بایدها و نبایدهای واکسن کرونای فایز

واکسن فایزر که در آخرین هفته‌های حضور ترامپ در کاخ سفید، مجوز تزریق گرفت با حواشی و شایعات فراوانی در سراسر جهان همراه شد. بسیاری از رسانه‌های داخلی ایالات متحده آمریکا فشارهای کاخ سفید بر سازمان غذا و داروی آمریکا را عامل اصلی صدور مجوز این واکسن عنوان کرده‌اند.
يکشنبه، 21 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
بایدها و نبایدهای واکسن کرونای فایز
«ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. این را من به مسئولین هم گفته‌ام، الان هم به طور عمومی می‌گویم. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند، این افتضاح کرونایی در کشور خودشان پیش نمی‌آمد. چند روز پیش در ظرف ۲۴ ساعت، اینها چهار هزار نفر تلفات داشتند. اینها اگر بلدند واکسن درست کنند، اگر کارخانه‌ی فایزرشان می‌تواند واکسن درست کند، چرا می‌خواهند به ما بدهند؟ خب خودشان مصرف کنند که این قدر مُرده و کشته‌‌ی زیاد نداشته باشند.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی، اخیرا با ژرف‌اندیشی و آینده نگری و اشاره به سیاست‌های خصمانه برخی سردمداران غربی، بالاخص ایالات متحده آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران، دستور داده‌اند تا از ورود واکسن کرونای ساخت آمریکا، انگلستان و فرانسه جلوگیری شود. این در حالی است که پس از انتشار رسمی این بیانات مقام معظم رهبری، موج گسترده‌ای از مخالفت‌ها و اعتراضات گروه‌های معلوم‌الحال داخلی و خارجی نسبت به این دستور مدبرانه به راه افتاد تا شاید راهی برای واردات واکسن فایزر پیدا شود!

این گروه‌ها و رسانه‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با راه‌اندازی انواع اخبار و هشتگ‌ها با مضمون «ما نمی‌توانیم» و «آمریکای خوب!» بیانات رهبر انقلاب اسلامی را، سخنانی سوگیرانه جلوه داده و اعتمادها به نتایج واکسن ضد کرونای ایرانی را به ناامیدی تبدیل نمایند.

در این راستا باید متذکر شویم که مرحله نخست تزریق واکسن «کُوو ایران برکت» که در روز 9 دی ماه سال جاری انجام و مرحله دوم آن در روزهای 15 و 16 دی ماه با موفقیت به اتمام رسید، به زودی وارد مراحل جدید و گسترده‌تری خواهد شد که در صورت استمرار موفقیت و بنا به دستور و تشخیص ستاد ملی مبارزه با کرونا، تدریجا وارد فاز عمومی واکسیناسیون خواهد شد. امری که بی‌شک ارکان مبارزه با نظام جمهوری اسلامی ایران را متزلزل خواهد کرد.
 

واکنش‌ها به لغو ورود واکسن فایزر آمریکا

پس از صدور دستور عدم واردات واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر بنا به بی‌اعتمادی به سران کشور سازنده و نیز پیشینه نه چندان موجه این شرکت دارویی، واکنش‌های فراوان داخلی و خارجی نسبت به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مشاهده شد.

برخی رسانه‌های معاند، این دستور مقام معظم رهبری را نوعی از نقض حقوق بشر عنوان کرده‌اند تا شاید اعتراضاتی را در داخل کشور رقم زنند! اما برخی پا را فراتر گذاشته و این تصمیم را سیاسی سازی بیماری کرونا قلمداد کرده‌اند که نشأت گرفته از رفتار تقابل جویانه میان ایران و آمریکا است.

این رسانه‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا کلید واژه سخنان رهبر ایران را در پس تکنیک‌های رسانه‌ای پنهان کنند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده، آمریکا طی چند ماه گذشته صدرنشین آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا بوده و رهبر معظم انقلاب اسلامی طی بیانات اخیر خود، این روند را «افتضاح کرونایی» دولت آمریکا خواندند. موضوعی که بیش از دیگر ابعاد سخنان ایشان، بر مذاق جهانخواران غربی ناخوش آمد.
 
بایدها و نبایدهای واکسن کرونای فایز

بسیاری از رسانه‌ها هم با انتشار اخبار کذب، مبنی بر موفقیت واکسن فایزر و عدم انتشار اخبار مربوط به صدمات و نتایج نامطلوب حاصل از آن، سعی دارند تا اعتبار رفته از این شرکت و واکسن تولید شده آن را باز گردانند.
 

هیاهوی ساخت واکسن کرونا در جهان

طی یک سال گذشته و با آغاز پاندمی ویروس کرونا (COVID-19) در سراسر جهان؛ متخصصان، گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی در اقصی نقاط دنیا تلاش همه‌جانبه خود را در راستای کشف دارو و یا واکسنی برای مقابله با این ویروس فراگیر و کشنده به کار بستند. اما در این میان یک اَبَرشرکت دارویی چندملیتی با عنوان «فایزر» (Pfizer)، اخیرا اعلام کرد که واکسن کرونا را کشف کرده و تمام مراحل حیوانی و انسانی آن با موفقیت طی شده و اینک آماده تزریق عمومی است!

در این میان نکته مهم آن است که این کمپانی دارویی، لکه‌های سیاهی در کارنامه خود دارد که مهم‌ترین آنها آزمایش یکی از داروهای تولید شده در سال 1996 روی قریب به 200 کودکان نیجریه‌ای است که منجر به فوت تعداد زیادی از آنها شده است.

در اواخر دهه 90 میلادی شرکت دارویی «فایزر» تحت عنوان مقابله با بیماری‌های واگیردار همچون وبا و سرخک آزمایش‌هایی را در نیجریه آغاز کرد که بخش اعظمی از گزارش‌های آن به صورت کاملأ محرمانه مخفی ماند اما گزارش فلج اعضا، نابینایی، اختلال در تکلم و در نهایت مرگ ده‌ها کودک به علت استفاده از آنتی بیوتیک تولید شده در این شرکت، با عنوان «تروافلوکساسین» قابل کنترل نبود و بسیاری از رسانه‌های جهان آن را پوشش دادند.

نکته حائز اهمیت در این میان آن بود که پزشکان این تیم آزمایشگاهی، باید 5 روز پس از تزریق اولیه دارو به کودکان مورد نظر؛ خون آنها را برای بررسی بروز ناهنجاری‌های احتمالی و جلوگیری از وخاوت حال آزمایش شوندگان به آزمایشگاه منتقل می‌کردند اما بر اساس رای قطعی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده که 6 سال پس از آزمایش مذکور صادر شد، این کار عمدأ صورت نگرفت تا نتایج بیشتری از تاثیرات داروی «تروافلوکساسین» حاصل شود که به قیمت از دست دادن جان ده‌ها کودک بی‌گناه تمام شد. خانواده این کودکان شکایات خود را به دادگاه ارائه و نهایتأ در سال 2002 این شرکت دارویی مجرم و متهم به قتل عمدی کودکان شناخته شد.

از دیگر سو باید توجه داشت که «آلبرت بورلا» (یکی از بازماندگان هالوکاست) مدیر عامل این شرکت است و در حال حاضر دفتر مرکزی آن در نیویورک استقرار دارد و یکی از فعال‌ترین شرکت‌های دارویی جهان محسوب می‌شود. حائز اهمیت آن که این شرکت در سال 2020، «تال زَکس» (Tal Zaks) یهودی الاصل را به عنوان مدیر ارشد پروژه ساخت واکسن ضد کرونا (مدرنا) منصوب کرد که با حمایت مالی و بودجه مستقیم پنتاگون وظیفه ساخت این واکسن را بر عهده دارد.

واکسن کرونای فایزر به سرعت مراحل آزمایشگاهی خود را طی و برای واکسیناسیون عمومی روانه چند کشور شد. یکی از این کشورها «نروژ» بود که در نخستین روزهای سال 2021 واکسیناسیون کرونا را آغاز کرد. اما تنها چند روز پس از آغاز این واکسیناسیون خبر فوت 2 نفر از دریافت کنندگان واکسن فایز آمریکا جهان را با شوک بزرگی مواجه ساخت.

البته پیش‌تر نیز 4 نفر از دریافت کنندگان این واکسن در آمریکا دچار بی‌حسی و نوعی از فلج صورت تحت عنوان «فلج بلز» شده بودند. این نوع از فلج صورت، شبیه به سکته عضوی از بدن است که طی آن عضله بخشی از بدن دچار ضعف شدید و ناگهانی، عدم توانایی در تحرک و نهایتأ افتادگی می‌شود.

بایدها و نبایدهای واکسن کرونای فایز

باید توجه داشت که در گروه دیگری از دریافت کنندگان واکسن فایزر احساس کوفتگی ممتد در بدن، تب شدید و حتی درد مفاصل نیز گزارش شده است. «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار» (CDC) ایالات متحده نیز در آخرین گزارش خود؛ بیش از 175 مورد آلرژیک در میان افرادی که واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند، ثبت کرده است. و با تمام این گزارش‌ها؛ بسیاری در تلاش هستند تا ورود واکسن فایزر به ایران را تسریع نمایند!
 

چرایی صدور زودهنگام مجوز تزریق واکسن فایزر

واکسن فایزر که در آخرین هفته‌های حضور ترامپ در کاخ سفید، مجوز تزریق گرفت با حواشی و شایعات فراوانی در سراسر جهان همراه شد. بسیاری از رسانه‌های داخلی ایالات متحده آمریکا فشارهای کاخ سفید بر سازمان غذا و داروی آمریکا را عامل اصلی صدور مجوز این واکسن عنوان کرده‌اند.

روزنامه گاردین (The Guardian) در ماه دسامبر با انتشار مقاله‌ای منتقدانه، رسمأ اعلام کرد که واکسن فایزر با تماس مستقیم و تلفنی رییس کارکنان کاخ سفید (مارک میدوز Mark Meadows) مبنی بر تایید اضطراری و بی چون و چرای این واکسن و برکناری رییس این سازمان در صورت عدم موافقت با این تاییدیه خبر داد.

این در حالی است که به علت گزارش‌های مکرر در راستای مشاهده انواع آلرژی‌های شدید، فلج اعضا و حتی ابتلا به کرونا در افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند؛ تزریق واکسن فایزر به اعضای کاخ سفید ممنوع اعلام شده است! مهمی که دولت آمریکا تمام قد در برابر آن ایستادگی کرد.

با تمام آنچه که به اجمال از کارنامه پزشکی کمپانی فایزر و حواشی مربوط به آن گفته شد، نباید از پروژه حمله بیولوژیک (Biological Attack) به سهولت عبور کرد. ایالات متحده که طی سال‌های گذشته و با طُرق مختلف خصومت همه‌جانبه خود را نسبت به نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران را در انواع جنگ نظامی، جنگ نرم و دیگر روش‌های تقابل جویانه نوین نشان داده است، اکنون نمی‌تواند حامی مردم این کشور باشد و برای نجات جان ایرانیان از ویروس کرونا؛ واکسن فایزر را روانه ایران کند. در حالی خود، رتبه نخست مرگ و میر حاصل از ابتلا به ویروس کرونا را در جهان ثبت کرده است.

شاید لازم باشد بیش از پیش به پیشینه رفتار برخی کشورها با ایران توجه و بر توان داخلی اعتماد کنیم.

 
عکس نوشت| «فایزر» قابل اعتماد است؟
 
بایدها و نبایدهای واکسن کرونای فایز


بایدها و نبایدهای واکسن کرونای فایز
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما