تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز فرصتی برای مسافرت یا کمک به کاهش اپیدمی کرونا!

خبر تعطیلی ۶ روزه استان‌های تهران و البرز بسیاری از خانواده ها را به فکر مسافرت انداخته و برخی معتقدند این تعطیلات فرصتی برای قطع زنجیری انتقال کرونا است.
دوشنبه، 28 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز فرصتی برای مسافرت یا کمک به کاهش اپیدمی کرونا!
به گزارش راسخون؛ صبح امروز دوشنبه ۲۸ تیر، علی ربیعی سخنگوی دولت طی خبری به رسانه ها اعلام کرد: به منظور پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه، تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از فردا سه شنبه ۲۹ تیر تا یکشنبه هفته آینده مصادف با سوم مرداد تعطیل است.

وی اضافه کرد: بنابراین به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رییس جمهوری، تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه شنبه این هفته (فردا) تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است.

بر اساس تقویم رسمی کشور، روز چهارشنبه هفته جاری به مناسبت عید سعید قربان تعطیل است و علاوه بر آن، ادارات دولتی نیز بر اساس مصوبه اخیر دولت به منظور مدیریت کرونا و مصرف برق، روزهای پنجشنبه تعطیل هستند.

به این ترتیب، استانهای تهران و البرز از فردا به مدت شش روز تعطیل است که از این میزان، سه روز تعطیلات ناشی از کرونا و سه روز دیگر نیز، تعطیلات رسمی و پایان هفته خواهد بود.

ربیعی این موضوع را نیز یادآورشد که: بنابر این مصوبه، در مدت تعطیلات یاد شده، تردد خودروهای سواری غیربومی ممنوع است و در صورت رعایت نکردن افراد، علاوه بر جریمه، خودروهای آنان نیز از مسیرها بازگردانده خواهد شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: موضوع استمرار ممنوعیت تردد به شهرهای قرمز و نارنجی براساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها ادامه داشته و براساس وضعیت شهرها اطلاع رسانی خواهد شد.

به دنبال اعلام و انتشار این خبر، بخش های دیگر مانند بانک ها، مترو، بورس، بازار، کتابخانه ها و میادین میوه و تره بار طی خبرهای مختلف و مجزایی از وضعیت فعالیت یا تعطیلی خود اخباری را منتشر کردند تا شهروندان از نحوه خدمات رسانی در این مدت در حوزه های گوناگون بی خبر نباشند.

با وجود اینکه چند روز تا تعطیلات پیش روی عید قربان باقی مانده و مردم از حالا برای سفر در این روزها برنامه‌ریزی می‌کنند، مشخص نیست پیشنهاد اضافه شدن تعطیلی سه روزه برای تهران و البرز می‌تواند جلوی شیوع کرونا را بگیرد یا آنکه مانند هفته‌ها، ماه‌ها و سال گذشته مردم با هر شکل و بهانه‌ای در این روزها بیشتر به مسافرت خواهند رفت.
 

تعطیلات اضافه برای سفر یا قرنطینه!


تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز فرصتی برای مسافرت یا کمک به کاهش اپیدمی کرونا!

بررسی آمارهای منتشر شده رسمی از مرکز مدیریت راه‌های کشور نشان می‌دهد که اعمال قرنطینه و ممنوعیت تردد بین‌استانی که از آذر ماه سال گذشته آغاز شد، نتوانست به ویژه در ایام تعطیل از سفرهای مردم جلوگیری کند. تنها تعطیلاتی که مردم از خیر مسافرت در آن گذشتند و حتی متقاضی لغو بلیت‌های خود شدند، ایام نوروز سال گذشته بود که به نظر می‌رسید علت آن ترس مردم از ویروس کرونا و ناشناخته بودن آن بود.

در چنین شرایطی که از چهارشنبه هفته جاری یعنی سی‌ام تیر ماه به مناسبت عید قربان تعطیلات سه روزه‌ای شروع می‌شود و مردم مانند تعطیلات اخیر در سال جاری برنامه‌ریزی‌هایشان برای سفر را از ابتدای هفته انجام داده‌اند و گویا گوش شنوایی برای هشدارهای مسئولان در بین مردم وجود ندارد. البته نگاهی به وضعیت ترددهای مردم در روزهای تعطیل گذشته نشان می‌دهد با وجود اعمال ممنوعیت تردد در این ایام از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مردم سفرهای خود را به روزهای قبل از این ممنوعیت و روزهای پس از آن موکول کرده‌اند چرا که همواره یکی دو روز قبل از آن ترافیک در جاده‌ها به ویژه در محورهای شمالی سنگین و فوق سنگین گزارش شده و دقیقا ساعات و روزهای پس از اعمال ممنوعیت همین محورها در مسیر برگشت با بار ترافیکی سنگینی مواجه شده است.

البته آمارهای تردد در ماه‌ها و هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که به غیر از هفته قبل (یعنی در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ تیر ماه)، متوسط تردد وسایل نقلیه مختلف به ویژه ماشین‌های سبک و وسایل نقلیه شخصی مردم در محورهای مواصلاتی کشور روند افزایشی در سال جاری داشته است و تعداد پلاک‌های غیر بومی مشاهده شده در استان‌های مختلف به ویژه شمال کشور نشان از بی توجهی مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و سفر دارد.

به عنوان مثال در اولین ممنوعیتی که در هفته دوم فروردین ماه و ایام نوروز اعلام شد، شاهد موج بازگشت مسافران به شهرهای خودشان تا آخرین روزهای ایام نوروز بودیم و نهایتا کار به جایی رسید که مجموعا در بازه زمانی ۲۰ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه به صورت متوسط یک میلیون و ۷۹۳ هزار ترد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی کشور در هر روز صورت گرفت که نسبت به نوروز سال گذشته افزایش ۹۷ درصدی را نشان می‌داد و از سوی دیگر گیلان، مازندران، کهگیلویه و بویر احمد، اردبیل و گلستان در زمینه سفرهای نوروزی رکورددار بودند و ورود و خروج این استان‌ها هر یک به ترتیب  ۲۳۰ درصد، ۱۹۵ درصد، ۱۹۰ درصد، ۱۴۲ درصد و ۱۳۴ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش یافت.

جالبتر اینکه این رویه نه‌تنها در دیگر ممنوعیت‌های اعلام شده در اردیبهشت و خرداد ماه نیز تکرار شد بلکه ترددهای بین‌استانی وسایل نقلیه در جاده‌های کشور هر هفته نسبت به هفته قبل و هفته مشابه سال قبل افزایش یافت.  مردم هم به جای سفر در ایام ممنوعه در روزهای قبل و بعد از ممنوعیت به مسافرت رفتند!

خبر تعطیلی استان‌های تهران و البرز از فردا سه شنبه تا یکشنبه هفته آینده برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا قطعی شده است. با اعلام این تعطیلی‌ها برخی فکر مسافرت می‌کنند و برخی دیگر معتقدند برای جلوگیری بیشتر از اپیدمی کرونا باید در خانه بمانیم؛ با این حال تعداد افراد و خانواده‌هایی که هنوز ویروس را جدی نگرفته اند و فکر مسافرت دارند کم نیست. شما می‌توانید ادامه این گزارش را در فیلم زیر مشاهده کنید:
 


در آستانه تعطیلات ۶ روزه تهران و البرز؛ ظرفیت تمام ناوگان حمل و نقل عمومی تکمیل شد

با اعلام خبر تعطیلی استان‌های تهران و البرز به مدت ۶ روز، در همان دقایق اول ظرفیت تمامی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تکمیل شد.

 تمامی ادارات استان‌های تهران و استان البرز از فردا سه شنبه ۲۹ تیرماه تا روز یکشنبه هفته آینده (سوم مرداد) ماه تعطیل است و از سوی دیگر تردد و خروج تمامی خودرو‌های بومی و غیر بومی از این استان‌ها ممنوع بوده است. اما همین که خبر تعطیلی استان‌های تهران و البرز منتشر شد، شاهد تکمیل شدن ظرفیت تمامی ناوگان حمل و نقلی از جمله اتوبوس، قطار و هواپیما بودیم.

براساس این گزارش با دریافت گزارش‌های میدانی هم اکنون ظرفیت بسیاری از مسیر‌ها از جمله مشهد، تبریز و کیش  در همان دقایق اولیه پس از اعلام خبر تعطیلی تهران و البرز تکمیل شده و هیچ  بلیتی هم برای سایر روز‌های تعطیل پیدا نمی‌شود، این درحالی است که بسیاری از مسافران هم اگر بلیتی در این روز‌ها پیدا کنند به واسطه دلالان با نرخ‌های بسیار نجومی و خارج از مصوبه است؛ که امیدواریم در این بخش نظارت‌های مسئولان  بسیار تشدید شود.

گفتنی است، با توجه به آنکه تعطیلی ۶ روزه و یا دو هفته‌ای در تهران به دلیل شرایط کرونایی موضوع جدیدی نیست، اما باید به این موضوع توجه شود که در حال حاضر بسیاری از مسافران از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، بنابراین به طور قطع زنجیره کرونایی قطع نخواهد شد و به طور قطع در روز‌های آینده شاهد افزایش روند کرونا در شهر‌های مسافر پذیر از  جمله مشهد و شهر‌های شمالی خواهیم بود.

این در حالی است که طبق پیگیری‌های صورت گرفته هیچ کدام از ناوگان حمل و نقلی از جمله بخش هوایی، جاده‌ای و ریلی مصوبه‌ای از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر کاهش و یا توقف فعالیت‌ها دریافت نکرده‌اند و فعالیت حوزه حمل و نقل عمومی کشور همانند روز‌های قبل است.

زبان آمار ثابت کرده که هر گاه تعطیلی افزایش یافته سفرهای مردم حتی با وجود ممنوعیت تردد افزایش یافته و تعطیل شدن کشور به معنای تسهیل سفر برای مردم است که مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز نگران همین وضعیت هستند چرا که اگر تعطیلی اضافه‌ای که آقای وزیر به آن اشاره می‌کند به روزهای تعطیل آتی اضافه شود مشخص نیست مردم برای مسافرت به شهرهای دورتر و سفرهای طولانی‌تر چقدر مهیا می‌شوند و ویروس کرونا را تا چه نقاطی با خود جا به جا می‌کنند؟


منبع:
1. ایرنا/ هرآنچه درباره تعطیلی ۶ روزه تهران باید بدانید
2. انتخاب/ در آستانه تعطیلات ۶ روزه تهران و البرز؛ ظرفیت تمام ناوگان حمل و نقل عمومی تکمیل شد
3. ایسنا/تعطیلات اضافه برای سفر یا قرنطینه!
4. باشگاه خبرنگاران جوان/ تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز فرصتی برای مسافرت یا کمک به کاهش اپیدمی کرونا!


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما