با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!

وزیر راه و شهرسازی درباره تاکسی‌های هوایی گفت:بسیاری از فرودگاه‌ها در شهر‌های مختلف هستند که استعداد راه‌اندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم می‌توانند با استفاده از هواپیما‌های شخصی خود و با ثبت نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند.
يکشنبه، 25 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!
به گزارش راسخون؛ هواپیماها از جمله وسایل نقلیه پیچیده و جذابی هستند که از تکنولوژی بالایی برای ساخت آن در راستای کاربردهای مختلف به کار گرفته می‌شود. هواپیماهای بزرگ، هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماهای باربری، ایرتاکسی ها و … از جمله انواع هواپیماها با کاربردهای مختلف در دنیا محسوب می‌شوند.

بر اساس آخرین آمار، در کل دنیا استفاده از هواپیماهای کوچک ۱۶ برابر بیشتر از هواپیماهای بزرگ است و این نشان می‌دهد دنیا به سمت استفاده بیشتر از هواپیماهای کوچک می‌رود؛ این هواپیماهای کوچک کاربری‌های زیادی همچون حمل بار، جابجایی مسافر، آتش نشانی هوایی، پست هوایی و … دارند و برخی کشورهای توسعه یافته از این تکنولوژی بهره مناسب را می‌برند.

اما جایگاه ایران از نظر استفاده از هواپیماهای کوچک جز ۴۰-۵۰ کشور اول است و از نظر ساخت جز ۲۰ کشور اول! به قول گفتنی ایران از جمله کشورهایی است که به گفته مسئولان توانایی، ظرفیت ساخت و استفاده از این هواپیماهای کوچک را دارد اما تاکنون برنامه منسجمی در این خصوص نداشته است.


چرا موضوع تاکسی‌های هوایی در ایران مطرح شد

 
با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!

آرمان بیات، عضو کمیته توسعه هوانوردی عمومی و کارشناس هوایی ظهار کرد: موضوع تاکسی‌های هوایی ریشه در برنامه‌ای تحت عنوان برنامه توسعه هوانوردی عمومی و ایجاد سیستم حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک کشور دارد. سال گذشته این برنامه توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران آغاز شد و یکی از راهبردهای توسعه این برنامه، توسعه شبکه پروازی با هدف افزایش درآمد فرودگاه‌ها تهیه و تدوین شد.

وی ادامه داد: این برنامه در سطح دنیا به شکل جدی دنبال می‌شود زیرا تاکسی‌های هوایی و سایر تصدی‌های عملیاتی غیر برنامه‌ای تجاری و حتی غیر تجاری مکمل بخش ایرلاین‌ها هستند؛ سیاست کلی هم به نوعی اجرای سیستم حمل و نقل هواپیماهای کوچک است که در برخی کشورها این موضوع پیگیری می‌شود.

بیات با بیان اینکه بر اساس آمار انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی «یاتا» کشورهای دنیا ۲۷ هزار فروند هواپیمای مسافری دارند که مجموع ایرلاین‌ها است، گفت: اما بر اساس همین آمار، نزدیک به ۴۵۰ هزار فروند هواپیمای کوچک در کل دنیا وجود دارد؛ یعنی میزان هواپیماهای کوچک ۱۶ برابر هواپیماهای بزرگ است.

این کارشناس هوایی با تاکید بر اینکه ما از این آمار وسیع و فعالیت گسترده هواپیماهای کوچک غافل شدیم و روی هواپیمای تجاری و مسافربری تمرکز کرده ایم، گفت: این موضوع، یکی از ایرادات و اشتباهات اساسی صنعت هوانوردی ما در طول ۴۰ سال گذشته است که صنعت هوانوردی ما را به حاشیه کشانده است.

وی با تاکید بر اینکه در ۹۰ درصد فرودگاه‌های ایران ترافیک هوایی در حداقل است و یا اساساً وجود ندارد و عملاً درآمدهای هوانوردی در حوزه فرودگاهی نداریم، گفت: از این رو باید بستری فراهم می‌شد تا مسیر برای توسعه هواپیماهای کوچک ایجاد شود و در حیات اقتصادی فرودگاه‌ها تأثیر مثبت بگذارد.

