مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

بحران آلودگی هوا زخم کهنه چرکینی است که چون مرهمی برای درمانش نداشتند هرسال عفونی‌تر می‌شود؛ حتی امسال در جولان کرونا که بسیاری از مشاغل تعطیل و ترددها محدود شد شهرها اسیر سیاهی دلگیری است که متهم جدیدی...
يکشنبه، 14 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا
به گزارش راسخون؛ گمانه‌زنی‌ها درباره مصرف مازوت (نفت کوره) در نیروگاه‌ها و صنایع کلانشهرها شاید به یک سال پیش بازمی‌گردد زمانی که مسئولان شهرداری تهران مدعی شدند منشأ بوی بد پایتخت استفاده از مازوت غیراستاندارد با غلظت گوگرد بالا در صنایع شهرری بوده است. حساسیت‌ها برای علاج زخم کهنه آلودگی هوا هر سال با شروع فصل سرما بالا می‌گیرد و در روزهایی که بحران به اوج می‌رسد و شهرهای ما پنجه در پنجه بی‌تدبیری نفسشان به شماره می‌افتد، درد آلودگی هوا بی‌آنکه درمان شود بحث داغ رسانه‌ها می‌شود و اندکی بعد با گرم‌تر شدن هوا به فراموشی سپرده می‌شود.

امسال نیز با سرد شدن هوا قصه پرغصه تکرار شده است اما مخوف‌تر! در سال جولان کرونا، اگرچه ترددها کاهش یافت، فعالیت نیمی از کارمندان، کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها غیرحضوری شد و بسیاری از مشاغل تعطیل شدند اما آلودگی هوا شدیدتر و روزهای آلوده بیشتر بوده است، هر چند پایداری و سردی هوا در پاییز و زمستان یکی از عوامل مهم افزایش روزهای آلوده است اما آلودگی این روزهای شهرهای صنعتی ایران متهم جدیدی به نام مازوت دارد.

آلودگی هوا در تهران در نیمه دوم سال تقریبا به سنتی هر ساله تبدیل شده و اگرچه در سال‌های اخیر تلاش شده تا با بهبود کیفیت سوخت، از این آلودگی کاسته شود، اما تردد خودرو‌های فرسوده و فعالیت نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده در نزدیکی شهر، باز هم به این آلودگی دامن می‌زند امسال، اما علت این آلودگی را چیز دیگری عنوان می‌کنند. پر بودن مخازن مازوت به دلیل تحریم و کاهش صادرات آن به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا مطرح می‌شود. برخی مدعی هستند که آلودگی هوای تهران نه به دلیل تردد خودرو‌های فرسوده بلکه با سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها ایجاد شده است.

آن‌ها علت این موضوع را کاهش گازرسانی به نیروگاه‌ها با فزایش مصرف گاز می‌دانند. همچنین مدعی هستند که مخازن مازوت به دلیل تحریم پر شده و از آنجا که برای تامین سایر فرآورده‌های نفتی نمی‌توان تولید پالایشگاه‌ها را کاهش داد، بنابراین باید این مازوت در جایی دیگر به مصرف برسد.

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اما نظر دیگری دارد؛ مهدی اسماعیلی گفته به دلیل مصرف بالای گاز در کشور و نبود امکان تامین گاز کافی برای نیروگاه‌ها، بنا به دستور مراجع ذیصلاح از فرآورده‌های مایع نظیر گازوییل و مازوت به عنوان سوخت استفاده می‌شود. این امر به دلیل جلوگیری از خاموشی احتمالی نیروگاه‌های برق کشور انجام می‌شود و هیچ ارتباطی به پر بودن انبار‌های ذخیره نفت کوره (مازوت) ندارد؛ همانطور که در فصل تابستان که مصرف گاز به ویژه در بخش خانگی کمتر است، کل سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را گاز تشکیل می‌دهد.

اسماعیلی گفته ادعای پر بودن مخازن مازوت تنها در زمستان در شرایطی عنوان شده که ایران در تابستان نیز با تحریم رو به رو بود، اما به دلیل امکان گازرسانی به نیروگاه‌ها، هیچگاه مازوت به مصرف نرسید. در واقع مجموعه وزارت نفت با هدف تامین سوخت مورد نیاز با اولویت بخش خانگی در زمستان، گاز را تحویل می‌دهد و در نتیجه گازرسانی به نیروگاه‌های خودش با کاهش همراه می‌شود و مجبور است کمبود گاز در زمستان را توسط سوخت مایع با اولویت گازوئیل و پس از آن مازوت جبران کند.

سید مهدی میرزایی‌قمی؛ رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از استفاده نیروگاه‌ها از سوخت آلاینده «مازوت» به‌خصوص در فصول سرد سال، می‌گوید تاکید ما در سازمان محیط زیست این است که نیروگاه‌ها و صنایع سنگین اصلاً از سوخت مازوت استفاده نکنند. گاهی اوقات کمبود سوخت و افت فشار گاز باعث می‌شود تا سوخت زیان‌آور مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها جایگزین گاز طبیعی شود البته نیروگاه‌ها نیز بعضاً ناچار به استفاده از این سوخت هستند، زیرا تولید برق کشور نباید متوقف شود.

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست همچنین یکی از مهم‌ترین راهکار‌های استفاده نکردن از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ را، کاهش مصرف گاز در خانه‌ها دانست و گفت: مردم باید در فصولِ سرد سال نسبت به صرفه‌جویی در گاز طبیعی اهتمام بیشتری داشته باشند تا نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها نیز مجبور به استفاده از سوخت‌های جایگزین از جمله مازوت نباشند.


مازوت چیست؟

 
مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

مازت یا نفت کوره و یا مازوت (به انگلیسی: Mazut) یکی از هیدروکربن های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا و بنزین و نفت سفید بدست می آید و، چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می شود. این ماده ارزان ترین ماده سوختنی برای کوره ها، حمام ها و تنور نانوایی ها و موتور های دیزلی و برخی نیروگاه ها است.
 

ترکیبات شیمایی مازوت

نفت کوره به عنوان نفت سنگین، نفت دریایی یا مازوت نامیده می‌شود. این سوخت به صورت برشی از برج تقطیر نفت خام به صورت محصول برج تقطیر یا باقیمانده برج تقطیر بدست می‌آید. به طور کلی نفت کوره هر سوخت مایعی است که در بویلر‌ها یا کوره‌ها برای تولید گرما استفاده می‌شوند یا در موتور‌ها برای تولید نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرند به جز سوخت‌هایی که نقطه فلش آن‌ها ۴۲ درجه سانتی گراد است و سوخت‌هایی که در مشعل‌های پشم ویک یا کتان سوزانده می‌شوند. نفت گاز از هیدروکربن‌های با زنجیره‌های طولانی اختصاصا الکان ها،  سیکلوالکان‌ها و اروماتیک‌های ساخته می‌شود. کلمه سوخت گاز همچنین به طور سختگیرانه‌تر برای سوخت‌های صنعتی سنگین که از نفت خام بدست می‌آید، و سنگین‌تر از نفتا و بنزین هستند، به کار برده می‌شود. مولکول‌های کوچکتر مانند پروپان، نفتا و بنزین برای خودرو‌ها مورد استفادهقرار می‌گیرد، سوخت جت که دمای جوش نسبتا پایین دارند، در مراحل ابتدایی برج تقطیر بدست آمده و جدا می‌شوند.

محصولات نفتی سنگین مانند سوخت دیزل و روغن‌های روانکاری فراریت بسیار کمتری دارند و با سرعت پایین تری از برج تقطیر جدا می‌شوند، در حالی سوخت بانکر دقیقا پایین بشکه‌ها است، در فرایند تقطیر نفت خام محصول چگال‌تر از بانکر‌ها موجودی کربن سیاه و باقی مانده بیتومونس (اسفالتین) می‌باشد، که برای آسفالت کردن جاده‌ها و عایق بندی سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.  
 

کاربرد مازوت

 
مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

نفت کوره کاربرد‌های بسیاری دارد. برای گرمایش خانه و مراکز تجارتی و صنعتی به کار برده می‌شود و سوخت کامیون ها، کشتی‌ها و بعضی از خوردو‌ها می‌باشد، اما بسیار آلوده کننده و گران‌تر از سوخت گاز طبیعی می‌باشد؛ و اغلب به عنوان سوخت پشتیبان برای اوج گیری نیروگاه‌ها در مواردی که گاز طبیعی موجود نیست استفاده می‌شود یا به عنوان سوخت رایج ژنراتور‌های تولید الکتریسیته کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اروپا کاربرد دیزل معمولا به خودرو‌ها (۴۰ درصد)، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها (بیشتر از ۹۹ درصد) و SUV ها (بیش از ۹۰ درصد) محدود می‌شود. بازار سوخت مورد استفاده در گرمایش خانه‌ها و همینطور پمپ‌های حرارتی روغن گرمایشی نامیده می‌شوند  به دلیل اینکه گاز طبیعی جای آن را گرفته است. هرچند در تعدادی از مناطق مانند Northeastern United States هنوز به کار برده می‌شود.

نفت کوره باقیمانده کمتر مفید است و بسیار ویسکوز است بنابراین برای گرم کردن آن سیستم گرمایشی خاصی  مورد نیاز است؛ و ممکن است مقادیر بسیار بالای آلاینده مانند سولفور که موجب تشکیل سولفور اکسید هنگام احتراق می‌شود.   اگرچه ویژگی‌های نامطلوب آن موجب ارزان شدن آن شده است. در حقیقت این ارزان‌ترین سوخت مایع در دسترس است. زیرا قبل از استفاده گرمای زیادی مورد نیاز دارد. سوخت باقیمانده برج تقطیر نمی‌تواند به عنوان سوخت خودرو‌های جاده ای، قیق‌ها یا کشتی‌های کوچک مورد استفاده قرار بگیرد. زیرا تجهیزات گرمایش مورد نیاز این نوع سوخت فضای زیادی را اشغال می‌کنند و موجب سنگین شدن وسیله نقلیه می‌گردد. هم چنین گرم کردن سوخت نفت فرایند حساسی است که در وسایل نقلیه سریع یا کوچک غیر عملی است. هرچند در نیروگاه‌ها یا کشتی‌های بزرگ راه اندازی تجهیزات مورد نیاز برای گرمایش سوخت نفت کوره امکان پذیر و عملی است.

استفاده از نفت گوره باقیمانده برج تقطیر در قدیم رایج‌تر بود. برای لوکوموتیو‌های بخاری جاده‌های ریلی، بویلر‌ها و کشتی‌های بخاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند لوکوموتیو‌ها با سوخت دیزل یا نیروی الکتریسیته به حرکت در می‌آیند. کشتی‌های بخاری نیز به اندازه‌ای که در گذشته مرسوم بود به دلیل هزینه‌های عملیاتی جاری بسیار بالا امروزه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند (بسیاری از حاملا LNG از نیروگاه‌های بخار استفاده می‌کنند،   به طوری که از Off gas خارج شده از بار دریایی به عنوان منبع سوخت می‌توانند استفاده کنند)؛ و بسیاری از بویلر‌ها از نفت گرمایشی یا گاز طبیعی استفاده می‌کنند. تعدادی از بویلر‌های صنعتی یا ساختمان‌های قدیمی به عنوان مثال در نیویورک از نفت کوره استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۱ تخمین زده شد که در شهر ۱ درصد ساختمان‌هایی که سوخت No. ۴ و No. ۶ را استفاده می‌کنند مسئول تولید ۸۶ درصد دوده تولید در ساختمان‌ها موجود در شهر هستند.   نیویورک به همین دلیل کاربرد و تولید این سوخت‌ها را به دلیل تاثیرات سلامتی ذرات ریز دوه تولید شده روی سلامتی در جریان برنامه‌های زیست محیطی شهری (PlaNYC) خود تدریجا متوقف کرد. در نتیجه آن همه ساختمان‌ها باید سوخت No. ۶ را جایگزین سوخت‌های قبلی تا انتهای سال ۲۰۱۵ می‌کردند.   استفاده از سوخت‌های باقیمانده که برای تولید الکتریسیه مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز کاهش پیدا کرد. در سال ۱۹۷۳ نفت کوره باقیمانده برج تقطیر ۸/۱۶ درصد الکتریسیته را در امریکا تولید می‌کرد. در سال ۱۹۸۳ این مقدار به ۲/۶ درصد رسید، و در سال ۲۰۰۵ تولید الکتریسیته از تمامی انواع سوخت‌ها مانند دیزل، نفت باقیمانده به میزان ۳ درصد از تولید کلی الکتریسیته رسید. این کاهش در نتیجه رقابت قیمت با گاز طبیعی و محدودیت زیست محیطی برای انتشار گاز‌های آلوده بود. برای نیروگاه‌ها هزینه گرمایش نفت، کنترل آلودگی و نگهداری‌های اضافی برای بعد از سوزاندن مورد نیاز است که مهم‌تر از از هزینه‌ی  اندک سوخت است. سوزاندن نفت کوره اختصاصا نفت کوره باقیمانده انتشارات کربن دی اکسید یکنواخت بیشتری نسبت به گاز طبیعی منتشر می‌کند.

نفت کوره سنگین همچنان در بویلر‌ها برای تجهیزات مورد نیاز برای روشن کردن در نیروگاه‌هایی که از ذغال به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربرد تقریبا مشابه استفاده از kindling برای برافروختن آتش است. بدون استفاده از سخت است که فرایند احتراق در مقیاس بزرگ ایجاد کنیم.

مشکل عمده استفاده از نفت کوره باقیمانده ویسکوزیته اولیه بالای آن است مخصوصا در مورد نفت کوره نوع No. ۶ که یک سیستم احتراق مهندسی شده مناسب و درست برای ذخیره، پمپ و اختراق آن مورد نیاز است. اگرچه این همچنان سبک‌تر از آب است (با چگالی ویژه ۹۵/۰ تا ۰۳/۱) که بسیار ویسکوز و سنگین‌تر از نفت کوره نوع No. ۲، کروسین یا بنزین است. نفت کوره No. ۶ در حقیقت باید در دمای ۳۸ درجه سانتی گراد ذخیره و در دمای ۶۵-۱۲۰ درجه سانتی گراد حرارت داده شود قبل از این که بتوان به راحتی پمپ کرد و در دما‌های پایین‌تر می‌تواند شبه جامد شود و به حالت نیمه جامد کدر تبدیل شود. نقطه فلش بسیاری از ترکیبات No. ۶ در حدود ۶۵ درجه سانتی گراد است. تلاش برای پمپ کردن نفت کوره‌های با ویسکوزیته بالا مهمترین دلیل اسیب دیدن لوله‌های انتقال، کوره‌ها و تجهیزات مربوطه است که معمولا برای سوخت‌هایی با ویسکوزیته پایین طراحی شده اند.  


آسیب بالای "مازوت" برای سلامت در بحران کرونا

 
مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

فوق تخصص بیماری‌های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به تبعات و عوارض آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه، عنوان کرد: میزان انتقال عفونت‌، ویروس و بیماری در هوای آلوده تشدید می‌شود.

دکتر عاطفه عابدینی با اشاره به اثرات و تبعات کوتاه و بلندمدت آلودگی هوا بر سلامت افراد، اظهار کرد: مهمترین مساله آسیب زا در آلودگی هوا وجود ذرات معلق یا Particle Matter در هواست که این ذرات معلق نه تنها به تشدید آلودگی هوا کمک می‌کنند، بلکه از آنجاکه ویروس‌ها و باکتری‌ها می توانند به این ذرات معلق متصل شوند، میزان انتقال عفونت‌، ویروس و بیماری در هوای آلوده چندبرابر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر طی چند سال گذشته بزرگترین نگرانی ما اثرات آلودگی هوا بر سلامتی افراد از طریق تحریک راه‌های هوایی و تنفسی و همچنین آسیب رسانی به ریه، بروز علائم آلرژی، خارش، سوزش، درگیری چشم‌ها، سرفه، سرگیجه، سردرد و سایر علایم بود، الان باید نگران این باشیم که افزایش میزان ذرات معلق در هوا می‌تواند میزان انتقال عفونت ویروس کرونا و سایر ویروس‌ها و عفونت های تنفسی را تشدید کند که این مساله همزمان با اپیدمی کرونا بسیار نگران کننده است.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه آلودگی هوا می‌تواند به بروز آلرژی و حساسیت در راه‌های هوایی فوقانی و و تحتانی منجر شود، ادامه داد: همچنین افزایش غلظت آلاینده‌هایی همچون ازن، co2 و اکسید نیتروژن می‌تواند وضعیت افراد دارای بیماری های زمینه‌ای قلبی و ریوی را تشدید کند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش غلظت آلاینده ها بر سلامت افراد سالم نیز تاثیرگذار بوده و می‌تواند به بروز برخی بیماری ها منجر شود، گفت: به عبارت دیگر افزایش غلظت آلاینده‌ها همزمان با آلودگی هوا، حتی در سال‌های بعد می‌تواند به عنوان ریسک فاکتورها و عوامل خطر برای بروز سرطان‌های مرتبط با راه‌های هوایی عمل کند. علاوه بر آن می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های آسم، بیماری‌های قلبی، دیابت، برونشیت و بیماری‌های مزمن ریه همچون فیبروز ریه شود.

عابدینی ادامه داد: آلودگی هوا همچنین می‌تواند به صورت یک عامل آسیب زا وارد راه‌های هوایی  شده و با تحریک آن، به بروز سایر علائم و بیماری‌ها منجر شود؛ از طرف دیگر افزایش غلظت آلاینده‌ها در هوا می‌تواند باعث ایجاد سرگیجه، سردرد، عدم تمرکز و عدم تعادل طبیعی ذهن شده و همچنین بر روی یادگیری افراد هم اثرگذار باشد.

این فوق تخصص ریه همچنین با اشاره به آسیب‌زایی بالای آلاینده مازوت بر سلامت افراد، عنوان کرد: متاسفانه میزان غلظت آلاینده مازوت در تهران از میزان طبیعی بالاتر رفته که این مساله می‌تواند علاوه بر ایجاد عوامل تحریک‌زا در راه‌های هوایی، به بروز بیماری‌های دیررس و مزمن  نیز منجر شود که این مساله می‌تواند بسیار خطرناک تر از آسیب‌های حاد آن باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه مسئولین باید سریع تر در رابطه با محدودسازی تولیدکنندگان مازوت در تهران تصمیم‌گیری کنند، عنوان کرد: با وجود آسیب‌زایی بالای مازوت بر سلامت افراد، توصیه اکید عدم حضور افراد مسن، کودکان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خانم های باردار در فضای باز بوده و توصیه می‌شود سایر افراد نیز اگر کار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند.

عابدینی در پایان با اشاره به برخی راهکارها جهت پیشگیری از تبعات آلودگی هوا و آلاینده ها بر سلامت افراد، عنوان کرد: توصیه اصلی عدم حضور در فضای باز و مخصوصا اجتناب از فعالیت های ورزشی در زمان‌های آلودگی هواست، چرا که با فعالیت ورزشی هوای بیشتری باعث ریه ها شده و لذا آسیب‌زایی آن بیشتر است. همچنین توصیه می‌شود افراد تغذیه سالم داشته و بیش از گذشته میوه‌جات و سبزیجات سالم و تازه مصرف کنند؛ مصرف شیر و همچنین نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات تازه نیز در این دوران کمک کننده است.

وی تاکید کرد: در زمان آلودگی هوا اگر ضرورتی برای حضور در فضای باز وجود دارد حتما از ماسک استفاده کنید؛ چراکه می تواند از ورود ذرات بزرگتر جلوگیری کرده و تا حدودی از بروز آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ها محافظت می‌کند.
 

مازوت بلای خانمانسوز طبیعت

 
مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

اسماعیل کهرم بوم‌شناس و فعال محیط زیست می‌گوید: آلایندگی مازوت از زغال سنگ بدتر است، اگر این ماده را در خاک تزریق کنیم خاک را می‌کُشد و سفره آب زیرزمینی را مسموم می‌کند؛ مازوت سمی است که به نفت کوره، نفت سیاه یا نفت دریا معروف است زیرا این سوخت در کشتی‌ها استفاده می‌شود ودر نقاطی حرکت می‌کنند که تلاطم هوا وجود دارد و سوزاندن آن هوا را آلوده نمی‌کند.

کهرم می‌افزاید: وقتی در یک منطقه مانند شهرستان نکا (مازندران) مازوت می‌سوزانند تأثیر آلودگی آن بر گیاهان قابل مشاهده است، وقتی برگ گیاهان را لمس می‌کنید دست‌ها چرب و سیاه می‌شود و این بلای مازوت برای طبیعت است.

این فعال محیط زیست می‌گوید: ایران سالانه ۱۵ میلیارد لیتر به امارات مازوت می‌فروخت و امارات آن را برای سوخت کشتی‌ها استفاده می‌کرد اما آمریکا از خرید سوخت مازوت ایران جلوگیری کرده و امارات نیز به بهانه اینکه مازوت ایران فسفر و گوگرد بالایی دارد، آن را خریداری نمی‌کند و این سوخت در مخازن انباشته شده و هم اکنون نیروگاه‌ها آن را می‌سوزانند.

کهرم با اشاره به اینکه مسائل دیگری نیز بر افزایش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور تأثیرگذار است، می‌افزاید: یک سوم صنایع ایران اطراف شهر تهران مستقر شده‌اند و از طرفی سه میلیون خودرو و سه میلیون موتورسیکلت در این کلانشهر تردد دارد؛ موتورسیکلت‌هایی که هر کدام آنها هشت برابر خودروها آلایندگی دارد، این مشکلات از قبل وجود داشته و این روزها مازوت هم به آنها اضافه شده است.
 

نشت مستقیم مازوت منابع آب و خاک را آلوده می‌کند

 
مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

علی مریدی مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: آلایندگی سوخت مازوت بر آب و خاک را اثر ثانویه می‌داند و در عین حال اظهار می‌کند: نشت مازوت بر سطح خاک مانند سایر مشتقات نفتی می‌تواند به طور مستقیم منابع خاک یا آب را آلوده کند، از این رو نگهداری مازوت در محیط ایمن و حفاظت شده و مخازن استاندارد مشکلی ندارد اما اگر مخازن، نشستی به محیط داشته باشند مانند آلودگی‌های نفتی منجر به آلودگی آب و خاک خواهد شد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان می‌کند: استفاده از این سوخت مانند تیغ دو لبه است که از یک سو به لحاظ اقتصادی و سیاسی و از سوی دیگر از نظر زیست محیطی اهمیت دارد و امید است در این زمینه تدابیری اندیشیده شود که نتیجه مطلوبی داشته باشد.


ترکیب اکسیدهای نیتروژن و گوگرد از ذرات معلق خطرناک‌تر است

 
مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

سیدمهدی میرجهانیان مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان می‌گوید: سوزاندن مازوت می‌تواند یکی از عوامل افزاینده ذرات معلق باشد و خطر ترکیبات اکسید نیتروژن و اکسید گوگرد به مراتب از ذرات معلق بیشتر است. شاید هنوز وجود این ترکیبات در تعیین میانگین شاخص‌های کیفی هوا در نظر گرفته نمی‌شود اما ممکن است میزان انتشار و خطر آنها در هوا از ذرات معلق pm2.5 و pm10 بیشتر باشد.

وی می‌افزاید: آلودگی هوا موضوع بسیار پیچیده‌ای است و اگر فردی جانش را دوست دارد در روزهای آلوده نباید در شهر و فضای باز تردد کند به ویژه گروه‌های حساس مانند خانم‌های باردار، کودکان کمتر از ۱۴ سال، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی در این روزها باید در خانه بمانند در حالی که شاهد هستیم به رغم هشدارها و ممانعت شهرداری باز هم برخی افراد در ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی در فضای باز ورزش می‌کنند.
 

حل معضل آلودگی هوا نیازمند خرد و همکاری جمعی است

 
مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان می‌گوید: تردد خودروها، فعالیت واحدهای ریخته‌گری و فرآوری فلزات و کوره‌های گچ و آجر نیز از عوامل تأثیرگذار بر افزایش آلودگی هوا است که در این هفته شماری تعطیل شدند و فعالیت آنها کاهش یافت ولی واقعیت این است که وقتی شاخص‌های کیفی هوا از حد مجاز بالاتر است اثرات کوتاه مدت بر بافت ریه افراد و اثرات بلندمدت بر سلامت آنها دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم و همه ارگان‌ها و نهادهای دولتی و نیمه دولتی و خصوصی باید در زمینه کاهش آلودگی هوا کمک کنند زیرا هم اکنون وضعیت به مرحله خطرناک رسیده است و رفع این معضل به خرد و همکاری جمعی نیاز دارد؛ دولت "سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی" به تنهایی نمی‌توانند برای کاهش آلودگی هوا اقدام کنند و برای این امر باید در سطح کلان دولت برنامه‌ریزی و کمک شود و البته مردم نیز باید همکاری کنند.

میرجهانیان می‌گوید: در این شرایط آلودگی هوا که نفس شهر به شماره افتاده است حدود ۷۰ درصد خودروهای در حال تردد، تک سرنشین هستند؛ این حجم از تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر چه لزومی دارد؟
 

راهکار استفاده نکردن از «مازوت» در نیروگاه‌ها چیست؟

 
مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

"سید مهدی میرزایی‌قمی؛ رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست" با انتقاد از استفاده نیروگاه‌ها از سوخت آلاینده "مازوت" به‌خصوص در فصول سرد سال، اظهار کرد:  تأکید ما در سازمان محیط زیست این است که نیروگاه‌ها و صنایع سنگین اصلاً از سوخت مازوت استفاده نکنند.

وی افزود: گاهی اوقات کمبود سوخت و افت فشار گاز باعث می‌شود تا سوخت زیان‌آور مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها جایگزین گاز طبیعی شود البته نیروگاه‌ها نیز بعضاً ناچار به استفاده از این سوخت هستند زیرا تولید برق کشور نباید متوقف شود.

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست همچنین یکی از مهم‌ترین راهکارهای استفاده نکردن از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ را، کاهش مصرف گاز در خانه‌ها دانست و گفت: مردم باید در فصولِ سرد سال نسبت به صرفه‌جویی در گاز طبیعی اهتمام بیشتری داشته باشند تا نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها نیز مجبور به استفاده از سوخت‌های جایگزین از جمله مازوت نباشند.

میرزایی‌قمی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای استفاده نکردن از سوخت مازوت توسط نیروگاه‌ها اظهار کرد: از اوایل مهر ماه امسال،  نشست‌هایی را با وزارت نیرو و شرکت گاز در زمینه یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از به‌کارگیری سوخت مازوت در نیروگاه‌ها داشته‌ایم که این جلسات همچنان ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه حدود 20 درصد از نیروگاه‌های کشور از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، افزود: ما در سازمان محیط زیست تلاش می‌کنیم تا این میزان روند کاهشی داشته باشد زیرا سوخت مازوت، سوختی سرطان‌زا و برای سلامتی انسان‌ها مضرّ است بنابراین باید روندی برای استفاده نکردن از سوخت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در پیش گرفته شود.

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا با پیدا کردن راهکارهایی، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ، حتی‌الامکان در فصول سرد سال که شاهد وارونگی هوا و ساکن بودن آن هستیم، از سوخت مازوت استفاده نکنند اما همچنان بهترین راهکار صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی از سوی مردم است.

واکنش کاربران

 
مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا
 

مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند/ آسیب بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا


منبع:
1. آفتاب نیوز/ مازوت چیست و چرا می‌گویند دارد ما را خفه می‌کند؟
2. ایمنا/ مازوت؛ سمی که می‌سوزد و می‌سوزاند
3. تابناک/ در مورد مازوت بیشتر بدانید
4. مشرق نیوز/ راهکار استفاده نکردن از «مازوت» در نیروگاه‌ها چیست؟

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط