بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، ۲۶ آبان ماه)

دموکرات‌ها مخصوصاً تیم اطراف بایدن که قرار است پرونده ایران را در دست بگیرند، نه‌تنها به بروز برخی دوقطبی‌ها نظیر موافق-مخالف مذاکره و جنگ-صلح در ایران تمایل دارند، بلکه برای این کار برنامه‌ریزی هم کرده‌اند. دموکرات‌ها برای انتخابات ۱۴۰۰ طرح و برنامه دارند، ممکن است در این برنامه به یک جناح سیاسی در داخل ایران کمک کنند و به جناح دیگر ضربه بزنند.
دوشنبه، 26 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، ۲۶ آبان ماه)
▼حرف روز      

استقلال سیاسی و مسئله رفاه ملی

«اگر شما بخواهید استقلال سیاسی داشته باشید و استقلال ملیتان را در برابر دشمن غداری مثل آمریکا حفظ کنید نمی‌توانید رفاه هم داشته باشید»؛ این جمله هرچند از زبان «محمد عطریانفر» عضو مؤثر یک حزب سیاسی بیان شده است، اما تقریباً چنین خط سیاسی این روزها به اشکال متعدد در بین افراد منسوب به یک جریان سیاسی خاص تکرار می‌شود.

نکات تحلیلی: 1- قرار دادن نظام سیاسی در دوراهی‌ها و دوگانه‌ها مدتی است به یک تاکتیک سیاسی تبدیل شده است؛ دوگانه هسته‌ای و اقتصاد که تحت عبارت «هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم اقتصاد» مطرح شد، ازجمله این دوگانه‌سازی‌ها بود که به‌شدت فاجعه‌آمیز شد. هسته‌ای شدن یک کشور اقدامی در جهت توسعه اقتصادی و برای تسهیل در حیات بشر امروز است؛ اما چون اهداف انتخاباتی مدنظر بود، به ناروا این دوگانه ساخته شد. به‌عنوان نمونه، اینکه فرانسه بیشتر از 75 درصد از تولید برق خود را از بخش اتمی تأمین می‌کند، یقیناً اقدامی اقتصادی و برای زندگی آسان‌تر مردم است. 2- دوگانه پیشرفت و استقلال سیاسی، خطی است که برخی گروه‌های سیاسی تا انتخابات 1400 به شکل مستمر و جدی به پیش خواهند برد. اینکه گفته شود راه پیشرفت و رفاه عمومی از مسیر عدول از استقلال ملی می‌گذرد، قرار دادن نه‌فقط انقلاب اسلامی که سرزمین ایران در یک مخاطره سهمگین است. این اتفاق اما به‌راحتی از سوی برخی احزاب و عناصر سیاسی مطرح می‌شود و بخش تلخ ماجرا نیز آنجاست که معمولاً از نگاه این افراد و گروه‌ها، کشور در حوزه آزادی نیز از خود ظرفیت و بردباری نشان نمی‌دهد! 3- جماعتی که این روزها و احتمالاً آینده، مشکل اساسی کشور را در نسبت با متغیرهای خارجی تعریف می‌کند، سال 92 اما حرف اصلی‌شان این بود که مشکل بنیادین، در مدیریت اداره کشور است!

نکته راهبردی: استقلال سیاسی هیچ‌گاه به معنای در نظر نگرفتن متغیرهای بیرونی و قطع پیوندهای خارجی نیست؛ مقصود اساسی آن است که فرآیند اتخاذ تصمیمات و طراحی راهبردها بر اساس منافع ملی و در درون کشور صورت گیرد. واقعیت و تجربه توسعه در همه کشورها نشان می‌دهد که پیشرفت و رفاه از مسیر استقلال ملی گذشته است. اساساً فرآیند توسعه یک امر درونی و متکی به طراحی داخلی است. تأکید برخی گروه‌های سیاسی در کنار زدن استقلال سیاسی و ملی به نفع رفاه ملی، نه‌تنها برای جامعه پیشرفت نمی‌آورد، بلکه کلیت ایران را در مسیری سرشار از مخاطرات و تهدیدات قرار خواهد داد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                       

الگوی موفق همکاری امنیتی در منطقه

سفر اخیر وزیر دفاع عراق به کشورمان می‌تواند زمینه‌ساز ارتقاء همکاری بین دو کشور در مسائل نظامی و امنیتی باشد.

