واکسن سینوفارم چین در ایران مجوز گرفت/ سینوفارم چه مشخصاتی دارد؟

سخنگوی سازمان غذا و دارو از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونای سینوفارم چین در ایران خبر داد.
سه‌شنبه، 5 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
واکسن سینوفارم چین در ایران مجوز گرفت/ سینوفارم چه مشخصاتی دارد؟
به گزارش راسخون؛ کیانوش جهانپور روز دوشنبه در حساب توییتر خود نوشت: صدور مجوز ورود و مصرف اضطراری مشروط واکسن BBIBP-corV ساخت شرکت سینوفارم چین از سوی سازمان غذا و دارو ایران صادر شد.

همچنین وی درباره «مشروط بودن» مجوز اضطراری این واکسن گفت: بر این اساس، تولید کننده لازم است در فواصل زمانی منظم، نتایج مطالعات بالینی و نیز هر گونه عارضه ناخواسته غیرمنتظره جدی را به اطلاع سازمان غذا و دارو ایران برساند.

جهانپور ادامه داد: همچنین تولید کننده لازم است نتایج مطالعات پایداری دراز مدت را به سازمان غذا و دارو ایران اطلاع دهد.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: تولید کننده لازم است واکسن را از محل تولید مندرج در این سند برای ایران تامین کند و لازم است مستندات توزیع را برای هر «بچ» (شماره سری ساخت) ارسال کند.

پیش از این چهار واکسن کرونا شامل اسپوتنیک وی روسیه، کوواکسین ساخت باهارات هند، آسترازنکا آکسفورد ساخت R-pharm روسیه و واکسن آسترازنکا آکسفورد ساخت شرکت SKBio کره جنوبی در کشور مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده بودند. با این حساب، ۵ واکسن کرونا در کشور مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده‌اند.

واکسیناسیون کرونا از روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ با اولویت کادر درمان بخش‌های مراقبت ویژه کرونا آغاز شده است. واکسیناسیون کرونا در کشور بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می‌شود.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، پیش بینی شده که تا قبل از نوروز ۱۴۰۰ حداقل یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از افراد آسیب پذیر مانند کادر بهداشت و درمان واکسینه شوند.

طبق برنامه‌ریزی وزارت بهداشت برای خرید واکسن کرونا، هفته آینده ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از چین به کشور وارد می‌شود. این واکسن که مراحل تحقیقات آن از همان آغاز شیوع کرونا (بهمن ۹۸) در چین شروع شد، در شهریور امسال بعد از طی مراحل آزمایشی در امارات مجوز استفاده اضطراری گرفت و  تا کنون توسط حدود بیست کشور مختلف دنیا خریداری شده است. 

شرکت سینوفارم روز پنجشنبه ۳۱ دسامبر بدون ارائه جزئیات اعلام کرد اثربخشی واکسن تولیدی‌اش به نام BBIBP-CorV بر اساس آنالیز مقدماتی داده‌های کارآزمایی بالینی مرحله سوم آن ۷۹.۳۴ درصد است.

سینوفارم اعلام کرد داده‌های مشروح درباره کارآزمایی این واکسن بعدا اعلام خواهد شد اما زمان‌ معینی را اعلام نکرد.

 قبلا در ۹ دسامبر امارات متحده عربی که یک کارآزمایی بالینی این واکسن در آن در جریان است، بر اساس داده‌های مقدماتی اثربخشی آن را ۸۶ درصد اعلام کرده بود. امارات نخستین کشوری است که عرضه این واکسن را برای عمومی در این ماه شروع کرد و  تا دسامبر ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر در امارات در یک برنامه داوطلبانه واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند.

 کارآزمایی‌های بالینی مرحله سوم واکسن سینوفارم در آرژانتین، بحرین، مصر، مغرب، پاکستان، پرو و امارات متحده عربی در حال انجام است.

پاکستان اعلام کرده  ۱.۲ میلیون دوز از این واکسن را از شرکت سینوفارم خریده است.

واکسن سینوفارم، مانند واکسن چینی دیگر ساخت شرکت سینوواک با نام «کروناواک»،‌بر اساس فناوری سنتی ساخت واکسن است که از ویروس غیرفعال‌شده یا مرده که نمی‌تواند در سلول‌های انسانی تکثیر کند، استفاده می‌کند تا پاسخ ایمنی را برانگیزد.

سازمان ملی بهداشت چین می‌گوید میزان کلی عوارض جانبی این واکسن شبیه سایر واکسن‌های غیرفعال‌شده است و میزان بروز عوارض جانبی شدید مانند آلرژی بسیار اندک و در حد دو در میلیون است.

سینوفارم می‌گوید تقریبا یک میلیون نفر در چین نیز  بر اساس برنامه مصرف اضطراری واکسن کرونای ساخت این شرکت را دریافت کرده‌اند.
 

فناوری استفاده شده در واکسن شرکت سینوفارم

 
واکسن سینوفارم چین در ایران مجوز گرفت/ سینوفارم چه مشخصاتی دارد؟

واکسن سینوفارم، مانند واکسن چینی دیگر ساخت شرکت سینوواک با نام «کروناواک»،‌بر اساس فناوری سنتی ساخت واکسن است که از ویروس غیرفعال‌شده یا مرده که نمی‌تواند در سلول‌های انسانی تکثیر کند، استفاده می‌کند تا پاسخ ایمنی را برانگیزد.

سازمان ملی بهداشت چین می‌گوید میزان کلی عوارض جانبی این واکسن شبیه سایر واکسن‌های غیرفعال‌شده است و میزان بروز عوارض جانبی شدید مانند آلرژی بسیار اندک و در حد دو در میلیون است.

رسانه‌های چین نیمه‌ آبان ماه از موفقیت آمیز بودن واکسن تولیدی این کشور خبر دادند و اعلام کردند که رییس شرکت داروسازی سینوفارم گفته هیچ یک از افرادی که تاکنون واکسن کووید ۱۹ ساخت این شرکت را دریافت و به خارج سفر کرده‌اند، به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند.

رئیس شرکت سینوفارم در یک نشست خبری اظهار کرد: هیچ عارضه جانبی جدی از کسانی که واکسن را در موارد اضطراری دریافت کرده‌اند گزارش نشده است.
مزیت واکسن چینی این است که خلاف واکسن‌های دیگر به دمای خیلی پایین نیاز ندارد و این امر انتقال و نگهداری آن را تسهیل می‌کند.


میزان کارایی و شرایط نگه‌داری 

سینوفارم مانند سایر واکسن‌ها باید دو نوبت باید تجویز شود. کارایی آن 79 درصد است که  بالاتر از واکسن آسترازنکا قرار دارد. مزیت واکسن چینی این است که خلاف واکسن‌های دیگر به دمای خیلی پایین نیاز ندارد و این امر انتقال و نگهداری آن را تسهیل می‌کند.

به دنبال انتشار خبر ورود واکسن سینوفارم به پاکستان، در وب سایت رسمی وزارت بهداشت این کشور اعلام شد که واکسن سینوفارم یکی از برترین واکسن‌های تولید شده در دنیاست و سازمان بهداشت جهانی این واکسن را در زمره ده اکسن برتر دنیا برای مبارزه با کرونا قرار داده است.
 

تزریق واکسن سینوفارم به گروه‌های مختلف در چین

 
واکسن سینوفارم چین در ایران مجوز گرفت/ سینوفارم چه مشخصاتی دارد؟

به گفته «لیو جینگژن» رئیس شرکت سینوفارم، دیپلمات‌های اعزامی، دانشجویان، کارمندان اعزامی پروژه‌های ساختمانی،کارکنان کمپانی‌های مختلف چینی مانند شرکت «ملی نفت چین»، شرکت «پتروشیمی چین» و همچنین هواوی این واکسن را دریافت کرده‌اند و در همان ابتدا این واکسن به بیش از یک میلیون نفر تزریق شد.
 

ادامه آزمایشات بالینی واکسن  برای حصول اطمینان از کارایی

کلیه واکسن‌های کرونا که تاکنون در کشورهای مختلف دنیا در حال تزریق هستند، مجوز استفاده اضطراری گرفته‌اند و در کنار آن همچنان در حال ادامه آزمایشات بالینی هستند. سینوفارم نیز در ۱۰ کشور از جمله امارات متحده عربی، مصر، اردن، پرو و ‌آرژانتین با نزدیک به ۶۰ هزار داوطلب، ادامه آزمایش‌های بالینی را در دست انجام دارد؛ این شرکت دو تاسیسات در چین ساخته که قادر به تولید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در سال است.

علاوه بر این، تعداد فزاینده‌ای از کشورها در سراسر جهان به واکسن‌های چینی کرونا روی آورده‌اند زیرا شرایط سخت نگهداری از واکسن‌های آمریکایی و حواشی ایجاد شده برای آن پس از تزریق بر روی برخی از افراد مختلف تعدادی از دولت‌ها را دچار تردید کرده است.


کشورهای مختلف مشتری واکسن چینی

 
واکسن سینوفارم چین در ایران مجوز گرفت/ سینوفارم چه مشخصاتی دارد؟

براساس اطلاعات موجود مجارستان، صربستان، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، برونئی، نپال، فیلیپین، میانمار، کامبوج، لائوس، سریلانکا، مغولستان و سرزمین‌های اشغالی،  مصر، مراکش، شیلی، پرو، بحرین، امارات و برزیل از جمله کشورهایی هستند که مشتری واکسن چینی هستند.

تاکنون سه میلیون دوز واکسن سینوفارم توسط امارات خریداری و وارد بازار امارات شده است. امارات پیش از این اعلام کرده بود در سال جاری ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم تولید می‌کند و آن را به بازارهای مصرف کشورهای عربی صادر خواهد کرد؛ حددو یک ماه است که این کشور تولید محصول چینی را آغاز کرده است.


منبع:
1. ایرنا/ جهانپور: مجوز مصرف اضطراری مشروط واکسن کرونا سینوفارم صادر شد
2. مشرق نیوز/ واکسن «سینوفارم» چین را بیشتر بشناسید
3. همشهری آنلاین/ آنچه درباره واکسن چینی کرونای سینوفارم می‌دانیم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.