پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، متن کامل توضیحات دبیرخانه شورای ملی توسعه و حمایت از سازمان های مردم نهاد، بدین شرح است:
سازمان های مردم نهاد مکلف می باشند در چارچوب اساسنامه مصوب تشکل نسبت به اجرای اهداف و برنامه های خود طبق ضوابط و مقررات موضوعه اقدام نمایند. که در همین راستا ؛ جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع) بنا به گزارشات مردمی و نظرات مراجع نظارتی مسئول دچار انحراف از اساسنامه در فعالیت ها و عملکردهای خود شده و تذکرات متعدد شفاهی و مکتوب شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد به هیات مدیره و هیات امنای جمعیت مذکور در طی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ موثر واقع نشده است و کما فی سابق بر ادامه فعالیت های غیر قانونی و خلاف اساسنامه تحت عنوان جمعیت مذکور اقدام نموده اند.
لذا شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد به عنوان شورای فرابخشی و متولی نظارت بر عملکرد و فعالیت سازمان های مردم نهاد پس از برگزاری چندین جلسه با اعضای هیات امنا و مدیره آن جمعیت پیرامون مصادیق تخلفات صورت گرفته، و استماع توضیحات و دفاعیات اعضای جمعیت به استناد مفاد مواد ۸ و ۳۴ آیین نامه تشکل های مردم نهاد به هیات امنا و مدیره جمعیت مذکور تذکر مکتوب مبنی برپرهیز از انجام رویه های موجود خلاف اساسنامه و اصلاح وضعیت جمعیت برای شفافیت عملکرد مالی و اجرایی وهمچنین اصلاح ساختار جمعیت بمنظور تقویت مشارکت قانونی و مدنی همه اعضا و داوطلبان فعال در آن برای جلوگیری از انحصار ایجاد شده در ساختار تصمیم گیری و سیاستگذاری جمعیت که از عوامل انحراف جمعیت در اجرای اصول اساسنامه بوده است، ابلاغ نموده است.
متاسفانه اعضای هیات امنای جمعیت مذکور علی رغم تاکید بر مردمی بودن فعالیتهای جمعیت در بیانیه ها و موضع گیریهای رسانه ای خود، ضمن عدم اجرای کلیه تذکرات شورای ملی طی صورتجلسه ای رسمی اعلام نمودند که "با رای شورای ملی (مرجع نظارتی ) در خصوص اصلاح ساختار جمعیت برای ایجاد شرایط مشارکت همه اعضای خود در برنامه ها و تصمیمات رسمی جمعیت مخالفت می نمایند"و از انجام سایر تذکرات نیز استنکاف ورزیدند.
با عنایت به عدم پذیرش تذکرات صورت گرفته و اصرار بر انجام فعالیت های خارج از اساسنامه، شورای ملی توسعه و حمایت از سازمان های مردم نهاد نسبت به ارائه درخواست انحلال جمعیت امام علی(ع) از مرجع قضایی مستند به بند (۳) ماده ۳۴ آیین نامه صدور رای نمود که برابر ضوابط موافقت با انحلال سازمان های مردم نهاد از اختیارات مراجع قضایی می باشد.
لازم به تاکید است کلیه اعضا و داوطلبان دفاتر نمایندگی و شعب این جمعیت در استان ها در صورت انحلال جمعیت می توانند با ایجاد یک تشکل مردم نهاد مستقل از آن جمعیت به فعالیت های خود در چارچوب مقررات ادامه دهند و هیچگونه منعی برای ادامه فعالیت های اجتماعی آن ها ایجاد نخواهد شد.
جمعیت امام علی چیست؟
جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) یک سازمان غیردولتی و مستقل دانشجویی ایران است که در سال ۱۳۷۸ شروع به کار کرده و در سال ۱۳۷۹ نخستین دفتر رسمی خود را در دانشگاه صنعتی شریف تأسیس کرد. این گروه را شارمین میمندی نژاد ایجادکرده است و در زمینه امور خیریه و کمک نیازمندها فعالیت میکند. از قدیمیترین فعالیتهای این گروه آیین کوچه گردان عاشق است که از سال ۱۳۷۸ تاکنون برگزار شدهاست.
این جمعیت پس از ۱۰ سال فعالیت در سال ۲۰۱۰ به عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد ECOSOC درآمد.
یکی از فعالیتهای این جمعیت نجات برخی کودکان محکوم به اعدام همچون «صفر» بوده است. این جمعیت نوزده سال است که به صورت متوالی در شبهای قدر آیین کوچه گردان عاشق را در برخی استانها برگزار میکند که طی این آیین اعضای داوطلب مردمی به محلههای محروم شهر خود رفته و به توزیع بستههای غذایی-بهداشتی میپردازند.
جمعیت امام علی (ع) با کمک هموطنان، ۳۳ خانه ایرانی را در نقاط محروم کشور ایجاد کرده است. این مراکز محلی است برای کودکانی که در طول روز، در گرمای شدید تابستان و سرمای خانمانسوز زمستان، شاید سقفی به عنوان خانه ندارند و با دود کردن اسفند، فروش فال و سیگار، معاش خود و خانواده را فراهم میکنند.
خانههایی برای ارائۀ خدمات امدادی به کودکان و بانوان در محلههای محروم ایران و در واقع خانه همه کسانی است که در ایران زندگی میکنند؛ خانه ایرانی کانون بیشتر فعالیتهای مددکارى جمعیت امام علی (ع) میباشد. به نوعی خانه ایرانی مرکز فعالیتهایی ازجمله روانشناسی، جلسات مشاورههای فردی و گروهی، ردههای آموزشی تحصیلی، هنری، فرهنگی ورزشی برای کودکان، آموزش مهارتهای خوداشتغالی برای زنان سرپرست خانوار ، امور مربوط به درمان خانوادهها و… میباشد.
جمعیت امام علی (ع) بیش از ۳۵۰۰ کودک را در مناطق محروم کشور تحت پوشش دارد.
برخورد با جمعیت امام علی(ع) از چه زمانی کلید خورد؟
بامداد دوشنبه، 2 تیرماه 99 خبر بازداشت سه تن از اعضای جمعیت امامعلی(ع) در صفحه توییتر این سازمان مردمنهاد منتشر شد. در متن این توئیت آمده بود: «ساعتی پیش شارمین میمندینژاد، موسس جمعیت امام علی (ع) بازداشت شد. مرتضی کیمنش، مسئول رسانهای و کتایون افرازه، بازرس علیالبدل جمعیت هم بازداشت شدهاند.» جمعیت امام علی توضیحی در خصوص علت بازداشتها ارائه نکرده بود اما شنیده شد نیمه شب دفتر جمعیت نیز پلمپ و سایت آنها از دسترس خارج شده است. ششم اردیبهشت ماه امسال نیز اکانتهای تلگرام، جیمیل، فیسبوک و لینکدین تعداد زیادی از اعضای این جمعیت هدف «حمله سایبری» قرار گرفته بود. این مسئله پیشتر هم در بهار سال ۹۷ اتفاق افتاده بود و پیگیریها برای شناسایی عاملان حمله، نتیجهای در بر نداشت.
ساعاتی پس از بازداشت اعضای این سازمان مردم نهاد خبرگزاری فارس نوشت: «پیگیریها حکایت از صحت این خبر داشته و مشخص شده است که این فرد (مدیرعامل جمعیت) در پوشش اقدامات عامالمنفعه با مراکز ضد ایرانی همکاری داشته است. براساس اطلاعات به دست آمده عناصر اصلی این موسسه علاوه بر توهین به مقدسات و ترویج تفکرات انحرافی ضددینی، با رسانههای معاند و بیگانه همکاری داشتهاند.»
خبرگزاری تسنیم نیز با اشاره غیرمستقیم به جمعیت امام علی و موسس آن درباره این بازداشت نوشت: «فردی به نام ش. م در سالهای اخیر با تشکیل موسسهای خیریه و در پوشش اقدامات عامالمنفعه اقدام به شبکهسازی برای نفوذ در سطوح مختلف افکارعمومی کرده است. وی و عوامل مرتبط با او با سوء استفاده از عناوین مقدس در سایه اجرای برنامه های شبه فرهنگی- اجتماعی به ترویج فرهنگ التقاطی پرداختهاند. این فرد همراه با عوامل خود، در طول سالهای فعالیت موسسه مذکور علاوه بر همراهی با مراکز ضد ایرانی به طرح ادعاهایی مانند مبارزه با تبعیض و همچنین مباحث حقوقبشری و مبارزه با فقر و معضلات اجتماعی پرداخته و با هدف تحت فشار قرار دادن کشور و ملت ایران اقدامات گسترده ای را علیه جامعه ایرانی رقم زده است.»
در پایان گزارش تسنیم آمده بود که: «همچنین عناصر اصلی این موسسه علاوه بر توهین به مقدسات و ترویج تفکرات انحرافی ضد دینی با رسانههای معاند، بیگانه همکاری داشته و به ترویج ابتذال درون گروهی پرداختهاند. گفتنی است که فعالیت های این افراد هیچ ارتباطی با برنامه های جاری و خیرخواهانه موسسه مذکور نداشته است.» اما هجمه به جمعیت امام علی (ع) از کجا شروع شد؟
اتهامات کیهان و پاسخ جمعیت امام علی(ع)
اتهام زنی رسانه های اصولگرا توسط روزنامه کیهان آغاز شد و اتهامات کیهان علیه جمعیت امام علی سابقه طولانی دارد. کیهان در تیرماه 96 جمعیت امام علی را متهم به اقدام به فریب مردم مؤمن و خداجو کرده بود که با سوء استفاده از باورهای عمیق مذهبی مردم؛ ضمن کاسبی مال و آبرو به نشر افکار ضاله و انحرافی خود میپردازد.
کیهان همچنین با اشاره به گذشته پدر شارمین میمندی نژاد نوشته بود: «او از وابستگان دربار پهلوی بود و ضمن دوستی نزدیک با ارتشبد فردوست از مواهب دفتر ویژه اطلاعات بهره میبرد و همچنین از رابطان انگلستان به حساب میآمد. محمدحسین میمندی نژاد به نشر افکار ضد دین و التقاطی خود در نشریه رنگین کمان میپرداخت و آشکارا ضمن توهین به مقدسات و ائمه معصومین(ع) وقایع تاریخی و مذهبی شیعیان نظیر واقعه غدیر را زیر سؤال میبرد. اکنون شارمین نیز که همین تفکرات التقاطی را از پدر خود به ارث برده است...»
این روزنامه همچنین نوشته بود که: «میمندینژاد ضمن فریفتن برخی از تودههای مردمی از رهگذر اقدامات عام المنفعه و اصطلاحا خیرخواهانه به دنبال دستیابی به مرجعیتی نخبگانی در فضای اجتماعی-سیاسی ایران برای خود و تشکیلات تحت مدیریتش است. بر مبنای این شواهد فعالیتهای او نه تنها اقداماتی خداخواهانه برای رسیدگی به درد و رنج مردم مستضعف نیست بلکه فعالیتی حساب شده برای شکلدهی به افکار و تغییر جهت باورهای مذهبی مردم است.»
همان زمان زهرا رحیمی خامنه همسر میمندینژاد و مدیر عامل جمعیت امام علی(ع) در پاسخ به اتهامات کیهان اینگونه نوشت: « در مرام و مسلک کیهان، این آیه کریمه که میفرماید: «لاتزر وازره وزر اخری - هیچ بار کشندهای بار گناه دیگری را به دوش نمیکشد. انعام 164» جایگاهی دارد؟ نویسنده محترم کیهان، پیرو کدام آیین و شیوه تفکر است که مینگارد «شارمین نیز که همین تفکرات التقاطی را از پدر خود به ارث برده...». این کدامین عقیده است که در هزاره سوم میلادی و چهارده قرن پس از بعثت حضرت ختمی مرتبت هنوز میپندارد تفکر به ارث میرسد و وارث را باید به خاطر خطای متوفی مجازات کرد...»
رحیمی همچنین به فعالیتهای جمعیت اشاره کرده و مینویسد: «نویسنده مکررا از فریب خوردن مردم از سوی جمعیت امامعلی(ع) و موسسش سخن میگوید. چه کسی به دنبال فریب مردم است؟ جمعیتی که قریب به دو دهه بی هیچ چشمداشت مادی و به طور کاملا داوطلبانه در محلات حاشیهنشین حضور دارد و حاصل کارش در برابر دیدگان مردم و سازمانهای مسئول است قصد فریب تودههای مردم را دارد؟ یا رسانهای که با کلیگویی، بدون ذکر حتی یک سند و با بافتن رطب و یابس به هم، یک جمعیت را منحرف، کاسبکار و فرقهای ضاله مینامد، اتهامهای کیهان در کدام محکمه، نزد کدام قاضی بیطرف یا در چه سند رسمی اثبات شده است؟ آیا شکست خوردن در دادگاهی که شاکی و قاضی و مدعیالعمومش شخص نویسنده روزنامه کیهان است باید باعث تعجب ما باشد؟»
از دیگر اتهامات کیهان به جمعیت امام علی «کاسبی مال» بود که رحیمی اینگونه به آن پاسخ گفت: «در زمینه منابع مالی، این توضیح لازم است که عمده هزینههای جمعیت از منابع مردمی- خصوصا طبقه متوسط، فرهنگیان و اقشار دانشگاهی تامین میشود کلیه حسابها و درآمدها و هزینههای جمعیت امام علی(ع) قابل پیگیری است. جمعیت سازمانی تماما داوطلب محور است باید گفت فعالیت در جمعیت امامعلی(ع) آورده مالی برای اعضای جمعیت در پی ندارد، این جمعیت به لحاظ اعتقاد به اصل استقلال سازمانهای مردم نهاد و نیز با توجه به حمایت بیدریغ مردم به لحاظ مالی و زیرساختی به هیچ ارگان و نهاد دولتی بینالمللی نیز وابستگی ندارد.»
کیهان بار دیگر با انتشار مطلبی بار دیگر به این جمعیت تاخت و در نهایت نوشت: «کاش از کیهان شکایت کنید و کار به دادگاه کشیده شود تا یک بار برای همیشه با ارائه اسناد موثق و معتبر، نام مظلوم امامعلی(ع) را از چنگال افکار ضاله و منحرف شما بیرون بکشیم.»
فروردین ماه 98 و بعد از سیلی که به بسیاری از مناطق کشور آسیب رساند، روزنامه کیهان بار دیگر با انتشار مطلبی به جمعیت امام علی(ع) حمله کرد آنها را به فعالیت علیه حکومت متهم کرد. کیهان در مطلب خود جمعیت امام علی را به ترویج خرافات، سیاهنمایی علیه انقلاب مهتم کرد و مدعی شد این جمعیت به امام خمینی(ره) توهین کرده است. کیهان درست در زمانی که اعضای جمعیت امام علی در حال کمک به سیل زدهها بودند ابراز نگرانی کرده که داوطلبان جمعیت امام علی از طبقات مستضعف برای فرقهای ضاله یارگیری میکنند.
جمعیت امام علی در جوابیهاش به حملات کیهان گفته بود که فعالیتهایش شفاف است و حسابرسان مستقل آن را بررسی میکنند. آنها همچنین مردم مناطق آسیب دیده از سیل را بهترین قاضیان در عملکرد نهادهای مختلف در درازمدت معرفی کرده بودند.
زهرا رحیمی در اردیبهشت ماه 98 نیز در گفتوگویی با ایرنا از فشار برخی نهادهای خاص برای توقف همکاری شرکتها و مجموعهها با این موسسه سخن گفته بود. به گفته رحیمی تماسهایی با برخی افراد و صنوف که پیش از این با جمعیت امام علی همکاری داشتهاند، گرفته شده و آنها را از همکاری با جمعیت امام علی منع کردهاند. خانم رحیمی افزوده بود نهاد تحت مدیریت او با کارشکنیهای پشت پرده روبهرو شده: «این داستان مدتی است که شروع شده و چیزی جدیدی نیست، اما اخیراً خیلی علنی شده است.»
همچنین شماری از داوطلبان جمعیت امام علی(ع) گفته بودند که در آن زمان در تماسهای تلفنی تهدید و بازخواست شدهاند. بر این اساس، به این افراد گفته شده بود تا ارتباط خود را با جمعیت امام علی قطع کنند.
در همان وانفسای سیل، انتشار فیلمی برای جمعیت امام علی دردسر ساز شد. پس از انتشار این فیلم، که حساب کاربری «اسرائیل به فارسی» اقدام به بازنشر آن کرد، برخی کاربران با استناد به این اقدام، توییتهایی درباره رابطه جمعیت امام علی و اسرائیل منتشر کردند. جمعیت امام علی (ع) انتشار این فیلم را تکذیب و اعلام کرد که محتوای فیلم مذکور هیچ ربطی به این جمعیت ندارد و افرادی که از طرف جمعیت در منطقه سیلزده معمولان در استان لرستان بودهاند، نقشی در تهیه این فیلم نداشتهاند.
شارمین میمندی نژاد کیست؟
شارمین میمندی نژاد نویسنده؛ کارگردان، بنیان گذار جمعیت امام علی (ع) است. او در سال ۱۳۴۹ در تهران متولد شد. فرزند پروفسور محمد حسین میمندی نژاد، مولف و محقق نامی است. او علوم کاربردی را در دبیرستان فرا گرفت و در سال ۱۳۷۰ در رشته هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. در رشته ادبیات نمایشی در مقطع فوق لیسانس همان دانشگاه ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۷۷ فارغ التحصیل شد. میمندی نژاد در سال ۱۳۷۸ جمعیت امام علی (ع) را که اولین کمیته مستقل دانشجویی در ایران است پایه گذاری کرد و اولین دفتر رسمی آن در سال ۱۳۷۹ در دانشگاه شریف تاسیس شد.
واکنش گسترده به انحلال جمعیت امام علی در فضای مجازی
بازداشت مدیران جمعیت امام علی و پلمپ این انجمن خیریه در میان کاربران توییتر در واکنش گستردهای داشته است. آنها با استفاده از هشتگ جمعیت امام علی از بسته شدن و بازداشت موسس آن تعجب کردهاند.داوطلبانی که از نزدیک با جمعیت امام علی کار میکردهاند، از سرنوشت کودکان و زنانی که تحت حمایت این انجمن هستند، ابراز نگرانی کردهاند. شمار زیادی از کودکان کار و فقرایی که امکان آموزش ندارند در این موسسه تحصیل میکردند.
از جمله سوالاتی که در مورد برخورد با جمعیت امام علی مطرح شده این است که آیا گروهی که دو دهه از فعالیت آن میگذرد با بیش از ده هزار عضو داوطلب، گروهی که رد پای آنها را در تمامی مناطق محروم و آسیب دیده میتوان یافت مجرم هستند؟ اگه جواب به این سوال مثبت است که چطور توانستهاند دو دهه اقدامات خرابکارانه انجام دهند، ده هزار عضو جذب کنند و کسی متوجه تخلف آنها نشود! اما اگر پاسخ منفی است پس این همه هجمه و بگیر ببند چرا در این سالها آغاز شده است؟ چرا و به چه جرمی بازداشت شدهاند؟ کاش زودتر شفاف سازی کنید.
منبع:
1. جویا خبر/ علت انحلال جمعیت امام علی چیست؟
2. مردم سالاری/ برخورد با جمعیت امام علی(ع) از چه زمانی کلید خورد؟
3. تابناک/ در مورد جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) بیشتر بخوانید
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.