گزاره خبری: پایگاه خبری اوراسیا تایمز نوشت: «ایران باوجود تحریم‌های شدید آمریکایی موفق شده است از طریق دانش بومی و مهندسی معکوس به یک ابرقدرت در زمینه پهپاد تبدیل شود. ایران به‌تازگی جدیدترین نمونه پهپاد مهاجر-۶ را رونمایی کرده است. به گفته «دیوید اکس» تحلیلگر دفاعی نباید این پهپاد را صرفاً بر اساس ظاهر ارزیابی کرد».

گزاره تحلیلی: موفقیت جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به انواع مختلف تجهیزات نظامی که به اعتراف دوست و دشمن میزان این موفقیت‌ها در جهان بی‌نظیر است، می‌تواند تضمین‌کننده امنیت منطقه‌ای کشورهای همسایه باشد. در این میان کشور عراق چندین سال است که در مرحله اول مورد تجاوز مستقیم آمریکا قرار گرفت و در مرحله دوم نیز گروه تروریستی داعش با وحشی‌گری تمام امنیت و پیشرفت این کشور را کاملاً مخدوش کرد. تنها کشوری که در این ایام ناامنی به یاری عراق شتافت، جمهوری اسلامی ایران بود. حال که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه کشورمان از بین رفته است، کشور عراق می‌تواند تمامی نیازهای نظامی خود را از همسایه صادق و خوش‌سابقه خویش تأمین کند و سطح امنیت خود را ارتقاء بخشد. ایران نیز همواره اعلام آمادگی کرده است که برای تأمین امنیت عراق، همواره در کنار این کشور خواهد بود؛ این راهبرد جمهوری اسلامی ایران در دیدار اخیر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان با وزیر دفاع عراق نیز دوباره مطرح شد. سرلشکر باقری در این دیدار تأکید کرد: «هر زمان عراق احساس نیاز کند، ما در کنار برادرانمان خواهیم بود که مقدمات آن فراهم است، همچنین قرار شده است که به‌تناسب وضعیت و مناطق موردنیاز، این همکاری‌ها توسعه یابد. سند همکاری دفاعی ایران و عراق در آینده نزدیک امضا می‌شود». الگوی موفق همکاری نظامی ایران و عراق که به نابودسازی داعش و تأمین امنیت در عراق منجر شد، می‌تواند به یک الگوی موفق منطقه‌ای تبدیل شود و خطر تروریسم را از بین ببرد. فراموش نکنیم که امنیت مقوله‌ای درون‌زاست و نمی‌توان با وارد کردن کشورهای دیگر در منطقه، امنیت به دست آورد. نکته‌ای که باید مورد توجه برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قرار گیرد و در آمریکا دنبال امنیت خلیج‌فارس نباشند. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ خبر ویژه                

خاکی که با خون حفظ شد، با دلار معاوضه می‌شود!

8 سال جنگیدیم که یک وجب از خاک کشورمان به دست اجنبی نیفتد، اما الآن شاهد هستیم که با کمپرسی و کشتی خاک کشورمان را به کشورهای عربی می‌فروشند! روزنامه همشهری در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است: «بر اساس قانونی که در سال ۱۳۹۰ به نام حمایت از تولیدکننده تصویب شد، به ‌جز در مناطق حفاظت ‌شده، بهره‌برداران می‌توانند بدون نیاز به دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست، از معادن بهره‌برداری کنند. این رویه باعث افزایش تجارت غیرقانونی خاک شد که از دهه ۸۰ آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. «اسماعیل کهرم»، بوم‌شناس کشورمان می‌گوید: «به‌هیچ‌عنوان نباید خاک کشور از هر نوع را فروخت. ادله کافی وجود دارد که نشان می‌دهد خاک پس از برداشت به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس فروخته می‌شود. آن‌ها با خاک ایران در حاشیه خلیج‌فارس، جزیره نخیلو می‌سازند. ازآنجایی‌که جزایر این کشورها مرجانی و حاوی کربنات کلسیم است، کشاورزی در آن ممکن نیست. آن‌ها با خاک ایران برای خود زمین کشاورزی می‌سازند. خاک منطقه نوبندیان در استان سیستان و بلوچستان هم به قیمت ۸ دلار برای هر کامیون به کشور امارات فروخته می‌شود».

▼ اخبار

تکلیف جریانات اصولگرایی با موضوع مذاکره!

روزنامه شرق با مقایسه سخنان «حمیدرضا ترقی»، عضو جمعیت موتلفه که گفته بود مذاکره برای اصولگرایان خوب است و توئیت «سید یاسر جبرائیلی» که گفته بود دولت جوان انقلابی مذاکره نمی‌کند، نوشته است: «در ‌هر صورت به نظر می‌رسد که تکلیف اصولگرایان تا اینجای کار با مقوله‌ای به نام مذاکره روشن نیست. برخی از آن‌ها باور دارند که باید مذاکره انجام شود، اما از سوی اصولگرایان و برخی نیز سراسر مذاکره با غربی‌ها را نفی می‌کنند. با بازخوانی نظرات ایشان درباره مذاکره می‌توان دریافت که طیف سنتی جناح راست تمایل به مذاکره دارند و جوان‌های اصولگرا و گروه‌های جدید این جبهه تندتر از پیشینیان خود هستند و مذاکره را به‌طور‌کلی نادرست می‌دانند». برخلاف نتیجه‌گیری این روزنامه، اشاره به این نکته الزامی است که تکلیف مذاکره روشن است؛ زیرا مقام معظم رهبری موضع انقلاب را نسبت به مذاکره، صریح و روشن بیان فرموده‌اند: «خواهش می‌کنم همه این را توجّه کنند! البتّه من این را بارها گفته‌ام، بازهم ناچارم بگویم، چون بعضی‌ها یا متوجّه نمی‌شوند یا وانمود می‌کنند متوجّه نشده‌اند؛ اینکه دشمن می‌گوید بیایید مذاکره کنیم، یعنی اینکه شما بیایید پشت میز مذاکره بنشینید و ما به شما بگوییم باید شما موشک نسازید، شما هم باید قبول کنید؛ اگر قبول کردید که خب پدرتان درآمده؛ یعنی خودتان را بی‌دفاع کرده‌اید؛ اگر قبول نکردید، همین آش است و همین کاسه؛ بازهم دعوا، بازهم تحریم، بازهم تهدید؛ مذاکره یعنی این؛ دلیل اینکه بنده میگویم با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، این است». (۱۰/۰۵/۱۳۹۹)
 

اقدامات وزارت خارجه برای تسهیل مبادلات تجاری

«غلامرضا انصاری»، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای تسهیل مبادلات تجاری با سایر کشورها، گزارش داد: «سند نهایی جامع همکاری ایران و چین در بخش‌های مختلف قضایی، مجلس و... ورود کرده است. روسیه نیز نفت ایران را می‌خرد و آن را مجدداً صادر می‌کند. تنوع صادرات و واردات به ونزوئلا داریم و ادامه نیز خواهد یافت. به نمایندگی‌ها اعلام شده است می‌توانند از تهاتر برای تقویت مناسبات اقتصادی استفاده کنید؛ چنین دستورالعملی باعث توسعه چشمگیر تجارت خارجی شده است. به‌زودی مقررات جدیدی به نفع ایرانیان خارج از کشور هم در حوزه سرمایه‌گذاری و هم در سرمایه‌گذاری در بورس وضع می‌شود. تقاضای خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران در طی ماه‌های گذشته از نظر تعداد قابل‌توجه بوده است».
 

برنامه تیم «بایدن» برای انتخابات ۱۴۰۰ ایران!

«فؤاد ایزدی»، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل آمریکا معتقد است: «دموکرات‌ها مخصوصاً تیم اطراف بایدن که قرار است پرونده ایران را در دست بگیرند، نه‌تنها به بروز برخی دوقطبی‌ها نظیر موافق-مخالف مذاکره و جنگ-صلح در ایران تمایل دارند، بلکه برای این کار برنامه‌ریزی هم کرده‌اند. دموکرات‌ها برای انتخابات ۱۴۰۰ طرح و برنامه دارند، ممکن است در این برنامه به یک جناح سیاسی در داخل ایران کمک کنند و به جناح دیگر ضربه بزنند. آن‌ها برای این منظور ابزارهایی هم دارند. دموکرات‌ها ممکن است فلان پول بلوکه شده ایران در یک کشور را آزاد کنند تا یک جناح سیاسی در ایران بتواند بگوید ما باید در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شویم، زیرا این ما هستیم که می‌توانیم پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کنیم».
 

مرغ‌ها خاکستر می‌خورند؟!

بر اساس بررسی‌های آزمایشگاهی انجام شده، محموله کنجاله سویای دولتی در نیمه دوم مهرماه 99 به‌طور میانگین حدود 8.5 تا 23 درصد خاکستر (ضایعات) داشته است که به گفته مرغداران این ضایعات شامل شن، گل و پودر آجر بوده که نه‌تنها درصد خلوص پروتئین محصول فوق را پایین آورده، بلکه مرغداران را نیز متضرر کرده است. بر اساس تماس‌های صورت گرفته توسط مرغداران، شدت وجود ناخالصی‌ها به حدی بود که با چشم غیرمسلح نیز مشهود است. بااین‌حال بسیاری از مرغداران استان‌های جنوبی با ارسال نمونه این بار به آزمایشگاه از میزان ناخالصی محموله فوق مطمئن شدند. در گزارش آزمایشگاه، این ناخالصی‌ها با عنوان خاکستر نام برده شده است. نه‌تنها سرمایه مرغداران با استفاده از این محصول تضییع می‌شود، بلکه حقوق مصرف‌کننده هم ضایع خواهد شد؛ زیرا ممکن است بسیاری از این آلودگی‌ها از طریق مصرف این محصول به مصرف‌کننده هم منتقل گردد.

▼ اخبار کوتاه
◄ قفل بازار متشکل ارزی شکست/ مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی خبر داد: «پیش ‌از این بازار متشکل ارز ایران هیچ‌گاه نرخ‌های خود را به شکل عمومی انتشار نداده و نرخ ارزهای معاملاتی تنها از طریق سامانه معاملاتی این بازار در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گرفت. از این ‌پس متقاضیان ارز می‌توانند از طریق سایت www.ice.ir به‌ عنوان تنها مرجع رسمی تعیین نرخ عمده ارز از نرخ‌‌های رسمی مطلع شوند».

◄ سهم ایران از بازار پنج کشور مهم همسایه/ «افروز بهرامی»، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: «ایران حداقل در پنج کشور مهم همسایه (روسیه، عربستان، قزاقستان، پاکستان و حتی بحرین)، در ۱۰ سال اخیر جزو بیست صادرکننده اول به آن کشورها نبوده است؛ بنابراین، ظرفیت بسیار عظیمی برای توسعه تجارت و خصوصاً صادرات ایران به کشورهای همسایه وجود دارد که نادیده گرفته شده است. در ۱۰ سال گذشته، کشورهای روسیه، امارات، ترکیه و عربستان، بزرگ‌ترین واردکننده‌های منطقه بوده‌اند و بیش از ۷۵ درصد واردات منطقه را به خود اختصاص داده‌اند. سهم ایران از واردات کشورهای مذکور بسیار اندک و ناچیز است،‌ به نحوی‌که میانگین حسابی سهم ایران از واردات این چهار کشور، به غیر از سال ۲۰۱۱، همواره کمتر از 1.5 درصد بوده است.

◄ خودرو بخر، سودشو ببر!/ دبیر انجمن خودروسازان گفت: «۸۰ درصد برندگان در قرعه‌کشی خودرو تا ۴ ماه بعد ماشین خود را فروخته‌اند». اختلاف قیمتی شدید کارخانه با بازار آزاد خودرو، زمینه سودجویی در ثبت نام خودرو را بالا برده است و عملاً نمی‌توان تفکیکی بین نیازمندان خودرو و سودجویان قائل شد. به‌عنوان نمونه، قیمت کارخانه خودروی پژو پارس ۱۰۰ میلیون بوده و در بازار آزاد ۲۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.

◄ اجرای طرح هوشمندسازی مرزها از سال ۱۴۰۰/ سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرد: «طرح هوشمندسازی و انسداد مرزها در برنامه هفتم از سال آینده در دستور کار قرار دارد. در این راستا در منطقه مرزی کشور نیاز به احداث برجک، پاسگاه‌های مرزی و نیز تجهیز پاسگاه‌ها است. برنامه کامل این طرح به ستاد نیروهای مسلح و نیز دولت ارسال شده و در یک برنامه ۵ ساله طرح هوشمندسازی و انسداد مرزهای شمالغرب، غرب و جنوب غرب کشور با اولویت و زمان‌بندی اجرایی می‌شود».

◄ احکام سیاسی (سؤال 80): فردی که از قوانین جاری نفعی برده باشد (به‌عنوان‌مثال: شخصی که تحت عنوان نخبه و یا متخصص خاص و نادر طبق قانون، دولت حقوق­های نجومی به او می‌پردازد) ولی بعد متوجه مخالفت نظر ولی‌فقیه با آن قانون شود باوجود استمرار آن قانون چه وظیفه شرعی دارد؟ پاسخ: اگر قانون مصوب مجلس تأیید شده از شورای نگهبان باشد، عمل به آن لازم و تخلف از آن جایز نیست؛ و الا اگر مخالف نظر رهبری باشد، عمل به آن جایز نیست.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.