محمود فلاح تهیه‌کننده «مختارنامه» درگذشت + بیوگرافی

محمود فلاح، تهیه‌کننده باسابقه و مدیرکل اسبق تولید صداوسیما عصر روز پنجشنبه (اول آبان ماه) دار فانی را وداع گفت.
جمعه، 2 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
محمود فلاح تهیه‌کننده «مختارنامه» درگذشت + بیوگرافی
به گزارش راسخون، محمود فلاح تهیه کننده باسابقه تلویزیون و سریال هایی، چون مختارنامه، تفنگ سرپر و... و مدیرکل اسبق تولید صداوسیما دقایقی پیش در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

تهیه کننده مختارنامه حدود دو هفته‌ای بود که به دلیل عارضه ریوی در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود.

اخیرا مهندس برنا فیروزی مشاور اجرایی و رییس حوزه ریاست صداوسیما در جریان عیادت از وی دستور ساخت مستند پرتره این چهره ماندگار صداوسیما را به شبکه مستند صادر کرده بود و در حالیکه تیم مستند ساز در مرحله هماهنگی با خانواده این تهیه کننده بود، وی بدلیل وخامت حال عمومی اش به بیمارستان منتقل شد.
 

بیوگرافی

محمود فلاح، ۷۵ سال پیش در سبزوار به دنیا آمد. او ۲۴ شهریور ۱۳۴۷ با مدرک فوق دیپلم برق به جمع کارمندان سازمان رادیو و تلویزیون پیوست. فلاح بعد از اخذ مدرک مهندسی برق و الکترونیک به عنوان تنظیم کننده واحد‌های سیار و برنامه ریز رپورتاژ به کارش ادامه داد.
 

سوابق

سمت هایی که در طی سالیان فعالیت خود داشتند به شرح ذیل می باشد.

مدیر فنی مرکز تلویزیون خلیج فارس در سال 48-47

مدیر فنی مرکز اصفهان  سالهای  50-49-48

مدیر هماهنگی واحد رپرتاژ  و مدیر واحد رپرتاژ سالهای 57-52

و از ابتدای انقلاب اسلامی  تا خرداد ماه سال 1375 با سمت های مشاور ریاست سازمان ،  مدیر کل  تولید سیما ـ مدیر پشتیبانی فنی و تولید سیما و صدا و مدیر واحد رپرتاژ فعالیت خود را ادامه دادند. در مهرماه 1372 تحت عنوان مهندس فنی ارشد بازنشسته شدند و تا خرداد ماه 1375 بنا به درخواست صدا و سیما ادامه ی همکاری دادند.

محمود فلاح تهیه‌کننده «مختارنامه» درگذشت + بیوگرافی

 

فیلم های تولید شده به تهیه کنندگی ایشان به شرح زیر می باشد

26 برنامه  معرفی موسیقی اصیل ایرانی

15 قسمت سریال قبیله عشق

13 قسمت زیر چتر خورشید

13 قسمت آخرین انفجار

بر مدار چلیپا

بهار عشق          
 
13 قسمت  سریال کلانت      

26 قسمت کودک, جوجه پلیس شهر میوه ها
         
13 قسمت سریال آبی مثل دریا

15 قسمت سریال خوش رکاب

رسم عاشق کُشی

آوای جبرئیل

15 قسمت سریال    +O  
     
40 قسمت سریال مختارنامه

جایی در دوردست  

سریال فصل زرد( حدیث پروانه )   
     
52 قسمت دوربین مخفی  
    
42 قسمت تفنگ سرپُر

چند کیلو خرما برای مراسم تدفین

چراغی در مه

بیرون آوردن مردگان ( کلبه)

قربانی   

گروهبان  

بازگشت

محمود فلاح کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال 1380 در فیلم آوای جبرئیل به کارگردانی سیروس رنجبر به عنوان تهیه کننده فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال مختارنامه، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای محمود فلاح محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون سید محمود موسوی‌نژاد، جبرئیل امانی، فاطمه اصلانی و زینب اصلانی را تجربه کرد.

 
محمود فلاح در سال 1390 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید آثار مهمی حضور داشته است. او در این سال در 2 فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم محمود فلاح در این سال، فعالیت در سریال مختارنامه به کارگردانی سید داود میر‌باقری و فعالیت در فیلم ابرهای ارغوانی به عنوان تهیه کننده محسوب می‌شود.
 
شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی محمود فلاح فعالیت در سریال مختارنامه بوده است. محمود فلاح سال 1390 سریال مختارنامه به عنوان تهیه کننده فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند. محمود فلاح توانست با فعالیت در سریال مختارنامه تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه‌ای نظیر فریبرز عرب‌نیا، مهدی فخیم‌زاده، انوشیروان ارجمند و ژاله علو توانست سطح کاری او را متحول کند.
 
محمود فلاح علاوه‌بر سریال مختارنامه، سال 1383 در سریال خوش غیرت نیز فعالیت داشته است. محمود فلاح این‌بار با علی شاه‌حاتمی یعنی کارگردان سریال خوش غیرت و هنرمندانی چون محمد کاسبی، خشایار راد، پویا امینی و مریم سعادت همکاری داشت.
 
محمود فلاح سال 1382 برای فیلم رسم عاشق کشی به کارگردانی خسرو معصومی توانست در 22مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامزد شود.
 
یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی محمود فلاح آن هست که در مدت زمان فعالیت خود، هم در تلویزیون و هم در سینما حضور داشته است. محمود فلاح را باید بیشتر تهیه کننده سینما بدانیم چرا که 57% آثار وی سینمایی و 43% آثارش تلویزیونی است. در واقع محمود فلاح از مجموع 14 اثری که در کارنامه دارد، در 8 اثر در سینما با نام‌های فیلم ماموریت غیر ممکن، فیلم ابرهای ارغوانی، فیلم بدون اجازه، فیلم چراغی در مه، فیلم جایی در دوردست، فیلم چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، فیلم رسم عاشق کشی و فیلم آوای جبرئیل فعالیت داشته و در 6 اثر در تلویزیون با نام‌های سریال مختارنامه، سریال فصل‌ زرد، سریال خوش غیرت، سریال ا مثبت = +o، سریال بهار عشق و سریال تفنگ سرپر فعالیت داشته است.

 
وی در جریان بازگشت امام خمینی (ره) به ایران و سخنرانی تاریخی در بهشت زهرا، نقشی محوری در پوشش تصویری مراسم ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ داشت. بعد از انقلاب، محمود فلاح در بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما به فعالیت پرداخت و سال‌ها مدیرکل تولید این سازمان بود.
تجهیز و اعزام ده‌ها گروه به خطوط مقدم در زمان جنگ تحمیلی از جمله کار‌های اوست. فلاح در سال ۷۵ بازنشسته شد، اما به همکاری‌اش با سازمان در قالب مشاور و تهیه کننده ادامه داد.
زنده‌یاد فلاح با ابراز علاقه به تهیه سریال‌های تاریخی، گفته بود که خیلی دوست داشته است سریالی از زندگی حضرت امام(ره) بسازد و حتی در زمان حیات ایشان، از طریق مرحوم حاج احمدآقا رایزنی‌هایی هم در این رابطه کرده بود که البته امام(ره) زیر بار نرفتند و موافقت نکردند.
 

پیام تسلیت رئیس صداوسیما و معاون سیما

رییس صدا و سیما در پیامی درگذشت محمود فلاح، تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون را تسلیت گفت.
 
متن پیام به شرح زیر است:
 
«انالله و انا الیه راجعون
 
درگذشت محمود فلاح، چهره پیشکسوت رسانه ملی را به خانواده، دوستان و همکاران وی تسلیت می‌گویم. مرحوم فلاح در طول سالیان متمادی فعالیت در سازمان صداوسیما از خود، نام نیکی به جای گذاشت.
 
بی‌شک نقش محوری او در پوشش تصویری استقبال و سخنرانی امام خمینی (ره) در 12 بهمن 1357 فراموش‌ ناشدنی است؛همچنان که تلاش او در ثبت لحظات تاریخی ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی و بدرقه تاریخی حضرت روح الله با حضور عاشقانه مردم این سرزمین مأجور خواهد بود.
 
محمود فلاح عزیز با تهیه‌کنندگی سریال مختارنامه هم، آن را به عنوان یکی از باقیات‌الصالحات خویش برجای گذاشت. از درگاه خداوند تعالی برای آن فقید سعید، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.»
 

توییتر

 
محمود فلاح تهیه‌کننده «مختارنامه» درگذشت + بیوگرافی

محمود فلاح تهیه‌کننده «مختارنامه» درگذشت + بیوگرافی
 
محمود فلاح تهیه‌کننده «مختارنامه» درگذشت + بیوگرافی

محمود فلاح تهیه‌کننده «مختارنامه» درگذشت + بیوگرافی

محمود فلاح تهیه‌کننده «مختارنامه» درگذشت + بیوگرافی

محمود فلاح تهیه‌کننده «مختارنامه» درگذشت + بیوگرافی
 
محمود فلاح تهیه‌کننده «مختارنامه» درگذشت + بیوگرافی
 


منبع:
1.فرارو / محمود فلاح تهیه کننده باسابقه صداوسیما درگذشت
2.راسخون / رزومه کاری آقای مهندس محمود فلاّح
3.منظوم / بیوگرافی محمود فلاح
4.تسنیم / پیام تسلیت رئیس صداوسیما و معاون سیما برای درگذشت تهیه‌‌کننده "مختارنامه"
5.ایسنا / تهیه‌کننده «مختارنامه» به آرزویش درباره امام(ره) نرسید
توییتر
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما