یادداشت شفاهی از دکتر محمد جهانی، کارشناس حقوق بین الملل

استیضاح ترامپ بازی برد برد برای دمکرات ها یا بازی برد برد برای جمهوری خواه ها؟

احساس می شود جریان استیضاح ترامپ یک بازی سیاسی برای به دست آوردن قدرت توسط دمکراتها باشد. دمکراتها می دانند این استیضاح موفقیت آمیز نیست. اما همانطور که نانسی پلوسی گفته "مهر استیضاح کنگره در پرونده ترامپ خورده" و این میتواند برای انتخابات آینده دست آوزی مهمی برای دمکراتها باشد.
چهارشنبه، 2 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : زهرا احمدی
موارد بیشتر برای شما
استیضاح ترامپ بازی برد برد برای دمکرات ها یا بازی برد برد برای جمهوری خواه ها؟
نشریه آتلانتیک در یادداشتی هشدار داده است، دعواهای حزبی بعد از روی کار آمدن ترامپ صرفاً علامت یک بیماری است و اصل بیماری چیز دیگری است. مشکل اصلی این است که مردم آمریکا دیگر مثل یکدیگر به زندگی نگاه نمی‌کنند و در دنیاهای متفاوتی زندگی می‌کنند. این موجب شده مخالف خود را نه به چشم رقیب بلکه به چشم دشمن نگاه کنند. همین روند استیضاح، یک نمونه روشن است. دو طرف دو روایت مختلف از این روند دارند و روایت خود را از طرق مختلف به مردم القا می‌کنند، یکی MSNBC را دست گرفته و دیگری فاکس‌نیوز اهداف پیدا و پنهان دو حزب دمکرات و جمهوری خواه در چالش استیضاح ترامپ هدف اصلی دموکرات‌ها از این اقدام چیست؟
 

مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال عدم رای آوری ترامپ است

آنچه حقیقت ماجرا در استیضاح دمکرات ها است این می باشد که آنها به دنبال کشاندن بحث استیضاح به زمان اوج گرفتن بحث‌های انتخاباتی هستند. تا زمان برگزاری انتخابات 2020، مدت زیادی باقی‌ نمانده به دنبال بهره گرفتن حداکثری از مسأله استیضاح برای تبلیغات انتخاباتی هستند. چندین ماه است که دموکرات‌ها علم استیضاح را بر دوش گرفته‌اند، با این امید که یا ترامپ را استیضاح و انتخابات بعدی را می‌برند یا اینکه حداقل او را بی‌آبرو می‌کنند. همان‌طور که «ناسی پلوسی» اظهار کرده بود، هدف اصلی از اعلام وصول لایحه استیضاح و بررسی آن در مجلس این نبود که مجلس نمایندگان، رأیی که مردم به ترامپ داده بودند را پس بگیرد، بلکه این بود که اجازه ندهد تجربه رأی آوردن ترامپ در آمریکا دوباره تکرار شود.

استیضاح ترامپ بازی برد برد برای دمکرات ها یا بازی برد برد برای جمهوری خواه ها؟

حتی اگر استیضاح در سنا رأی نیاورد بازهم به نظر می‌رسد، حزب دمکرات راه دیگری برای درهم کوبیدن ترامپ استفاده خواهد کرد، که در پایان این دوره یا در دوره بعدی ریاست‌جمهوری ترامپ علیه او استفاده کنند. آنها تا کنون از اهرم‌های مختلفی علیه او استفاده کرده‌اند. مانند جنجال رسانه‌ای در آمریکا و برجسته کردن نقطه ضعف‌هایش مانند: فرار از جنگ ویتنام، عدم پرداخت مالیات یا رابطه با زنان دمکرات و... آنها ترامپ را دیوانه نامیدند و بعد در نظرسنجی از کاهش اعتبار آمریکا گفتند. تلاش همه‌جانبه برای ناکام ماندن برخی پروژه‌های او با وجود اینکه یک برنامه جزئی بود مانند ساخت دیوار مرزی نفوذ در کاخ سفید و انتشار افشاگری‌ها از داخل آن و نهایتاً استیضاح.
 

سوء استفاده ترامپ ازموقعیت سیاسی خود

به هر حال حزب دمکرات بعید نیست که حتی دستاورد ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری یعنی افزایش تولید ناخالص داخلی و کاهش بیکاری را  نیز مورد حمله قرار دهد. در واقع آنها ممکن است به دو روش این دستاورد را از دست ترامپ بگیرند و مستنداتی منتشر کنند که ترامپ آمارسازی کرده و به مردم آمریکا دروغ گفته است یا از طریق شرکت‌های چندملیتی بزرگی که در اختیار دارند با خراب‌کاری در اقتصاد آمریکا ورق را برگردانند.
 
البته دمکرات‌ها همین حالا هم از سوی ترامپ متهم به خراب‌کاری سیاسی در پروژه‌های آمریکا هستند. پلوسی نامه‌ای از اعضای کنگره درخواست کرده بود: «هیچ یک از اعضا برای استیضاح یک رئیس‌جمهور به کنگره نیامده ا‌ند اما تمامی ما، به عنوان اولین اقدام و به عنوان یکی از اعضای کنگره، در صحن مجلس نمایندگان ایستادیم، دستان خود را بالا بردیم و یک سوگند مقدس یاد کردیم: "من، موقرانه، سوگند یاد می‌کنم که از قانون اساسی آمریکا در مقابل تمامی دشمنان، داخلی و خارجی، حمایت و دفاع کنم " این سوگند، ما را به نگهبان قانون اساسی تبدیل کرد. اگر اقدامی نکنیم، از وظیفه خود تخطی کرده‌ایم" در صورتی‌که به استیضاح ترامپ رأی ندهند، به عنوان افرادی تلقی می‌شوند که از وظایف خود به عنوان کارکنان دولت، سرپیچی کرده‌اند».
 
همچنین اظهارات دیگری شبیه همین موضوع  که گفته بود: متأسفانه، حقایق روشن کرده است که رئیس‌جمهور برای منافع شخصی و سیاسی خود از قدرت سوء‌استفاده کرده است و در مسیر کنگره مانع‌تراشی کرده است زیرا  خود را بالاتر از مسئولیت‌پذیری، بالاتر از قانون اساسی و بالاتر از مردم آمریکا می‌داند».
 

انتقاد از ترامپ ادامه دارد

در روز رأی گیری استیضاح، ناسی پلوسی برای اینکه خوشحالی نمایندگان دمکرات یک عمل سیاسی و حقوقی تعبیر نشود، از سر اجبار حین اعلام نتیجه استیضاح به دمکرات تذکرهایی داد. هر چند می‌توان این اقدام نمایندگان دمکرات را نشان دهنده عمق نفرتشان از ترامپ دانست. قانون‌گذاران دمکرات می‌گویند "پرونده رئیس‌جمهوری ایالات متحده بسیار سر راست است، حقایق غیرقابل انکار هستند و مدارک و شواهد بسیاری وجود دارد". دموکرات‌ها و جمهوری خواهان اختلاف نظر زیادی بر سر نحوه محاکمه و استیضاح ترامپ دارند. پلوسی و سایر دمکرات‌ها خواستار احضار دستیاران و مشاوران ارشد ترامپ به عنوان شهود پرونده هستند و می‌خواهند از این مساله مطمئن شوند که محاکمه ترامپ بر اساس مفادی که قبلا آماده کرده‌اند، انجام خواهد شد.
 
با تایید حداقل۶۰ سناتور از ۱۰۰ سناتور، رئیس‌جمهور از مقام خود برکنار می‌شود. در حال حاضر، دمکرات‌‌ها در سنای آمریکا ۴۳ کرسی و جمهوری‌خواهان ۵۷ کرسی را در اختیار دارند و حمایت گسترده جمهوری‌خواهان کنگره از ترامپ و انتقاد آنها از استیضاح همچنان ادامه دارد.
 
استیضاح ترامپ بازی برد برد برای دمکرات ها یا بازی برد برد برای جمهوری خواه ها؟
 

نام ترامپ در روسای استیضاح شده ثبت شد

«مارک زند» اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی اقتصادی «مودی آنالیتیکس» و طراح اصلی این مدل گفت: لازم است دموکرات‌ها بسیار هوشیار باشند. اگر تاریخ راهنمای ما در این قضیه است و مسائل به طور معمول تکرار می‌شوند، آنها بازنده خواهند بود. آنها باید در وضعیت «دفکن ۱»(DEFCON1) باشند یا احتمالا ترامپ بار دیگر انتخاب خواهد شد . دفکن1 زیر مجموعه سلسله مراتب شرایط هشدار است که شامل آماده باش شرایط اضطراری نیز می‌شود. از سال 1945 میلادی، به این سو رؤسای جمهوری به دنبال ماندن در قدرت برای دور دوم ریاست جمهوری هستند. از این تعداد شش نفر دوباره انتخاب شدند. تنها رییس‌جمهوری که نتوانست دور دوم ریاست جمهوری خود را ادامه دهد و در انتخابات شکست خورد "جیمی کارتر" بود. او با بحران اقتصادی در داخل امریکا و تحقیر ملی ایالات متحده در خارج از کشور مواجه بود.
 
استیضاح هرچه باشد، دمکرات‌‌ها توانسته‌اند این را تضمین کنند که نام ترامپ را در فهرست معدود رؤسای جمهور استیضاح شده نگاه دارند. «اندرو جانسون» در سال ۱۸۶۸ و «بیل کلینتون» در سال ۱۹۸۸ استیضاح شدند و نام ترامپ به عنوان سومین رئیس‌جمهور در کنار آنها قرار خواهد گرفت.
 
جدال دمکرات‌ها با ترامپ تاکنون بسیاری از حقایق نظام سیاسی امریکا را برای مردم آن کشور روشن کرده است، از اینکه چه کسی داعش را درست کرد (اوباما و کلینتون) تا اینکه چرا آمریکا باید در سوریه حضور نظامی داشته باشد(غارت نفت). از آنجایی که تقریباً هیچ چیز از دو حزب حاکم بر آمریکا بعید نیست، ادامه این جدال ممکن است به جاهای باریک‌تر و دیدنی‌تر هم بکشد. آمارسازی یا خراب کاری اقتصادی دو احتمال جدی است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.