واکسن آسترازنکا در راه ورود به ایران/ اولویت تزریق واکسن با کادر درمان

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وزارت بهداشت به دنبال واردات واکسن آسترازنکا از سوئد است و احتمال واردات این واکسن نوترکیب در هفته های آینده وجود دارد.
سه‌شنبه، 7 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
واکسن آسترازنکا در راه ورود به ایران/ اولویت تزریق واکسن با کادر درمان
به گزارش راسخون؛ رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت وعده داده‌اند که در روزهای آینده واکسن ایمن کرونا وارد کشور شود، اما معلوم نیست چه واکسنی می‌خواهد وارد کشور شود. در این رابطه دکتر مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «وزارت بهداشت به دنبال واردات واکسن آسترازنکا از سوئد است و احتمال واردات این واکسن نوترکیب در هفته‌های آینده وجود دارد. 

مینو محرز گفت: دقیق اطلاع ندارم که این محموله واکسن کی قرار است به ایران برسد اما ظاهرا اولین محموله واکسن کرونا که قرار است به ایران وارد شود، واکسن آسترازنکاست که یک واکسن نوترکیب (ریکامبیننت) است. این واکسن مورد تایید است و سازمان بهداشت جهانی هم آن را تایید کرده است. اثربخشی و ایمنی آن تایید شده است و نگهداری آن در دمای معمولی یخچال هم امکانپذیر است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شروع واکسیناسیون کرونا در ایران گفت: بر اساس سند ملی واکسیناسیون ایران، کادر بهداشتی و درمانی در اولویت تزریق واکسن هستند و هر زمان که این واکسن ها وارد شد، به این گروه تزریق می شود، حدود ۴۵۰ هزار نفر در وزارت بهداشت شاغل هستند و با احتساب کادر بهداشت و درمان در بخش خصوصی و مشاغل مرتبط و همچنین گروه های پر خطر اولویت دار دیگر شاید در مرحله اول حدود یک میلیون نفر در اولویت واکسیناسیون هستند و باید حدود دو میلیون واکسن برای گروه های اولویت دار تامین شود چون واکسن کرونا برای اثربخشی نیازمند دو نوبت تزریق است.

محرز گفت: بعد از کادر درمان، سالمندان و افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه ای دارند مانند افراد مبتلا به بیماری های خاص یا دیابت و بیماری های قلبی در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند.

جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نیز از واردات  واکسن آسترازنکا از سوئد خبر داد.
 


بررسی واکسن آسترازنکا – آکسفورد

دانشگاه آکسفورد انگلستان در آپریل 2020 همکاری خود را با شرکت سوئدی-انگلیسی آسترازنکا آغازکرد. هدف از این همکاری تولید واکسن ویروس کرونا برپایه­ی نوکلئیک اسید و حامل ویروسی بود. این واکسن AZD1222 نام دارد. نتایج مطالعات انسانی نشان می­دهد، که این واکسن می­تواند تا 90 درصد بازده داشته باشد. درصد بازده این واکسن به مقدار دوز اولیه­ی واکسن وابسته است. آژانس تنظیم داروها و محصولات بهداشتی انگلستان (MHRA) مجوز استفاده­ی اورژانسی از این واکسن را، صادر کرده است. واکسن آکسفورد-آسترازنکا، همانند واکسن های مدرنا و فایزر بر مبنای پلتفرم اسید­های نوکلئیک است. AZD1222 بر خلاف واکسن­های مدرنا و فایزر که از mRNA استفاده می­کنند، بر مبنای DNA و حامل ویروسی است.
 

نحوه ی عملکرد واکسن آسترازنکا – آکسفورد

ویروس SARS-CoV-2 دارای پروتئین­های خاصی در سطح خود است که به کمک آن ها وارد سلول­های هدف می­شود. این پروتئین ها، پروتئین­های spike نام دارند.این پروتئین­ها سبب بروز واکنش ایمنی در بدن می­شوند و لنفوسیت­های B و T را تحریک می کنند.به همین ترتیب، حافظه‌ی ایمیونولوژیک نیز ایجاد می­شود. پروتئین­‌های spike هدفی مناسب برای استفاده در واکسن­‌ها هستند. واکسن­‌های زنده و غیرفعال از پاتوژن ضعیف­‌شده یا غیرفعال، برای تحریک سیستم ایمنی استفاده می­‌کنند.در واکسن­‌ها­ی برمبنای اسید نوکلئیک از توالی نوکلئیک اسیدی پروتئین­‌های سطح ویروس استفاده می‌­شود. پس از تزریق واکسن، توالی های نوکلئیک اسیدی وارد سلول­‌های هدف خواهند شد. در خصوص واکسن ویروس کرونا‌ی آسترازنکا، DNA وارد هسته­‌ی سلول می‌­شود. سپس فرایند رونویسی انجام می­گیرد. mRNA حاصل از رونویسی وارد سیتوپلاسم شده و ترجمه‌ی پروتئین spike آغاز می­‌گردد. سپس پروتئین های spike در سطح سلول­‌ها قرار می­‌گیرند. برای انتقال DNA به داخل سلول­‌ها از وکتور آدنوویروس تغییریافته‌­ی شامپانزه استفاده می­‌شود. این ویروس برای انسان بیماریزا نیست و بدن انسان‌­ها قبلاً با  آن مواجه نشده است. بعد از تزریق، آدنوویروس شامپانزه که ChAdOx1 نام دارد، وارد سلول خواهد شد. در مرحله‌­ی بعد، DNA وارد هسته‌ی سلول می‌­شود. با وجود اینکه DNA  وارد هسته می شود، وارد ژنوم نخواهد شد.
 

 نحوه‌ی استفاده 


واکسن آسترازنکا در راه ورود به ایران/ اولویت تزریق واکسن با کادر درمان

واکسن ویروس کرونا‌ی آسترازنکا باید در دو­ نوبت به فاصله­‌ی چهار هفته در ماهیچه تزریق ­شود. در حین مطالعات انسانی، محققان در نظر داشتند که در هر نوبت یک دوز به داوطلبان تزریق ­شود. مطالعات انسانی، در کشور‌های مختلف انجام گرفت. در مطالعات انجام‌­شده در انگلستان، در نوبت اول تزریق به جای یک دوز به اشتباه نصف دوز به داوطلبان تزریق ­شد. در نوبت دوم همان یک دوز تزریق ­شد. این اشتباه نتایج شگفت­‌انگیزی به دنبال داشت. در مطالعات انجام شده در انگلستان به دلیل اشتباه صورت‌­گرفته، بازده واکسن 90 درصد محاسبه شد. ولی در برزیل که در هرنوبت به داوطلبان یک دوز داده شده بود، بازده واکسن 62 درصد به دست آمد. میانگین بازده 70 درصد بود. منظور از بازده واکسن، بازده جلوگیری آن از بروز بیماری است. بازده درصدی، در مورد انتقال بیماری اهیچ اطلاعاتی نمی‌­دهد. در حال حاضر فقط درخصوص واکسن استرازنکا مشخص شده که انتقال بیماری را نیز متوقف می‌­کند.  
 

۳ دلیلی که واکسن کرونای آسترازنکا برای ایرانی ها مطلوب است


واکسن آسترازنکا در راه ورود به ایران/ اولویت تزریق واکسن با کادر درمان

واکسنی برای همه جهان
نخست آنکه شرکت فایزر متعهد است دوزهای ابتدایی خود را به اتحادیه اروپا و آمریکا تخصیص دهد و واکسن مدرنا حداقل تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ فقط به ایالات متحده برسد. به همین خاطر موفقیت واکسن آسترازنکا/آکسفورد خبر خوبی برای باقی جهان و از جمله ایران محسوب می‌شود. آسترازنکا هم وعده داده بدون در نظر گرفتن سود خود، میلیون‌ها دوز واکسن را برای کشورهای با درآمد کم و متوسط تامین کند.
 
هر دوز واکسن کمتر از ۱۰۰ هزار تومان؟
دومین دلیل اما آنکه این واکسن به طور محسوسی ارزان‌تر از سایر واکسن‌های کروناست. یک دوز از واکسن کرونای آسترازنکا/آکسفورد بین ۳ تا ۴ دلار خواهد بود فایزر قیمت واکسن خود را برای ۱۰۰ میلیون دوز اول، ۱۹.۵ دلار اعلام کرده و مدرنا هر دوز را بسته به تعداد سفارش بین ۲۵ تا ۳۷ دلار قیمت‌گذاری کرده است.
 
عدم نیاز به تکنولوژی «زنجیره سرما»
سومین دلیل اما اینکه حمل و توزیع آن در کشورهای در حال توسعه بسیار آسان‌تر از واکسن‌های رقیب است زیرا نیازی به نگهداری در دمای انجماد ندارد. این واکسن را می‌توان حداقل شش ماه در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد نگه داشت. واکسن مدرنا می‌تواند نهایت تا ۳۰ روز در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد ذخیره شود و واکسن فایزر باید در دمای منفی ۷۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود و در صورتی که قرار باشد در دمای بالاتری بماند باید طی پنج روز استفاده شود. بنابراین محصول تولیدی آسترازنکا تنها واکسنی است که به تکنولوژی «زنجیره سرما» که برای نگهداری واکسن‌ها استفاده می‌شود، نیاز ندارد.
 

منبع:
1. ایرنا/ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا: ایران احتمالا از سوئد واکسن آسترازنکا وارد می کند
2. ستاره صبح/ کدام واکسن خارجی وارد ایران می‌شود؟
3. مشرق نیوز/ فیلم/ "واکسن آسترازنکا" در راه ورود به ایران
4. بورسان/ ۳ دلیلی که واکسن کرونای آسترازنکا برای ایرانی ها مطلوب است
5. زیست فن/ بررسی واکسن آسترازنکا – آکسفورد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما