شاهزاده لطیفه؛ دختری که گروگان پدرش است/ ماجرا چیست؟

دختر حاکم دبی که در تلاشی ناکام برای فرار از کشور به دست نیروهای امنیتی پدرش افتاده بود پیام‌هایی مخفیانه برای دوستانش ارسال می‌کرد اما مدتی است این پیام‌ها متوقف شده و دوستان نگران «لطیفه» خواستار مداخله سازمان‌های بین‌المللی شده‌اند.
پنجشنبه، 30 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
شاهزاده لطیفه؛ دختری که گروگان پدرش است/ ماجرا چیست؟
به گزارش راسخون؛  امارات معمولا در نگاه نخست به عنوان یک کشور سکولار شناخته می‌شود که با وارد کردن مظاهر مدرنیته به کشوری پیشرفته در دلِ صحرا تبدیل شده است. کشوری که شرکت‌های بزرگ دنیا برخی از شعبات خود را در شهرهای آن دایر کرده‌اند و به نوعی کشوری است به اصطلاح، با مظاهر غربی در خاورمیانه عربی است. اما گویا این تمام ماجرای این شیخ نشین نیست و در زیر پوستِ این ظاهر مدرن، هنوز عادات و رسوم بدوی حاکم بر دربار پادشاهی امارات است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نقل می کند  دختر حاکم دبی که در سال 2018 تلاش کرد از کشور فرار کند و توسط کماندوها در قایقی در خارج از هند بازداشت شد، در فیلم های جدید منتشر شده دوباره ظاهر شده است و می گوید که نمی داند «آیا از این وضعیت جان سالم به در خواهد برد یا خیر.»

فیلم های منتشر شده توسط بی بی سی «شاهزاده لطیفه محمد آل مکتوم» را در «ویلای زندان»، که ظاهراً در دبی پر از آسمان خراش در امارات متحده عربی واقع شده، نشان می دهد. پدر وی، «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم»، به عنوان نخست وزیر و معاون رئیس جمهور در امارات متحده عربی نیز کار می کند.

لطیفه در یک ویدئو می گوید: «من یک گروگان هستم. این ویلا به زندان تبدیل شده است.»
 
او این پیام‌ های ویدئویی را مخفیانه‌ برای دوستانش فرستاده است.

وی همچنین گفت: «من حتی نمی توانم بیرون بروم تا هوای تازه استنشاق کنم.»
 
 

دفتر رسانه ای دولت دبی بلافاصله به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهارنظر پاسخ نداد.
 

ماجرای فرار لطیفه

 
شاهزاده لطیفه؛ دختری که گروگان پدرش است/ ماجرا چیست؟

لطیفه که اکنون 35 سال دارد، اولین بار در 16  سالگی تلاش کرد فرار کند اما نتوانست. در سال 2001 بعد از تماس با یک تاجر فرانسوی به نام «الوه ژوبر» بود که برنامه‌ ریزی طولانی خود برای فرار از دوبی را آغاز کرد. او نقشه فرار را با کمک «تینا یاوهیانن» یک دوست کشید که در آن زمان مربی کاپوئرا (نوعی هنر رزمی برزیلی) لطیفه بود.

در سال 2018، آسوشیتدپرس گزارش داد که چگونه یک دوست و یک جاسوس سابق فرانسوی به شاهزاده لطیفه کمک کردند تا با قایق فرار کند، اما در هند دستگیر شد.

روز 24 فوریه سال 2018، لطیفه و تینا با یکی قایق بادی و جت ‌اسکی خود را به آب ‌های بین ‌المللی رساندند؛ جایی که الوه ژوبر در قایقی تفریحی با پرچم آمریکا در انتظار آنها بود.

اما هشت روز بعد وقتی به ساحل هند رسیدند کماندوها به قایق یورش بردند. تینا یاوهیانن می ‌گوید نارنجک‌های دودزا او و لطیفه را مجبور کرد که از محل اختفایشان در دستشویی زیر عرشه قایق خارج و با کماندوهای مسلح روبرو شوند.

بعد از آن که به او آرام بخش زدند بیهوش شده، با هواپیمای خصوصی او را به دوبی برگردانده ‌اند و بعد از رسیدن به مقصد به هوش آمده است.

لطیفه را به دوبی برگرداندند و تا الان از او خبر چندانی در دست نبود.

خانم یاوهیانن و خدمه قایق تفریحی بعد از دو هفته بازداشت در دوبی آزاد شدند. دولت هند هرگز درباره نقش خود در یورش به قایق اظهار نظری نکرد.

قبل از عملی کردن نقشه فرار در سال 2018، لطیفه پیامی ویدئویی ضبط کرده بود که بعد از ناکامی او در فرار در یوتیوب منتشر شد.

بی بی سی گفت لطیفه فیلم ها را در یک حمام در ویلا طی ماه ها با تلفنی که حدود یک سال پس از دستگیری به طور مخفیانه دریافت کرده، ضبط کرده است.

وی در این ویدئو می گوید: «من نمی دانم چه وقت آزاد می شوم و وقتی آزاد می شوم چه شرایطی خواهم داشت. من هر روز نگران ایمنی و جان خود هستم.»

به گفته لطیفه، او را پس از بازگرداندن از هند به تنهایی و بدون دسترسی به کمک‌ های پزشکی و حقوقی در ویلایی نگهداری کردند که در و پنجره ‌هایش قفل بوده و پلیس از آن نگهبانی می‌ کرده است.
 

ورود سازمان ملل به ماجرای لطیفه

 
شاهزاده لطیفه؛ دختری که گروگان پدرش است/ ماجرا چیست؟

این ویدئوها  که به دست برنامه پانورامای بی ‌بی ‌سی رسیده، همچنین شامل مصاحبه با «مری رابینسون» رئیس جمهور سابق ایرلند و  و گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل است. رابینسون پس از بازگشت لطیفه به دبی در سال 2018 در عکس هایی با لطیفه که توسط مقامات اماراتی منتشر شده بود، ظاهر شد. وزارت خارجه امارات این عکس ‌هااز مری رابینسون و لطیفه را به عنوان مدرکی از سلامت و امنیت دختر حاکم دبی منتشر کرد.

مری رابینسون که بعد از دیدار با لطیفه در سال 2018 او را یک «زن جوان آشفته» توصیف کرده بود، حالا می ‌گوید که خانواده سلطنتی او را «کاملا فریب داده ‌اند.»

رابینسون اکنون به کارزار تلاش ‌های بین ‌المللی برای تعیین وضعیت و محل نگهداری شاهزاده لطیفه پیوسته است.

او می ‌گوید: «من به ویژه هنگام انتشار عکس ها فریب خورده ام. این کاملا تعجب آور بود ... من کاملاً مبهوت شدم. من همچنان بسیار نگران لطیفه هستم. وضعیت تغییر کرده و من فکر می ‌کنم باید درباره او تحقیق شود.»
 
نگرانی سازمان ملل از وضعیت دختر حاکم دبی
سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از آخرین تحولات درباره پرونده دختر حاکم دبی به امکان آغاز تحقیقاتی در این باره اشاره کرد.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن انتشار ویدیویی از لطیفه آل مکتوم، دختر حاکم دبی که در آن فاش می‌کند که توسط پدرش گروگان گرفته شده است، ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: ما این مساله را با امارات در میان خواهیم گذاشت. تیم مربوط به بازداشت ظالمانه وابسته به کمیساریا احتمالا بعد از تحلیل و بررسی ویدیوی منتشر شده تحقیقاتی را آغاز خواهد کرد.
 

شاهزاده لطیفه دختر حاکم دبی کیست؟

 
شاهزاده لطیفه؛ دختری که گروگان پدرش است/ ماجرا چیست؟

لطیفه بنت محمد ابن راشد آل مکتوم زاده‌ی ۱۹۸۵ است. این شاهزاده‌ی ۳۶ ساله دختر همان کسی است که ادعای مدرن‌کردن دبی را دارد، همان کسی میلیون‌ها و حتی میلیاردها دلار صرف مدرنیزاسیون شیخ‌نشینِ دبی کرده‌است. مادر او حوریه احمد آل ماش خانمی از کشور الجزایر است. او دو خواهر دارد و دختر وسط محسوب می‌شود.

شاهزاده لطیفه دختر حاکم دبی سازگاری با اندیشه‌های پدرش ندارد. سال ۲۰۱۸ تصمیم به فرار از امارات گرفت، اما پلیس اینترپل دستگیرش کرد، آن هم کجا، در آب‌های اطراف کشور هند!
 

محمد ابن راشد آل مکتوم کیست؟

 
شاهزاده لطیفه؛ دختری که گروگان پدرش است/ ماجرا چیست؟

شیخ محمد ابن راشد آل مکتوم حاکم ۷۱ ساله‌ی شیخ‌نشین دبی است. او همچنین نایب‌رییس کل کشور امارات متحده‌ی عربی محسوب می‌شود. از او به‌مثابه‌ی معمار دبیِ نوین یاد می‌کنند. او کسی است که در طی سال‌های حکومت‌اش بر دبی بارها دستوراتی داده که خرج کنند و دبی را مدرن سازند و خلاصه از حالت سنتی خارج‌اش کنند و به اروپا و آمریکا شبیه‌اش کنند.

او زنان زیادی داشته و دارد و از آن‌ها به طور رسمی صاحب ۲۱ فرزند شده‌است. ۱۳ تا از این ۲۱ فرزندش دختر اند و مابقی پسر. جنجالی‌ترین ازدواج او مربوط به ازدواج‌اش با هیا بنت الحسین دختر ملک حسین پادشاه قبلی اردن است. این ازدواج در سال ۲۰۰۴ انجام گرفت و حاصل آن ۲ دختر بود که در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ به دنیا آمدند.

حدود دو سال پیش خبرهایی پیرامون این که این هیا بنت الحسین از امارات فرار کرده و به آلمان پناهنده شده منتشر شدند. مدتی بعد معلوم شد که خبرها واقعی اند و خود شیخ محمد هم که دستی در شاعری دارد، از طریق سرودن اشعاری فرار کردن همسرش را محکوم کرد. مدتی بعد او فهمید که همسرش با محافظ شخصی‌اش که اهل بریتانیاست رابطه‌ی جنسی داشته و از این رو بدون اطلاع طلاق‌اش داد!


منبع:
1. خبر ببر/ شاهزاده لطیفه دختر حاکم دبی کیست؟ + فیلم
2. جماران نیوز/ شاهزاده لطیفه؛ دختری که گروگان پدرش است+ تصاویر
3. کیهان/ رسوایی بزرگ برای امارات دختر حاکم دوبی فرار کرد
4. نامه نیوز/ فیلم لو رفته از دختر حاکم دوبی در زندان ویلایی!


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.