مهران حاتمی در گفتگو با راسخون:

شکست مقابل سوریه را سر کسی نشکنیم/هدایت تیم ملی بسکتبال شهامت می خواهد

سرمربی اسبق تیم ملی بسکتبال ایران با بیان اینکه شکست مقابل سوریه را سر کسی نشکنیم و به دلیل عدم آمادگی بازیکنان بوده است، گفت: هدایت تیم ملی در این شرایط سخت واقعا شهامت می خواهد و باید از سرمربی حمایت کنیم.
سه‌شنبه، 11 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
شکست مقابل سوریه را سر کسی نشکنیم/هدایت تیم ملی بسکتبال شهامت می خواهد
مهران حاتمی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به شکست تیم ملی بسکتبال ایران در مسابقات پنجره ی دوم مقابل تیم ملی سوریه اظهار داشت: قبل از این بازی هم گفته بودم که دیداری سختی در پیش داریم. چون تیم ملی سوریه خودش را خیلی بهتر از ما آماده کرده بود و بازی های تدارکاتی و آماده سازی داشت. یک بازیکن خوب خارجی هم به تیمشان اضافه کرده بودند که اگر همه ی تیم های آسیایی بخواهند این کار را انجام دهند، شرایط برای تیم ملی بسکتبال ایران سخت خواهد شد. در هرصورت به خاطر کرونا و شرایطی که متاسفانه در بسکتبال ما حاکم شده بود، بچه های ما آمادگی لازم را نداشتند و نتوانستند در حد خود ظاهر شوند و این مسئله دقیقا روی بازی ها اثرگذار بود و نتوانستیم نتیجه بگیریم و سوریه را شکست دهیم.
 
عدم آمادگی بسکتبالیست ها باعث شکست شد
وی افزود: قطعا شکست ما مقابل سوریه به دلیل آماده سازی نامناسب تیم بود. تمام تیم های آسیایی دارند زحمت می کشند. همه انرژی و بودجه گذاشتند و دنبال برطرف کردن ضعف های خود هستند. تیم ها همه در استعدادیابی جدی هستند. دنبال پیداکردن نیروهای جوان برای تیم های ملی خود می روند. دنبال انتخاب های درست می روند. ما داریم از این قافله عقب می مانیم. اگر همه اش بگوییم حیف که صمد نیکخواه نیست. حیف که حدادی نیست، داریم راه را اشتباه می رویم. به نظرم بهترین ستاره ها هم روزی می آیند و می روند. اصل کار ما باید درست باشد که متاسفانه در این قسمت ضعیف عمل کردیم. ضمن اینکه به خاطر شرایط کرونا عملکرد بازیکنان ما ضعیف بوده است. کم تمرین داشتیم. بازی تدارکاتی نداشتیم. همین تیم را در نظر بگیرید. اگر 3 بازی تدارکاتی جدی داشت، به راحتی و با اقتدار هم عربستان را شکست می داد و هم سوریه.
 
