مهدی پاشازاده در گفتگو با راسخون:

قبول کنیم فوتبال ایران ورشکسته است/هجمه ی زیادی علیه کادر فنی استقلال وجود دارد

پیشکسوت استقلال با بیان اینکه باید قبول کنیم فوتبال ایران ورشکسته شده است و همه ی باشگاه ها بدهکارند، گفت: با اینکه از لحاظ نتیجه گیری آبی ها خوب بوده اند اما هجمه ی زیادی علیه کادر فنی وجود دارد.
چهارشنبه، 8 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
قبول کنیم فوتبال ایران ورشکسته است/هجمه ی زیادی علیه کادر فنی استقلال وجود دارد
مهدی پاشازاده در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به نوسان تیم های لیگ برتر در نتیجه گیری پس از گذشت 12 هفته، اظهار داشت: خیلی از تیم های امسال متاسفانه این روند سینوسی و فراز و فرود را در نتیجه گیری و حتی شکل بازی داشته اند. تراکتور در تبریز 3 گل از استقلال می خورد و در سیرجان گل گهر را می برد. سپاهان از نفت مسجدسلیمان 3 گل می خورد و در آبادان تیم نفت که حتی مساوی هم در خانه نداده بود را شکست می دهد. پرسپولیس اولین باختش را در اراک مقابل آلومینیوم تجربه می کند. تیمی امسال نداشتیم که ثبات نتیجه گیری نه، حتی در شکل بازی و روند فنی اش ثبات داشته باشد. نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است و هر قضاوتی کنیم از بیرون است اما حتما مربیان می توانند پاسخ خوبی به این سوال بدهند. شاید هم شرایط کرونا و عدم بدنسازی پیش فصل و رعایت برخی استانداردها باعث این روند سینوسی شده است.
 
قبول کنیم فوتبال ما ورشکسته است
می تواند یکی از دلایلش عدم حضور مربیان خارجی در لیگ باشد؟ وی در پاسخ به این سوال افزود: همه ی تیم ها فعلا روند باثباتی را ندارند. این را هم جدول و هم نحوه ی امتیازگیری تیم ها نشان می دهد اما نمی تواند ربطی به نبودن مربیان خارجی داشته باشد. مگر مربی خارجی معجزه می کند. این که می بینید مربیان ایرانی مدام بعد از کنفرانس های خبری می نالند و بهانه گیری می کنند، به این دلیل است که هیچ چیز فوتبال ما سرجایش نیست. قبول کنید که ما یک فوتبال ورشکسته داریم و وقتی با چنین واقعیتی روبرو هستند، معلوم است که می نالند. این وضعیت ربطی به عدم حضور مربیان خارجی ندارد. هر مقوله ای کیفیت و استاندارد داشته باشد حتما بقیه ی کارها هم درست می شود. وقتی در فوتبال و به خصوص در لیگ برتر باید برای مربیگری به خیلی جاهای بی ربط باید وصل باشی تا تیم بگیری، بقیه را تصور کن چه اتفاقاتی می افتد. حتی در لیگ یک. نمی خواهم حرف های کلیشه ای بزنم که با احترام به همه ی مربیان و فلان با همه نیستم اما خیلی ها هستند که با رابطه و توصیه ی فلان وزیر و نماینده تیم می گیرند. اگر بخواهیم براساس دانش و جایگاه مربیگری در نظر بگیریم به خیلی از مربیان لیگ یکی حتی در دسته سوم هم تیم نمی دهند.
 
دانش فنی ملاک انتخاب مربیان لیگ برتر نیست
پیشکسوت فوتبال ایران تصریح کرد: در فوتبال ایران اصلا دانش فنی ملاک انتخاب سرمربیان تیم ها نیست. هر چقدر لابی و رابطه ات با اشخاص مسئول بیشتر و بهتر باشد، می توانی تیم های بهتری بگیری. اصلا هم سابقه ی مربیان برای باشگاه ها مهم نیست که سال قبل تیمی را انداختی یا تیمی را از بالای جدول به انتهای جدول فرستادی. مهم این است که رابطه ات قوی باشد. الان هم متاسفانه هجمه ای علیه داوری درست شده که مربی چه ببرد چه ببازد، به داوران می تازد. بله قبول دارم اشتباهات داوری خیلی زیاد شده است ولی ما فقط داریم به نیمه ی پرلیوان نگاه می کنیم. این داوران هم حمایت می خواهند. مگر مربیان و بازیکنان اشتباه نمی کنند. اجازه بدهیم اشتباهات اصلاح شود نه اینکه مدام سروصدا کنیم. این اعتراضات کار را بدتر می کند و اعتماد به نفس را از داوران می گیرد.
 
مربیان از همه چیز حرف می زنند به جز ضعف های فنی تیمشان
مهدی پاشازاده گفت: اگر کنفرانس های قبل و بعد از بازی ها را دقت کنید مربیان اصلا راجع به مسائل فنی و ضعف تیم خود حرفی نمی زنند. یا از دشمن حرف می زنند یا داور یا اشخاصی که از فضا آمده اند و اجازه نمی دهند تیمش نتیجه بگیرد! به جای اینکه مربیان بیایند راجع به بازی حرف بزنند و قبول کنند که تیم حریف خوب بازی کرده و ما بد بودیم و ضعف خود را گردن بگیرند، حرف از مسائل بی ربط می زنند. این قبول مسئولیت شکست از سوی مربیان خیلی کم اتفاق می افتد. وقتی مربی ای ضعف فنی تیمش را قبول نکند خوب مشخص است که تیمش نتیجه نمی گیرد و وضعیت آن طور می شود که الان می بینید. مربیان تمرکزشان به جای کارشان شده فقط داوری و زمین و زمان. لیگ های پائین تر ما از لیگ برتر الگو می گیرند. هرچقدر پائین تر بروید وضع بدتر می شود چون نظارتی نیست. در لیگ دو که مربیگری می کنم، از 5 هفته 3 هفته داورانی برای تیم من قضاوت کرده اند که اولین بارشان بوده و خیلی جوان بودند. باید صبور باشیم و اجازه دهیم اشتباهاتشان را اصلاح کنند. این هجمه ها هیچ کمکی نمی کند و وضع را بدتر می کند.
 
داوران را طوری می چینند تا هیات ها راضی باشند
وی در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید چینش داوران به خاطر انتخاب ریاست فدراسیون فوتبال است که می خواهند هیات های استانی را راضی نگه دارند؟ تاکید کرد: چه بگوئیم چه نگوئیم هیچ فرقی نمی کند. فکر می کنید به حرف ما پیشکسوتان و فوتبالی ها گوش می کنند؟ همه می دانند این قضایا هست ولی روند تغییری نمی کند. واقعیت را می گویم که برای راضی نگه داشتن اشخاص و رای گرفتن داوران را طوری می چینند که هیات ها راضی باشند. وقتی می دانیم هم هیچ تغییری نمی کند، من تمرکزم را روی کارم می گذارم تا کمتر از این ناحیه ضربه ببینم. وقتی این مسائل درست نمی شود و همه می دانند و هیچ کاری نمی کنند، چرا من باید حرص و جوش بخورم.
 قبول کنیم فوتبال ایران ورشکسته است/هجمه ی زیادی علیه کادر فنی استقلال وجود دارد
هجمه ی زیادی روی کادر فنی استقلال است
پیشکسوت استقلال در خصوص اینکه آیا استقلال می تواند به ثبات برسد؟ افزود: واقعیت این است که تیم نتیجه گرفته و با تفاضل گل صدرنشین است. با این حال یکسری مشکلات هم در تیم وجود دارد و خود کادر فنی استقلال هم می داند. از طرفی هجمه ی زیادی هم روی کادر فنی است. بعضی ها به نیمکت تیم گیر می دهند که شلوغ است. یا می گویند باید نفری باشد که بازیکنان از او حساب ببرند. سوال من این است آیا شخص دیگری را داریم که کاریزماتیک باشد و بتواند کمک کند؟ من نوعی اگر فردا سرمربی استقلال شوم و بخواهم 3 دستیار بیاورم، هیچ عیب و ایرادی به آنها نمی گیرند؟ باید قبول کنیم که هر انتخابی که داشته باشیم ایراد می گیرند. مربیگری در استقلال و پرسپولیس دشوار است و حتما باید عقبه ی خوبی داشته باشی تا بازیکن ازت حساب ببرد. کریم باقری در پرسپولیس به هیچ وجه کار فنی نمی کند. 30 سال است رفیقیم و می دانم. وقتی در رختکن تیم پرسپولیس باشد، بازیکن جرات ندارد صدایش را بالا ببرد. چون در جام جهانی و آلمان بازی کرده است. دومین گلزن برتر تیم ملی است. اما در استقلال کمی در این بخش مشکل داریم.
 
افراد غیرفوتبالی فوتبال را کدر کرده اند
مهدی پاشازاده گفت: اگر رزومه ی مربیان فوتبال ما که مشغول فعالیت هستند به دقت بررسی کنید می بینید که کسانی هستند که در 10 سال اخیر هیچ موفقیتی حتی نسبی نداشته اند اما تقریبا هرسال تیم می گیرند. راه مربیان خارجی هم که بسته است. پس با این وضع باید هم لیگ ما کیفیت پائینی داشته باشد چون مربیگری دانش می خواهد. فوتبال ما پول هم ندارد و همه ی باشگاه ها بدهکار و ورشکسته اند. این فوتبال وقتی گل آلود می شود، کسانی هستند که سودش را می برند. نمی شود فوتبال را تعطیل کرد اما افراد غیرفوتبالی دارند از این فوتبال درآمدهای آنچنانی بدست می آورند. فوتبالی ها اگر پولی می گیرند، کارشان هست و شغلی به جز این ندارند. افراد غیرفوتبالی خیلی در فوتبال تاثیرگذار شده اند و این مسئله ذات و قشنگی فوتبال را کدر کرده است.
 
لیگ بیستم ضعیف ترین دوره ی لیگ برتر است
وی با اشاره به اعتراض تیم ها به برنامه ریزی سازمان لیگ افزود: حرف های طعنه دار زدن و دوپهلو حرف زدن اصلا خوب نیست. وقتی سازمان لیگ برنامه ریزی می کند حتما دلایل خودش را دارد. اگر تیم ها هم اعتراض می کنند، براساس شرایط خودشان است. بهتر است دوطرف همدیگر را بیشتر درک و همکاری کنند. سازمان لیگ باید شفاف سازی کند تا این وضعیت درست شود. هرکاری کنید اعتراض هست. وقتی لیگی بازی های نامیزان داشته باشد، هرکاری بکنید معترض می شوند. با این حال معتقدم که لیگ ما سر دراز دارد و اتفاقات خیلی زیادی ممکن است بیافتد. با شرایطی که می بینم حتی تیم های پائین جدولی هم می توانند مدعی باشند. تیم ها ثبات ندارند و هر هفته اتفاقات جدیدی می افتد. هیچ مدعی جدی نمی بینم. کیفیت لیگ ایران خوب نیست و اگر بگوئیم ضعیف ترین لیگ برتر را امسال داریم، اغراق نکردیم. فوتبال ما به مربیان باکیفیتی مثل برانکو و استراماچونی و بالاتر از اینها نیاز دارد تا رشد کنیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.