روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان

مسئول ایثارگران کل سپاه از شناسایی و تایید هویت پیکر هفت تن از شهدای مدافع حرم منطقه خان طومان سوریه خبر داد
سه‌شنبه، 22 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان
به گزارش راسخون، روز یکشنبه سردار سرتیپ دوم پاسدار ابوالقاسم شریفی مسئول ایثارگران کل سپاه  از شناسایی و تایید هویت پیکر هفت تن از شهدای  مدافع حرم منطقه خان طومان سوریه در عملیات تفحص خبر داد و افزود : پیرو تدبیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر تفحص در محور خان طومان سوریه پس از آزادسازی این مناطق، گروه تفحص ایثارگران سپاه در منطقه مستقر و پس از ماه ها تلاش خستگی ناپذیر، پیکرهای مطهر تعدادی از شهدای جبهه مقاومت کشف شد.

وی افزود: پس از تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه، هویت پیکر هفت تن از شهدای مدافع حرم استان های مازندران، البرز، قزوین و خوزستان شناسایی و تایید شد و پیکرهای مطهر شهدا به میهن اسلامی بازگشت.

سردار شریفی ادامه داد: پیکر مطهر این شهدای والامقام دوشنبه برای طواف و زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) عازم مشهد مقدس خواهد شد و پس از طواف بر ضریح مقدس امام هشتم(ع) توسط خادمان آن آستان مقدس، حجت الاسلام و المسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی بر پیکرهای مطهر شهدا نماز خواهند خواند.

مسئول ایثارگران کل سپاه با تاکید بر اینکه با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، این مراسم در مشهد مقدس بدون حضور مردم قدرشناس و شهید پرور برگزار شده و به صورت زنده از شبکه های سیما پخش خواهد شد، گفت: پیکرهای مطهر شهدا پس از این مراسم عازم زادگاهشان خواهد شد تا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا تشییع و به خاک سپرده شوند.

روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان
 

اسامی شهدای تفحص شده منطقه خان طومان

سردار شریفی اسامی شهدای تفحص شده منطقه خان طومان را به این شرح اعلام کرد : شهیدان والامقام رضا حاجی‌زاده، علی عابدینی،  محمد بلباسی و حسن رجایی‌فر از استان مازندران ، شهید زکریا شیری از استان قزوین، شهید مجید سلمانیان از استان البرز و شهید مهدی نظری از استان خوزستان.
 
روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان
 

شهدای خان‌طومان را بهتر بشناسیم

شهید محمود رادمهر
در 3 آذر 1359 در شهرستان ساری به دنیا آمد.محمود در سپاه ناحیه ساری و لشکر 25 کربلا مشغول به کار بود و پس از اعزام به سوریه در بهار سال 95 در درگیری با گروه های تکفیری در منطقه خان طومان به شهادت رسید.
شهید محمود رادمهر در دوران بچگی و تا پایان راهنمایی تحصیلی در منزل پدر بزرگش که روحانی بود زندگی می کرد.

بعد از پایان دبیرستان در دانشگاه شرکت کرد و از ابتدا دوست داشت در نظام (ارتش یا سپاه) قبول شود؛ حتی از سوم دبیرستان می‌خواست وارد نظام شود اما مادرش مانع شد. او را وادار کرد که به دانشگاه برود ولی او دوست داشت حتما نظامی باشد.

در دانشگاه شهید ستاری پذیرفته شد و اتفاقا رتبه خوبی هم داشت ولی شهریور همان سال دچار مشکل جسمی شد و به دانشگاه نرفت

محمود سال بعد برای ادامه تحصیل در رشته جغرافیای سیاسی در دانشگاه امام حسین(ع) ساری پذیرفته شد و از آنجا لیسانس گرفت و در حین تحصیل برای اولین بار در سپاه بهشهر مشغول به خدمت شد، پس از آن به توپخانه نکا انتقال یافت و بعد در خود لشکر و بعد هم در پادگان قدس خدمت می‌کرد.

محمود اصلا از مکان ماموریت های خود چیزی نمی گفت ما هم بعد از شهادت او متوجه شدیم که در بسیاری از ماموریت های خارج از کشور از جمله جنگ ۳۳ روزه لبنان حضور داشته است.

شهید محمود چند بار به سوریه رفته بود هرچند ما از آن ها اطلاع نداشتیم تا اینکه مدتی قبل از اعزام آخرش به سوریه پایش در فوتبال شکست و مجبور شد گچ بگیرد، بعد از باز کردن گچ پایش چون خوب جوش نگرفته بود  نمی توانست درست راه برود و حتی در نماز پایش را دراز می کرد.

بعد از شهادتش همرزمانش تعریف می کردند شهید محمود حتی یکبار هم از درد پایش چیزی نگفت

حاصل زندگی شهید رادمهر دو فرزند پسر به نامهای علی متولد سال ۱۳۸۷ و محمد متولد سال ۱۳۹۳ بوده است 
 
روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان
 
شهید بلباسی شهیدی که در گمنامی کار کرد و نامدار ماند
شهید بلباسی، متولد ۱۳۵۸ قائم شهر و رئیس سازمان اردویی سپاه کربلای مازندران بود که اردیبهشت ۱۳۹۵ در درگیری‌های منطقه خان‌طومان سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

همسر شهید درباره شهید این چنین می گوید: شهید محمد بلباسی مجاهدی انقلابی بود که در همه زمینه‌های ارزشی انقلاب و نظام حضور فعال و پررنگی داشت  دانشگاه و دوران دانشجویی برایش بسیار ارزشمند بود و در این دوران نقش موثری در اردوی های جهادی و راهیان نور داشت که در انجامشان سر از پا نمی شناخت.

«این شهید یک سرباز واقعی برای نظام و رهبری بود و همیشه بیان می‌کرد ما هم باید مانند مقام معظم رهبری که در دوران ریاست جمهوریشان حاضر بودند به فرمان امام در هر مکانی که لازم باشد حضور پیدا کنند حضور پیدا کنیم و آماده خدمت به انقلاب و مردم شریف باشیم.»

مجبوبه بلباسی تصریح کرد: «شهید بلباسی عادت به انجام کارهای نو داشتند و در این زمینه علمدار بودند و از مسئولان خواست تا در دانشگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی قوی‌تری انجام شود و با انجام کارهای نو و بدیع و جذاب کردن فضا دانشجویان را به سمت فعالیت‌های فرهنگی هدایت کنند.»

از شهید بلباسی چهار فرزند به نام‌های فاطمه، حسن ، مهدی و زینب به یادگار مانده است. وی، ولادت و بزرگ شدن سه فرزند خود را دید، اما زینب او بعد از شهادتش در دفاع از حریم اهل بیت (علیهم السلام) در عملیات مستشاری در خان طومان سوریه، دیده به جهان گشود
 
روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان
 
شهیدی با خُلق زیبا و صبور
شهید مدافع حرم حسن رجایی فر در چهارم تیر ماه ۱۳۵۴ در روستا‌ی خوش آب و هوای کامی‌کلا از توابع بند پی غربی شهرستان بابل و در پای کوه‌های سر به فلک کشیده البرز کودکی چشم به جهان گشود که نامش را از ارادت خاص خانواده متدین و مذهبی‌اش به خاندان بزرگ عصمت و طهارت، حسن نامیدند.
از همان اول کودکی صبر و زیبایی خلقش زبانزد اهل روستا بود.

در امتداد خدمت مقدس سربازی، به سربازی دائمی نظام در آمد و در سال ۱۳۸۷ به عضویت پاسداری در سپاه متنعم شد. هر زمان و مکان مأموریتی بود با جان و دل می‌پذیرفت و کارش را فقط و فقط برای رضای خدا انجام می‌داد

دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌اش را در همان روستا ومنطقه تا سطح دیپلم به پایان رساند و از آنجایی که به کارهای الکتریکی و برق علاقه داشت، مهارت خاصی در این زمینه کسب نمود. طوری که اکثر کار دستی‌های مدرسه اش را با وسایل برقی آماده و در این بخش جوایزی را هم کسب کرد. تحصیلات اولیه‌اش را در سال 73-1372 تا مقطع دیپلم علوم انسانی پیش برد و ادامه تحصیل را به وقتی دیگر انداخت و وارد بازار کار شد. دو سالی نگذشت که وارد خدمت مقدس سربازی شد و در همان سال اول خدمت سربازی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج تا زمان شهادت سه فرزند بود.

همیشه می گفت: سعی کنیم که پدر و مادر در آسایش باشند. هر وقت پدرش می خواست یک کار سختی انجام دهد، جلوی کارش را می گرفت و نمی گذاشت کار سخت را خودش انجام دهد یا اگر خودش نبود برایش کارگر می گرفت یا وسیله ای فراهم می کرد تا آن کار برایش آسان شود. هر وقت امتحان داشت یا یک کار مهمی می خواست انجام دهد، زنگ می زد و به پدرش می گفت برام دعا کنید.
 
روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان
 
یک گردان، عاشق شهید
شهید علی عابدینی در سحرگاه ۲۵ مرداد ۱۳۶۷ هجری شمسی در خانواده‌ای مذهبی و متدین در روستای فرم از توابع بخش مرکزی شهرستان فریدونکنار دیده به جهان گشود.مصادف شدن لحظه تولد آن شهید در فجر صادق و اذان صبح سبب شد تا مادربزرگ شهید او را صادقعلی نام نهد و چون مادر شهید در طول بارداری به اهل بیت(ع) توسل داشت به رویای صادق به او الهام می‌شود که نام علی را برای او انتخاب کند. بدین ترتیب در شناسنامه نام او را علی و در بین اقوام، بستگان و آشنائیان به صادق‌علی مشهور بود.

شهید عابدینی عضو یگان صابرین لشکر ۲۵ کربلا بود که بهار ۹۵ در سن ۲۷ سالگی برای مبارزه با تروریست‌ها و دفاع از حرم حضرت زینب (س) عازم سرزمین شام شد
به گفته همرزم شهید عابدینی، این شهید بزرگوار در زمینه تاکتیک و تکنیک نظامی بسیار سرآمد و صاحب سبک بود شهید عابدینی شاگرد اول دانشگاه خود در مقطع لیسانس بود.

مجتبی جانبازی همرزم شهید علی عابدینی در جمع مسئولان و خانواده این شهید، اظهار کرد: شهید عابدینی از کسانی بود که یک گردان را عاشق خود کرده بود، در هر زمینه‌ای اعم از تاکتیک و تکنیک نظامی و مدیریت بر دیگران برتری داشت و صاحب سبک بود شهید عابدینی بسیار باهوش و نترس بود

روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان
 
شهیدی دور از تعلقات دنیایی
شهید مدافع حرم رضا حاجی‌زاده اهل آمل از شهدای لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا بود رضا سالی به دنیا آمده بود که بهترین بندگان خدا در کربلای 5 خون داده بودند و او نیز همان راهی را رفت که بهترین فرزندان حضرت روح الله چراغ هدایتش بودند، همانها که سید مرتضی اینگونه روایتشان میکند: «رزمندهای داخل سنگر نشسته و برای پدر و مادرش نامه مینویسد: مادر جان، شیرت را بر من حلال کن؛ همان شیری که دههی اول محرم با اشکهای شوری که برای تنهایی حضرت زینب(س) میریختی، درهم میآمیخت و در کام من مینشست و جانم را با مهر حسین (ع) پیوند میزد.»

حاجی زاده درست در غوغای عصر تکنولوژی که هنوز خیلی از هم دوره هایش درگیر شناخت خود و سر درگم پیچ و خم‌های صفحات مجازی هستند راهش را در گوشه‌ای از خاک جهان پیدا کرد و از راه نرسیده بساط تعلقات دنیا را جمع و جور کرد و در آستانه سی سالگی به سرنوشتی دچار شد که بسیاری از شیوخ و عرفا و زاهدان روزگار سال‌ها در پی رسیدن به این پایان پر افتخار هستند.

شهید حاجی‌زاده در بخشی از وصیتنامه‌اش نوشته بود:
«من به‌خاطر منطق خویش برای دفاع از اسلام و حریم اهل بیت (ع) وارد جنگ با دشمنان اسلام شدم و با عشق و علاقه و رضایت کامل جان خویش را فدای این راه می‌نمایم و می‌روم تا انتقام سیلی حضرت زهرا (س) را بگیرم. من از مردم ایران می‌خواهم تفرقه‌اندازی نکنید، با هم متحد باشید، دین اسلام را سربلند نگه دارید، به دوستان و آشنایان توصیه می‌کنم نماز اول وقت و با حضور قلب بخوانید.

رضا یار و دیار و خانه و زندگی را گذاشت و برای دفاع از حریم جلیله مخدر‌ه راهی سرزمین شام شد تا مبادا ذر‌ه ای به ساحت این بانو بی حرمتی شود

از این شهید بزرگوار یک فرزند دختر به نام حلما و یک پسر به نام طه به یادگار باقی مانده است.

روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان
 
شهیدمهدی نظری
شهیدمهدی نظری  یکم فروردین سال 64 در شهرستان اندیمشک متولد شد  وی در خانواده ای مذهبی ، متدین و متوسط پرورش یافت.
 
از این شهید والامقام  همسر و 2 فرزند به نام ابوالفضل و زینب به یادگار مانده است.
 
مهدی نظری در سال 82 وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.و با درجه سروانی ابتدا سال 94 برای دفاع از حرم حضرت زینب کبری (س) به سوریه اعزام شد . 
 
وی در بیستم خرداد سال 95 در منطقه حلب سوریه به شهادت رسید

روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان
 
شهید زکریا شیری
زکریا شیری شهید مدافع حرم از پاسداران تیپ 82 سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین بوده که در نهم فروردین ماه سال 1365 در خدابنده‌ زنجان به دنیا آمد و در دفاع از حرم حضرت زینب(س) در آذر ماه سال 94 در سوریه به درجه رفیع شهادت رسیده است.

ذکریا شیری در خانواده‌ای مذهبی و 9 نفره زندگی می‌کرد که صاحب 7 فرزند بودند، 4 پسر و 3 دختر که دو فرزند خانواده طلبه هستند؛ ذکریا فرزند دوم و پسر ارشد خانواده بود که متولد 1365 و در زمان شهادت 29 ساله بود.

مادر شهید شیری درباره اخلاقیات پسرش می‌گوید: در دوران بارداری خیلی مراقب خوراک خود بودم و حتی یادم است سیبی را در منزل پدرم بدون اجازه نخوردم.

همیشه در سلام کردن به کوچک و بزرگ سبقت می‌گرفت و همه خانواده شیفته این اخلاق او بودند؛ خوش خنده بود و تبسم از لبانش محو نمی‌شد هر زمانی که از خواب بیدارش می‌کردم تا چشمانش را باز می‌کرد لبخندی به من می‌زد و سلام می‌داد؛ هیچ وقت عصبانی نمی‌شد.

از کودکی تا زمانی که ازدواج کرد سعی می‌کرد از لحاظ مالی خانواده‌اش را درک کند؛ مثلا اگر دوست داشت اردوی مشهد برود و ما هزینه‌اش را نداشتیم اعتراضی نمی‌کرد و با دوستانش همراه نمی‌شد؛ در همه شرایط احترام من و پدرش را حفظ می‌کرد.

ارادت خاصی به امام حسین(ع) و حادثه عاشورا داشت، همیشه ایام محرم و صفر در دسته‌های عزاداری پابرهنه شرکت می‌کرد و اصلا اهل تکبر و غرور نبود و در با حضور شهید شیری در جایی غیبت انجام نمی‌گرفت.

از شهید ذکریا شیری، یک دختر و یک پسر به یادگار مانده است.
 
روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان
 
شهید طلبه مجید سلمانیان
شهید مجید سلمانیان جوان دست و دلبازی بود که در طول زندگی‌اش دست ایتام و مستمندان بسیاری را گرفت و عاقبت نهایت بخشندگی را در هدیه جان خود به حضرت دوست معنا کرد. او روحانی مبلغی بود که خود به آنچه روی منبرهایش بیان می‌کرد، جامه عمل پوشاند و رهسپار میدان جبهه مقاومت اسلامی در سوریه شد. آقا مجید سال 67 در کرج به دنیا آمد.

ایمان و اعتقاد مجید فراتر از تربیت خانوادگی‌اش بود. طوری که در بین خانواده و شاید فامیل تک بود. به دلیل علاقه‌اش به مسائل مذهبی، از اوایل دهه 80 به حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) کرج رفت. از سال ۸۲ هم به حوزه چیذر رفت و کمی بعد طلبه حوزه علمیه قم شد و تا پایه چهارم حوزه که معادل دکترا است درس خواند. دو، سه سالی در قم تبلیغ می‌کرد و بعد به عنوان مبلغ به شهرهای زیادی سفر کرد و نهایتاً به شاهرود رفت و آنجا علاوه بر تدریس در دانشگاه، امام جماعت مسجد بود. البته مدتی هم در دانشگاه شریف درس اخلاق تدریس می‌کرد. پسرم از سال گذشته عضو سپاه شده بود می‌خواست حوزه نمایندگی ولی فقیه منطقه‌مان را عهده‌دار شود که بحث اعزام به سوریه و شهادتش پیش آمد.

مجید از دو سال پیش دنبال اعزام بود. اما چون مبلغ توانا و نخبه‌ای بود، اجازه رفتن به او نمی‌دادند. در شاهرود جزو خطیبان نخبه آنجا به شمار می‌رفت. منتها فکر پیوستن به جبهه مقاومت اسلامی باعث شده بود آرام و قرارش را از دست بدهد. عرض کردم که آموزش‌های لازم را دیده و دوباری هم به عنوان مبلغ سفرهای کوتاهی به سوریه انجام داده بود. چند وقت قبل از اینکه کار اعزامش جور شده باشد، یک روز خیلی جدی به من گفت مادرجان، پسرت عاقبت فدایی راه عمه‌مان زینب(س) می‌شود
خیلی هم دلسوز محرومان و مستمندان بود. گاهی می‌شد پول توی جیبش را می‌بخشید و جیبش خالی می‌شد یا یک خانواده مستمند را شناسایی می‌کرد تا به آنها کمک کند
روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان
 

زمان تشییع شهدای خان طومان اعلام شد

پیرو تدبیر سیدالشهدای محور مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر تفحص در محور خان طومان سوریه پس از آزادسازی این مناطق، گروه تفحص ایثارگران سپاه در منطقه مستقر شد و پس از ماه‌ها تلاش خستگی ناپذیر، پیکر مطهر شهیدان رضا حاجی زاده، علی عابدینی،محمد بلباسی و حسن رجایی‌فر، پس از تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه، شناسایی و بر طبق برنامه ریزی‌های به عمل آمده، صبح دوشنبه ۲۱ مهرماه برای طواف و زیارت حرم مطهر امام رئوف حضرت علی بن الموسی الرضا (ع) عازم مشهد مقدس می‌شوند که با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، این مراسم بدون حضور مردم صورت برگزار خواهد شد و پس از آن پیکرهای مطهر شهدای عزیز، برای تشییع و خاکسپاری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عازم مازندران خواهند شد.

پیمان جهانگیری فرماندار شهرستان اندیمشک، در خصوص زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید مدافع حرم مهدی نظری، گفت: روز چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ صبح، پیکر این شهید عزیز از میدان امام به سمت بهشت‌زهرا اندیمشک تشییع و در قطعه شهدای مدافع حرم به خاک سپرده می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید وامور ایثارگران استان البرز گفت: پیکر پاک شهید مدافع حرم استان البرز حجت‌الاسلام و المسلمین، مجید سلمانیان» از شهدای خانطومان صبح پنج شنبه 24 مهرماه با رعایت پروتکل های بهداشتی در کرج تشییع میشود.

رستمیان در ادمه تصریح کرد: پیکر پاک این شهید والامقام پس از تشییع برای خاک سپاری به امام زاده طاهر (ع ) منتقل و در گلزار شهدای این مکان مقدس به خاک سپرده خواهد شد.

روایتی از زندگی شهدای تازه تفحص شده خان طومان


منبع:
1.صدا و سیما / شهدای تازه تفحص شده خان طومان را بیشتر بشناسیم
2.ایرنا /  شناسایی پیکر ۷ تن از شهدای مدافع حرم در سوریه
3.باشگاه خبرنگاران جوان / روایتی از زندگی شهید مدافع حرم رجایی‌فر از زبان همسرش
4.فارس / کشف پیکر ۷ تن از شهدای خان‌طومان در سوریه/ شهید بلباسی و یاران در حرم رضوی طواف می‌کنند
5.جوان آنلاین / شهیدی که هنگام شهادت دو بار شهادتین خواند
6.برنا / اعلام زمان تشییع شهید مدافع حرم «مجید سلمانیان» در البرز
7.صبح قزوین / لباس شهادت برازنده قامت پسرم بود/ در سلام کردن به کوچک و بزرگ سبقت می‌گرفت
8.خبرگزاری حوزه / زمان تشییع شهید خوزستانی خان طومان اعلام شد
9.توییتر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط