حواشی و نکات برجسته در مناظره ترامپ و بایدن

آخرین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن در آستانه انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد.این مناظره آمریکا واکنش های متفاوتی از سوی رسانه ها و کاربران فضای مجازی و شخصیت های سیاسی آمریکا در پی داشت.اما نکته کلیدی که باید به آن اشاره کرد این است که، سیاست بایدن هم در مقابل ایران در این مناظره برای همگان روشن تر شد.هرچند از قبل مشخص و پیش بینی شده بود.
دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
گردآورنده : محمدهادی میرهادی
موارد بیشتر برای شما
حواشی و نکات برجسته در مناظره ترامپ و بایدن

مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

دومین مناظره و آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار شد که تا پیش از آن اغلب نظرسنجی ها از پیشی گرفتن «جو بایدن» حکایت داشتند. این مناظره در« نشویل» ایالت «تنسی» آغاز شد و سؤال اول مجری، درباره بحران شیوع کرونا در آمریکا بود، اما این مناظره سؤال هایی هم در زمینه موضوع های مرتبط با امنیت ملی و تا حدودی سیاست خارجی داشت. همچنین این مناظره گاف‌های متعددی به همراه داشت.
 
در این مناظره گرچه سعی شده بود که از یک مجری ماهر استفاده شود تا کار به قطعی میکروفون و توهین مستقیم نامزدها به یکدیگر نکشد. اما همچنان اتهام زنی متقابل و افشای فسادها برقرار بود. در این میان «هیلاری کلینتون» در توئیتر به مناظره دیشب جو بایدن و دونالد ترامپ واکنش نشان داد و نوشت: «بزن بریم جو»!
 
 

گاف ترامپ درباره کرونا

شما چگونه رهبری کشور را به عهده خواهید داشت؟
«ترامپ» در این باره گفت: «می دانید که ۲.۲ میلیون نفر قرار بود جان ببازند، ما بزرگترین اقتصاد جهان را بستیم، به کشورهای دیگر نگاه کنید که همین مشکل را دارند. ما به شدت با آن مبارزه می‌کنیم، افزایشی را در برخی ایالت‌ها داشتیم که از بین خواهند رفت. ما در حال ساخت واکسن هستیم. وی در این رابطه بار اول گفت که واکسن قبل از پایان سال به بازار خواهد آمد. اما در ادامه گفت: واکسنی هست که طی روزهای آینده ارائه خواهد شد. وقتی که من در بیمارستان بودم این واکسن را به من زدند و حال من خیلی بهتر شد»!!
 
ترامپ یا نمی‌داند واکسن برای پیشگیری است نه درمان، یا اینکه می‌داند و دروغ می‌گوید!!  که البته هر دوی این موارد می‌تواند با هم جمع شود، اما شهرت ترامپ به دروغ‌گویی ایبن احتمال را به ذهن می‌رساند که این حرفش جنبه تبلیغاتی داشته و کاربرد دیگری ندارد. بر فرض که واکسن تولید شده باشد، درمان یا پیشگیری آن و اثر آن در یک پروسه طولانی قابل اثبات است. البته باید گفت که اگر یک مسئول ایرانی چنین حرف زده بود، مضحکه جهانی می‌شد و خود ترامپ شاید از آن برای تخریب ایرانیان استفاده می‌کرد. اما حالا طرفداران ترامپ با هزار دلیل آن را توجیه می‌کنند.
 

ایران و دخالت در انتخابات آمریکا

پرسش بعدی درباره امنیت ملی بود و این موضوع مطرح شد که «مقامات ارشد اطلاعاتی گفتنه اند که روسیه و ایران در حال دخالت در انتخابات هستند و ایران پیام هایی در فلوریدا به رای دهندگان می فرستد، اقدام شما چه خواهد بود؟»
 
بایدن گفت: «من روشن کرده ام که هر کشوری در انتخابات آمریکا دخالت کند، بهای آن را خواهد پرداخت. در این انتخابات روسیه و چین دست داشته است و اکنون فهمیدیم که ایران هم دخالت داشته است. مداخله در حاکمیت ملی هزینه دارد و باید آن را بپردازند.»
 
با پدیده ای خارق العاده مواجه هستیم که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران را متهم به دخالت در انتخابات آمریکا می کنند! و پنج نهاد ایرانی را در رابطه با این موضوع تحریم می کنند. از طرف دیگر وضعیت رسانه های آمریکا نزدیک انتخابات خیلی جالب است، به طوری که دموکرات ها میگویند ایرانی‌ها شبکه‌سازی کرده‌اند برای روی آوردن ترامپ و ایمیل زدن به مردم امریکا. جمهوری خواهان هم میگویند ایران برای پیروزی بایدن و برجام در انتخابات و مسائل داخلی ما دخالت می‌کنند.
 
البته فارغ از اینکه این اتهامات چقدر واقعی هستند. سوال اساسی اینجاست که آیا قدرت آمریکا کم شده یا قدرت تأثیر گذاری ایران بیشتر شده است؟! دخالت امریکا در مسائل داخلی کشورها آنقدر زیاد است که آنان را متوهم کرده. برقراری دمکراسی زوری در کشورهایی مانند عراق، افغانستان و سوریه از دخالت‌های است که هزاران کشته برجای گذاشته؛ وانگهی قدرت ایران در منطقه آنقدر زیاد است که سازمان و سازوکار دولت‌های امریکا را برچیده و باعث شده هر دولتی که بنا دارد قدرت را در دست بگیرید مهمترین برنامه خود را مقابله با این قدرت اعلام کند؛ پس طبیعی است که مار خورده از ریسمان سیاه و سفید بترسد.
 
این دو نامزد نادان نمی‌دانند که با حرف‌های نامربوطشان کشورشان را تضعیف کرده و به نابودی می‌کشانند. اینکه بایدن به ترامپ می‌گوید: «سگ دست آموز پوتین» برای کشوری چون امریکا که مدعی ابرقدرتی است مایه شرمساری و سرشکستگی است. جالب آنکه مقامات روسیه و ایران فعلا موضوع جدی در برابر این ادعاها نمی‌گیرند تا فردا اعلام نتایج. زیرا موضع‌گیری زود هنگام باعث هوشیاری احمق‌ها می‌شود و سعی می‌کنند از گاف‌های خنده‌دار دیگر خودداری کنند.
 

اظهارات بایدن و ترامپ درباره کره شمالی

اظهارات بایدن و ترامپ درباره روابط واشنگتن با کره شمالی نیز قابل توجه است. ترامپ درباره دیدارهای با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی گفت که داشتن رابطه خوب با رهبران جهان کار خوبی است؛ اما بایدن جواب داد که آمریکا با «آدولف هیتلر» نیز پیش از آنکه به دیگر کشورهای اروپایی حمله کند، رابطه خوبی داشت. بایدن ترامپ را متهم کرد که دیدارهایش با رهبر کره شمالی هیچ نتیجه‌ای نداشته و «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا به این دلیل با کیم دیدار نمی‌کرده که نمی‌خواسته بدون پیش‌شرط خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره به او اعتبار دهد.
 
در این میان «جو سیرینسیونی» عضو برجسته «موسسه کوئینسی» برای کشورداری مسئولانه در توییتی نوشت: «بایدن درست می‌گوید.  کره شمالی توانمندی‌های هسته‌ای خود را در دوره ترامپ به صورت چشمگیری افزایش داده است. کیم جونگ اون، اکنون می‌تواند همه جای آمریکا را با کلاهک هسته‌ای هدف قرار دهد. همه چیزی که ترامپ به دست آورد عکس و نامه بود.»

در این رابطه باید گفت که رئیس جمهوری ترامپ شرایط دشواری را با کره شمالی به ارث برده است. چرا که با تقویت زرادخانه کره شمالی و توانمندی‌های موشکی این کشور، اوضاع برای آمریکا بدتر شده است. چراکه  دیپلماسی فردی فقط برای گرفتن عکس بود نه نتیجه!

اگر ترامپ در این موضع موفق شده بود، هیچ وقت کره شمالی را از روی ناچاری تحریم نمی کرد. چرا که آمریکا می داند به اصطلاح «HOME LAND» (سرزمینش) توسط کره شمالی در خطر است. چرا که هر وقت بخواهد، می‌تواند با موشک های قاره پیمای خود آمریکا را بمباران کند. ناگفته نماند بدعهدی ترامپ روند مذاکرات با کره شمالی را تغییر داد. ترامپ خود پیشنهاد مذاکره داده بود پس از اینکه طرف مقابل قبول کرد، ترامپ اشتباها خود را در جایگاهی برتر دید و سعی کرد تحکم‌آمیز با کره شمالی برخورد کند. البته این گفتگو تجریه خوبی برای کره شمالی و مسئولان دیگر کشورهای جهان بود که مدام از مذاکره می‌گویند و دستکش مخملی را بر دست چدنی نمی‌بینند.
 

کودکان آواره قربانی سیاست های مهاجرتی ترامپ

در بخشی دیگر از این مناظره ترامپ مدعی شد کارتل‌ها و قاچاقچیان بچه‌های مهاجر را به آمریکا آوردند. بایدن هم در واکنش گفت کودکان با والدینشان به آمریکا آمدند و در مرز از آنها جدا شدند. او برخورد ترامپ با خانواده‌های مهاجر را «مجرمانه» خواند و گفت: «در آمریکا نژادپرستی نهادینه داریم. خانواده‌هایی که از تبار سیاهان هستند ناچارند به فرزندانشان بیاموزند که در برخورد با پلیس مراقب باشند، چون پلیس علیه سیاهان خشن عمل می‌کند.» بایدن همچنین گفت ترامپ تنها رئیس‌جمهوری است که در طول دوران ریاستش تبعیض نژادی کمتر نشده و حقوق مدنی پیشرفتی نکرده است. دونالد ترامپ هم در واکنش مدعی شد، شاید فقط آبراهام لینکلن بوده که بیش از او به سیاهان خدمت کرده است.»
 
ترامپ در حالی این حرف را می زند که  در سال ۲۰۱۸ سیاست ضد مهاجرتی «تحمل صفر» را اجرایی کرد که خانواده‌های زیادی را در مرز جنوبی این کشور از فرزندانشان جدا کرد. بیش از ۵۰۰ کودک که با اجرای سیاست مهاجرتی دولت دونالد ترامپ در مرز آمریکا از خانواده جدا شدند و هنوز نتوانسته‌اند نزد پدر و مادر برگردند.
 
در این رابطه، استاد و نظریه‌پرداز مشهور روابط بین‌المللی در ارتباط با سیاست جدا کردن کودکان از والدین در مرزهای جنوبی آمریکا با مکزیک گفت: «اگر ایران چنین کاری می‌کرد، مقام‌های آمریکایی مدام آن را محکوم می‌کردند.»
او گفت: «اگر ایران ۵۴۵ کودک را از والدینشان جدا می‌کرد و دیگر نمی‌توانست آن‌ها را به هم برگرداند و رهبران ایران می‌گفتند که این کاری «خوب» بوده، مایک پمپئو وزیر خارجه مدام این اقدام را محکوم می‌کرد. اما این دقیقا کاری است که رئیسش «ترامپ» انجام داده است.»
 

جمع بندی

در باب آمریکا شناسی باید گفت هرکس می‌خواهد آمریکا را بشناسد. تماشا و پیگیری اخبار مربوط به مناظره ها و دیالوگ های انتخاباتی و طرفداران دورقیب، بهترین روش شناخت این کشور است. لذا با تماشای هرکدام از این مناظره ها به اندازه چندین کتاب می‌توان فرهنگ و اصول و گفتمان‌های حاکم بر جامعه آمریکا را شناخت. انتخابات آمریکا به اندازه دو ترم آمریکا شناسی اهمیت دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.