پیام رهبری به اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا

رهبر انقلاب در پیامی به پنجاه وپنجمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، نشاندن نشان «نقش‌آفرینی در مسائل اساسی» بر سینه جوانان برومند کشور را از برترین افتخارات انقلاب اسلامی خواندند.
يکشنبه، 3 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
پیام رهبری به اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا
به گزارش راسخون، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به پنجاه وپنجمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، نشاندن نشان «نقش‌آفرینی در مسائل اساسی» بر سینه جوانان برومند کشور را از برترین افتخارات انقلاب اسلامی خواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا با بیان اینکه هر روز که می‌گذرد اهمیت نقش جوانان در پیشرفت کشور و تضمین آینده‌ آن بیشتر آشکار می‌شود.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح امروز حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان در اروپا آن را در نشست مجازی این اتحادیه قرائت کرد، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دانشجویان عزیز
هر روز که میگذرد اهمیت نقش جوانان در پیشرفت کشور و تضمین آینده‌ی آن بیشتر آشکار میشود. بلیّه‌ی عمومی کرونا هم این را یک‌بار دیگر به اثبات رسانید. همت و انگیزه و امید شورانگیز جوانان در این ماجرا نیز مانند بسیاری از مسائل کشور، پیشران گشایش‌های علمی و عملی شد. این یکی از برترین افتخارات انقلاب اسلامی است که توانسته است نشان «نقش‌آفرینی در مسائل اساسی» را بر سینه جوانان برومند کشور بنشاند.

از شما دانشجویان عزیز انتظار میرود که در این فرصت مغتنمی که در اختیار شما است، خود را هر چه بیشتر به صلاحیت‌های علمی و دینی و اخلاقی آراسته کنید و آماده‌ی نقش‌آفرینی شوید، و اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی در این‌باره دارای وظیفه‌ئی سنگین‌تر و البته افتخارآمیزتر است.

والسلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنه‌ای
یک اسفند ۱۳۹۹
 

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا


پیام رهبری به اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا
 
«انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا» تشکلی بود که توسط جمعی از دانشجویان مسلمان در اروپا با هدایت و همراهی شهید بهشتی که آن زمان امام مسجد امام علی هامبورگ بود متولد شد و علی رغم وجود رقبای قدرتمندی در جناح چپ دانشجویی، توانست در مدتی کوتاه به مهم‌ترین تشکل سراسری دانشجویان ایرانی در خارج از کشور بدل شود. برخی اعضای این نهاد بعد از فراغت از تحصیل و بازگشت به میهن مناصب مهمی را در نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی تصاحب کردند که نشان از اهمیت و تاثیرگذاری آن داشت.

هر سال نشست این اتحادیه با حضور نمایندگان انجمن‌ها در یکی از شهرهای اروپایی و عمدتا در مراکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی برگزار می‌شود و طی آن حجت الاسلام جواد اژه‌ای به عنوان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در اتحادیه به ایراد سخن و قرائت پیام رهبری به نشست می‌پردازد.
 

همکاری شهید بهشتی با انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا 

یکی از زمینه های فعالیت اجتماعی شهید «آیت الله دکتر بهشتی» همکاری مستقیم یا غیرمستقیم با کارهای دسته جمعی بود که در جهت ایجاد یک جامعه نمونه اسلامی صورت می گرفت. اگرچه علاقه به این فعالیت ها از اوان نوجوانی در منش و روش او جلوه داشت، اما ورود به زندگی اجتماعی و بیش از سی سال شرکت در اینگونه تلاش ها و همراه ساختن عمل اجتماعی با ارزیابی نقادانه از شیوه کار و تلاش جمعی و دستاوردهای آن در جامعه ایرانی، در ساختن شخصیتی که بعدها به عنوان مدیری مدبر، دوراندیش، نهادساز، برنامه ریز و پایبند به اصول کار جمعی بروز کرد تأثیری بسزا داشت.

یکی از این تلاش های جمعی، همکاری با انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا در جهت گسترش انجمن ها، ارتقای کمی و کیفی آن ها و شکل گیری «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا (گروه فارسی زبان)» بود. اگرچه اندیشه تشکیل اتحادیه، به تصریح دکتر بهشتی در صفحاتی که در پی می آید، از جانب تعدادی از دانشجویان مسلمان ایرانی فعال که هدف آن ایجاد تشکلی بر محور اسلام به مثابه آئین زندگی فردی و جمعی بود، اما نقش مهم دکتر بهشتی، به عنوان مدیر «مرکز اسلامی هامبورگ» طی سالهای 49ـ1344 و پس از بازگشت به ایران تا لحظه شهادت، در پیوند اندیشه اسلامی با مبارزات دانشجویی خارج از کشور و پیشرفت و توسعه این تشکل دانشجویی فعال و مؤثر، انکارناپذیر است.

باید توجه داشت که تا آن زمان، تشکل اساسی اسلامی، از جمله انجمن های اسلامی که به منظور رسیدگی به مسئله دانشجویان ایرانی در برخی از شهرهای کشورهای اروپایی تشکیل شده بودند بطور پراکنده فعالیت می کردند و تشکل های غیراسلامی مثل کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی نقش اصلی را در مبارزات دانشجویی علیه نظام حاکم بر ایران ایفا می کردند. با شکل گیری اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان (گروه فارسی زبان) و گسترش آن و مدیریت مدبرانه هیأت های مدیره انتخابی، این تشکل به رساترین صدای نهضت اسلامی ایران در خارج از کشور تبدیل شد که در تثبیت رهبری امام خمینی، افشاگری نسبت به سیاستهای ظالمانه نظام شاهنشاهی، سیاست های سلطه طلبانه ابرقدرت ها در منطقه و جهان و پشتیبانی از نهضت های آزادیبخش اسلامی، از جمله مبارزات مردم فلسطین، نقشی بس مهم ایفا کرد.



منبع:
1.شبکه خبر/ انقلاب نشان نقش‌آفرینی در مسائل اساسی را بر سینه جوانان نشاند
2.انصاف / در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا چه می‌گذرد؟
3.پاتوق کتاب فردا / اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.