افزایش فشارها بر ترامپ برای کناره‌گیری از ریاست جمهوری

رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از مطرح شدن لایحه استیضاح دونالد ترامپ خبر داد.فشار بر روی دونالد ترامپ برای کناره‌گیری از ریاست جمهوری پیش از اتمام دوره‌اش، به علت ایفای نقش او در شورش مرگبار علیه کنگره بالا گرفته است.
شنبه، 20 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افزایش فشارها بر ترامپ برای کناره‌گیری از ریاست جمهوری
به گزارش راسخون، به نقل از پایگاه خبری هیل، سناتور لیزا مرکافسکی روز جمعه اولین سناتور جمهوریخواهی شد که از دونالد ترامپ خواست از سمتش استعفا دهد. ترامپ با تهییج معترضانی که چهارشنبه گذشته در واشنگتن دی.سی تجمع کرده بودند، موجب یورش آنها به سمت کنگره و کشته شدن پنج تن شد.

دموکراتهای آمریکایی، مفاد استیضاح را با اشاره به "تحریک به قیام" آماده کرده و سناتور بن ساسه جمهوری‌خواه گفته است چنانچه مجلس نمایندگان آمریکا دوباره به استیضاح ترامپ رای دهد، به برکناری او رای مثبت خواهد داد.
ئیس جمهوری آمریکا به شدت منزوی شده است. او از سوی متحدانش رها شده و تعداد اندکی مدافع دارد، آن هم در وضعیتی که مقام های دولتی با انزجار استعفا میدهند و او را بابت تحریک شورش مرگبار چهارشنبه گذشته سرزنش میکنند.
به نظر میرسد اکثر جمهوریخواهان با ادامه کار ترامپ در ۱۲ روز باقیمانده از مدت ریاستش موافق باشند. تعداد جمهوریخواهانی که حامی استیضاح هستند، اندک است و تلاش برای برکناری او از طریق متمم بیست و پنجم به بن بست رسیده است.


لایحه استیضاح ترامپ

 
افزایش فشارها بر ترامپ برای کناره‌گیری از ریاست جمهوری

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «دیوید سیسیلین»، «جیمی راسکین» و «تد لیو» از جمله نمایندگانی هستند که این اسناد را منتشر کرده و اعلام کردند ترامپ باید به‌خاطر «سو‌ء استفاده از قدرت» استیضاح شود.

اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس لایحه استیضاح رئیس جمهور آمریکا به خاطر سوء استفاده از قدرت و تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره را منتشر کردند.

در این پیش‌نویس آمده است: «رفتار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دفترش، با جرایم و تخلفات سنگین همراه بوده که تحریک عامدانه به خشونت علیه دولت ایالات متحده از جمله آن‌ها است».

همچنین در متن آن نوشته شده: «اندکی پیش از جلسه مشترک [کنگره]رئیس جمهور ترامپ برای گروهی از هواداران سیاسی خود در مجاورت این محل سخنرانی کرد. [ترامپ]در آنجا بر این ادعا‌های غلط که "ما این انتخابات را بردیم و آن را با اختلاف بالا بردیم" تأکید کرد. وی همچنین به‌طور عامدانه بیاناتی را اظهار کرد که مشوق اقدامات غیرقانونی متعاقب در کنگره شد».

«ایلهان عمر»، عضو مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که در حال فراهم آوردن مقدمات استیضاح ترامپ است. به گفته او، ترامپ باید از سمت خود برکنار شود.

از سوی دیگر «تد لیو» نماینده کنگره آمریکا از «مایک پنس» معاون ترامپ خواست تا اجرای متمم بیست‌وپنج قانون اساسی آمریکا، ترامپ را از قدرت برکنار کند.

در حال حاضر اجرای متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا برای بیرون کردن ترامپ از کاخ سفید نیز در تلاشی جداگانه در حال پیگیری است.

چهارشنبه شب در حالی که جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری در جریان بود، عده‌ای از هواداران ترامپ که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند، به داخل آن یورش بردند.

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز از مطرح شدن لایحه استیضاح دونالد ترامپ در روز دوشنبه خبر داد.

سه نماینده دموکرات کنگره در تدوین متن لایحه استیضاح ترامپ نقش دارند. تد لیو، دیوید سیسیلین و جیم راسکین سه نماینده دموکرات مجلس هستند که متن لایحه استیضاح ترامپ را تهیه کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکا از پشتیبانی ۱۶۰ نماینده دیگر از این لایحه خبر داده‌اند. از جمله اتهاماتی که ترامپ به موجب آنها سزاوار استیضاح شناخته شده، «تشویق آگاهانه به شورش علیه حکومت» است. او همچنین به «خیانت به سوگند ریاست‌جمهوری» متهم شده است.
 

مدتهاست معتقدم ترامپ کفایت رئیس‌جمهوری ندارد


افزایش فشارها بر ترامپ برای کناره‌گیری از ریاست جمهوری
 
جوبایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا تاکید کرد: من مدت‌هاست که عقیده داشته‌ام ترامپ کفایت ریاست جمهوری را ندارد. ولی دو هفته دیگر من رئیس جمهوری خواهم بود. تمرکز من بر سه مسئله فوری است: همه‌گیری ویروس، رساندن واکسن به مردم، و احیای اقتصاد.

بایدن در باره یورش روز چهارشنبه هواداران ترامپ به کنگره آمریکا گفت: مهاجمان به کنگره باید به عنوان اوباش، نژادپرست، تروریست داخلی و یهودستیز محاکمه شوند.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت تفاوت اتفاقات چهارشنه با رخدادهای تروریستی قبلی این بود که رئیس جمهوری آمریکا هزاران نفر را تحریک به این حمله کرد. صحنه‌های روز چهارشنبه بیشتر شبیه کشورهای دیکتاتوری جهان سوم بود.

بایدن در پاسخ به این سئوال که آیا ترامپ باید در کاخ سفید بماند، گفت: او یکی از نالایق‌ترین روسای جمهوری تاریخ آمریکاست. اما به نظر من سریع‌ترین راه بیرون کردن او از کاخ سفید این است که من و کامالا هریس، معاون منتخب رئیس جمهور، روز بیستم ژانویه سوگند بخوریم.»

او در باره محاکمه احتمالی اعضای کابینه ترامپ گفت: تحقیقات گسترده‌ای انجام خواهد شد، اما من در کار قوه قضائیه دخالت نخواهم کرد.
 

ترامپ گفت در مراسم تحلیف شرکت نمی‌کند

ترامپ در کاخ سفید در پیامی توییتری گفت: خطاب به همه کسانی که این سوال را پرسیده‌اند، من در بیستم ژانویه در مراسم تحلیف شرکت نخواهم کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم در واکنش به آن گفت با این مساله مشکلی ندارد و آن را "یکی از معدود مواردی که ما تا به حال با آن موافقت کرده‌ایم" توصیف کرد. بایدن گفت: کار خوبی است که او خودش را نشان ندهد. او مایه شرم برای این ملت است و لیاقت این سمت را ندارد.

طبق روال سنتی، رئیس جمهوری منتخب و رئیس جمهوری در حال کناره‌گیری آمریکا در روز تحلیف برای مراسم به کنگره می‌روند که تحقق تغییر نرم در قدرت را نشان دهند. بایدن در ظهر بیستم ژانویه جدای از اینکه برنامه‌های ترامپ چه باشند، رئیس جمهوری آمریکا خواهد شد. اما غیبت ترامپ بیانگر نقض هنجارها و سنت‌هاست.
 

واکنش کاخ سفید به تلاش کنگره برای استیضاح ترامپ


افزایش فشارها بر ترامپ برای کناره‌گیری از ریاست جمهوری
 
«جاد دیری» سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت که استیضاح ترامپ که تنها ۱۲ روز از دوره ریاست جمهوری وی باقی مانده است تنها به افزایش از هم گسیختگی در آمریکا منجر خواهد شد.

این اظهارات سخنگوی کاخ سفید در حالی است که قانونگذاران دموکرات آمریکا در پی خشونت ها و آشوب روز چهارشنبه در کنگره در تلاش برای عزل دونالد ترامپ از قدرت هستند.

در همین حال، «برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت آمریکا در پیامی توئیتری و در توضیح چرایی استیضاح رئیس جمهوری که تنها چند روز از پایان کارش باقی مانده است، نوشت: برخی مردم سوال می کنند چرا شما رئیس‌جمهوری را که تنها چند روز دیگر در قدرت است، استیضاح و محکوم می کنید؟ پاسخ: سابقه دارد، باید روشن شود که هیچ رئیس جمهوری چه در حال حاضر و چه در آینده، نمی‌تواند شورشی علیه دولت آمریکا را رهبری کند.
 

رهبر اکثریت سنای آمریکا استیضاح دوم ترامپ را اجرایی نمی‌داند

مک کانل می گوید محتمل‌ترین سناریو در صورت استیضاح ترامپ از سوی مجلس نمایندگان آمریکا در ۱۲ روز پایانی دولتش این است که سنا در ۱۹ ژانویه پیامی از سوی مجلس نمایندگان در این خصوص دریافت کند. این سپس به سنا این گزینه را می‌دهد که به مدیران مجلس نمایندگان دستور دهد این بندها را در همان روز ارائه کنند.

در این یادداشت عنوان شد، قوانین استیضاح سنا ملزم ساخته که در ساعت یک بعد از ظهر روز بعد از ارائه بندها از سوی مدیران، مجلس سنا "باید به سراغ ملاحظه آنها برود".

در نتیجه، محاکمه از سوی سنا تا یک ساعت بعد از آن که جو بایدن رئیس جمهور منتخب تحلیف به جا آورد شروع نخواهد شد.

در این یادداشت عنوان شد: بنابراین محاکمه از سوی سنا بعد از منقضی شدن دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ  یا یک ساعت بعد از منقضی شدن آن در ۲۰ ژانویه یا ۲۵ ساعت ساعت بعد از منقضی شدن آن در ۲۱ ژانویه شروع خواهد شد.

یادداشت مک کانل متذکر شده که سنا که که قرار است تا ۱۹ ژانویه، روز قبل از تحلیف به جا آوردن بایدن نشستهای فرمالیته برگزار کند نمی تواند در طی این نشستهای فرمالیته هیچ کاری را بدون رضایت متفق القول انجام دهد.

این رهبر جمهوریخواهان سنا متذکر می شود که این اجازه نمی دهد سنا تا زمانی که بایدن رئیس جمهور شود در خصوص هیچ یک از بندهای استیضاح ترامپ اقدام کند و تلویحا در خصوص هدف از چنین اقدامی سوال به وجود آورد.

واشنگتن پست گزارش کرد، مک کانل گفته که دیگر هرگز نمی خواهد با دونالد ترامپ بعد از گرفتار شدن او به رسوایی صحبت کند.
 

هشدار جمهوریخواهان به دموکرات‌ها درباره استیضاح ترامپ


افزایش فشارها بر ترامپ برای کناره‌گیری از ریاست جمهوری
 
جمهوریخواهان مجلس نمایندگان درباره خطرات ناشی از این اقدام به ویژه از بابت عمیق‌تر شدن دودستگی به وجود آمده در سطح جامعه هشدار دادند.

در همین راستا، «کوین مک کارتی» رئیس اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: استیضاح رئیس‌جمهور فقط ۱۲ روز مانده به پایان دوره زمامداریش، فقط به عمیق‌تر کردن شکاف موجود در کشورمان منجر می‌شود. قرار است امروز با جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دیدار کنم و موضوع گفتگو نیز همکاری در راستای کاهش تب و تاب فعلی و متحد کردن کشور در برابر چالش‌های موجود است.

«تام رید» نماینده جمهوریخواه نیویورک هم در این باره گفت: با استیضاح مخالفم. در این مقطع زمانی فکر می‌کنم با توجه به اینکه رئیس‌جمهور (ترامپ) هم تسلیم واقعیت شده، مهمترین چیز تمرکز بر التیام (زخم ناشی از حوادث ۶ ژانویه) و روند انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است. استیضاح فقط آنهایی را که به دزدیده شدن آرای انتخاباتی‌شان باور دارند، بیش از گذشته تحریک می‌کند.


منبع:
1.ایسنا / افزایش فشارها بر ترامپ برای کناره‌گیری
2.ایسنا / رهبر اکثریت سنای آمریکا استیضاح دوم ترامپ را اجرایی نمی‌داند
3.مهر / واکنش کاخ سفید به تلاش کنگره برای استیضاح ترامپ
4.ایسنا / بایدن تمایلی به استیضاح یا برکناری ترامپ نشان نداد/مدتهاست معتقدم ترامپ کفایت رئیس‌جمهوری ندارد
5.ایسنا / لایحه استیضاح ترامپ آماده شد
6.مهر / جمهوریخواهان به دموکرات‌ها درباره استیضاح ترامپ هشدار دادند


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.