ادعای ترور نفر دوم القاعده در ایران

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرد که عبدالله احمد عبدالله ملقب به ابو محمد مصری فرد شماره دو یا همان فرمانده دوم القاعده۳ ماه پیش به وسیله ۲ مامور موساد در خیابانی در تهران ترور شده است.
شنبه، 24 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ادعای ترور نفر دوم القاعده در ایران
به گزارش راسخون، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره برخی گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع اسرائیلی و گزارش اخیر روزنامه نیویورک‌تایمز مبنی بر ادعای ترور یک مقام گروه تروریستی القاعده در ایران، قویا هرگونه حضور اعضای این گروه در ایران را تکذیب و به رسانه‌های آمریکایی توصیه کرد در دام سناریوپردازی‌های هالیوودی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی نیفتند.

خطیب زاده با یادآوری اینکه گروه تروریستی القاعده زاده سیاست‌های غلط ایالات متحده و متحدانش در منطقه بوده است، تأکید کرد: واشنگتن و تل‌آویو هر از چند گاهی برای شانه خالی کردن از مسئولیت اقدامات جنایت‌بار این گروه و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه، تلاش می‌کنند با دروغ‌پردازی و درز اطلاعات ساختگی به رسانه‌ها، ایران را مرتبط با چنین گروه‌هایی به تصویر بکشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت: هرچند آمریکا در گذشته نیز از طرح هیچ اتهام کذبی علیه جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده، اما این رویکرد در دولت فعلی آمریکا تبدیل به یک روند دائمی شده و کاخ سفید تلاش کرده است با تکرار چنین اتهاماتی در اجرای طرح ایران‌هراسی خود بیش از پیش گام بردارد.

خطیب زاده افزود: بدون تردید این دست اتهام‌زنی‌ها در چارچوب جنگ همه‌جانبه اقتصادی، اطلاعاتی و روانی علیه مردم ایران انجام می‌شود و رسانه‌ها نباید تریبونی برای نشر دروغ‌های هدفمند کاخ سفید علیه ایران باشند.
 

ادعای ترور یک مقام القاعده در ایران

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرد که عبدالله احمد عبدالله ملقب به ابو محمد مصری فرد شماره دو یا همان فرمانده دوم القاعده۳ ماه پیش به وسیله ۲ مامور موساد در خیابانی در تهران ترور شده است.

منابع اطلاعاتی آمریکا به این روزنامه آمریکایی گفتند نیروهای اسرائیل این عملیات را به نیابت از آمریکا در ماه مرداد (۷ آگوست ۲۰۲۰) سازماندهی کرده‌اند.
 
گفتنی است که در روز ۱۸ مرداد، رسانه‌ها به نقل از مسئولان از ترور مردی با دخترش در محله پاسداران تهران خبر داده و آنها را شهروندان لبنان معرفی کرده بودند. مرد مقتول حبیب داوود نام داشته و به همراه دختر ۲۷ ساله‌اش مریم در خیابان به قتل رسیده است. گفته شده بود که دو موتورسوار مسلح به مردی به نام حبیب داوود، استاد تاریخ تبعه لبنان که به همراه دخترش بوده با اسلحه کمری مجهز به صداخفه‌کن پنج گلوله شلیک کردند. پدر و دختر که سوار یک خودروی رنو بودند، در جا به قتل رسیدند.
 
این عملیات تروریستی در سالگرد بمبگذاری سال ۱۹۹۸ در سفارت خانه‌های آمریکا در ۲ کشور آفریقایی کنیا و تانزانیا روی داده است. ابو محمد مصری یکی از مظنونان اصلی طراحی این بمبگذاری‌ها بوده است.
 
اکنون نیویورک تایمز می‌گوید از طریق چهار مقام امنیتی و اطلاعاتی دریافته که این دو نفر عبدالله محمد عبدالله ملقب به ابو محمد المصری و دختر او مریم بوده‌اند. این روزنامه مریم المصری را همسر حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن، رهبر سابق گروه القاعده خوانده است.

ابو محمد المصری که از او به عنوان مغز متفکر و طراح بزرگ حملات القاعده یاد شده، از سال ۱۹۹۸ که بمب‌گذاری‌ها در سفارت‌های آمریکا دارالسلام تانزانیا و نایروبی کنیا، دهها نفر را کشت، در بالای فهرست «تحت تعقیب» پلیس اف‌بی‌آی قرار داشته و دولت آمریکا برای دریافت هرگونه اطلاعاتی درباره او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

نیویورک تایمز نوشته: «بنابر گفته چهار مقام دولتی، عملیات کشتن او توسط ماموران اسرائیلی به نیابت از آمریکا صورت گرفته است. هنوز معلوم نیست که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا هم در جریان این عملیات نقشی داشته‌اند یا خیر اما این نهادها برای سال‌ها حرکات آقای المصری در ایران را زیر نظر داشتند.»

تاریخ کشته شدن این پدر و دختر در تهران دقیقا برابر با بیست و دومین سالگرد بمب‌گذاری‌های سفارت‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام در ۷ اوت سال ۱۹۹۸ است.

نیویورک تایمز نوشته این ترور در «قلب جایی اتفاق افتاده که به لحاظ عملیات ضدتروریستی و ژئوپلتیکی به قدری نامتعارف است که مرگ آقای المصری اگر چه به صورت شایعه منتشر اما تاکنون تایید نشده بود. آن هم به دلایلی که هنوز کاملا معلوم نیست. القاعده مرگ ابو محمد المصری که از او به عنوان مرد شماره دو این گروه هم یاد شده، هنوز تایید نکرده است. مقام‌های ایران به طور کلی آن را نادیده و پنهان نگه داشتند و هیچ کشور دیگری هم تاکنون مسئولیت این قتل هدفمند را بر عهده نگرفته است».

پلیس آگاهی فدرال آمریکا برای دریافت اطلاعات از عبدالله محمد عبدالله ملقب به ابو محمد المصری ۱۰ میلیون دلار جایزه گذاشته بود

دولت ایالات متحده آمریکا ۱۰ میلیون دلار جایزه برای سر مصری تعیین کرده بود.
 
به نوشته نیویورک تایمز کشته شدن "مصری" که احتمالا جانشین ایمن الظواهری رهبر کنونی القاعده نیز به شمار می‌آید، از مرداد ماه سال جاری تا کنون مخفی نگه داشته شده است.
 
مقامات اطلاعاتی آمریکا به نیویورک تایمز گفته‌اند ابو محمد مصری از سال ۲۰۰۳ در ایران بازداشت بوده اما از سال ۲۰۱۵ از زندان آزاده شده و در تهران زندگی می‌کرد.
 
به نوشته نیویورک تایمز ایران این قتل را مخفی نگه داشته و اعلام کرده فرد کشته شده حبیب داود استاد تاریخ لبنان و از اعضای حزب‌الله لبنان بوده است.
 
مقامات رسمی امنیتی آمریکا و شورای امنیت ملی کاخ سفید از تایید یا تکذیب گزارش نیویورک تایمز خودداری کرده‌اند.

اما رسانه های ایران مرد کشته شده در روز ۱۸ مرداد را حبیب داوود، استاد تاریخ تبعه لبنان معرفی کردند 
 

ابو محمد المصری کیست؟

القاعده عامل حملات ویرانگر ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا بود، اما موقعیت این گروه در یک دهه اخیر با قدرت گرفتن گروه “دولت اسلامی” (داعش) تضعیف شده است. اما رهبران دست اول این گروه همواره در حال زنده نگهداشتن جسد نیم جان گروه خود از یک جا به جای دیگر و از یک کشور به کشور دیگر عودت کرده اند. و بعد از مریضی ایمن الظواهری تعدادی از افراد مهم این گروه گمان می رفت که جانشین وی شوند که یکی از این افراد عبدالله احمد عبدالله مشهور به ابومحمد المصری بود. اما اکنون یک منبع موثق گفته است که ابومحمد المصری یکی از رهبران ارشد القاعده در منطقه‌ی پاسداران تهران کشته شده است. عبدالله احمد عبدالله مشهور به ابومحمد المصری از موسسان اولی القاعده، آگاه در امور مواد انفجاری و مغز متفکر حملات انتحاری و انفجاری شبکه‌ی القاعده بوده است. 

شورای مرکزی القاعده خواستار بیعت [موقت] با «ابو محمد المصری» مدیر شاخه‌های آفریقای القاعده شده است. ابو محمد المصری یا «عبدالله احمد عبدالله المصری» از افراد بسیار نزدیک به اسامه بن لادن بود و حمزه بن لادن نیز به دامادی وی درآمد. ابو محمد المصری متولد سال ۱۹۶۳ میلادی کم‌تر از ۶۰ سال سن داشته و از نظر سلامت جسمی نیز در وضعیت مناسبی به سر می‌برد. او در گذشته فوتبالیست حرفه‌ای و بازیکن باشگاه «غزل المحلة» از استان «غربیه» مصر بود که در دهه‌های ۷۰ تا ۹۰ میلادی در زمره قوی‌ترین باشگاه‌های فوتبال مصر محسوب می‌شد. ابو محمد بابت اتهام در طراحی عملیات‌ انفجار سفارت آمریکا در تانزانیا و کنیا از سال ۱۹۹۸ میلادی در لیست تروریست‌های تحت تعقیب آمریکا قرار دارد.

در این حمله ها، 224 غیرنظامی کشته و بیش از 5000 نفر دیگر نیز زخمی شدند دفتر تحقیقات فدرال آمریکا جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای کسب اطلاعات از وی تعیین کرده است. عبدالله یکی از رهبران اصلی القاعده و عضو شورای رهبری القاعده تحت عنوان «مجلس الشورا» است. عبدالله یک مسئول امور مالی، تسهیلگر، و برنامه ریز عملیاتی مجرب برای القاعده است. در دهه 90 میلادی، عبدالله آموزش های نظامی را برای نیروهای عملیاتی القاعده و قبایل سومالیایی که بر علیه نیروهای ایالات متحده آمریکا در موگادیشو در طول «عملیات بازگرداندن امید» می جنگیدند، فراهم نموده است.

از سال 1996 تا 1998 میلادی، او چندین اردوگاه آموزشی القاعده در افغانستان را اداره کرد. پس از این بمب گذاری ها، عبدالله تحت حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران(IRGC)، به ایران نقل مکان کرد. در سال 2003، مقامات ایرانی او و دیگر رهبران القاعده را تحت بازداشت خانگی قرار دادند. در ماه سپتامبر سال 2015 میلادی، عبدالله و دیگر رهبران ارشد القاعده در ازای بازگرداندن یک دیپلمات ایرانی که توسط القاعده در یمن ربوده شده بود، آزاد شدند. مرگ وی میتواند یک ضربه شدید بر پیکر نیم جان گروه القاعده باشد.


منبع:
1.دانشجو / تکذیب ادعای ترور یک مقام گروه تروریستی القاعده در ایران
2.انتخاب / نیویورک‌ تایمز: اسرائیل مرد شماره دو القاعده را به نیابت از آمریکا در تهران ترور کرد / واکنش سخنگوی وزارت خارجه: حضور اعضای القاعده در ایران کذب است / در دام سناریوپردازی‌های هالیوودی نیفتند
3.آفتاب / ادعای ترور یک مقام القاعده در ایران/ وزارت خارجه: دروغ است
4.دعوت میدیا24 / ابو محمد المصری کی بود و چگونه کشته شد؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.