«شنبه های اعتراضی» و «پرچم سیاه» در اسرائیل تمامی ندارد

24هفته است که اعتراضات سریالی در میدان پاریس قدس اشغالی، روبروی منزل نتانیاهو ادامه دارد. تجمعاتی که در اعتراض به سیاست‌های کرونایی، اقتصادی و فسادهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان است. اعتراضات در شنبه اخیر وارد تنش‌های جدید شده و با توجه به امکان انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید، توجهات بیش از پیش به سرزمین های اشغالی جلب شده.
چهارشنبه، 19 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«شنبه های اعتراضی» و «پرچم سیاه» در اسرائیل تمامی ندارد
بیش از 24 هفته‌ است که اعتراضات شنبه‌ها در قدس اشغالی و چند شهر دیگر اسرائیل ادامه دارد. خواسته اعتراض کنندگان یک چیز بود، «نتانیاهو» لایق نیست و باید کنار برود. تداوم تظاهرات در شهرهای دیگر و ادامه دار شدن آن در وضعیت خاص کرونایی، آن را به سوژه بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل کرده است. به طور خلاصه مدیریت ضعیف مهار کرونا، بیکاری، فساد، کلاهبرداری و رشوه نخست وزیر از موضوعات تابلوهای اعتراضی است. از نکات جالب توجه این اعتراضات آن است که معترضان، اجتماع خود را «جنبش پرچم های سیاه» نامیده‌اند و فریاد می زنند: «بگذارید نفس بکشیم»!

همچنین در آخرین تظاهرات برخی منابع از حمله نیروهای پلیس به معترضین در تل آویو خبر داده و گفته‌اند یک نفر کشته شده است. گفته می‌شود که حتی یکی از رهبران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هم که در تظاهرات قدس اشغالی مشارکت داشت، بازداشت شده است. اتفاقاتی که نشان می‌دهد روند تظاهرات در اسرائیل با جدی تر شدن امکان برگزاری انتخابات به سوی تنش‌های غیرقابل کنترل پیش می رود.

چرا پرچم سیاه؟
منظور از پرچم سیاه از سوی معترضین، نشان عزای دموکراسی در اسرئیل است. "پرچم‌های سیاه" نماد عزاداری برای دموکراسی است که نتانیاهو در اراضی اشغالی نابود کرد. فعالان این جنبش معمولا تظاهرات‌هایی را با کاروانی از خودروهای حامل پرچم‌های سیاه به راه می‌اندازند.

معترضان معتقدند نتانیاهو با مسیری که در 2سال اخیر طی کرده، دموکراسی را در اسرائیل به کما برده و در یک دیکتاتوری تمام عیار با استفاده از مسیر انتخابات کنست، خود را علی رغم داشتن چندین پرونده اقتصادی در راس قدرت نگه داشته است.

اسرائیل به واسطه عدم توافق میان «گانتز» و نتانیاهو برای تصویب بودجه، در آستانه چهارمین انتخابات پیاپی قرار گرفته است. اگر گانتز به وعده خود عمل کند و در پارلمان انحلال کابینه رای بیاورد، شاهد آمار عجیبی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خواهیم بود.

در حالی‌که دردی ماه97 پارلمان اسرائیل منحل و ائتلاف اکثریت دولت فروپاشید، نتانیاهو با بهره گیری از سناریو تکرار 3باره انتخابات و عدم موفقیت رقیبانش برای اتحاد و تشکیل اکثریت کنست، تا نیمه فروردین 9 در حالی نخست وزیر ماند که نه برنده انتخابات بود و نه توان ائتلاف با اکثریت را کسب کرد (حدود 15ماه).

«شنبه های اعتراضی» و «پرچم سیاه» در اسرائیل تمامی ندارد

از فروردین تا آذر امسال هم نتانیاهو به لطف ائتلاف دولت ملی رقیبش گانتز، نخست وزیر ماند. حالا تنها بعد گذشت 9ماه، دوباره احتمالا نتانیاهو 6ماه نخست وزیر خواهد بود (معمولا 6ماه بعد از انحلال کنست انتخابات زود هنگام برگزار می شود)؛ آن هم بدون نیاز به کسب ائتلاف سازی اکثریت در کنست یا همان پارلمان رژیم صهیونیستی. اگر پیش بینی‌ها درست و طبق انتظار پیش برود، یعنی نتانیاهو در 30‌ماه (24ماه گذشته و 6ماه پیش رو)، 21ماه آن را در حالی نخست وزیر بوده که بر روی کاغذ شرط کافی برای تشکیل کابینه را نداشته، یعنی همان توان ائتلاف سازی اکثریت (61صندلی از 120صندلی).

کنار نرفتن نتانیاهو از قدرت و ماندن او در راس نخست وزیری، علی رغم عدم موفقیت او در ائتلاف سازی، رقیبان وی را بیش از گذشته کلافه کرده است. نتانیاهو تا کنون چندین بار دادگاه فساد خود را به بهانه کرونا به تاخیر انداخته. این اقدامات او باعث شده مخالفین، پرچم سیاه برای دموکراسی اسرائیل به دست بگیرند و چندین شنبه متوالی به تظاهرات بپردازند.

جنبش پرچم‌های سیاه و جنجال پسر نتانیاهو
اما اظهارات پسر نتانیاهو، جنجال پرچم‌های سیاه را دوچندان کرده است. «یائیر نتانیاهو» که پیش از این هم سابقه اظهارات جنجالی علیه مخالفین پدرش را داشته، در سخنانی تظاهرکنندگان اسرائیلی را که خواستار استعفای پدرش هستند، به گروه تروریستی داعش تشبیه کرد.

او در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، ویدئویی را به اشتراک گذاشت که در آن داعشی‌ها در حالی که پرچم‌های سیاه در دست داشتند، سوار بر خودرو هستند. او درباره این ویدئو نیز نوشت: «یادم آمد این کاروان‌هایی را که پرچم سیاه دارند، کجا دیدم!»

این اقدام یائیر نتانیاهو، موجب خشم جنبش پرچم‌های سیاه شد و فعالان این جنبش، او و پدرش را مورد انتقاد قرار دادند. پسر نتانیاهو فعالیت گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارد و معمولا در این شبکه‌ها رقبای سیاسی پدرش را به شدت مورد حمله قرار می‌دهد.

در ویدئویی که یائیر نتانیاهو به اشتراک گذاشت، تعدادی داعشی دیده می‌شوند که گویا راه قدس را گم کرده‌اند و در ادامه به زبان عبری از یک رهگذر سوال می‌کنند، «راه قدس از کدام طرف است؟» و رهگذر به آنها جواب می‌دهد «به سمت چپ بروید» که این سخن به حزب چپ رژیم صهیونیستی اشاره دارد.
 
«شنبه های اعتراضی» و «پرچم سیاه» در اسرائیل تمامی ندارد

مجسمه «قهرمان اسرائیل»
یکی از حاشیه‌های جالب تظاهرات در اسرائیل، تبدیل یک پسر به نماد اعتراضات بود. پسری که پرچمی در دست داشت و تحت فشار آب پاش روی زمین زانو زده، چنان مورد توجه قرار گرفت که مجسمه‌ای از او در اورشلیم ساخته شد. البته خیلی زود شهرداری اورشلیم نیز دستور تخریب و توقیف مجسمه «قهرمان اسرائیل»، سمبل معترضین در میدان پاریس قدس اشغالی را صادر نمود.
 
راست جدید علیه نتانیاهو قیام می‌کند؟
حالا با جدی تر شدن امکان برگزاری انتخابات زود هنگام، رقیبان جدیدی پیش روی نتانیاهو قرار گرفته است. روز شنبه گانتز، وزیر دفاع و جانشین نخست وزیر در آنچه «آخرین تلاش برای جلوگیری از انتخابات زودهنگام» خوانده بود با «ییسرائیل کاتص»، وزیر دفاع از حزب لیکود، دیدار کرد اما این نشست بدون مصالحه و توافق به پایان رسید. تایمز اسرائیل اعلام کرده که مواضع دو طرف در این نشست به هم نزدیک نشده است و در حالی‌که گانتز خواستار ارائه لایحه بودجه برای دست کم دوسال است، کاتص پیشنهاد کرده عجالتاً بودجه سال2020  تصویب شود و بودجه سال2021 در ماه‌های اول سال آینده به کنست تقدیم شود.

از این رو احتمال توافق میان دوطرف از قبل نیز کمتر شد و سرزمین‌های اشغالی یک گام به انتخابات زودهنگام نزدیک تر شدند. گروهی از مشاوران سیاسی اسرائیلی درصدد تشکیل حزبی جدید به منظور کسب آرای احزاب راست‌گرا در انتخابات آینده کنست هستند. روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت، با اشاره به این مطلب بیان کرد که رهبری این حزب را قرار است «موشه یعلون» و «گادی آیزنکوت» دو ژنرال اسرائیلی که قبلا وزیر جنگ بوده‌اند، برعهده داشته باشند.

یعلون و آیزنکوت برای تحقق این هدف، دست به دست هم داده‌اند و سندی راهبردی را هم در این راستا آماده کرده‌اند. «موران ازولای» در گزارش خود در روزنامه یدیعوت احرونوت آورده است که یعلون، مصمم به کنار زدن نتانیاهو است و «آیزنکوت» را برای تحقق این هدف شریکی مهم و محوری می‌داند.

نظرسنجی‌های انجام شده در جامعه صهیونیستی نشان می‌دهد که تشکیل چنین حزبی می‌تواند تعداد کرسی‌های جناح راست صهیونیستی را از 65به62 (از 120صندلی) کاهش دهد. در 3 انتخابات پیشین، ائتلاف آبی-سفید از جریان چپ اسرائیل رقیب اصلی نتانیاهو بودند، اما گویا این بار مخالفان وی به دنبال کاستن در آرای طرفداران راست‌گرای اسرائیلی به نتانیاهو هستند. ترک «ترامپ» و تیم تندروی صهیونیستی وی از کاخ سفید، انگیزه مخالفان نتانیاهو برای کنار زدن وی را دو چندان کرده است. ناگفته نماند آسیب کرونا به اقتصاد اسرائیل، وضعیت نتانیاهو را در سرزمین‌های اشغالی متزلل کرده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط