تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم؛ نگاهی به ماده های این طرح/موافقان و مخالفان چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم را تصویب کردند.
سه‌شنبه، 11 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم؛ نگاهی به ماده های این طرح/موافقان و مخالفان چه گفتند؟
به گزارش راسخون؛  نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۱ آذر) مجلس شورای اسلامی  و در جریان بررسی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، با ۲۵۱ رأی موافق با کلیات این طرح موافقت کردند.

پس از تصویب قاطعانه کلیات این طرح، نمایندگان شعارهای "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل" و "خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست" سر دادند.

این طرح به دنبال کاهش ارتباط با آژانس بین‌المللی اتمی و در صورت رفع‌نشدن تحریم‌ها، خروج از برجام است. 
 
کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در مجلس با ۲۵۱رای موافق تصویب شد
 

ماده های این طرح

 نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی  و در جریان بررسی جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران با ماده ۱ آن نیز موافقت کردند.

در جریان بررسی این ماده، حسینعلی حاجی دلیگانی پیشنهاد اضافه کردن عبارت "جهت مسائل صلح آمیز" پس از عبارت "تصویب این قانون" را مطرح کرد که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند.

براساس ماده یک این طرح، در راستای تامین شروط نه گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

در ادامه جلسه وکلای ملت ماده ۲ این طرح را هم تصویب کردند که بر اساس آن، در اجرای بند ۳ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۴ و در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور را، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام نماید.

نمایندگان همچنین در جلسه علنی امروز (سه شنبه 11 آذر) مجلس شورای اسلامی  و در جریان بررسی جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران با ماده 4 این طرح موافقت کردند.

در ماده 4 این طرح آمده است؛ سازمان انرژی اتمی مکلف است نسبت به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف مدت 5 ماه پس از تصویب این قانون اقدام کند.

همچنین در نشست علنی امروز در جریان بررسی جزئیات طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، با ماده ۵ این طرح در خصوص طراحی یک راکتور آب سنگین جدید موافقت کردند؛ بنابراین گزارش در ماده ۵ این طرح آمده است: سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است، در راستای بند ۴ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران، همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اندازی عامل واکنش (راکتور) ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند و جدول زمان بندی این موضوع را ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز  قوه مقننه  و در جریان بررسی جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران در ماده 6 به دولت برای توقف اجرای پروتکل الحاقی یک ماه مهلت دادند .

بر اساس این مصوبه دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی شدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع کامل صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه سند (پروتکل الحاقی) را متوقف کند.

بر اساس این مصوبه، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات از جمله کشورهای ۱+۴ ( آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) توافق هسته ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارتهای فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

بر اساس تبصره این ماده منظور از دولت در این قانون حسب مورد قوه مجریه، هیئت وزیران و کلیه دستگاه‌های اجرایی ذی ربط است.
 

قالیباف: مجلسی که در رأس امور است برای هر موضوعی حق دخالت و تصمیم گیری دارد


طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم تصویب شد / موافقان و مخالفان چه گفتند؟
 
غلامرضا نوری قزلجه در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۱ آذر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران در اخطاری با استناد به اصول ۷۵، ۱۱۰ و ۱۷۶ قانون اساسی، گفت: بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی، به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی، شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور با وظایفی همچون تعیین سیاست‌های دفاعی- امنیتی در محدوده سیاست‌های کلی تعیین شده از طرف مقام عظم رهبری، هماهنگ کردن فعالیت سیاسی، اطلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر امنیتی و دفاعی و بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی تشکیل می‌شود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی شاهدیم که در جریان طرح مذکور یک تصمیم، نه در موضوعات فنی و اقتصادی، بلکه یک تصمیم امنیتی اتخاذ می‌شود، ولی در هیچ جای این طرح محلی برای شورای عالی امنیت ملی دیده نشده، در حالی که صراحتاً در اصول قانون اساسی، این شورا پیش بینی شده است. حتی در موارد پیشین نیز برخی موضوعات به شورای عالی ارجاع داده شد.
 

وی افزود: از طرفی تصمیم گیری در موضوعات مهم و حساس کشور نیاز به اتخاذ تصمیمات روزانه و ساعتی دارد، از این رو منوط کردن این تصمیمات به یک پروسه طولانی خلاف اصل ۱۷۶ قانون اساسی است، همچنین این طرح با بند‌هایی از اصول ۱۱۰ و ۷۵ قانون اساسی مغایرت دارد.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با وارد ندانستن اخطار قانون اساسی این نماینده گفت: این اخطار براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی وارد نیست، ما در مجلس شورای اسلامی اختیار داریم و این مسئله حق و وظیفه مجلس است، مجلسی که در رأس امور بوده و برای هر موضوعی حق دارد دخالت کرده و تصمیم بگیرد، ولی مهم این است که حتما در تدوین طرح مسائل قانون اساسی و شرع رعایت شود.

وی افزود: من در ابتدای صحبت هایم گفتم که یکی از وظایف کمیسیون مربوطه این بود که طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران را بررسی کرده تا با اصولی مانند ۱۷۶، ۱۱۰ و ۷۵ و همچنین شرع مغایرت نداشته باشد و حتما نمایندگان این مسائل را رعایت می‌کنند. ولی اینکه می‌گویید این مسائل از اختیارات شورای عالی امنیت ملی بوده و ما نباید دخالت کنیم، این اخطار وارد نیست، بلکه ما با رعایت قانون اساسی و شرع حتما دخالت می‌کنیم.


مخالفان و موافقان در این جلسه چه گفتند؟

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم تصویب شد / موافقان و مخالفان چه گفتند؟
 

عزیزی: حتی یک روز هم نباید به دشمنان مهلت دهیم

ابراهیم عزیزی در مخالفت با کلیات طرح مذکور، گفت: این طرح مدت طولانی است که در کمیسیون امنیت ملی مجلس در حال بررسی و طرح بسیار خوبی است و باید تلاش کنیم آخرین پایگاه‌های نفوذ دشمن را ببندیم.

وی بیان کرد: برخی از مواد این طرح نیاز به تجدیدنظر دارد از جمله آنکه ماده ۶ نیازمند یک نگاه واقع‌بینانه و مبتنی بر رویکرد انقلابی است. 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما هفت سال است که به دشمن فرصت دادیم، در این مدت شاهد تشدید تحریم‌ها و افزایش فشارهای اقتصادی بودیم و حتی نباید یک روز به دشمنان مهلت دهیم.
 

صباغیان: فرصت دو ماهه دادن به دشمن زیاد است

در ادامه جلسه محمدرضا صباغیان در مخالفت با کلیات این طرح، گفت: ما در برجام به همه تعهدات خود عمل کردیم اما طرف مقابل به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبود و از یکسو، آمریکایی‌ها تحریم‌ها را تشدید می‌کردند و از سوی دیگر، اروپایی‌ها وعده وعیدهایی می‌دانند که تحقق نیافت.

وی با تأکید بر اینکه فرصت دو ماهه دادن به دشمن برای لغو تحریم‌ها بسیار زیاد است، افزود: ما نباید به آنان فرصت دهیم چرا که انرژی هسته‌ای حق ما است و باید از حق خود دفاع کنیم.
 

موسوی: باید به دشمن تودهنی محکمی بزنیم

در ادامه جلسه سید علی موسوی در مخالفت با کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران گفت: بنده موافق اصل طرح هستم اما معتقدم که این طرح باید به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع و موادی به آن اضافه شود تا طرح قاطعانه‌تر باشد.

وی تأکید کرد: ما باید به دشمن تودهنی محکمی بزنیم اما این طرح قابلیت این مسئله را ندارد و باید قوی‌تر باشد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی گفت: دشمن نباید احساس کند که ما در موضع ضعف قرار داریم چرا که این مسئله دشمن را جَری‌تر می‌کند و ما باید در مقابل آنان بایستیم.
 

رحمانی: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مشکلات معیشتی را حل می‌کند

در ادامه جلسه رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در موافقت با کلیات طرح مذکور، اظهار داشت: ایران حسن نیت خود را نشان داد اما امریکا و ۱+۵ به تعهدات خود عمل نکردند و آمریکا از تعهدات خود خارج شد و ۱+۴ نیز ما را با حرف معطل کردند.

وی بیان کرد: این طرح برای تحقق منافع ملی، رفع تحریم‌ها و حل مشکلات معیشتی مردم است و طرف مقابل نه تنها تحریم‌های ما را لغو نکرد، بلکه تحریم‌ها شدیدتر شد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما برای فعالیت‌های خود در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی و تولیدی نیاز به فعالیت‌های هسته‌ای داریم و امیدی به طرف مقابل نیست و اگر آنان به تعهدات خود عمل کردند، ما هم می‌توانیم به اندازه تعهدات آنان به تعهدات خویش عمل کنیم.

رحمانی اظهار داشت: اروپایی‌ها طرح‌های مختلفی چون «اینستکس» و «اس‌پی‌وی» را عملیاتی نکردند و این طرح از ورود جاسوسان‌ به اماکن هسته‌ای ما جلوگیری می‌کند.
 

مرادیان: اگر برجام نبود، دشمن خواب ترور شهید فخری زاده را نمی دید

در ادامه جلسه کیوان مرادیان در موافقت با کلیات این طرح، اظهار داشت: کشور هشت سال معطل برجام و پروتکل الحاقی بود. این در حالی است که قرار است با برجام مشکلات اقتصادی کشور حل و فصل شود اما این اتفاق نیفتاد.

وی بیان کرد: قرار بود در برجام امنیت دانشمندان ما تأمین شود اما این اتفاق هم رخ نداد و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی کاهش که نیافت، بیشتر هم شد.
نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر برجام نبود، دشمن خواب ترور شهید فخری زاده را هم نمی دید و مسئولان ما نباید در مقابل کشورهای دیگر دچار غرب زدگی و وادادگی شوند.
 

سبزی: مسئولان نباید از مذاکره صحبت کنند

همچنین در ادامه جلسه، محمد سبزی در موافقت با این طرح، گفت: ما باید نشان دهیم که مجلس در رأس امور است  و این طرح مطابق با قانون و شرع است.
نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه امروز برخی از مسئولان از مذاکره صحبت می کنند در حالی که باید از تجربه گذشته درس بگیرند و به این مسئله توجه داشته باشند که طرف مقابل به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده است.
 

نظر دولت درباره تصویب این طرح


تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم نگاهی به ماده های این طرح/موافقان و مخالفان چه گفتند؟
 
سخنگوی دولت‌ با مصوبه مجلس در زمینه لغو پروتکل‌ الحاقی مخالفت کرد و گفت: قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیتهای قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت، درخصوص مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی در زمینه لغو پروتکل الحاقی که به تایید اکثریت نمایندگان مردم رسید، گفت: این مصوبه به لغو تحریم‌ها کمک نمی‌کند و مخالف هستیم.

وی افزود: در جلسه روز یکشنبه دولت جناب آقای امیری معاون پارلمانی رییس جمهور طرح نمایندگان محترم را در دولت مطرح کردند. اعضای محترم دولت در رابطه با موضوع بحث و بررسی کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای براساس اصل 176 قانون اساسی فراقوه ای بوده است هیچ نهاد و قوه ای به تنهایی نمی تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می رسد مجلس هم نمی تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیتهای قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.

وی اضافه کرد:‌ آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشت تحریم ها است. انباشت اورانیوم با غنای 20 درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم ها می شود، در اینصورت به مذاکرات هسته ای و برجام نیازی نمی بود.

ربیعی با بیان این مطلب که ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت ترین تحریم های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم، تصریح کرد:  بنابراین اگر هدف از طرح آنطور که در عنوان آن آمده «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» باشد، بر اساس تجربه های پیشین، این طرح شامل کیفیت غنی سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم ها نمی کند.
 
وی خاطرنشان کرد: امروز بیش از 3 تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و ماهانه بین 250 تا 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می کنیم که این میزان تقریبا و حدودا با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند. بنابراین برجام تاثیری بر حجم و کمیت عددی اورانیوم غنی شده هم نداشته است. به این ترتیب، هیچگونه جای نگرانی نیست. امیدواریم هر تصمیمی گرفته می شود، همه جوانب آن سنجیده شود.
 

واکنش کاربران

تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم نگاهی به ماده های این طرح/موافقان و مخالفان چه گفتند؟

تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم نگاهی به ماده های این طرح/موافقان و مخالفان چه گفتند؟

تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم نگاهی به ماده های این طرح/موافقان و مخالفان چه گفتند؟
تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم نگاهی به ماده های این طرح/موافقان و مخالفان چه گفتند؟

تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم نگاهی به ماده های این طرح/موافقان و مخالفان چه گفتند؟

تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم نگاهی به ماده های این طرح/موافقان و مخالفان چه گفتند؟

تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم نگاهی به ماده های این طرح/موافقان و مخالفان چه گفتند؟

 

منبع: 
1.قالیباف: مجلسی که در رأس امور است برای هر موضوعی حق دخالت و تصمیم گیری دارد/ خبرگزاری دانشجو
2. کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» تصویب شد / خبرگزاری مهر
3. فیلم / کانال های خبری
4. سازمان انرژی اتمی مکلف به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی شد / برنا
5. سازمان انرژی اتمی موظف به تامین اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد شد / مهر
6. ربیعی در پاسخ به تسنیم: با مصوبه مجلس در لغو پروتکل الحاقی مخالف هستیم /تسنیم
7. سازمان انرژی اتمی مکلف به طراحی راکتور آب سنگین جدید ۴۰ مگاواتی شد / دانشجو
8. واکنش کاربران / توییتر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.