چه کسانی نباید در این ماه رمضان و با توجه به شیوع جهانی کرونا روزه بگیرند؟

روزه گرفتن باعث ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شود؛ اما برای حفظ سلامت روزه داران رعایت برخی نکات ضروری است.
سه‌شنبه، 24 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
چه کسانی نباید در این ماه رمضان و با توجه به شیوع جهانی کرونا روزه بگیرند؟
به گزارش راسخون؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا و نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، برای برخی افراد این سوال مطرح شده که آیا می‌توان در این شرایط روزه گرفت؟ شیوع ویروس کرونا با روزه گرفتن منافاتی ندارد، اما باید به یک سری نکات توجه کرده و ماه رمضان امسال را متفاوت از سال‌های گذشته برگزار کرد.

سازمان جهانی بهداشت نیز به همه مسلمانان توصیه می‌کند که از برگزاری تجمعات در ماه رمضان امسال خودداری کرده و مراسم مذهبی را به صورت مجازی برگزار کنند. رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی نیز همچنان از اقدامات اساسی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است.
 

روزه گرفتن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود


چه کسانی نباید در این ماه رمضان و با توجه به شیوع جهانی کرونا روزه بگیرند؟

تاکنون تحقیقات زیادی درباره تاثیر روزه گرفتن بر بدن انسان انجام گرفته است. پژوهشی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد هشت روز روزه داری می‌تواند منجر به بازسازی کامل سلول‌های ایمنی بدن شود. زمانی که فرد روزه می‌گیرد، انرژی بدن از طریق ذخایر چربی، شکر و همچنین شکسته شدن سلول‌های قدیمی تامین می‌شود؛ بنابراین روزه داری برای بدن مفید بوده و می‌تواند سلول‌های جدید را جایگزین سلول‌های قدیمی و آسیب دیده کند. روزه گرفتن همچنین به سلامت افراد مسن و سرطانی کمک فراوانی می‌کند.
 

چگونه در ماه مبارک رمضان امسال روزه بگیریم؟

این روز‌ها بسیاری از مردم گمان می‌کنند که روزه گرفتن سیستم ایمنی آن‌ها را ضعیف کرده و خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. مراجع دینی و جامعه پزشکی در این مورد بحث و گفتگو کرده و نتیجه این مباحثه زیر نظر ستاد مبارزه با کرونا، به شرح زیر است:

انجام تمام ابلاغیه‌ها و دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا از سمت مردم و گروه‌ها برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا ضروری است.

نخوردن غذا و روزه داری نه تنها آسیبی به بدن نمی‌رساند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود؛ بنابراین روزه گرفتن در روز‌های شیوع کرونا مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

آرامش روحی و معنوی ناشی از روزه گرفتن، می‌تواند منجر به کاهش استرس ناشی از کرونا شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

افرادی که زیر ۶۵ سال سن داشته و بیماری‌های زمینه ای ندارند، می‌توانند امسال نیز در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند.
 

رعایت نکات زیر برای روزه گرفتن در اپیدمی کرونا ضروری است


چه کسانی نباید در این ماه رمضان و با توجه به شیوع جهانی کرونا روزه بگیرند؟

همان طور که گفته شد تنها افرادی که زیر ۶۵ سال سن داشته و به بیماری‌های زمینه ای مبتلا نیستند، می‌توانند روزه بگیرند. این افراد برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید موارد زیر را رعایت کنند:

تمامی نکات بهداشتی اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت رعایت شود.

مرتبا دست‌های خود را ۲۰ ثانیه با آب و صابون شسته و ضدعفونی کنید.

فاصله اجتماعی را به دقت رعایت کنید.

بین افطار تا سحر حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

از نزدیک شدن به بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا پرهیز کنید.

از محیط‌های بسیار خشک دوری کرده و از وجود تهویه مناسب در محیط اطمینان حاصل کنید.

در فاصله بین افطار تا سحر از مصرف بیش از اندازه چای، قهوه و شیرینی خودداری کنید.

میوه و سبزیجات کافی مصرف کنید.

از توصیه‌های تغذیه ای اعلام شده برای تقویت سیستم ایمنی بدن پیروی کنید.

بهتر است قبل از شروع ماه مبارک رمضان و روزه گرفتن، از سلامت خود و نداشتن بیماری‌های زمینه ای اطمینان حاصل کنید.
 

چه کسانی نباید امسال و در این شرایط کرونایی روزه بگیرند؟

افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و دیگر بیماری‌های زمینه ای هستند و همچنین افراد کهنسال، نباید در زمان شیوع ویروس کرونا روزه بگیرند. همچنین افرادی که دچار لاغری یا چاقی مفرط هستند در این دوران باید بیشتر از سایر افراد اقدامات احتیاطی را رعایت کنند.

افرادی که فشار خون بالا داشته و اخیرا پیوند اعضا انجام داده اند (یه جز پیوند قرنیه)، بهتر است روزه نگیرند. همچنین افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، تا ۶ هفته پس از بهبودی کامل نباید روزه بگیرند.


نظر برخی از مراجع تقلید درباره روزه گرفتن در شرایط شیوع کرونا در ماه رمضان

حکم رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای

چه کسانی نباید در این ماه رمضان و با توجه به شیوع جهانی کرونا روزه بگیرند؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به این استفتا که «در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟» تاکید کردند: «روزه از ضروریات ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن یا موجب ایجاد بیماری شود و یا تشدید بیماری و یا افزایش طول بیماری و تاخیر در سلامتی می‌شود.»

در ادامه پاسخ به این استفتا آمده است: «در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است. بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می‌کند. بنابراین اگر فردی نسبت به امور یادشده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشاء عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.»
 
حکم آیت‌الله نوری همدانی  
همچنین آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائی، نظر خود را در مورد حکم روزه در شرایط شیوع ویروس کرونا عنوان کرد.

وی گفت: در روزهای اخیر مکرر عرض شد که روزه یکی از اعمال واجبی است که برای افرادی که شرایط آن را دارند، واجب است؛ مگر این‌که در سفر و یا بیمار باشند و یا این‌که در وضعیتی باشند که اگر روزه بگیرند، خوف آن را داشته باشد که بیمار شوند و یا بیماریشان تشدید شود.

آیت‌الله نوری همدانی اضافه کرد: به نظر اینجانب ملاک خوف از بیماری یا تشدید بیماری است و خوف باید منشاء عقلایی داشته باشد یا پزشک متعهد و متدین تشخیص دهد که در چنین شرایطی وجوب روزه برداشته خواهد شد و اگر فرد روزه بگیرد، عمل حرام انجام داده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که اگر سالم باشد و خوف ضرر و بیماری نداشته باشد، واجب است روزه بگیرد و ترک آن کفاره دارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرده است: اگر کسی هم به هر عنوان نمی‌تواند روزه بگیرد، حق روزه‌خواری را در جامعه ندارد و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان ضروری است.
 
حکم آیت الله صافی گلپایگانی

چه کسانی نباید در این ماه رمضان و با توجه به شیوع جهانی کرونا روزه بگیرند؟

همچنین آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید نیزحکم روزه در شرایط شیوع ویروس کرونا عنوان کرد.

آیت الله صافی گلپایگانی بیان کرد: به‌طور کلی روزه برای هر مسلمانی در ماه مبارک رمضان واجب است و افطار بدون عذر شرعی علاوه بر قضا، کفّاره عمد دارد. اگر کسی خوف عقلائی ضرر ابتلاء به بیماری یا تشدید آن داشته باشد افطار کند و قضاء آن را به‌جا آورد.  

حکم آیت‌الله وحید خراسانی  
آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید نیز در پاسخ به پرسشی درباره روزه گرفتن در ایام شیوع کرونا، نظر فقهی خود را در این خصوص بیان کرد.

ایشان درباره حکم روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان گفت: کسی که می‌داند روزه برای او ضرر ندارد، اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد. همچنین کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشاء عقلایی «علت بجایی» داشته باشد دارد اگرچه پزشک بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست، مگر اینکه روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزه‌اش صحیح است.

وی افزود: اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر قابل‌اعتنا دارد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود چنانچه احتمال او عقلایی باشد «احتمال بجا» نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد باطل است مگر درصورتی‌که ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد.
 
حکم آیت‌الله سیستانی  
از سویی دیگر آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالی شیعه در عراق حکم روزه ماه مبارک رمضان را در سایه انتشار ویروس کرونا اعلام کرد.

ایشان در جواب یک استفتاء که در سایت ایشان منتشر شد مبنی بر اینکه حکم روزه ماه رمضان با وجود انتشار ویروس کرونا چیست پاسخ داد: روزه ماه مبارک رمضان از مهم‌ترین فرائض شرعی و دینی است که به جز در مواردی که عذر واقعی وجود داشته باشد یعنی فرد از واقعی بودن عذر اطمینان داشته باشد، ترک آن جائز نیست.

وی افزود: کسی که پزشک به او توصیه کرده است که روزه تمام ماه رمضان یا بخشی از آن را از آن حیث که احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد، ترک کند و به‌عنوان مثال در او موجب ایجاد ترس و نگرانی شود، وجوب روزه ماه رمضان از او ساقط می‌شود و باید قضای آن را ادا کند؛ این در صورتی است که نگرانی و ترس از بیماری با وجود پایبندی به اقدامات پیشگیرانه مناسب نظیر ماندن در منزل و عدم اختلاط با دیگران از نزدیک و استفاده از ماسک و دستکش پزشکی و اقداماتی این چنینی، زائل نشود که در غیر این‌صورت باید به این اقدامات پایبند بوده و وجوب روزه ماه مبارک رمضان از او ساقط نمی‌شود.

آیت الله سیستانی  گفت: کسی که بیم ابتلا به بیماری در صورت رفتن به سر کاری که مستلزم اختلاط با دیگران است را دارد، باید کار خود را در ماه رمضان برای ادای روزه ترک کند و اگر نتوانست به هر دلیلی کارش را ترک کند روزه بر او واجب نیست، اما روزه‌خواری در ملأ عام نیز برای او جائز نیست و باید قضای آن را ادا کند.


منبع:
1. ایسنا/ حکم رهبر انقلاب درباره روزه ماه رمضان در زمان شیوع کرونا
2. برنا/ چه کسانی نباید در این ماه رمضان و با توجه به شیوع جهانی کرونا روزه بگیرند؟
3. 55 آنلاین/ احکام روزه داری در شرایط شیوع کرونا در ماه رمضان| نظر مراجع تقلید درباره روزه گرفتن در شرایط شیوع کرونا در ماه رمضان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما