خودزنی داخلی در ساخت واکسن کرونا!

برخی رسانه های داخلی سعی بر آن داشتند تا استعفای 2 تن از مسئولان وزارت بهداشت را که طی هفته های گذشته اتفاق افتاد؛ به کم کاری، اهمال کاری و عدم توانایی پزشکان و مسئولان این وزارتخانه در جهت کنترل و دستیابی به داروها و واکسن کرونا ربط دهند. این گروه که هدفی جز ایجاد دو قطبی سیاسی، ناامیدی از توان داخلی و امید بستن به کمک های خارجی بالاخص غرب ندارند.
دوشنبه، 17 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
خودزنی داخلی در ساخت واکسن کرونا!
از اواخر آذر سال گذشته بود که خبرهایی از ظهور بیماری کرونا توسط ویروسی جدید تحت عنوان کووید 19 در چین، خبر ساز شد. ویروسی فراگیر و مرگبار که کمتر از 3 ماه کشورهای بسیاری را در سراسر جهان در بر گرفت و صدها نفر را به کام مرگ کشاند.

ویروس کووید 19 (COVID‐19) به علت سرعت غیر قابل تصور در شیوع، به یکی از مخاطره انگیزترین بیماری ها تبدیل شد، اقتصاد جهانی را با تنش ها و تغییر رویه های گسترده ای همراه ساخت که اکثر کشورها با احساس خطری کم نظیر، سعی در مسدود سازی دروازه های تجاری خود داشتند تا بتوانند زمینه بقای خود را تثبیت کنند.


مبارزه جهانی با ویروس کووید 19

برخی، پاندمی ویروس کرونا را پایان جهان قلمداد کرده اند در حالی که برخی پزشکان و متخصصان این حوزه آن را ویروسی همچون ویروس مرس و سارس می دانند که باید دوره فراگیری خود را سپری و با ای کرونا در حال رشد قارچ گونه بود و اقتصاد اکثر کشورها در حال افول! و همین مهم؛ زمینه ساز تشکیل تیم های تحقیقاتی پزشکی در جای جای جهان شد تا دارو و یا واکسنی برای این ویروس مرگبار ساخته و سدی در برای فراگیری و تغییر و تحولات ناشی از آن در نظام سیاسی و اقتصادی جهان ایجاد شود.

در این راستا اکثر کشورها اقدامات گسترده ای را برای سرمایه گذاری و تحقیقات در این حوزه در دستور کار قرار دادند تا شاید راه حل مناسب و کارآمدی بریا مبارزه با ویروس کرونا یافت شود. چین، روسیه، آلمان، ایالات متحده و ایران بیش از دیگر کشورها در صدد آن بودند تا گوی سبقت را در کشف واکسن کرونا از یکدیگر بربایند.

کشور روسیه پس از قریب به 6 ماه تحقیق و آزمایش، در مرداد سال جاری رسمأ ساخت واکسن کرونا و تست انسانی آن را اعلام کرد و با تزریق آن به دختر رییس جمهور کشور آن را واکسنی مطمئن و کارآمد معرفی کرد. این نخستین واکسن در جهان بود که در راستای مقابله با ویروس کووید 19 ساخته و نام کشور روسیه به ثبت رسید.

در هیاهوی شیوع کرونا و پس لرزه های جهانگیر آن، پس از روسیه، آلمان نیز در ماه گذشته اعلام کرد محققان مرکز تحقیقاتی «بیونتیک» (Biontech) با همکاری شرکت آمریکایی «فایزر» (Pfizer) توانسته اند به واکسن ضد کرونا دست یابند و به زودی روند تولید انبوه این واکسن آغاز خواهد شد.

خودزنی داخلی در ساخت واکسن کرونا!

در این میان باید توجه داشت که جمهوری اسلامی ایران نیز از این قافله عقب نمانده است و از نخستین روزهای ورود این ویروس به کشور، تیم های تحقیقاتی و پزشکی از سوی ارگان ها و نهادهای مختلفی همچون سپاه به همکاری و همفکری با وزارت بهداشت پرداختند تا هر چه سریع تر به واکسن ضد کرونا دست یابند.

از آنجایی که ایران اسلامی همواره در حوزه پزشکی پیشرو بوده، بر اساس آخرین آمار منتشر شده جهانی، رتبه 15 پزشکی و جایگاه هفتم داروسازی جهان را به خود اختصاص داده است و در زمینه بیماری کرونا نیز به دستاوردهای قابل توجه از جمله ساخت کیت سریع التشخیص نائل آمده است.

در زمینه ساخت واکسن کرونا نیز اخیرا و بر اساس اعلام رسمی «رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو»، کشور ما به دستاوردهای نوینی رسیده است که به نظر می‌رسد به زودی و با صادر شدن مجوز آزمایشگاه بالینی وارد مرحله تست انسانی شویم.

هم اکنون شرکت‌های «سینووک» و «سینوفارم» (کشور چین)، «سانوفی» (کشور فرانسه) و «جانسون اند جانسون» (کشورانگلستان) عهده دار تولید واکسن های کشف شده برای ارسال به دیگر کشورها هستند و آمریکا و اروپا بالاترین حجم پیش خرید واکسن کرونا را به ثبت رسانده اند. البته کشورهای دیگری نیز در لیست پیش خرید قرار دارند همچون هلند، هند، کانادا، ایران، ژاپن، ویتنام و... .


هجمه به توان داخلیِ مبارزه با کرونا

در این میان اما باید توجه داشت که بنا به اظهارات وزیر بهداشت کشورمان، جمهوری اسلامی ایران واکسن تولید شده در داخل را جهات اخذ مجوز به سازمان بهواشت جهانی ارسال کرده و در این زمینه جزو معدود کشورهایی محسوب می شود که توانسته اند به این مرتبه علمی دست یابند. بر اساس آخرین خبرها و با روند پیش رو، واکسیناسیون عمومی کرونا از تابستان سال آتی در ایران آغاز خواهد شد.

آنچه که در این میان حائز اهمیت است تلاش مخالفان جمهوری اسلامی ایران در راه اندازی هجمه گسترده ناتوانی ایران در کنترل این بیماری و زیر سوال بردن دستیابی به واکسن داخلی است. رسانه های معاند همچون بی بی سی فارسی علاوه بر این که طی ماه های گذشته بخش های ویژه خبری را به گزارش آمار فوتی های ایران بر اثر ابتلا به بیماری کرونا اختصاص و عمده اخبار خود را به کذب بودن اخبار داخلی و چند ده برابر نشان دادن این آمار تخصیص داده بودند، اینک وارد مرحله جدیدی شده و تمام توان خود را بی اثر بودن داروهای داخلی به ویژه واکسن کرونای ایرانی گذاشته اند.

باید توجه داشت که این روند هدفمند تنها محدود به رسانه ها و مخالفان خارج از کشور نبوده و برخی رسانه های داخلی و مسئولین نیز با آنها همراه شده اند! در این راستا برخی رسانه های داخلی سعی بر آن داشتند تا استعفای 2 تن از مسئولان وزارت بهداشت را که طی هفته های گذشته اتفاق افتاد؛ به کم کاری، اهمال کاری و عدم توانایی پزشکان و مسئولان این وزارتخانه در جهت کنترل و دستیابی به داروها و واکسن کرونا ربط دهند.

خودزنی داخلی در ساخت واکسن کرونا!

این گروه که هدفی جز ایجاد دو قطبی سیاسی، ناامیدی از توان داخلی و امید بستن به کمک های خارجی بالاخص غرب ندارند، تا آنجا پیش رفته اند که کلید دستیابی ایران به واکسن کرونا را در دستان ایالات متحده دانسته و سعی بر آن دارند تا این موضوع را به تحریم های آمریکا علیه ایران، مذاکره مجدد و حتی ورود «بایدن» به کاخ سفید و تصمیمات جدید وی منوط سازند!

در اینجا باید متذکر شد که تحریم ها هیچ ارتباطی به واردات واکسن کرونا به کشور ندارد. در این راستا دکتر علیرضا فهیم زاد (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) با رد ارتباط تحریم و عدم ورود واکسن اظهار داشت: «اگر قرار باشد واکسن کرونا تولید شود، غربی ها تمایل خواهند داشت که این واکسن را ابتدا روی کشورهای کمتر توسعه یافته تست کنند تا خودشان دچار عوارض احتمالی نشوند! غربی ها می خواهند برای استفاده از واکسن کرونا به اطمینان کامل برسند و متاسفانه در این مسیر، تمایل دارند که واکسن را ابتدا در اختیار کشورهای جهان سوم قرار دهند.»

البته این نخستین باری نیست که اشخاص و رسانه های داخلی در زمین حریف و در راستای پیشبرد اهداف آنها بازی می کنند اما باید توجه داشته باشیم که در این برهه زمانی خاص و در آستانه روی کار آمدن ریاست جمهوری جدید آمریکا؛ این قبیل شایعه پراکنی ها و خدشه دار کردن توان داخلی دلیلی جز تدلیس سیستماتیک افکار عمومی ندارد.

آنها سعی بر آن دارند تا با به اضمحلال کشاندن تفکر خودکفایی و خودباوری، وابستگی به غرب را به بالاترین سطح ممکن رسانده و وعده های داخلی را پوچ و ناممکن جلوه دهند تا ضمن ایجاد اعتراضات پراکنده و تدریجی؛ عموم مردم را ترغیب به حمایت از مذاکره مجدد با غرب و امضای «برجام پلاس» کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما