تحریم 18 بانک و نهاد مالی ایران توسط آمریکا + واکنش های داخلی و خارجی

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و 18 نهاد مالی ایرانی را تحت تحریم‌های خود قرار داد.
شنبه، 19 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تحریم 18 بانک و نهاد مالی ایران توسط آمریکا + واکنش های داخلی و خارجی
به گزارش راسخون؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا 18 بانک ایران را تحت تحریم قرار داد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که این وزارت‌خانه طی رایزنی با وزارت خارجه این کشور نهادهای مالی ایران را برای قرار دادن در لیست تحریم‌ها شناسایی کرده است.

استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با‌ اشاره به تحریم این بانک‌های ایرانی گفت که این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی غیرقانونی ایران به دلار بوده و افزود که این تحریم‌ها ادامه خواهد یافت تا ایران برنامه هسته‌ای خود را پایان دهد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌های زیر تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند:
1- «تامین سرمایه امین»، که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

2- «بانک کشاورزی» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

3- «بانک مسکن» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

4- «بانک رفاه کارگران»، که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

5- «بانک شهر» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

6- «بانک اقتصاد نوین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

7- «بانک قرض‌الحسنه رسالت» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

8- «بانک حکمت ایرانیان» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

9- «بانک ایران زمین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

10- «بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی» که شعبه‌های ایران و عراق آن تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته است.

11- «بانک کارآفرین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

12- «بانک خاورمیانه» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

13- «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

14-  «بانک پاسارگاد» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

15- «بانک سامان» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

16- «بانک سرمایه» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

17- «بانک توسعه تعاون» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

18- «بانک گردشگری» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

پیشتر کارشناسان اعلام کرده بودند که این اقدام ممکن است کانال‌‌هایی که ایران از آن برای واردات اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده می‌کند را مسدود کند.

‌ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» - به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ‌ترامپ به‌خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ‌ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با‌ اشاره به تحریم شدن 18 بانک و نهاد مالی ایران گفت که کارزارفشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت تا ایران به مذاکرات جامع تمایل پیدا کند.
 

واکنش داخلی به این موضوع


آمریکا 18 بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرد + واکنش های داخلی و خارجی
 
واکنش روحانی به تحریم‌ بانک‌های ایران از سوی آمریکا
 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز جمعه در پی گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی از روند تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو در چارچوب برنامه تدوینی دولت و تلاش‌های ضدایرانی دولت آمریکا، در گفت‌وگو با عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی تلاش‌های آمریکا برای ایجاد موانع و مشکلات جدی در نقل و انتقال ارزی برای تأمین دارو و غذا را ظالمانه، تروریستی و غیرانسانی خواند و تأکید کرد که آمریکایی‌ها تاکنون هرکاری علیه ملت بزرگ ایران می‌توانستند انجام داده‌اند و با این نوع اقدامات ضد انسانی و حقوق بشری نمی‌توانند مقاومت ملت ایران را بشکنند.

وی ضمن قدردانی از تلاشهای بانک مرکزی و بانکهای فعال در تأمین نیازهای اساسی مردم اظهار داشت: اقدامات دولت آمریکا در چارچوب تلاشهای تبلیغاتی ــ سیاسی با اهداف داخلی خودشان است.

رئیس جمهور، این حرکت‌ها و رفتارهای بی‌سرانجام آمریکا را در تداوم خطای راهبردی ترامپ در خروج از برجام دانست و گفت: دولت آمریکا در چارچوب تحلیلی غلط بر این باور بود که این تحریمها مقاومت ایران را در هم می‌شکند و ما را دچار مشکل می‌کند اما گذشت زمان نشان داد که این تحلیل به‌شدت با واقعیت فاصله دارد و ناکارآمد بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکا هر بار با تکرار خطاهای راهبردی با شکست مواجه می‌شود که نمونه تازه آن، تلاش برای فعال کردن مکانیزم ماشه بود، گفت: همه کشورها می‌بینند این اقدامات آمریکا کاملاً خلاف قانون و مقررات بین‌المللی است و در شرایط کرونا نیز این اقدامات واشنگتن، کاملاً ضدبشری است و مدعیان حقوق بشر در عرصه جهانی باید آن را محکوم کنند.
 
واکنش ظریف
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه تحریم‌های جدید آمریکا علیه تعدادی از بانک‌های ایرانی را محکوم کرد.

ظریف در حساب توئیتری خود نوشت: «رژیم آمریکا قصد دارد در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا کانال‌های [مالی] باقی‌مانده ما برای پرداخت بهای غذا و دارو را نابود کند».

وی در ادامه افزود: «ایرانیان در مقابل این ستمگری جدید تاب خواهند آورد. اما دسیسه‌چینی برای ایجاد گرسنگی دادن به یک جامعه جنایت علیه بشریت است».

وزیر خارجه هشدار داد: «عاملان و اجراکنندگان [این اقدام ستمگرانه] که پول ما را بلوکه می‌کنند، با عدالت روبه‌رو خواهند شد».
 
بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه
 بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه روز جمعه در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه موسسات مالی و بانکی ایران عنوان کرد: خزانه داری آمریکا با تشدید فشار‌های حداکثری و علنی خود بخصوص با آغاز ریاست جمهوری ترامپ و افزایش این سیاست‌های تحریمی از فردای خروج آمریکا از یک معاهده و تفاهم بین المللی، اقدامات جنون آمیز خود را علیه مردم ایران و با خیالی خام به صور گوناگون افزون ساخته است.

وی افزود: تحریم جدید ۱۸ بانک ایرانی که عمدتاً برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی با برخی شرکت‌های خارجی در عرصه جهان و با مجوز خزانه داری آمریکا داد و ستد داشته اند، چیزی نیست جز اقدامی "جنایت کارانه" و "ضد بشری" برای مخالفت با دریافت بخشی از دارو و تجهیزات بیمارستانی برای بیماران صعب العلاج و خاص.

قاسمی خاطرنشان کرد: جدا از بعد تبلیغاتی، این حرکت چیزی نیست جز نوعی «سادیسم» وگرنه خردمندان در عرصه جهانی می‌دانند که این جنایت علیه زنان و کودکان و مردم یک کشور کهن و با فرهنگ و استوار گرچه موجب آزار و زحمت ایرانیان است، اما حیثیت و سیاست خارجی آمریکا در جهان را با یک رسوایی بیشتر مواجه خواهد ساخت.

سفیر ایران در پاریس عنوان کرد: سیاستمداران آمریکا باید بدانند جهان بزرگتر از آن است که آنان تصور می‌کنند و ایرانیان سرفراز علیرغم افزایش موانع برای درمان برخی از بیماری‌ها نهایتاً این "سادیسم" آمریکایی و این خودمحوری و خودبزرگ بینی را نیز با هنر و فرهنگ و صبوری برگرفته از داشته‌های تاریخی ایرانی خود، درمان خواهند کرد.
 
حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن
حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی نوشت: هدف از تحریم‌های جدید علیه تقریبا همه موسسات بانکی و مالی ایران، محدود کردن توانایی ایران در واردات اقلام ضروری در مقابله با کووید-۱۹ و در نتیجه جنایت علیه بشریت است.

بعیدی‌نژاد افزود: این رژیم منفور آمریکا حد و مرزی برای جنایت علیه مردم خود و دیگران نمی‌شناسد.
 
بانک مرکزی
ناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران گفت که تحریم‌های جدید آمریکا معافیت‌های قبلی دارو و کالاهای اساسی را لغو نکرده است.

وی تاکید کرد که بانک‌هایی که در این مرحله مشمول تحریم ثانویه شده‌اند همچنان از سویفت استفاده کرده و به کار تأمین مالی کالاهای اساسی ادامه خواهند داد.
 
واکنش واعظی به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به شکست‌های متوالی دولت ترامپ در مواجهه با ایران، گفت:  آنها با فشار اقتصادی سنگین به دنبال تسلیم ملت ایران بودند اما ناکام ماندند. تلاش‌های آنان برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل نیز در پی مجموعه فعالیت‌های موثر دیپلماتیک ایران، با شکست مواجه شد و بیش از همیشه خود را در جامعه بین‌الملل تنها دیدند.

رئیس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد:‌ این شکست‌های پی‌درپی اعتبار دولت ایالات متحده را به طرز بی‌سابقه‌ای خدشه‌دار کرده و تحریم‌های اخیرا این کشور یک اقدام نمایشی، برای تحت شعاع قرار دادن این بی‌اعتباری است.

واعظی تحریم‌ بانک‌های ایرانی از سوی کاخ سفید را کاملا غیرقانونی، خلاف قواعد بین‌الملل و آشکارا ضدحقوق بشری دانست و تاکید کرد:‌ با این حال این تحریم‌ها خللی در عزم و اراده دولت و ملت بزرگ ایران ایجاد نخواهد کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تلاش‌های جدید آمریکا در دشمنی با ملت ایران را نیز محکوم به شکست خواند و اذعان داشت:‌ آمریکایی‌ها با اعمال تحریم به همه بانک‌های ایرانی به دنبال قطع ارتباطات بانکی ایران با جهان و تحمیل فشارهای اقتصادی و معیشتی بیشتر به مردم کشورمان هستند، با این وجود دولت جمهوری اسلامی‌ همچون گذشته از راه‌های مختلف نیازمندی‌های کشور را تامین خواهد کرد.
 

واکنش خارجی به این موضوع

 
آمریکا 18 بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرد + واکنش های داخلی و خارجی
 
بهره‌برداری انتخاباتی
تحلیلگران هدف تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های ایران را بهره‌برداری انتخاباتی دانسته‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته دولت «دونالد ‌ترامپ» در راستای تلاش خود برای افزایش فشار بر ایران در چند هفته‌ باقی‌مانده تا انتخابات دور جدیدی ازتحریم‌های اقتصادی را علیه این کشور اعمال کرد.

دولت آمریکا چند روز قبل از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ۱۸ بانک ایران را مشمول تحریم قرار داده است. این تحریم‌ها، جدیدترین اقدام ایالات متحده علیه ایران، بعد از شکست تلاش دولت ‌ترامپ در بازگرداندن یکجانبه تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل است.
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته منتقدان می‌گویند تحریم‌های جدید بعید است هدف دولت ‌ترامپ مبنی بر مجبور کردن ایران به حضور در پای میز مذاکره را محقق کنند.

دانیل فراید، هماهنگ‌کننده سیاست‌های تحریمی‌در دولت سابق آمریکا گفت: «به‌نظر می‌رسد پیام این تحریم‌ها کمتر معطوف به ایران هستند و بیشتر، معطوف به رأی‌دهندگان آمریکایی است».

وزارت خارجه آلمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام کرد این تحریم‌ها عملیات واردات اقلام با اهداف بشردوستانه به ایران را بیش از پیش پیچیده می‌کند.
 
کاخ سفید
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که به کرات بر تداوم فشار حداکثری علیه ایران تأکید کرده، این‌بار در شرایط وخیم‌تر شدن شیوع ویروس کرونا، نگران سلامت ایرانی‌ها شده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی‌در توئیتر نوشت: «آمریکا از وخیم شدن شرایط کووید-۱۹ (کرونا) در ایران نگران است و ما پیشنهاد خود برای کمک را که برای بار نخست در ماه فوریه مطرح کردیم، تکرار می‌کنیم».

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه «سی.ان.بی.سی»گفته بود که واشنگتن همچنان به «فشار حداکثری» به ایران ادامه می‌دهد، اما به مذاکره با جمهوری اسلامی برای یک توافق بهتر علاقه‌مند است. وی افزود: «کارزار فشار اقتصادی حداکثری ما همچنان باقی است، اما به یاد داشته باشید که رئیس‌جمهور ‌ترامپ گفته است که خواستار یک راه‌حل صلح‌آمیز با ایران است و گفته است که تمایل دارد برای یک توافق بهتر وارد مذاکره شود».

اورتگاس پیش از این هم در اظهاراتی گفته بود که فشار حداکثری به ایران باعث شده رفتارهای تحریک‌آمیز دریایی آن در خلیج ‌فارس محدود و تهران از کسب میلیاردها دلار محروم شود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی در واکنش به اظهارات مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته این کشور آماده است در شرایط کنونی شیوع کرونا به ایران کمک کند، نوشت: ایالات متحده همچنان به تکرار پیشنهادهای پوچ و توخالی برای «کمک» ادامه می‌دهد.
وی افزود: یک پیشنهاد: عملتان را با حرفتان یکی کنید. از مسدود کردن حق مردم ایران برای استفاده از پول‌ خودشان که در کره جنوبی، عراق و ژاپن بلوکه شده دست بردارید تا در میانه این همه‌گیری کرونا برای خرید غذا و دارو استفاده شود. خطیب‌زاده اضافه کرد: موضوع ساده است. از «اوفک» (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه ‌داری آمریکا) بخواهید به کره جنوبی اجازه دهد که پول ما را به کانال سوئیس منتقل کند.

انتقاد ایلهان عمر از تحریم‌ جدید آمریکا علیه ایران
نماینده مسلمان کنگره آمریکا درباره تحریم‌های جدید اعلام شده از سوی وزارت خزانه‌داری این کشور علیه ملت ایران گفت که این تحریم‌ها تهیه غذا و دارو را برای ایرانیان سخت‌تر می‌کند.

«ایلهان عمر» عضو زن مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در پیامی توییتری نوشت: این تحریم‌های جدید خرید غذا و دارو را برای مردم ایران سخت‌تر و نزدیک‌تر متحدان ما را دورتر می‌کند و مطلقا هیچ چیزی به منافع آمریکا نمی‌افزاید. مثل همیشه ترامپ، پمپئو و آبرامز به شکل حیرت‌انگیزی بی‌رحم و از لحاظ راهبردی سردرگم هستند.
 
واکنش کاربران

تحریم 18 بانک و نهاد مالی ایران توسط آمریکا + واکنش های داخلی و خارجی

تحریم 18 بانک و نهاد مالی ایران توسط آمریکا + واکنش های داخلی و خارجی
تحریم 18 بانک و نهاد مالی ایران توسط آمریکا + واکنش های داخلی و خارجی
تحریم 18 بانک و نهاد مالی ایران توسط آمریکا + واکنش های داخلی و خارجی
تحریم 18 بانک و نهاد مالی ایران توسط آمریکا + واکنش های داخلی و خارجی
تحریم 18 بانک و نهاد مالی ایران توسط آمریکا + واکنش های داخلی و خارجی
 

چرا ترامپ تحریم‌های جدید بانکی را علیه ایران اعمال کرد؟


آمریکا 18 بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرد + واکنش های داخلی و خارجی

بر این اساس هر نهاد مالی خارجی که هر نوع رابطه مالی یا غیرمالی با بانک‌های ایرانی مذکور داشته باشد مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا خواهد شد.

ابوذر گوهری، تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره تحریم‌های جدید آمریکا در کانال تلگرامی خود نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا ذیل دستور اجرایی 13902 مورخ دهم ژانویه 2020 تعداد دیگری از بانک‌های ایرانی را به فهرست تحریمیSDN  اضافه کرد. بر این اساس کلیه اموال و دارایی‌های بانک‌ها و مؤسسات ایرانی که در داخل آمریکا یا تحت صلاحیت دادگاه‌های این کشور و یا در اختیار اشخاص آمریکایی قرار دارد یا در صورتی‌ که در آینده قرار بگیرد، بلوکه‌شده و هر نوع تعامل مالی با آن‌ها ممنوع است.

بر این اساس هر نهاد مالی خارجی که هر نوع رابطه مالی یا غیرمالی با بانک‌های ایرانی مذکور داشته باشد مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا خواهد شد. این رابطه شامل هر نوع تجارت، پذیرش سپرده، اعطا، انتقال، نگهداری یا واسطه‌گری وام یا اعتبار، خرید یا فروش ارز، اوراق بهادار، معاملات آتی کالا، تسهیل خرید و فروش و... به شکل مستقیم یا غیرمستقیم می‌شود.

ترامپ به دنبال استفاده انتخاباتی از این اقدام در پاسخ به‌نقد دمکرات‌ها مبنی بر ناکارآمدی سیاست ضدایرانیش است. همچنین اتاق‌های فکر جمهوری‌خواهان به دنبال افزایش هزینه لغو احتمالی دستورات اجرایی برای دمکرات‌ها در صورت پیروزی در انتخابات هستند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.
 

تحریم‌های جدید آمریکا چه تاثیری بر بورس، طلا و ارز در ایران دارد؟


آمریکا 18 بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرد + واکنش های داخلی و خارجی
 
دور تازه‌ای از تحریم‌ها، این‌بار علیه بانک‌های ایرانی از سوی آمریکا وضع شد. اکنون این پرسش ‌مطرح است که این تحریم‌ها چه تأثیری می‌تواند بر بازارها از جمله طلا، ارز و سهام داشته باشد؟

دور تازه‌ای از تحریم‌ها، این‌بار علیه بانک‌های ایرانی از سوی آمریکا وضع شد. اکنون پرسش این است که این تحریم‌ها بدون درنظرگرفتن مشکلاتی که می‌تواند در حوزه واردات غذا و دارو ایجاد کند، چه اثراتی می‌تواند بر بازارها ازجمله طلا، ارز و سهام داشته باشد. به زعم کارشناسان، اگرچه این تحریم‌ها می‌تواند مسیر تامین مالی برای خرید دارو و کالاهای اساسی را دشوارتر کند، اما در بازار داخلی و از جنبه قیمت‌گذاری نمی‌تواند تأثیر زیادی بر بازارها داشته باشد؛ چراکه تحریم‌های قبلی اثرشان را بر بازارها تخلیه کرده‌اند. اکنون این پرسش ‌مطرح است که این تحریم‌ها چه تأثیری می‌تواند بر بازارها ازجمله طلا، ارز و سهام داشته باشد؟
 
کارشناسان چه می‌گویند؟
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره اثر تحریم‌های جدید بر بازارهای طلا، ارز و سهام گفت: بعید می‌دانم تحریم‌های جدید اثر خیلی عجیبی بر بازارهای طلا، ارز و سهام داشته باشد اما ممکن است لرزش‌هایی را در بازارها ایجاد کند. با این حال، باید دقت کرد که بخش عمده‌ای از انتظاراتی که در بازارهای ما اعم از طلا، ارز، بورس و خودرو شکل می‌گیرد، مبتنی بر آگاهی نیست و عمدتا مبتنی بر عوام‌گرایی است.

او با بیان اینکه رفتار عوام‌گرایی هم از نظر اقتصادی قابل پیش‌بینی نیست، توضیح داد: با توجه به اینکه رفتارهای جمعی را نمی‌توان خیلی با مبانی اقتصادی سنجید، بنابراین نمی‌توان خیلی به‌طور دقیق رفتار مردم را در روزهای آینده پیش‌بینی کرد.

محمدحسین صدرایی، یک کارشناس بازار سرمایه درباره اثر تحریم‌های جدید بازار سهام و به‌ویژه سهام بانک‌ها در بورس گفت: بانک‌هایی که نامشان در فهرست تحریم‌ها لحاظ شده است، یک‌بار به‌طور کلی در سیستم مالی ما تحریم شده‌اند و فکر نمی‌کنم که این تحریم‌ها دوباره اثر مضاعفی بر این بانک‌ها و سهامشان در بورس داشته باشد. او افزود: این تحریم‌های جدید و آوردن نام این بانک‌ها عمدتا یک فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران است و به‌طور واقعی و اقتصادی تأثیری بر این بانک‌ها و سهامشان در بورس ندارد.

او افزود: به‌طور مثال نام شرکت تامین سرمایه امین قبلا هم در فهرست تحریم‌ها وجود داشت و حالا دوباره نام این شرکت در فهرست تحریم‌ها درج شده است، بنابراین من فکر نمی‌کنم که تحریم‌های جدید، خیلی موضوعیت داشته باشد و بیشتر یک فضاسازی رسانه‌ای است. مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان هم درباره خنثی‌کردن اثر تحریم‌ها بر بازار ارز به ایبنا گفت: باید برنامه‌های اقتصادی دولت به سمت تعدیل نرخ ارز حرکت کند و با تشویق صادرات غیرنفتی و افزایش درآمدهای ارزی، هزینه‌های ارزی جبران شود. او افزود: ضرورت دارد که با برنامه مشخص و با حمایت از صادرات غیرنفتی و بازگشت ارز حاصل از صادرات، به سمت تثبیت نرخ ارز و تثبیت بازارها حرکت کرد.
 
اثر روانی تحریم‌های جدید
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره اثر تحریم‌های جدید بر اقتصاد ایران به همشهری گفت: اقتصاد مانند یک موجود زنده است و به هرکدام از اندام‌هایش که دست بزنید، اثرش در بقیه اندام‌ها منعکس می‌شود، بنابراین حتی اگر تحریم‌ها تأثیر مستقیمی بر فعالیت‌های اقتصادی نداشته باشد، اما می‌تواند تأثیرات غیرمستقیم داشته باشد. مجیدرضا حریری افزود: سؤالاتی که در مورد اثر تحریم‌ها بر بازارها، در ذهن مردم ایجاد می‌شود، خود می‌تواند به یک عامل فشار روانی بر بازارها تبدیل شود که در طول ماه‌های گذشته به‌شدت شکننده شده‌اند. او افزود: بازارها طی ماه‌های گذشته بیشتر به انتظارات آینده، واکنش نشان داده‌اند تا مسائل اقتصادی، بنابراین، این تحریم‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت از نظر انتظاری بر بازارها اثر داشته باشد. حریری درباره اثر تحریم‌های جدید از جنبه واقعی، گفت: این تحریم‌ها قطعا در مراودات تجاری ما بی‌تأثیر نیست اما خیلی برای شرکت‌ها و کشورهایی که می‌خواهند با ایران در زمینه غذا و دارو تجارت کنند، تفاوتی نمی‌کند و فقط بهانه‌ای در اختیار شرکت‌ها و کشورهایی قرار می‌دهد که تمایل ندارند با ایران کار کنند.


منبع:
1. واکنش بهرام قاسمی به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران / تابناک
2. آمریکا 18 بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرد / کیهان
3. واکنش واعظی به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران / خبرآنلاین
4. چرا ترامپ تحریم‌های جدید بانکی را علیه ایران اعمال کرد؟ / مشرق
5. واکنش روحانی به تحریم‌ بانک‌های ایران از سوی آمریکا / تسنیم
6. تحریم‌های جدید آمریکا چه تاثیری بر بورس، طلا و ارز در ایران دارد؟ / همشهری آنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما