عباس آقاکوچکی در گفتگو با راسخون:

بسکتبال ایران نباید از کنارگذاشتن ستاره ها بترسد/بچه ها مقابل سوریه تمرکز نداشتند

کارشناس بسکتبال ایران با بیان اینکه نباید از کنارگذاشتن ستاره های آسمان خراش و ایجاد تغییرات بترسیم، گفت: بچه ها مقابل سوریه تمرکز نداشتند و می توانستند بدون حامد حدادی و صمد آنها را شکست دهیم.
يکشنبه، 16 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
بسکتبال ایران نباید از کنارگذاشتن ستاره ها بترسد/بچه ها مقابل سوریه تمرکز نداشتند
عباس آقاکوچکی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به بازی های تیم ملی بسکتبال ایران در پنجره ی دوم کاپ آسیا اظهار داشت: همیشه حرف زدن و کارشناسی کردن بعد از انجام مسابقه خیلی راحت است. بعضی از دوستان و منتقدان وقتی بازی انجام می شود، می نشینند و می گویند باید مربی فلان جا این کار را می کرد و بهمان می کرد. آن چیزی که در جریان بازی اتفاق می افتد و تصمیماتی که باید در آن واحد گرفته شود، بسیار کار سختی است. اما بعد از بازی مربیان می نشینند و با دیدن فیلم مسابقه، از آن تجربه و درس می گیرند. نقاط ضعف و قوت خود را بیشتر شناسایی می کنند تا در ادامه ی راه به مشکل نخورند. نباید نگاه مغرضانه و بدبینانه داشت. سعی می کنم جانب انصاف را رعایت کنم. متاسفانه شرایط کرونا و دوری از تمرینات منسجم و اردویی گریبان تیم ملی را گرفته بود. 2 لژیونر به تیم اضافه شده بودند و بلافاصله همراه تیم رفتند. با این وضعیت ناهماهنگی نباید انتظار بالایی داشت چون بچه ها از لحاظ آمادگی واقعا در شرایط خوبی هم نبودند.
 
بازیکن خارجی سوریه باید سختگیرانه دفاع می شد
وی افزود: بازی با عربستان را به سه قسمت تقسیم کردم. در بخش آغاز بازی و در حمله و دفاع و کار تیمی خوب بودیم. در ادامه ی کار در ده دقیقه دوم و سوم نتوانستیم خوب بازی کنیم و انسجام اوایل بازی را نداشتیم اما در بخش پایانی هم نسبتا خوب بودیم. علت اینکه خوب بودیم، بد ادامه دادیم و نسبتا خوب تمام کردیم را تیم آنالیز بررسی می کند. عربستان هم در حمله خوب نبود و در 3 تایم 10 دقیقه ای اول اصلا شوت نتوانستند به ثمر برسانند اما در مقابل بهنام بخچالی شوت های خوبی زد. این عملکرد به ما نشان می دهد که باید روی امتیازهای پرتاب از راه دور خیلی کار کنیم. تیم ها همه این نحوه ی امتیازگیری را در دستور کار دارند. بسکتبال همین است که باید از این مهارت استفاده کرد. هم این پرتاب ها می تواند راهگشا باشد و هم به تیم روحیه و انگیزه می دهد.چین اگر در سال 2015 ما را شکست داد فقط به این دلیل بود که بازیکن پست 5 آنها از بیرون آمد و فقط پرتاب 3 امتیازی زد. شوت خیلی موثر است. البته در بسکتبال پرتاب ها گاهی اوقات به ثمر نمی نشیند که معمولا می گویند شب بازیکن نیست. یک بازیکن ممکن است مدافع خوبی باشد اما مهاجم خوبی نباشد. بهنام یخچالی نمونه ی این بازیکن است. در روز بازی با عربستان از پرتاب ها امتیاز زیادی گرفت اما مقابل سوریه به اصطلاح شبش نبود. اینجاست که باید ما مدیریت کنیم. بازیکن خارجی سوریه اصلا کنترل نشد و به راحتی هرکاری دلش خواست انجام داد. چنین بازیکنانی باید دفاع سخت گیری برایشان باشد تا راحت کار نکنند.
 
بچه ها سوریه را دست کم گرفته بودند
کارشناس بسکتبال ایران در خصوص شکست ایران مقابل سوریه تصریح کرد: تیم حریف در روسیه اردو زده بود و از آنجا به مسابقات آمد. از لحاظ آمادگی آنها کار کرده بودند. ضمن اینکه مربی خارجی هم داشتند. نمی خواهم بگویم، مربیان خارجی از ایرانی ها بهترند. اصلا به این اعتقاد ندارم. شاهین طبع بهترین گزینه برای تیم ملی ماست و این را بدون تعارف می گویم. به هرحال سوری ها شوک مثبت به تیمشان داده و با تفکرات جدید تیم را راهی مسابقات کرده بودند. تیمشان مانند یک مشت و همدل بودند و خیلی انگیزه و هیجان داشتند. نیمکتشان خیلی هیجان داشت و خیلی در کنار زمین موثر است. ما در اسفند 98 چون سوری ها را با اختلاف 48 امتیازی برده بودیم، ذهنیت برنده داشتیم و می گفتیم که به راحتی برنده خواهیم شد. شاهین طبع قبل از بازی با سوریه گفته بود که تیم حریف متحول شده و تیم قبلی نیست. این نشان می دهد که کادر فنی نسبت به حریف آگاهی داشتند و آنالیزشان کرده بودند. این جای خوشحالی دارد که مربیان با شناخت وارد بازی می شوند. بازیکن خارجی سوری ها عملکرد خوبی داشت و توانست با عملکردی خوب و در شب خوبشان بدرخشد. آنها باانگیزه بودند و می خواستند هرطور شده ایران را شکست دهند. دیدید که بعد از بازی هم چقدر خوشحالی می کردند. در این سطح مدیریت کنار زمین خیلی مهم است. بازیکنانی داریم که از رستوک آلمان می آید که سوپراستار است. جمشیدی در لیگ ایران و بقیه در تیم های خودشان بهترین بودند. بچه ها همه توانایی بالایی دارند اما سوری ها را دست کم گرفتند و آن نتیجه ی اسفند ماه روی ذهن آنها اثر گذاشته بود.
 بسکتبال ایران نباید از کنارگذاشتن ستاره ها بترسد/بچه ها مقابل سوریه تمرکز نداشتند
بسکتبالیست های ما مقابل سوریه تمرکز نداشتند
عباس آقاکوچکی گفت: بازیکنان ما به جز یخچالی در مقابل تیم سوریه همگی خوب بازی کردند. در مقابل عربستان 58 امتیاز بازی را بازیکنان بیرون گرفتند که 47 امتیاز را فقط 2 بازیکن گرفتند بهنام و محمد جمشیدی اما بازیکنان زیرسبد 13 امتیاز. یعنی 6 بازیکن در پست های 4 و 5 این تعداد امتیاز. در شب بازی با سوریه هم آرون و هم مایک بهتر بازی کرد. ترابی نشان داد که بیشتر می شود از او استفاده کرد. مربیان تیم ملی اینها را می بینند و مطمئن باشید که ضعف ها را برطرف خواهند کرد. ایران مقابل سوریه نشان داد که تمرکز لازم را ندارد. به خصوص اینکه تغییر سیستم می دادند. باشناختی که از کادر فنی ایران دارم، سوری ها که دفاع را عوض می کردند، ابزار حمله ای را داشتیم اما بچه ها تمرکز نداشتند و توپ هایشان به ثمر ننشست. تیم حریف هم از این فرصت استفاده کرد. بازی هایی که این طور پیش می رود، آخرش را نمی شود پیش بینی کرد. این بازی را ما باختیم اما این سوریه آن سوریه ی اسفندماه نبود. آن موقع هم صمد را داشتیم و هم حامد. باید سوریه را می بردیم بدون این ستاره ها. شناختی که از مهران شاهین طبع دارم حتما حریف را آنالیز کرده بود اما بازیکن خارجی اش زهرش را ریخت.
 
ما نباید از تغییرات بترسیم
وی ادامه داد: ما باید از این بازی درس بگیریم. این دیدار هم نکات فنی و هم مدیریتی تیمی به ما می دهد. نیمکت ها را مقایسه کنیم و هم بازیکنان داخل زمین. درست است که اولین بار مقابل سوریه شکست خوردیم اما این خللی در روند تیم ما ایجاد نمی کند. آنها قوی تر از قبل شده بودند. ما نباید کادر فنی را به خاطر دعوت کردن یا نکردن بازیکنی مواخذه کنیم و تحت فشار بگذاریم. چین سال 2009 ستاره ی خود یائو مینگ را کنار گذاشت و به ما باخت اما 6 سال کار کرد و بعد توانست در سال 2015 ما را شکست دهد. آنها روی جوانگرایی دست گذاشتند و بدون ستاره ی خود قهرمان آسیا شدند. ما هم باید این کار را بکنیم. ستاره ها می آیند و می روند. باید روی پایه ها کار کنیم و آموزش درست را سرلوحه قرار دهیم. نباید از تغییرات بترسیم. ما مقابل سوریه هم می توانستیم برنده شویم اما تمرکز کافی نداشتیم.
 
بازیکنان ما باید بیشتر روی پرتاب بلند کار کنند
عباس آقاکوچکی گفت: همه دوست دارند که تیم ملی نتیجه بگیرد اما باید نگاه ما به آینده باشد و همه حمایت کنیم. در پنجره سوم با قطر و عربستان باید بازی کنیم. با نگاه مثبت باید پیش برویم. وقتی بازیکنی ریباند می کند. بازیکنی پنالتی اش گل نمی شود و توپ ها نمی رود، تقصیر مربی نیست. الان وقتی بازیکنی آزاد می شود و به جای پرتاب از راه دور، پاس می دهد، مربی مقصر نیست. بازیکنان ما باید بیشتر روی این پرتاب ها کار کنند. امیدوارم همه دست به دست هم دهیم و برای تیم ملی تدارک خوبی هم ببینیم تا از لحاظ آمادگی هم بازیکنان به اوج برسند. قطعا توانایی بازیکنان ما بالاست و اگر تمریناتشان منظم و بازی های تدارکاتی خوبی داشته باشند، می توانند هرتیمی را از پیش رو بردارند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.