نباید حریفان خود را دست کم بگیریم
سرمربی اسبق تیم ملی بسکتبال ایران درپاسخ به این سوال که ضعف عمده ی تیم ملی را در کدام پست ها دیدید؟ تاکید کرد: ناآماده بودن بازیکنان ما دلیل اصلی ضعف تیم ملی بود. بچه ها خودشان نبودند. وقت می خواهد تا بازیکن به اوج آمادگی برسد. کرونا باعث شده تیم ملی ما کار گروهی و بازی تدارکاتی نداشته باشد. خیلی سخت است تمرین کردن در شرایطی که استرس مبتلا شدن به بیماری کرونا وجود دارد. حتی چند بازیکن ما هم درگیر این بیماری شدند. این مسائل هم مزید بر علت شدند. تیم های دیگر بازی های تدارکاتی گذاشتند. تیم هایی که چنین بازی هایی برای خودشان تدارک می بینند، می توانند شرایط بهتری را رقم بزنند. ما به حریفان خود به دید حریف قدر و بزرگ نگاه نکردیم اما رقبای ما به ایران نگاه بزرگ و قدرتمند دارند و برای رویارویی با ما آماده می شوند. به همین دلیل است که سوری ها در روسیه بازی تدارکاتی انجام دادند و برگشتند. عراق و تیم های دیگر هم در این شرایط کرونایی با رعایت کردن پروتکل ها می روند بازی تدارکاتی و اردو می گذارند. باید قبول کنیم که هر مسابقه ی رسمی به اندازه ی 10 تمرین و بازی نیاز دارد.  
 شکست مقابل سوریه را سر کسی نشکنیم/هدایت تیم ملی بسکتبال شهامت می خواهد
میدان تیم ملی باید برای بازیکنان جوان باز باشد
مهران حاتمی گفت: بسکتبال ما باید از تمام ظرفیت های خود استفاده کند. این را قبلا هم گفتم اما ناراحت شدند. اگر قرار است بازیکن جوانی را به تیم ملی بیاوریم، بازیکنی باشد که ارزش سرمایه گذاری داشته باشد و 2 سال دیگر به تیم ملی کمک کند. این ضعف را در بسکتبال ما می بینم که از ظرفیت کامل این رشته استفاده نکردیم. نمی خواهم بگویم که سوء نظر دارند اما این را نمی پسندم که حاضرند حتی بازیکن ناآماده ای را دعوت کنند ولی بازیکنانی که توانایی خودشان را نشان دادند را نبینند. نمی خواهم بگویم که لج و لجبازی صورت می گیرد. اما چیزی که به آن اعتقاد دارم این است که تیم ملی جای بهترین ها و بهترین نفرات است. مهران حاتمی 20 سال پیش بازیکن خوبی بوده، آیا دلیل می شود که الان هم دعوتم کنند؟ فکر می کنم باید بیشتر از این به بازیکنان جوان خود انگیزه بدهیم و میدان را باز بگذاریم که اگر کسی تلاش می کند، دیده شود. آن موقع تیم ملی هم اثر مثبتش را می بیند.
 
نمی گویم انتخاب بازیکنان ملی پوش غلط بوده است
وی در ادامه افزود: بازیکن هایی که خوب هستند باید دیده شوند. خود ملی پوشان هم این را می خواهند. می گویند دمت گرم ما زحمت کشیدیم و مزد تلاش خود را گرفتیم. نمی خواهم مسائل را طور دیگری یا بحرانی نشان دهم. در نظر بگیرید همین 12 نفری که به تیم ملی دعوت شدند، واقعا بازیکنان خوبی هستند. اما تمرین نداشتند و آن آمادگی همیشگی خود را نداشتند. این نفرات هم بازیکنان شایسته ای هستند. نمی خواهم بگویم که بازیکنان تیم ملی را غلط انتخاب کردیم. حرفم این است که همه باید بدانند کجا هستند. باید بدانند که تیم ملی جایی است که با حداکثرتوان کار کنند. بچه های ما توانشان را دارند. این اتفاق پیش می آید. من هم موقعی که سرمربی تیم ملی بودم، سه شنبه سرمربی شدم و جمعه بازی کردیم و باختیم. هیچ کس راجع به نقایصی که جای دیگری به جز تیم بود، صحبت نکرد. ولی واقعیت این است که باید برای تیم ملی تدارک می دیدیم و برای بازیکنان بازی تدارکاتی بزرگ می گذاشتیم. حریفان خود را نباید دست کم بگیریم. بسکتبال در آسیا به جایی رسیده است که نمی توانیم بگوئیم، فلان تیم ضعیف است. همه دارند کار می کنند. حتی تیمی که ضعیف هم باشد، می رود چند بازیکن می خرد و تیمش را تقویت می کند. ما از این تیم ها زیاد داشتیم. سوریه بازیکن خوبی خریده بود و 34 امتیاز هم گرفت. حیف شد این بازی را باختیم اما انشالله برای بازی های بعد تجربه شود و با نگاه جدی تر به مسئله نگاه کنیم.
 
خطری تیم ملی بسکتبال را تهدید نمی کند
کارشناس بسکتبال ایران تصریح کرد: شکست مقابل سوریه حساسیت یا خطری برای تیم ملی ما ایجاد نمی کند. می توانیم این شکست را جبران کنیم. بازیکنان و تیم ما بزرگ هستند. امیدوارم این باخت تلنگری برای بسکتبال ما باشد. باید به فکر بازیکنان جوان و پشتوانه سازی برای تیم ملی باشیم. باکسی دشمنی ندارم. این باخت، شکست جامعه بسکتبال است نه فقط سرمربی تیم ملی. انشالله این تلنگری باشد که همه کمک کنند تا این رشته به جایگاه خودش برگردد. جوانان شایسته ای را پرورش بدهیم و دیده شوند. برای آینده باید برنامه داشته باشیم. همه فکر می کنند مهدی کامرانی، صمد نیکخواه و حدادی و بقیه ی ستاره ها همین طوری ستاره شدند. 10 سال برای اینها زحمت کشیده شده است. کجا بودند که اینها می باختند. موقعی که جوان بودند، باخت هایی داده اند که باعث پیشرفت و رشدشان شده است. بازی های سختی را دیدند. باید این برنامه را برای بازیکنان جوان دیگر هم داشته باشیم. بزرگترین استعداد را داریم.
 شکست مقابل سوریه را سر کسی نشکنیم/هدایت تیم ملی بسکتبال شهامت می خواهد
شکست مقابل سوریه را سر کسی نشکنیم
مهران حاتمی گفت: اگر بخواهیم مدام بگوئیم که به خاطر نبودن فلان ستاره تیم ملی باخت، این توهین به بچه های ملی پوش دیگر است. جلوی سوریه و این طور تیم ها نیازی نیست که حدادی و دیگران باشند. اگر بچه ها آماده بودند و تمرینات خوب و مداومی داشتند، می توانستند به راحتی هم سوریه را ببرند و هم عربستان را. بارها توانایی خود را نشان داده اند. باید برایشان برنامه و بازی تدارکاتی داشته باشیم. بچه های ما خوب تمرین نکردند. با 2 هفته تمرین، انتظار بزرگ ازشان داریم. این درست است؟ تیم ما آماده نبود و نتیجه نگرفت. نباید به خاطر این باخت بسکتبال را بکوبیم. ولی بدانیم که بیشتر باید به فکر بسکتبال باشیم و فکر نکنیم همیشه بهترین هستیم. فکر می کنم همین که با چنین شرایطی یک مربی ایرانی بالا سرتیم ملی است، شهامت می خواهد. کار سخت و پراسترسی است. ما باید از مربی خود حمایت کنیم. این باخت را سر کسی نشکنیم. در کارشناسی باید عادلانه و منصفانه حرف بزنیم نه از روی حب و بغض. مطمئن باشید مربیان ایرانی از خارجی ها چیزی کمتر ندارند. شاید 15 سال قبل مربیان ایرانی آن ذهنیتی که باید برای اداره ی تیم ملی داشتند را نداشتند اما الان چندین مربی ایرانی داریم که توانایی هدایت تیم ملی را دارند.
 
بی برنامگی ضربه ی جبران ناپذیری به بسکتبال می زند
وی تاکید کرد: در این شکست نمی توانیم دلیل آن را ضعف سرمربی بدانیم. ما باید دنبال اصل برویم و کارخانه ی بازیکن سازی درست کنیم. باید بازیکنان را بیاوریم، آموزش دهیم، پرورش بیابند و دیده شوند. هرچند در این شرایط بد با مشکلات اقتصادی هم روبرو هستیم. این شکست مقابل سوریه را بزرگ نکنیم. اما سوال بزرگ این است که برای آینده ی بسکتبال فکری می کنیم؟ برنامه ای داریم؟ اگر فکر نکنیم، 4 سال دیگر ضربه ی جبران ناپذیر و بدی می خوریم. این شکست تلنگری است که باید روی آن فکر شود. برگزاری لیگ ما خیلی می تواند به تیم ملی کمک کند. جاهایی که اصلا لیگ ندارند، به تیم ملی خود می رسند. تیم ملی ما اصلا فرصتی برای آماده سازی نداشته است. اگر لیگ ما مرتب ادامه پیدا کند، بازیگنان داخلی به آمادگی می رسند و توانایی خود را نشان می دهند. اما باید این بازیکنان دیده شوند. این مسئله هم روی نفرات تیم ملی اثر می گذارد و هم روی آینده ی بسکتبال ما. اصل برشایسته سالاری باشد، مشکلات کمتر می شود. واقعیت را باید گفت. 90 درصد تیم ملی ما همین نفراتی هستند که در مقابل عربستان و سوریه دیدیم.باید کاری کنیم که همین نفرات هم به اوج برسند. راه اول این است که نفرات جایگزین خوبی برایشان درست کنیم. راه دیگر این است که از لحاظ شرایط روحی روانی آنها را آماده کنیم تا با روحیه ی خوب و اعتمادبه نفس بالا در مسابقات حاضر شوند. ما که به آنها اعتقاد و اعتماد داریم. خودشان باید هم اعتماد به نفس و هم انتظارات را از خودشان بالا ببرند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.