باخت به پورتوریکو از لحاظ روانی بد بود

عباس آقاکوچکی در گفتگو با راسخون: با کسب سهمیه المپیک، بسکتبال ایران جان تازه ای گرفت/باید از شاهین طبع حمایت کنیم

سرمربی سابق تیم ملی جوانان و کارشناس بسکتبال ایران با بیان اینکه عملکرد کادر فنی تیم ملی به خصوص شاهین طبع مثبت بود و باید از آنها حمایت کنیم، گفت: با کسب سهمیه ی المپیک، بسکتبال ما جان تازه ی گرفت.
سه‌شنبه، 2 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
عباس آقاکوچکی در گفتگو با راسخون: با کسب سهمیه المپیک، بسکتبال ایران جان تازه ای گرفت/باید از شاهین طبع حمایت کنیم
سرمربی سابق تیم ملی جوانان و کارشناس بسکتبال ایران با بیان اینکه عملکرد کادر فنی تیم ملی به خصوص شاهین طبع مثبت بود و باید از آنها حمایت کنیم، گفت: با کسب سهمیه ی المپیک، بسکتبال ما جان تازه ی گرفت.
 
عباس آقاکوچکی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به عملکرد تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی 2019 چین و کسب سهمیه ی المپیک 2020 اظهار داشت: عملکرد فنی تیم ملی بسیار خوب بوده است. بسکتبال مثل سابق نیست که تیمی راحت بیاید و تیم ضعیف تر را شکست دهد. سطح تیم ها بالا رفته است. آمریکا یکی از قدرت های بزرگ دنیا حتی وقتی با سوپراستارهای خود به مسابقات نمی رفت، به راحتی و بااختلاف تیم ها را از پیش رو برمی داشت اما الان می بینید که با مکل مواجه می شود و از پیش برنده نیست. باید واقع بین باشیم و بپذیریم که ایران عملکرد خوبی در جام جهانی چین داشت.
 
وی افزود: شکست مقابل پورتوریکو در بازی اول از نظر روحی روانی باخت بدی بود. آنها تیمی بسیار قوی هستند و دیدید که جزو 16 تیم برتر رفت. باید به بسکتبال نگاه منطقی و درست و حمایت گر شود. بازی اول ما با پورتوریکو مسابقه ی خاصی شد. ما خیلی خوب شروع کردیم و آنها بد بودند. اختلاف بسکتبال ما با این تیم هیچ وقت 18 امتیاز نیست ولی این اتفاق خوشایند افتاد. پورتوریکو رفته رفته خود را پیدا کرد و به خصوص در نیمه دوم خیلی بهتر شد. آنها بسکتبال را آمریکایی بازی می کنند و پرتاب های 3 امتیازی خوبی دارند. آن باخت از لحاظ روانی بد بود و اثرات آن در بازی با تونس هم گریبان تیم ما را گرفت. چون بچه ها هنوز در شوک آن بازی بودند. در بازی با تونس نتوانستیم نمایش خوبی داشته باشیم. اما ایران ارزش های فنی خود را مقابل اسپانیا به خوبی نمایش داد. مثل بازی های تدرکاتی قبل از شروع جام جهانی چین که پرتغال و کرواسی و روسیه را شکست دادیم.
 
سرمربی سابق تیم ملی جوانان بسکتبال ادامه داد: بچه ها مقابل اسپانیا عالی بودند و عملکرد ایران در این دیدار خارج از اندازه ی خود ظاهر نشدو اندازه ی بچه های ما چنین عملکردی بود. همه ی بچه ها در حد خود بودند و بازی قشنگی شد و همه لذت بردیم. بدترین باخت یک تیم شکل شکستی بود که مقابل پورتوریکو داشتیم و 4 ثانیه آخر نتیجه ی بازی را دادیم. این اتفاق از لحاظ روانی خیلی بد بود و اتفاق افتاد اما از لحاظ فنی تیم ما خیلی خوب کار کرد و چیزی از ارزش های ما کم نکرد. خوشبختانه در گروه بازنده ها این عملکرد فنی به بار نشست و آنگولا را بردیم و فیلیپینی که آمده بود، شکست های قبلی خود را مقابل ما جبران کند، بازهم باخت. خوشبختانه توانستیم با بار فنی ای که تیم ما داشت به المپیک برویم. بسکتبال پیشرفت زیادی کرده است. شما نمی دانید چین چه تدارکاتی برای جام جهانی دیده بود. آنها در آمریکا کمپ زده و 9 دوره پیاپی المپیک رفته بودند. اما نیجریه آمد و آنها را برد.
 
عباس آقاکوچکی گفت: آرزو داشتم که ایران بتواند این سهمیه المپیک را بگیرد و ارزش خود را در این رقابت های مهم نشان دهد. ضعف هایی هم داشتیم و نباید از کنار آن عبورکنیم. به نظرم باخت به پورتوریکو دریچه ای از نقاط ضعف تیم را مشخص کرد و کادر فنی و مدیریت فدراسیون به آن آگاهی پیدا کردند. وقتی به جلو آمدیم، تیم دچار تغییرات نفری و تاکتیکی شد و با جلوگیری از آن ضعف ها به المپیک رفتیم. تجاربی که در جام جهانی به دست آمد، شک نکنید در المپیک به درد تیم می خورد. نوع استفاده از نفرات و عملکردی که در بازی مقابل اسپانیا، آنگولا و فیلیپین داشتیم، اینها تجربه ی مثبتی بود که برای ما رقم خورد. فراموش نکنید که پورتوریکو در رنکینگ جهانی حدود 10 رتبه بالاتر از ماست. در مجموع تیم ملی کارنامه ی مثبتی در جام جهانی داشت.
 
وی خاطرنشان کرد: تیم ملی از مربی داخلی سود برد و با شاهین طبع به المپیک رسید. برای اولین بار در چند سال اخیر در یک رشته ی گروهی از مربی داخلی استفاده کردیم. یعنی جلوگیری کردیم از خروج بیت المال و پول های نجومی. مربی خارجی مترجم و اسکان و هزار هزینه ی دیگر می خواهد. نهایت کار مربی خارجی این بود که به المپیک می رفتیم و الان با مربی ایرانی رفتیم. باید به مربی ایرانی ارج بگذاریم. نمی گویم به مربی خارجی نیاز نداریم اما تا اینجای کار وقتی توانستیم با مربی داخلی سهمیه المپیک بگیریم، باید از کادر فنی حمایت کنیم. مشکلات و نقص هایی هم بوده و باید برطرف شود. بسکتبال با این کسب سهمیه دوباره جان تازه ای گرفت و عملکرد مثبتی داشت. سطح بسکتبال آسیا و آفریقا پائین تر از آمریکا و اروپاست. هیچ نماینده ای هم از این دوقاره به جمع 16 تیم جام جهانی نرفت.
 
مربی سابق تیم ملی بسکتبال افزود: دیکته ی نانوشته غلط ندارد. همه باید کمک و حمایت کنیم تا تیم ملی بسکتبال در المپیک با تدارک خوبی حاضر شود. شاهین طبع بازیکن تیم ملی بوده، مربی لیگ بوده و الان سرمربی تیم ملی ماست. آیا او شایسته ی این سمت نبود؟ حتما باید من باشم؟ همه باید نگاه ملی داشته باشیم و از تیم ملی حمایت کنیم. نباید به تیم ملی نگاه شخصی و فردی کرد و اگر من نوعی نبودم، هیچ چیز درست نیست و مشکل دارد. انتقاد باید سازنده و کمک حال باشد نه اینکه چشم خود را ببندیم و نکات مثبت را نبینیم. هر مربی ای سلیقه ای دارد و طبق تفکرات خودش تیم را ارنج می کند. تیم ما 3 باخت داشت اما اختلاف باخت ما مجموع 10 امتیاز هم نشد.
 
عباس آقاکوچکی گفت: هر تجربه ی خوبی را باید تکرار کرد. تجربه ی خوب آماده سازی تیم ملی قبل از جام جهانی چین باعث شد تا عملکرد خوبی داشته باشیم. این آماده سازی باید برای المپیک هم تکرار شود. تدارکی که تیم ملی قبل از مسابقات جهانی چین دید، عالی بود. هم سطح بازی ها و هم تیم ها خوب بودند. ما روسیه و پرتغال را بردیم. فدراسیون هزینه کرد و جوابش را هم گرفت. ما مزه ی برد مقابل تیم های اروپایی را چشیدیم. ما دیدیدم می توانیم روسیه و پرتغال را ببریم. تیم های کوچکی را نبردیم. این پتانسیل را بچه های ما دارند. در کنار تدارکات خوب برای تیم ملی، به لیگ بسکتبال هم سروسامان بدهیم و به پویایی آن کمک کنیم چون به غیر از یکی دو نفر از ملی پوشان، بقیه بچه ها همه درگیرلیگ اند. به موازات لیگ و وقفه هایی که داریم، اردوهای کوتاه مدت برای تیم ملی بگذاریم تا بچه ها رها نشوند. اگر زمان داشته باشیم و این کار انجام شود، خوب است. باید دنبال بازی با تیم های گردن کلفت باشیم. الان که سهمیه گرفتیم، بیشتر تیم ها تمایل دارند با ما بازی کنند. باید از این فرصت هم استفاده کنیم.    


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما