اعلام عادی‌سازی روابط مراکش و اسرائیل

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، پنجشنبه شب از توافق مراکش و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط خبر داد و آن را "دستاوردی تاریخی" توصیف کرد.
جمعه، 21 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
اعلام عادی‌سازی روابط مراکش و اسرائیل
به گزارش راسخون؛ به نقل از عربی ۲۱، ترامپ در توئیتی نوشت: "موفقیت تاریخی دیگر ... اسرائیل و پادشاهی مراکش توافق کردند که روابط کامل دیپلماتیک برقرار کنند. پیشرفتی عظیم برای صلح خاورمیانه..."

وی همچنین نوشت که ایالات متحده حاکمیت مراکش را بر منطقه صحرای غربی به رسمیت می شناسد؛ جایی که مراکش دهه ها با جبهه پولیساریو بر سر آن اختلاف دارد.

 در اعلامیه امضا شده توسط ترامپ آمده که "آمریکا معتقد است ایجاد یک کشور مستقل در صحرای غربی گزینه واقع بینانه ای برای حل مناقشه نیست."

کاخ سفید همچنین از طرفین درگیری در صحرای غربی خواست "بر اساس طرح خودمختاری مراکش به عنوان چارچوبی برای مذاکرات، در اسرع وقت وارد بحث و گفتگو شوند".

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ترامپ روز پنجشنبه در تماس تلفنی با محمد ششم، پادشاه مراکش به توافق رسید.

روابط مراکش و رژیم صهیونیستی پس از ۲۰ سال از سر گرفته می شود و مراکش چهارمین کشوری است که ظرف ماه های گذشته به دعوت آمریکا اقدام به عادی سازی روابط با تل آویو می کند.

روابط سطح پایین میان مراکش و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰، و در پی سرکوب فلسطینیان از سوی ارتش اسرائیل قطع شد اما حالا قرار است دو طرف سفارت های خود در تل‌آویو و رباط را باز کنند و خطوط هوایی هم میان آنها برقرار شود.

مراکش در ازای قبول پیشنهاد آمریکا برای رابطه با اسرائیل، کاخ‌سفید را مجاب کرده که حاکمیت این کشور بر اراضی صحرای غربی را به رسمیت بشناسد. مراکش این اراضی را بعد از خروج اسپانیا از صحرای غربی، و در جریان درگیری‌های میان جبهه پولیساریو با مراکش و موریتانی تصاحب کرده است.

خبرگزاری رسمی مراکش اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا طی تماس تلفنی به محمد ششم گفت که وی یک فرمان ریاست جمهوری صادر کرده که ایالات متحده آمریکا را ملزم می کند تا برای اولین بار در تاریخ خود ، حاکمیت کامل مراکش را بر تمام منطقه صحرای مراکش به رسمیت بشناسد. "

پس از  مصر و اردن، امارات، بحرین و سودان، مراکش ششمین کشور جهان عرب است که اسرائیل را به "رسمیت" می‌شناسد و روابط دیپلماتیک با آن برقرار می‌کند.

از سوی دیگر جمعی از کشورهای عربی که سابق بر این با رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط کرده بودند از این اقدام استقبال کردند.
 
اعلام عادی‌سازی روابط مراکش و اسرائیل / ترامپ: این پیشرفتی بزرگ در راستای صلح در خاورمیانه است

ولیعهد امارات در توئیتی نوشت: "از اعلام عادی سازی روابط بین کشور برادر مراکش با اسرائیل و همچنین تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی خرسندیم."

وی مدعی شد: "این اقدام در تقویت تلاش مشترک ما برای برقراری ثبات و صلح و شکوفایی در منطقه سهیم است.

حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین نیز این تصمیم مراکش را ستود.

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر و «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و حاکم عملی امارات در پیام هایی در حساب های کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، به توافق مغرب و رژیم صهیونیستی بر سر عادی سازی روابط دو جانبه واکنش نشان داده و از این اقدام اعلام حمایت کردند.

السیسی در پیام خود در این باره نوشت: با علاقه زیاد، تحول مهم مربوط به توافق مغرب و اسرائیل بر سر عادی سازی روابط میان خود تحت نظر آمریکا را دنبال کردم.

رئیس جمهوری مصر در ادامه این پیام توییتری افرود: این گام مهم را به عنوان محقق کننده ثبات و همکاری منطقه ای بیشتر در منطقه ما را ارج می نهم.

بن زاید نیز به نوبه خود نوشت: از اعلامیه آمریکا مبنی بر پذیرش حاکمیت مغرب بر صحرای غربی و تصمیم رباط برای از سر گیری ارتباطات و روابط دیپلماتیک با اسرائیل استقبال می کنیم.

این تصمیم مراکش باانتقاد شدید حماس و گروه های فلسطینی همراه بوده است. 

بین مراکش و جبهه پولیساریو طی چند دهه بر سر منطقه صحرای غربی تنش و درگیری نظامی بوده که آخرین این درگیری‌ها ماه آبان گذشته بود. جبهه پولیساریو این منطقه را منطقه‌ای مستقل می‌داند و خواستار به رسمیت شناختن این منطقه است.
 

صحرای غربی و پولیساریو

 
اعلام عادی‌سازی روابط مراکش و اسرائیل / ترامپ: این پیشرفتی بزرگ در راستای صلح در خاورمیانه است

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مراکش تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مراکش خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.
 

واکنش جبهه پولیسارو به موضع ترامپ 

جبهه پولیساریو تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره منطقه «صحرای غربی» را اقدامی تأسف برانگیز خواند.

خبرگزاری رویترز انگلیس پنجشنبه شب به نقل از این جبهه گزارش داد: «این جبهه از تصمیم واشنگتن در به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر اقلیم صحرای غربی ابراز تأسف می‌کند ولی این تصمیم موضع جبهه در قبال این اقلیم را تغییر نخواهد داد».
 

مراکش: تماس مجدد با اسرائیل به معنی عادی‌سازی روابط نیست

 
اعلام عادی‌سازی روابط مراکش و اسرائیل / ترامپ: این پیشرفتی بزرگ در راستای صلح در خاورمیانه است

وزیر خارجه مغرب گفت که تا سال ۲۰۰۲، دفتر ارتباط با رژیم صهیونیستی در رباط دایر بوده است، و برخی از تصمیم‌ها که مستلزم تماس مجدد با اسرائیل است، به منزله عادی‌سازی نیست.

 مغرب روز گذشته خبر داد که تماس‌های رسمی و روابط دیپلماتیک خود با رژیم صهیونیستی را در سریع‌ترین زمان ممکن از سر خواهد گرفت.

«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب اما به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که تحول اخیر در روابط کشورش با اسرائیل، عادی‌سازی نیست.

بوریطه تصریح کرد: «مغرب تا سال ۲۰۰۲، دفتر ارتباط [با رژیم صهیونیستی] را داشته و برخی از تصمیمها که مستلزم تماس مجدد با اسرائیل است، به منزله عادی‌سازی نیست».
وی همچنین تکذیب کرد که به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی توسط آمریکا، در ازای از سرگیری روابط با رژیم صهیونیستی بوده باشد.

بر خلاف ادعای بوریطه، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت که حاکمیت مغرب بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخته است.

ترامپ در این باره نوشت: «مغرب در سال ۱۷۷۷ ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت و بهتر است که ما حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم».

این وزیر مغربی در پایان گفت که «مغرب و اسرائیل از دهه ۹۰ با یکدیگر رابطه داشته‌اند».

پس از اعلام توافق سازش مغرب با رژیم صهیونیستی، پادشاه مغرب شامگاه گذشته برای توجیه خیانت خود به مسئله فلسطین با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرد.

محمد ششم در تماس تلفنی با محمود عباس بر «مواضع ثابت و متعادل مغرب در قبال مسئله فلسطین» تاکید کرد و حمایت کشورش از راه حل مبتنی بر تشکیل دو کشور را برای مسئله فلسطین ابراز داشت.

مغرب بعد از اردن، مصر، امارات، بحرین و سودان، ششمین کشور عربی است که با رژیم صهیونیستی روابط خود عادی‌سازی می‌کند. امارات، بحرین و سودان طی ماه‌های گذشته با وساطت آمریکا با رژیم اسرائیل روابط خود را عادی‌سازی کرده‌اند


منبع:
1. ایسنا/در میان تشویق های بحرین، امارات و مصر، مراکش و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی کامل روابط توافق کردند
2. مشرق نیوز/مراکش: تماس مجدد با اسرائیل به معنی عادی‌سازی روابط نیست
3. شفقنا/ استقبال السیسی و بن‌زاید از توافق عادی‌سازی روابط مراکش و اسرائیل
4. فرارو/ عادی‌سازی روابط اسرائیل و مراکش


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.