صفِ بلاتکلیفی/ روایت دردناک صف خوابی برای واکسن کرونا

بررسی‌های میدانی از ادامه وضعیت نابسامان تزریق دوز دوم واکسن سالمندان حکایت دارد؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از متقاضیان واکسن بین ۵ تا ۱۵ ساعت در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند، سودجویان اقدام به نوبت‌فروشی می‌کنند و گروهی برای دریافت واکسن، از روز قبل در ماشین منتظر می‌مانند و شب را همانجا می‌خوابند.
سه‌شنبه، 8 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
صفِ بلاتکلیفی/ روایت دردناک صف خوابی برای واکسن کرونا
به گزارش راسخون؛ از زمانی‌که واکسیناسیون سالمندان با اولویت افراد بالای ۸۰ سال شروع شد، ۶۳ روز می‌گذرد. قرار بود تا پایان خرداد، واکسیناسیون سالمندان بالای ۶۰ سال در کشور تمام شود، در هشتمین روز از تیر، هنوز دایره واکسیناسیون سالمندانی بالای ۷۰ سال تمام نشده و خیلی‌ها نگران دریافت دوز اول هستند.

آنطور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اواخر اردیبهشت اعلام کرد، برنامه اینگونه بود که واکسیناسیون برای ۸۰ ساله‌ها شروع شود و با اختلاف ۵ سال، هر هفته گروه جدیدی از سالمندان در اولویت تزریق قرار گیرند. حالا با نزدیک شدن به نیمه تیرماه، نه‌تنها واکسیناسیون به ۶۰ ساله‌ها به‌عنوان آخرین گروه از سالمندان نرسیده که افراد بالای ۷۰ سال در گیرودار دریافت دوز دوم‌ هر روز در صف می‌ایستند و آنهایی که دوز اول را هم نگرفته‌اند، هراس جاماندن دارند.

دریافت دوز دوم واکسن بین ۵ تا ۱۵ ساعت معطلی دارد؛ این را سالمندان ایستاده در صف‌های طولانی می‌گویند. از پیامک‌های وزارت بهداشت برای اطلاع‌رسانی درباره دریافت دوز دوم هم خبری نیست، اگر هم پیامی فرستاده شده باشد، تغییری در روند فعلی واکسیناسیون ایجاد نمی‌کند. تنها شرط قبول سالمندان برای تزریق واکسن، ثبت‌نام حضوری است.

این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ها و پیام‌های متعدد از مردم می‌خواهند تا مراجعه حضوری نداشته باشند. اما آنها که مراجعه نکردند، از قافله واکسن عقب ماندند. «ثبت‌نام واکسن کرونا روزانه ساعت ۷ تا ۸ صبح توسط همکاران انتظامات انجام می‌گیرد. غیراز لیست معتبر و مهر شده که توسط همکاران انتظامات نوشته می‌شود هیچ لیست دیگری قابل‌قبول نیست.

افرادی که در لیست معتبر ثبت‌نام شده اند لطفا طبق ردیف در صف حضور داشته باشند.» این نوشته روی در ورودی یکی از مراکز تجمیعی در غرب تهران است؛ نوشته‌ای که با اطلاعیه‌های قبلی و ثبت‌نام در سامانه salamat.gov.ir مغایرت دارد.
 



بعد از صف مرغ نوبت به صف واکسن رسید!


صفِ بلاتکلیفی/ روایت دردناک صف خوابی برای واکسن کرونا


همواره عدم تشکیل صف دارو مایه فخر و مباهات سعید نمکی وزیر بهداشت بوده است. او اخیرا با اشاره به تشکیل صف مرغ، طی نامه‌ای به معاونان خود، از بی‌توجهی‌های پیش از تعطیلات نوروز به ویژه بازارهای شلوغ، و صف‌های طولانی و درهم فشرده مرغ انتقاد کرده و این مسئله را از دلایل عمده افزایش ابتلا به کووید ۱۹ در کشور و موارد بستری ناشی از آن دانسته است. 

او پرسیده، آیا شما یک مورد صف مرغ را در حوزه دارو دیدید؟ اصلا کسی پرسید، وزیر فلک‌زده بهداشت، تو چطور ۴۷۵۰ قلم دارو را مدیریت کردی؟ چطور یک روز کارخانه‌های داروسازی مملکت به دلیل کمبود ماده اولیه تعطیل نشد؟

حالا آنچه ما با چشم‌های خود می‌بینیم، تشکیل صف‌های عریض و طویل واکسن است. اگرچه مرکز روابــط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشـت، با صدور اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرده بدون دریافت پیامک برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند و در این اطلاعیه ذکرشده که زمان مراجعه برای تزریق دوز دوم واکســن کووید ۱۹ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و همچنین پیامک،اطلاع‌رسانی می‌شود اما شهروندان هرچه صبر کرده‌اند، پیامکی ارسال نشده و به همین خاطر خود راهی مراکز تزریق واکسن شده‌اند. 

مرکز روابــط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه خود تأکید کرده است، تأخیر چندروزه حتی تا چند هفته و برای برخی از واکسن‌ها تا چند ماه، تأثیر منفی در اثربخشی و ایمنی زایی واکسن نخواهد داشت. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم تلاش دارد برخلاف آنچه مشاهدات خبرنگاران نشان می‌دهد به ما بقبولاند مشکلات واکسیناسیون رفع شده و مدام اطمینان خاطر می‌دهد که مردم به هیچ‌وجه درزمینه تزریق دوز دوم واکسن نگرانی نداشته باشند، به‌اندازه کافی واکسن برای تزریق دوز دوم در دسترس قرار گرفته و توزیع هم شده است. امروز هم تعدادی از واکسن‌ها را مجددا توزیع می‌کنیم برای کسانی که دوز دومشان را دریافت نکردند. بر این اساس در افراد ۷۰ سال به بالا کسانی که دوز دوم را تزریق نکردند، قطعا همه را واکسینه می‌کنیم و افراد جامانده از گروه ۷۰ ساله به بالا هم واکسینه می‌شوند. 

او وعده داده است که در ماه‌های آینده بالغ بر هفت ‌تا هشت میلیون دوز واکسن داخلی در اختیار خواهیم داشت و واکسن‌هایی هم که از خارج از کشور خریداری کردیم، به دستمان می‌رسد و فرآیند واکسیناسیون تسریع خواهد شد. ازآنجایی‌که این فرآیند تولید پیوسته و پایدار است، دیگر دچار کمبود نخواهیم بود و قولی که از طرف دولت به مردم داده‌شده مبنی بر اینکه ما تا پایان سال برای تمام گروه‌های هدف حداقل یک دوز واکسن تزریق می‌کنیم، مطمئن باشید که محقق می‌شود. 

 اما به دنبال انتقادها به دلیل تجمع مردم در صف‌های واکسن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا راهکار این مشکل را افزایش تعداد مراکز تجمیعی توزیع واکسن عنوان کرده و گفته باید مراکز تجمیعــی را برای تزریق واکسن جامعه هدف با همان مقدار واکسنی که توزیع می‌شود سریع بازگشایی و شروع کنیم تا معطلی پیش نیاید. 

رئیسی افــزوده: اکنون دو موضوع اصلی واکسیناسیون افراد سالمند و دیگری گروه‌های آسیب‌پذیر را پیش رو داریم. او با عنوان این مطلب که برای افراد ۶۵ سال به بالا یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم که یک‌میلیون آن باید با واکسن برکت و ۸۰۰ هزارتا نیز با واکسن وارداتی انجام شود، گفته: جمعیت ۶۰ تا ۶۵ سال عدد بالایی است و بالای دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم، بنابراین بهترین راه این است که به جای ۵ سال فاصله سنی، دو سال به دو سال فراخوان داده شود. 
 

کاسبی جدید / فروش نوبت واکسن کرونا، ۸۰۰ هزار تومان!


صفِ بلاتکلیفی/ روایت دردناک صف خوابی برای واکسن کرونا

صف‌های طولانی تزریق واکسن کرونا کسب‌وکار جدیدی ایجاد کرده است. افرادی هستند که جای سالمندان و خانواده آنها در صف می‌ایستند و برای ایستادن در صف واکسن پول می‌گیرند؛ حدودا ساعتی ۱۰۰ هزار تومان.

یکی از مراجعان می‌گوید چند روز است که برای تزریق واکسن کرونای مادرم به یکی از مراکز می‌روم. آنجا در صف واکسن، افرادی هستند که جای شما در صف می‌مانند و پول می‌گیرند. کاری که حداقل در تهران رایج است.

فرید می‌گوید من دو بار مجبور شدم در صف بمانم و این مدت چند نفری هم از من سوال کردند که چند می‌گیرم تا جای آنها در صف بمانم و برای آنها نوبت واکسن بگیرم.

احمد فرد دیگری است که می‌گوید واکسن مادرش را همین دیروز زده است. می‌گوید برای من مشکلی پیش نیامد چون به اندازه کافی وقت داشتم که چند ساعت در صف واکسن بمانم. اما چند نفر از دوستانم مجبور شدند ساعتی ۱۰۰ هزار تومان بدهند تا فردی به جای آنها در صف بماند.

م. امیدوار یکی از افرادی است که جای مردم در صف می‌ماند. قیمت مشخصی نمی‌دهد و می‌گوید بسته به مرکزی که می‌خواهید واکسن بزنید قیمت متفاوت است. بعضی از مراکز منظم است و با یکبار مراجعه و دو سه ساعت در صف ماندن واکسن می‌زنند. اما برخی مراکز دیگر اذیت می‌کنند.

او می‌گوید برای یکی از مشتری‌ها دو سه روز پیش در شمال شرق تهران نوبت گرفتم. یکبار ساعت یک شب رفتم و اسم نوشتم. یکبار هم صبح ساعت ۶ رفتم آنجا و کمی منتظر ماندم و مدارک را دادم و کارها را آماده کردم. اما وقتی مشتری برای زدن واکسن آمد، گفتند ما در این مرکز این واکسن را نمی‌زنیم و مجبور شدم بروم به مرکزی در شمال تهران و دوباره نوبت بگیرم.

برای همین او می‌گوید برای گرفتن نوبت و تعیین دستمزد اول باید کارت ملی و کارت واکسن را ببیند. بسته به مرکز درمانی قیمت می‌دهد. او می‌گوید اگر کارت ملی و واکسن را بفرستید امشب یا فردا شب می‌توانم بروم و نوبت بگیرم.

اما تاکید می‌کند که باز هم باید انتظار یکی دو ساعت معطلی را داشته باشید. چون تزریق واکسن دقیقا سر ساعت انجام نمی‌شود. اما بهتر از این است که ۱۲ ساعت معطل شوید.

اما همه افراد امکان و توان ماندن در صف را ندارند و ترجیح می‌دهند در قبال پرداخت پول، کسی جای آنها در صف بماند و برای آنها نوبت بگیرد.

ناتوانی وزارت بهداشت در مدیریت تزریق واکسن حالا این کاسبی جدید را ایجاد کرده است.
 

از زنگ خطر پیک پنجم تا صف‌های طویل


صفِ بلاتکلیفی/ روایت دردناک صف خوابی برای واکسن کرونا

به هر ترتیب صف‌های واکسن را نمی‌توان انکار کرد، این صف‌ها هرروز گسترده‌تر می‌شوند و ما را قدم به قدم به پیک پنجم نزدیک‌تر می‌کنند، ستاد ملی مقابله با کرونا هم زنگ خطر شیوع موج پنجم کرونا را به صدا درآورده و خواستار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم شده اما وقتی هنوز نتوانسته‌ایم با نظم و انضباط و رعایت فاصله اجتماعی، جریان واکسیناسیون را دنبال کنیم، چگونه انتظار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را داریم؟

 اکنون روند بیماری در کشور با شیبی آرام در حال افزایش است و با ادامه این روند به‌احتمال‌زیاد در اواخر تیرماه با  پیک پنجم روبه‌رو خواهیم بود. براساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر به لحاظ میزان شیوع ویروس کرونا، ۳۲ شهر در وضعیت قرمز و ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و نقشه رنگ‌بندی کرونا در سراسر کشور در حال قرمز شدن است. عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ به ایسنا گفته است که «روند بیماری در کشور با شیبی آرام در حال افزایش است و چند شهر از نواحی جنوبی کشور در حال افزایش موارد بیماری هستند و این روند به حالت شاخه‌ای از جنوب کشور به سمت بالا در حرکت است و اگر روند به همین صورت باشد ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم.» علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم بر این مسئله تأکید کرده و به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است «نقشه کرونایی کشور در بخش‌های جنوبی به رنگ قرمز درآمده است و شاهد افزایش شمار مبتلایان در پنج استان جنوبی کشور هستیم، استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان با افزایش بیماران بستری در بیمارستان‌ها مواجه هستند.»‎

در این میان محمدهادی عباسی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، از وخیم شدن وضعیت ابتلا به کرونا و کمبود امکانات بیمارستانی در سیستان و بلوچستان خبر داده و با توجه به شیوع انواع جهش‌یافته ویروس کرونا، ازجمله گونه شناسایی‌شده در هند که سبب ایجاد اوضاع بد کرونایی در این استان شده است، به افزایش بی‌سابقه ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان اشاره‌کرده و افزوده که تعداد موارد ابتلا خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌هاست.

عباسی با اشاره به کمبود امکانات بیمارستانی در سیستان و بلوچستان، گفته که ما تجهیزات را افزایش دادیم و دو اکسیژن ساز سیار که قابلیت نقل و انتقال داشته باشد به بیمارستان‌ها افزوده شد و همچنین اقلام دارویی و حفاظتی نیز افزایش یافت تا مشکلی نداشته باشیم اما تعداد موارد ابتلا خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌هاست.

فداحسین مالکی، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی هم از این می‌گوید که روزانه بیش از ۱۲۰۰ نفر در سیستان و بلوچستان به کرونا مبتلا می‌شوند و مقصر اصلی افزایش مرگ‌ومیرها سعید نمکی است و دستگاه قضائی باید به این موضوع ورود کند.
 

نقش صف های واکسن در ابتلای سالمندان به کرونا تایید شد!


صفِ بلاتکلیفی/ روایت دردناک صف خوابی برای واکسن کرونا

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با انتقاد از شیوه ثبت نامی سالمندان برای دریافت واکسن کرونا اظهار داشت: سالمندی که اینهمه در صف می ماند حتی اگر کرونا نگرفته باشد حتما می گیرد. طبق مشاهده من تعداد زیادی از بیماران مسن در همین صف ها مبتلا شده اند. بعضی ها بعد واکسن زده اند و فکر می کنند بخاطر واکسن کرونا گرفته اند. بعد از تزریق دوز دوم کرونا دو هفته وقت لازم است تا واکسن تولید آنتی بادی کند یعنی ۱۵ روز بعد از دوز دوم این روند شروع می شود و وقتی کسی دوز دوم را زد و کرونا گرفت علتی جز ازدحام و حضور در تجمع های واکسیناسیون ندارد.

من عضو کمیته علمی هستم و مسئولیتی در وزارت بهداشت ندارم اما در تمام دنیا واکسیناسیون در حال انجام است. این کار در کشور امارات و ترکیه و ارمنستان نیز در حال اجرا است. کار سختی است و باید سیستم رجیسترینگ و نوبت دهی کامپیوتری باشد. مراکز تزریق واکسن باید متعدد باشد و حتی باید شبانه‌ روزی باشد. کسی که برای واکسن رجیستر شده باید همان روز برود و واکسن خود را بزند و نباید طوری باشد که برود و دست خالی برگردد. امروز در فضای مجازی و مطبوعات گزارش هایی منتشر می شود مبنی بر اینکه باید یک شب بروند و نوبت بگیرند و تا ۸ و ۹ صبح هم واکسن نیامده و باید فردا مجددا بروند و فردا هم همینطور است. سالمندی که اینهمه در صف می ماند حتی اگر کرونا نگرفته باشد حتما می گیرد. طبق مشاهده من تعداد زیادی از بیماران مسن در همین صف ها مبتلا شده اند. بعضی ها بعد واکسن زده اند و فکر می کنند بخاطر واکسن کرونا گرفته اند. بعد از تزریق دوز دوم کرونا دو هفته وقت لازم است تا واکسن تولید آنتی بادی کند یعنی ۱۵ روز بعد از دوز دوم این روند شروع می شود و وقتی کسی دوز دوم را زد و کرونا گرفت علتی جز ازدحام و حضور در تجمع های واکسیناسیون ندارد.


منبع:
1. تجارت نیوز/کاسبی جدید / فروش نوبت واکسن کرونا، ۸۰۰ هزار تومان!
2. همشهری آنلاین/معطلی ۱۵ ساعته و ماشین‌خوابی در صف واکسن | نوبت‌فروشی ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان!
3. جماران نیوز/ نقش صف های واکسن در ابتلای سالمندان به کرونا تایید شد!/ توضیحات عضو ستاد مقابله با کرونا
4. قطره/ صف خوابی برای واکسن کرونا / فیلم
5. روزنامه رسالت/ صفِ بلاتکلیفی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.