مصطفی نظری در گفتگو با راسخون:

50 سال دیگر هم این قرعه ی آسان گیر ایران نمی آید/فوتسال ما به خون تازه و مربی باجرات نیاز دارد

دروازه بان اسبق تیم ملی فوتسال ایران گفت: فوتسال ما به خون تازه و مربی باجراتی نیاز دارد تا بتواند به معنای واقعی در این رشته پوست اندازی کند.
دوشنبه، 12 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
50 سال دیگر هم این قرعه ی آسان گیر ایران نمی آید/فوتسال ما به خون تازه و مربی باجرات نیاز دارد
مصطفی نظری در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به ناکامی تیم ملی فوتسال ایران در جام جهانی و شکست از قزاقستان، اظهار داشت: ابتدا باید به بچه ها، کادر فنی و همه ی عوامل خسته نباشید بگوئیم. بالاخره هرچه در توان داشتند گذاشتند اما نتیجه حاصل نشد. همان طور که مردم ایران از نتایج و عملکرد تیم ملی راضی نبودند، من هم به عنوان پیشکسوت و عضو کوچکی از جامعه فوتسال اصلا راضی نبودم. ما نتنها نتیجه ی خوبی نگرفتیم که حتی نتوانستیم یک بازی خوب داشته باشیم. اگر بخواهیم تک به تک بازی ها را بررسی کنیم، در شروع اصلا خوب نبودیم. با صربستان بچه ها خیلی عصبی بودند و کارت زرد و قرمز زیادی گرفتیم که این اصلا در شان تیمی مثل ایران نبود. متاسفانه عملکرد دفاعی ما به گونه ای بود که زیاد گل خوردیم. مشکل دفاعی زیادی داشتیم. نمی دانم چه اتفاقی افتاد که در طول بازی ها کادر فنی نتوانست این ضعف آشکار را برطرف و ترمیم کند. مشکل اصلی ما دفاع اول که مهمترین و اصلی ترین دفاع در فوتسال است، بود. بهترین بازی تیم ملی مقابل قزاقستان آن هم فقط در نیمه ی اول بود که توانستیم هم خوب موقعیت ایجاد کنیم و هم 2 گل پیش بیافتیم. اما نیمه ی دوم بازهم به هم ریخته شدیم و وا دادیم و در نهایت باختیم.
 
ناظم الشریعه نتوانست ارتباط خوبی با بازیکنان برقرار کند
وی افزود: جام جهانی خودش هیاهو، انگیزه و شور و حرارت دارد و بازیکنان سعی می کنند خودشان را کنترل کنند و استرس نگیرند. نمی دانم چه اتفاقی روی نیمکت ما می افتاد که حتی بازیکنان باتجربه ی ما هم استرس داشتند. البته میانگین سنی بازیکنان ما هم بالا بود و نمی دانم چرا این همه می ترسیدند. اگر تیمی جوان بودیم شاید قابل دفاع بود. این استرس و پریشانی در چهره ی بازیکنان مشهود بود و باعث شده بود نتوانند قابلیت های فردی و تیمی خودشان را به نمایش بگذارند. متاسفانه کادر فنی هم نتوانست از بازیکنانش به خوبی در مقابل این فشارها محافظت کند. نمی دانم چه مشکلی بود که تیم آرامشی که باید را نداشت. بخشی برمی گردد به سرمربی تیم که نتوانست ارتباط خوبی با بازیکنان برقرار کند. از طرفی سن بچه های ما بالا بود و تمام نیمه ی دوم ها کم آوردیم. خودم همیشه طرفدار تجربه بودم و هستم اما باید تیم ما تلفیقی از بازیکنان باتجربه و جوان می بود. ما در بدنسازی مشکل داشتیم و دقیقا کم می آوردیم. هرچه که باشد مسئولیت فنی تیم با سرمربی است و او باید پاسخگوی نتایج و عملکرد تیم باشد. او باید ابتدا ارتباط خوبی با دستیاران و بازیکنانش داشته باشد تا بتواند ایده اش را پیاده کند. محمدرضا حیدریان از مفاخر فوتسال ماست که دستیار ناظم الشریعه بود. هاشم پور هم به لحاظ اخلاقی و فنی درجه ی یک است. درست است که اینها همراه سرمربی بودند و باید کمک می کردند اما باید دید که چقدر می توانستند کمک کنند و چقدر حیطه ی اختیارشان بود. آیا اصلا سرمربی از آنها استفاده می کرد یا نه.
 
نقش مربی در عملکرد ضعیف تیم ملی غیرقابل انکار است
دروازه بان اسبق تیم ملی فوتسال در خصوص اینکه آیا ایران می توانست با برنامه ی بهتری فینالیست شود؟ تصریح کرد: مصاحبه هایی که خود سرمربی قبل از رفتن به جام جهانی انجام داده، وجود دارد. او قول داده بود که این تیم توان فینالیست شدن دارد و به فینال می رود. البته حرکتی که جلوی تیم ملی آرژانتین کرد و به نفرات اصلی تیم استراحت داد، کار درستی بود. چون اگر دوم می شدیم، تا فینال مسیر بسیار آسان تری نسبت به آن سوی جدول بود. ما تیم دوم بالا آمدیم اما مقابل ازبکستان واقعا شانس آوردیم که حذف نشدیم. واقعا مقابل این حریف فاجعه کامل شد. بدترین نمایش ایران بدون شک مقابل آمریکا و ازبکستان بود. من در این شرایط نقش مربی را بیشتر از هرچیزی می دانم. این مربی است که باید تیمش را مهیای این تورنمنت کند. اگر بازیکنی در حد خودش نیست و هوشیار بازی نمی کند، او را بیرون بکش. اجازه نده تیم از هم بپاشد. دست مربی در فوتسال باز است. ما مقابل ازبکستان 4 گل یک شکل خوردیم. در حالی که کادر فنی می توانست وقتی بازی چنین شرایط حساسی پیدا کرده بود، با تایم اوت گرفتن و راه های دیگر بازی را آرام کند. اختلاف گل خوبی هم داشتیم اما نزدیک بود لحظات آخر همه چیز از دست برود. همیشه باشانس نمی شود جلو رفت. دیدید که مقابل قزاقستان با اینکه نیمه ی اول عالی ای داشتیم، نیمه ی دوم اسیر شدیم و باختیم.
 50 سال دیگر هم این قرعه ی آسان گیر ایران نمی آید/فوتسال ما به خون تازه و مربی باجرات نیاز دارد
50 سال دیگر هم این قرعه ی آسان به ما نمی خورد
مصطفی نظری گفت: با قرعه و شانسی که به ما خورد، می توانستیم خیلی راحت به فینال برسیم. پرتغال هم واقعا آن تیم قدرتمند همیشگی نبود و می توانستیم اگر قزاق را می بردیم، به فینال برویم. حیف شد که این شانس بزرگ را از دست دادیم. هر 40، 50 سال چنین شانس بزرگی به تیمی رو می کند. این شانس به ما رو کرد اما به خوبی از آن بهره نبردیم. واقعا هم شرایط سنی تیم ما بالا بود. ما باید در فوتسال یک تغییر اساسی و پوست اندازی داشته باشیم. لیگ ما از بازیکنان بااستعداد و جوان پر است. اگر دیده می شدند، واقعا می توانستیم یک تیم قدرتمند و تلفیقی از باتجربه و جوان در جام جهانی داشته باشیم. برخلاف مربی تیم ملی که معتقد بود در لیگ ایران بازیکن خوب نیست، معتقدم مثل اولادقبادی که خودش از لیگ او را به تیم ملی برد، خیلی ها می توانستند دیده شوند و در تیم ملی باشند.
 
فوتسال ما نیاز به مربی بادل و جرات دارد
وی در خصوص اینکه آیا موافق تغییر سرمربی هستید یا نه؟ خاطرنشان کرد: این در حیطه ی وظایف من نیست و فدراسیون باید تصمیم گیری کند. اما عقیده دارم هرکسی که می آید باید از او حمایت کنیم تا شرایط را بتواند در آرامش تغییر دهد. امیدوارم مربی بادل و جراتی بیاید که بتواند پشتوانه سازی کند و با جوانگرایی، از این دوره عبور کنیم. همیشه جوانگرایی، تبعات دارد و باید بپذیریم که تیم ملی ما نیاز به این مرحله دارد. ما مربیان ایرانی خیلی خوب و بادل و جراتی داریم که می توانند هدایت تیم ملی فوتسال را برعهده بگیرند. اما برای تیم های پایه باید مربی خارجی بیاوریم تا پشتوانه سازی خوبی کنیم. کاری که درودگر انجام داد و سالهای 2008، 2012 و 2016 از آن بهره برداری کردیم و نتیجه اش را دیدیم. ما الان هیچ تیم ملی پایه ای نداریم. همه ی تیم های ملی تعطیل شده اند. کل فوتسال ما در لیگ برتر ما خلاصه می شود. هیچ پشتوانه سازی انجام نشده است و تیم های پایه به حال خود رها شده اند. کاری که ژاپن در قهرمانی جوانان 2019 تبریز انجام داد و از همان تیمش 4، 5 بازیکن در بزرگسالانش بازی می کردند. الان ویتنام و ازبک هم جوانگرایی کرده اند. همه دارند این کار را می کنند و تا دیر نشده باید جوانگرایی را شروع کنیم.
 
اگر حرفی می زنیم، دنبال تخریب نیستیم
گلر اسبق تیم ملی فوتسال در خصوص عملکرد علیرضا صمیمی دروازه بان ایران افزود: صمیمی عملکرد خیلی خوبی در این جام جهانی داشت و هرچه در توان داشت برای تیم گذاشت. اگر یکی دو اشتباه در مقابل ازبکستان وقزاقستان کرد و گلهای بدی خورد، نمی شود به او خرده گرفت. وقتی دفاع اصولی انجام نمی شود، دروازه بان هم نمی تواند توان واقعی اش را نشان دهد و استرس می گیرد. ما چند دروازه بان خوب در لیگ برتر داریم که می توانستند در تیم ملی باشند اما چکیده ی دروازه بانی فوتسال همین 3 نفری بودند که همراه تیم در جام جهانی بودند. اگر ما صحبتی می کنیم دلمان می سوزد. کسی دنبال تحریب نیست. همه دوست داریم فوتسال ما نتیجه بگیرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.