محسن بیاتی نیا در گفتگو با راسخون:

مربیان حرف زدن را یاد بگیرند/ خون تازه ای به مربیگری ایران تزریق شده است

بازیکن پیشین استقلال با بیان اینکه مربیان باید یاد بگیرند که کجا و چه زمانی چه حرفی بزنند، گفت: خون تازه ای به مربیگری ایران تزریق شده است و امیدوارم حمایت مدیران از مربیان جوان بیشتر شود.
يکشنبه، 19 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
مربیان حرف زدن را یاد بگیرند/ خون تازه ای به مربیگری ایران تزریق شده است
محسن بیاتی نیا در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به فراز و نشیب تیم های لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: اگر بخواهیم لیگ بیستم را با دوره های قبلی مقایسه کنیم، یکسری معایب و مزایایی داشته است. معایب این دوره نسبت به دوره های گذشته به بیماری کرونا برمی گردد که هم باعث شده تماشاگران در ورزشگاه حضور نداشته باشند و هم مسابقات دیر استارت بخورد. از همه مهمتر این است که در فوتبال ما متاسفانه مسائلی اتفاق می افتد که در خارج از ایران به این شکل نیست. وقتی تیمی جوی علیه مسئله ای یا داوری راه می اندازد، تبدیل به اپیدمی می شود و همه ی تیم ها دست به این کار می زنند. وقتی ادامه دار که می شود، بعضی افراد این را دستاویز قرار می دهند و بهانه جویی می کنند. به جای اینکه راه مستقیم را برویم، به بیراهه می زنیم. انسان وقتی شجاعتش مشخص می شود که اگر اشتباهی می کند، عذرخواهی کند و بپذیرد. هیچ کس کامل نیست. کامل فقط خداست. اگر جرات عذرخواهی نداشته باشیم، هر کار اشتباهی که می کنیم و نمی پذیریم، دنبال توجیه کردن آن می رویم.
 
جلوی هواداران مربیان جرات نمی کنند هر کاری انجام دهند
وی افزود: اگر کسی روی اشتباهش اصرار کند و بگوید که حرفش درست است، مردم متوجه می شوند. متاسفانه تا اینجای لیگ ما دیدم بیشتر دنبال حواشی هستند تا خود متن فوتبال. شاید نبودن تماشاگر تاثیر داشته باشد. وقتی هوادار باشد و از نزدیک ببیند، شاید مربیان و بازیکنان به خودشان جرات هر حرکتی را ندهند. وقتی چشم های بیشتری روی ما باشد، سعی می کنیم بیشتر خود را کنترل کنیم و یکسری رفتارها را انجام ندهیم. چه وقتی میزبان هستیم یا میهمان. تماشاگر وقتی باشد، مربیان و بازیکنان خودکنترلی بیشتری دارند. قطعا بعضی تیم ها از نبودن هوادارانش ضربه خورده اند و برای برخی از تیم ها که کم هوادارند، تاثیری نداشته است.
 
مربیان باید یاد بگیرند، چطور حرف بزنند
کارشناس فوتبال ایران در خصوص اعتراض بیش از حد مربیان و درگیری روی نیمکت ها، تصریح کرد: اگر بخواهیم خیلی موشکافانه به این موضوع نگاه کنیم، دلایل مختلفی در این نوع رفتارها دخیل اند. شاید یکی از دلایل اصلی اش، از دست دادن موقعیت و جایگاه و صبور نبودن مسئولان نسبت به یک مربی و تیم کاری است. در این شرایط وقتی مربی اشتباهی انجام می دهد، سعی می کند آن را به این و آن ربط بدهد. انسان ها در شرایط مختلف تصمیم های مختلفی می گیرند. مسئله ی بعدی می تواند در بعد روانشانسی اتفاق بیفتد. به این معنی که چقدر می توانیم روی خودمان کنترل کنیم و رفتار معقولانه و منطقی در شرایط سخت داشته باشیم. باید مربیان یاد بگیرند که چه حرف هایی را چه مواقعی بزنند. وقتی با مربیان بزرگ دنیا مصاحبه می کنند، همان قدر که از تیم خودشان تعریف می کنند و حرف می زنند، اصلا اجازه ندارند راجع به مسئولین برگزار کننده یا عوامل اجرایی مسابقات حرفی بزنند و بی احترامی کنند. خیلی وقت ها وقتی از روی عصبانیت علیه مسئولی گلایه ی کوچکی می کنند، بلافاصله جریمه های سنگین برایشان وضع می شود.
 
کاری نکنیم که بعدها پشیمان شویم
محسن بیاتی نیا گفت: هرکس باید حیطه ی کاری خودش را بشناسد. شاید من هم در جایگاه مربیان باشم و وقتی ببینم حقم را ضایع می کنند، از کوره در بروم و حرفی بزنم اما یادمان باشد که اولین چیزی که می تواند به مربی کمک کند، از لحاظ روانشانسی روی خودمان خودکنترلی داشته باشیم. هر حرفی را نزنیم. می گویند وقتی خیلی خوشحال یا غمگینی سعی کن قول ندهی. دلیلش این است که در هر دو حالت بدون فکر آدم تصمیم می گیرد. شاید در برخی موارد حق با مربیان معترض باشد اما طریقه ی اعتراض باید محترمانه باشد و راه درست را انتخاب کنیم. متاسفانه در فوتبال ما بعضی از مسائل دارد به هرج و مرج کشیده می شود. این به آن بی احترامی می کند. فلان بازیکن به نیمکت حریف می پرد. ما تا وقتی زنده این باید قدر همدیگر را بدانیم. خدا مهرداد میناوند را بیامرزد. جایی گفتم که تا وقتی زنده ایم باید به همدیگر احترام بگذاریم و به هم کمک کنیم. در فضای مجازی چند وقت پیش سر استقلال و پرسپولیس خیلی ها به هم بی احترامی می کردند. الان می بینیم که همان ها که کری می خواندند و بی ادبی می کردند، از کارشان پشیمان هستند. کاری نکنیم که بعدها پشیمان شویم و بگوئیم ای کاش این بی احترامی ها را نمی نوشتیم. بعدها وقتی فوتبال تمام می شود، آدم پشیمان می شود و می گوید کاش فلان حرف را به داور نمی زدم. حق گرفتن با بی احترامی فرق دارد و باید در چهارچوب و قانون باشد.
 مربیان حرف زدن را یاد بگیرند/ خون تازه ای به مربیگری ایران تزریق شده است
درگذشت مهرداد و انصاریان شوک بزرگ و بدی به جامعه بود
وی در ادامه به درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان خاطرنشان کرد: واقعا از این اتفاق جامعه تحت تاثیر قرار گرفت و شوک بزرگ و بدی بود. حرفی برای گفتن نیست. وقتی انسانی در اواخر عمرش قرار می گیرد، شاید بعضی از مسائل برایش مشخص شود. وقتی انسان ها می خواهند از دنیا بروند، احساس می کنند و از درونش انگار وحی به آنها می شود. دیدشان نسبت به بعضی مسائل بازتر می شود. تغییر می کنند و یکسری از چیزها برایش بی ارزش می شود که شاید سال های قبل برای او ارزش داشتند. کری خواندن مزه ی فوتبال است. حتی در محلات و بازی های دست گرمی هم کری وجود دارد. اما حالت دوستانه دارد و کدورتی پیش نمی آید. اگر کری خواندن از حالت دوستانه به حالت خصمانه در بیاید، خطرناک می شود و نباید ادامه داد. با این حال معتقدم ما شخصیت خیلی خوب و شادی را از دست دادیم که از همین جا به خانواده ی محترم میناوند و انصاریان تسلیت می گویم و امیدوارم دیگر چنین اتفاق بدی رخ ندهد. این ضایعه درد بزرگی در قبل مردم و جامعه و دوستداران فوتبال ایجاد کرد. در این شرایط دیگر رنگ ها فرقی ندارد و همه متاثر می شوند. شاعر می گوید: "امروز که در دست توام مرحمتی کن/فردا که شدم خاک، چه سودش به ندامت" باید تا وقتی هستیم به همدیگر محبت کنیم و احترام بگذاریم. قدر بودن با هم را حداقل ما فوتبالی ها بدانیم و به بزرگتر و کوچکتر احترام بگذاریم. امیدوارم این رفتن ها تلنگری برای زندگی و زنگ خطری برای ما باشد.
 
جدول لیگ بازهم دچار تغییر می شود
بازیکن پیشین استقلال با اشاره به شرایط جدول لیگ بیستم افزود: با توجه به اتفاقاتی که رخ داده و می دهد، به نظرم می آید که بازهم جدول دستخوش تغییر خواهد شد. با همه ی این تفاسیر استقلال توانسته خودش را هر طور شده در صدر جدول نگه دارد. باید دید آیا پرسپولیس می تواند بازی های عقب افتاده ی خودش را برنده شود و به صدر برسد یا نه. تیم هایی مثل شهر خودرو، سپاهان، فولاد و حتی گل گهر را باید دید که چطور در ادامه کار خواهند کرد. به هرحال فوتبال و به خصوص لیگ امسال ما غیرقابل پیش بینی است. امیدوارم همه ی تیم ها نتیجه بگیرند و جذاب تر مسابقات را دنبال کنیم. اما چیزی که در قانون نانوشته ی فوتبال وجود دارد، وقتی در نیم فصل اول تیمی نمی تواند امتیازهای لازم را بگیرد، مطمئن باشید در نیم فصل دوم کار سخت تر می شود. محال نیست اما جبران واقعا دشوار است. سال های قبل یادم می آید که برق شیراز نیم فصل اول قهرمان شد اما در نیم فصل دوم سقوط کرد. آن زمان البته 18 تیم بود.
 
خون تازه ای به مربیگری ایران تزریق شده است
محسن بیاتی نیا گفت: مثلا تیم ماشین سازی از لحاظ فنی و دوندگی خیلی تیم مستحکم و خوبی است. آنها مقابل پرسپولیس خیلی خوب بودند. این نشان می دهد که به مربیان جوان بها دادن خوب است. خون تازه ای در مربیگری ما دارد اتفاق می افتد و تغییرات به سمت جوان ها پیش رفته است. این جوان ها هم باید آزمون و خطا کنند. مربیان بزرگ و باتجربه ی فعلی ما زمان جوانی شان آزمون و خطای خود را داشته اند. نتیجه گرفتن فقط به مربی و فن مربیگری اش ختم نمی شود. داشتن بازیکنان با کیفیت، داشتن تیم پشتیبانی، بازیخوانی مربی و خیلی مسائل دیگر است. باید ابزار کار فراهم باشد. 2، 3 بازی از تیم ماشین سازی دیدم. واقعا خیلی خوب بودند. تیمی تحسین برانگیز دارند. با تمام احترامی که برای پرسپولیس قائلم اما ماشین حداقل حقش کسب یک امتیاز بود و خود یحیی گل محمدی و تمام کادر فنی پرسپولیس می دانند که نتیجه ی عادلانه باید مساوی می شد. لیگ برتر با لیگ یک تفاوت دارد و باید همه ی ابزار و تیم بستن ها در حد لیگ برتر باشد. در لیگ برتر تیم باید کمتر از بازیکنان کم تجربه استفاده کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.