به گفته بیات، در طول ۴ دهه گذشته ما به صورت جدی به تاکسی‌های هوایی و هوانوردی عمومی و منطقه‌ای نپرداختیم اما اکنون شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (به عنوان متصدی توسعه زیرساخت عملیاتی صنعت هوانوردی) به این موضوع پرداخته و با همراهی سازمان هواپیمایی کشوری، یک برنامه جامع از بعد زیرساختی طراحی کرده است.


مزیت استفاده از تاکسی‌های هوایی

 
با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!

عضو کمیته توسعه هوانوردی عمومی و کارشناس هوایی ادامه داد: شرکت فرودگاه‌ها توانست موانع بازدارنده مربوط به بخش فرودگاهی و ناوبری را بازنگری و اصلاحات اساسی را انجام دهد. همچنین آئین نامه اجرایی ماده ۶۳ که بحث تعرفه و ناوبری این فرودگاه‌ها بود را اصلاح کرده است.

بیات ادامه داد: به طور کلی فعالیت هواپیماهای کوچک از ۴ تا ۱۹ صندلی در کشور یکی از مهمترین ارکان پایداری هوانوردی کشور است که تاکنون مغفول مانده بود. در واقع تاکسی‌های هوایی حلقه گمشده هوانوردی در کشور هستند که باید به آن پرداخته می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات در راستای بستر سازی استفاده از تاکسی‌های هوایی و اساساً هواپیماهای کوچک کمتر از ۱۹ صندلی است، گفت: استفاده از تاکسی‌های هوایی از مزیت‌هایی برخوردار است که می‌تواند به نفع کشور و مدیریت هزینه فرصت باشد.

این کارشناس هوایی با اشاره به مزیت‌های استفاده از تاکسی‌های هوایی گفت: اشتغال زایی فراوان، تأثیرگذاری در صنایع مختلف، حفظ جان افراد در تصادفات جاده‌ای، صادرات محصولات کشاورزی در مدت زمان کم بدون تأثیر در کیفیت و ارزش آنها و … از مزیت‌های استفاده از تاکسی‌های هوایی و پروازهای غیربرنامه ای دربستی هستند.

بیات با بیان اینکه ایرتاکسی که ماهیتاً بخشی از هواپیماهای کوچک است برای کلیه پروازهای غیربرنامه ای و دربستی است ولی باید برای استفاده از ایرلاین‌ها برنامه ریزی کرد، گفت: از تاکسی‌های هوایی، در مسیرهایی که با ایرلاین‌ها زمان زیادی صرف می‌شود یا جابجایی بین دو نقطه‌ای که با ایرلاین‌ها امکان پذیر نیست، می‌توان استفاده کرد؛ همچنین در توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صیفی جات استفاده از پروازهای دربستی بار، مؤثر و مفید هستند.

وی با اشاره به دیگر مزایای استفاده از هوانوردی عمومی گفت: اورژانس هوایی، آتش نشانی هوایی، گردشگری هوایی برای توریسم‌ها، پست، ارسال برخی محصولات، استفاده در کسب و کارهای جدید، اسکن خطوط نفت و … از دیگر کاربردهای این تاکسی‌های هوایی و یا پروازهای غیر برنامه‌ای و خاص هستند که دسترسی به مناطق را سریع‌تر می‌کنند.

به گفته وی، تاکسی‌های هوایی می‌تواند ضمن افزایش درآمد و بهره وری تجاری برای کشور و ایجاد شبکه مویرگی، گردش اقتصادی را بر بستر سرعت افزایش و ریسک را کاهش دهد.

وی خاطر نشان کرد: در واقع ایرتاکسی و شبکه غیربرنامه ای کوتاه می‌تواند همه صنایع را درگیر کند که جایگاه استراتژیک این نوع فعالیت‌ها در حیات اقتصادی سایر صنایع است.
 

وزیر راه: مردم می‌توانند با هواپیمای شخصی خود مسافرکشی کنند!

 
با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه راه آهن خواف هرات در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در حال هماهنگی زمان و تاریخ افتتاح این پروژه با کشور افغانستان هستیم.

او ادامه داد: این راه آهن به داخل کشور افغانستان کشیده شده و این فرصت برای افغان ها ایجاد می‌شود که بتواند از شبکه ریلی ما استفاده کنند و بالعکس کشور ایران هم از این فرصت استفاده خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: راه آهن خواف به هرات بخشی از کریدور ترانزیتی متفاوتی برای ماست و برای بازرگانان کشور فرصت‌های بسیار خوبی ایجاد می‌کند.

اسلامی با بیان اینکه در پروژه راه آهن خواف به هرات ما تعهد داشتیم که دو قطعه از آن را اجرا کنیم و قطعه سوم را کشور افغانستان باید اجرا کند، افزود: قطعه‌ای که در تعهد خود کشور افغانستان بوده و هنوز به دلایل گوناگون شروع نشده است و ما هم به همین دلیل تا ایستگاه روزنک شهر را احداث کرده ایم، در نهایت این پروژه تا این محدوده افتتاح می‌شود.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: کشور افغانستان دارای یک قطعه راه‌ آهن از مرز ازبکستان تا مزارشریف است که ادامه یافته و طول این پروژه حدود ۷۰ کیلومتر است، ما پیشنهادات مختلفی در این رابطه داشتیم البته خود کشور افغانستان هم پیگیری های مستمری را داشته است تا با مشارکت بتوانند این پروژه را بهره برداری کنند و این خط راه آهن به مزار شریف متصل شود.

او ادامه: راه آهن خواف _هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر که حدود ۸۰ کیلومتر در خاک ایران و ۱۴۰ کیلومتر در بخش افغانستان است که ایران به جزء تکمیل ۸۰ کیلومتر در بخش داخلی ۶۰ کیلومتر در بخش افغانستان نیز سرمایه گذاری کرده که آماده بهره برداری است.

اسلامی بیان کرد: مابقی مسیر باقیمانده به طول ۸۰ کیلومتر است که تاکنون ۴۰ کیلومتر آن توسط کشور ایتالیا سرمایه گذاری و در حال تجهیز کارگاه است، ۴۰ کیلومتر باقیمانده در حال مطالعات نهایی توسط مهندسان و مشاور ایرانی است.

اسلامی عنوان کرد: امیدواریم با افتتاح این پروژه ایران و افغانستان بتوانیم از این کریدور ترانزیتی استفاده کنیم.


تاکسی های هوایی راه اندازی شدند

 
با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره تاکسی‌های هوایی و راه اندازی این حمل ونقل جدید هوایی هم گفت: بسیاری از فرودگاه‌ها در شهر‌های مختلف هستند که استعداد راه‌اندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم می‌توانند با استفاده از هواپیما‌های شخصی خود و با ثبت نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند.

او ادامه داد: ساز و کار‌های لازم فراهم شده و مردم می توانند از فرودگاه‌هایی که برای هوانوردی عمومی ایجاد شده اند استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: فعلاً در فرودگاه شهرستان لامرد این حرکت آغاز شده و در شهر خرم آباد هم فعالیت‌ها کلید خورده است، هر فرودگاهی در شهر‌های کوچک و متوسط این ظرفیت را داشته باشند، می‌توانند از این پروژه استفاده کنند.

اسلامی اضافه کرد: این یک فرصت است برای سرمایه گذاران، محققان و کسانی که به دنبال استفاده از این ظرفیت و فرصت هستند. البته به شرطی که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آنجا حضور پیدا کند.
 

واکنش های  کاربران

 

با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!

با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!

با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!
 
با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!

با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!
 
با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!

با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!
 
با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!
 
با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!
با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!

با هواپیمایِ شخصی به تاکسی هوایی بپیوندید!


منبع:
1. مشرق نیوز/ اعلام زمان پرواز «تاکسی‌ هوایی» در آسمان ایران
2. آفتاب نیوز/ وزیر راه: تاکسی هوایی راه‌اندازی شد/ مردم می‌توانند با استفاده از هواپیما‌های شخصی خود، ثبت‌نام کنند!
3. توییتر
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.