسیدن به قدرت) دارد و هم جنبه خارجی (کسب امتیاز برای محمد بن سلمان در صحنه بین‌المللی و مشخص شدن سرنوشت ترامپ در کاخ سفید)، در حالی‌که به گفته یک تحلیلگر عرب حضور عربستان در این سوی بازی یک نیاز مبرم برای ادامه آن محسوب می‌شود.
 
به گفته این تحلیلگر، به هر شکل باید یک بزرگ‌تر این طرف خاکریز برای مرتب کردن صفوف تسلیم‌شدگان (سازشکاران) و جلوگیری از بروز هرج و مرج و تغییر موضع آنها باقی بماند.
 
اینکه عربستان در حال حاضر نقش کاپیتان کشتی به‌گل‌نشسته کشورهای عربی را ایفا می‌کند که باید آخرین فرد خارج شده از آن باشد یا اینکه نقش مردی را بازی می‌کند که به دلیل ناخشنودی از غافلگیری اعضای خانواده سعی در تلخ کردن حداکثری جشن‌شان دارد و یا حتی با واقع‌بینی خاصی به دنبال مشخص شدن نتیجه بازی ترامپ-بایدن برای تصاحب کلید کاخ سفید نشسته در نتیجه کلی تفاوتی نمی‌کند.
 
امروز نتیجه‌گیری صاحب‌نظران نشان می‌دهد عربستان حداقل تا اکتبر آینده قصدی برای شنا کردن در استخر تمام‌شیشه سازش برای نمایش تبلیغاتی-انتخاباتی ترامپ ندارد.
 
اگر نظریه توطئه و همدستی ترامپ و بن سلمان را برای رو شدن این برگ برنده در آخرین لحظات پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نادیده بگیریم، شاید بتوان این رویکرد را آماده‌سازی بن سلمان برای دوره پساترامپ توصیف کرد، دوره‌ای که شاید از طریق گفت‌وگوهای اطمینان‌بخش و پشت پرده دستیاران بایدن با این شاهزاده سعودی برایش قابل هضم‌تر شده باشد.


منبع: 
1. تحلیلگر آمریکایی: همانطور که آیت‌الله خامنه‌ای پیش‌بینی کرد، روابط امارات-اسرائیل پایدار نمی‌ماند / ابنا
2. این سه کشور عربی آماده برقراری روابط با اسرائیل هستند | گزارش وزارت امنیت صهیونیستی / همشهری آنلاین
3. جایگاه عربستان در صلح اسرائیلی-عربی کجاست؟ / اعتمادآنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط